Jump to content

Boss 302 -70


Thomas302BOSS

Recommended Posts

ok, coolt...det som jag undrade bara angående det här med Boss 302 och varvandet är att om nu

Ford stoppade i mekaniska lyftare och mekanisk kam till Boss, av just den anledningen att det skulle kunna varvas,

så blir man lite förvånad när folk säger att varv-stoppet på ca 6200, sitter där för att det inte ska varvas sönder ?

jag menar bara att, som typ min 302 HO rullmotor, ( har ett riktigt billigt block,inta alls i kvalitet som 70 Boss 302)

den HO motorn har också varv-stoppet satt (i datorn) till ca 6200, så, jag tänker bara att bossen borde va "safe" till klart

mera än så ? eller , tänker jag fel ?

Jag är med på det här med garantier etc, men att dra en Boss 302 till 7K med mek kam ect, borde kunna hålla ?

Snyggt bygge du har, man blir lite inspirerad !

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
Olle_L said:
ok, coolt...det som jag undrade bara angående det här med Boss 302 och varvandet är att om nu

Ford stoppade i mekaniska lyftare och mekanisk kam till Boss, av just den anledningen att det skulle kunna varvas,

så blir man lite förvånad när folk säger att varv-stoppet på ca 6200, sitter där för att det inte ska varvas sönder ?

jag menar bara att, som typ min 302 HO rullmotor, ( har ett riktigt billigt block,inta alls i kvalitet som 70 Boss 302)

den HO motorn har också varv-stoppet satt (i datorn) till ca 6200, så, jag tänker bara att bossen borde va "safe" till klart

mera än så ? eller , tänker jag fel ?

Jag är med på det här med garantier etc, men att dra en Boss 302 till 7K med mek kam ect, borde kunna hålla ?

Snyggt bygge du har, man blir lite inspirerad !

Jag kan väl hålla med om att det kanske är lite overkill med varvtalsbegränsning till 6250.

Problemet var väl att när man tog bort varvtalsskyddet så stannade nog inte varvtalet vid 7000 utan det blev nog betydligt mer.

Anledningen till att jag valde hydrauliska rulllyftare var bl a att det automatiskt blir en varvtalsbegränsning till ca 7000. Det visade sig senare att den drar med lätthet ++7000.

Intressant artikel, 370 hkr vid 6800.

Jag kommer att köra Bossen på rullen igen när motorn är inkörd, troligtvis kommande vår.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Motorn i Cobran har nu fått ett år på nacken och har fått bekänna färg.

427 CUI Clevor i den lätta Cobran blir ganska elakt.

Det är väl som att svära i kyrkan men vackra sommardagar är Cobran ganska svårslagen.

Bossen däremot år ju betydligt mera användbar och mångsidig.

:cool::cool::cool:

En bild av den helt nybyggda Cobramotorn innan den landade i Cobran 2013.

Slag 3,95

Dart block

Eagle stakar/vev

Wiseco custom kolvar

Komp 11:1

Trick Flow 225 Cleveland CNC alutoppar

Prosystem förgasare

Weiland Xelerator insug

Trick Floow Hyd rullkam

050 242 in / 246 ut Lobe sep 110 gr

TFS Vippor 1,73:1

MSD Tändning

 

post-8196-144839520511_thumb.jpg

Den är byggd och bromsad av Halvarsson Racing.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har Mustangen gått i IDE.

0ecdf17df252ad81f020d5778c90950b.jpg

Den är faktiskt aldrig omlackad. Lacken ni ser på bilden är 45 år.

Var från början helt inställd på omlackning men känner mer och mer för att försöka behålla originallacken så mycket som möjligt.

Har redan lackat om vissa delar, huv, front och framskärmar.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

låter som en bra idé..ser fin ut för så gammal..lite små fix bara som du sa, (bättra på det svarta kanske, om det skulle ge något?)..

lack är dyrt, många uppskattar säkert en gammal original lack, om den duger är det kanske bättre för andrahands-värdets skull, så att säga ? vad vet jag.

Link to comment
Share on other sites

Coolt med original! :)

Vad man gör spelar ingen roll i läget du nu är i.

Var jag i dina kalsonger och redan lackat om fronten så skulle jag gå "all in" och lackat resten också....Så snyggt med ny original lack!

Det är inget som påverkar värdet och istället kanske du räddar eventuella dolda rosthärdar.

Samtidigt ny lack så ser resten eländigt ut och då åker man på fixa det också....Inte fel behålla den slitna patinan heller alltså!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Denna vinter kommer jag att koncentrera mig på inredningen.

Har beställt och ska montera ny klädsel på framstolarna.

Har även beställt en ny överdel till instrumentpanelen. Torrsprickor.

Sedan kommer det till en massa annat på listan bl a en ny domkraft mm.

Det blir även ny bakaxelutväxling. Just nu har den 3,9/1. Det innebär drygt 3000 vid 90.

Planerar nu för 3.0/1. Vi får se vad de blir.

Nu ser vi fram emot våren o sommaren.

Jag funderar även på att montera rullbälten fram och bak.

Har ni några tips?

Det blir troligen en omlackering i originalfärg. Bright Gold Metallic.

Men det får vänta något år.

post-8196-144839536387_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den hade 3,50:1 i original. Jag har inte bestämt mig än så vi får väl se vad det blir.

Varför inte en 5-växlad låda?

Då får du det bästa av båda värladarna.

Eftersom detta var en bil som ska ha 3.90:1 utväxling är det verkligen synd att "strypa" den totalt.

Link to comment
Share on other sites

Oftast satte de flesta in utväxlingar 3-90 - 4.10:1 direkt i dessa Mustang Boss.

Detta för att motorn skulle ge vad den har.

Du vet att det finns pulver i den, låt den andas.

Jag vet att det kostar en del mer att byta växellåda, men du blir aldrig missnöjd.

Jag satte i en T56 (6 växlad) i min T-bird med 347, det bästa jag någonsin gjort.

Både bra acceleration och låga landsvägsvarv.

Link to comment
Share on other sites

Byt inte utväxling du kommer inte att bli nöjd det kommer att kännas som du tappat 150-200hkr, satsa på en växellåda T56 är jättebra men tokstor titta på en TKO600 femväxlad. Den tål vridmoment har haft min i flera säsonger och min bil har lite mer vrid än det du redovisat. Min bil med 3,90 varvar 1925rpm i 100km/h så jäkla skönt men på de fyra andra är den ett monster......

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Känns lite avlägset men nu längtar jag efter våren så att jag får putsa upp Mustangen och komma ut och nöta på asfalt och gummi.

post-8196-144839542194_thumb.jpg

2325 mil på mätaren.

Känns helt okej. Är väl troligtvis miltalet efter importen -76.

post-8196-144839542223_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...