Tobias CMC1505 March 27, 2009 Author Report March 27, 2009 Något skummgummifilter är det inte på mitt edelbrocksfilter, ser ut som vilket luftfilter som helst men om det brinner,det vet jag inte får väl testa Jag hänvisade till filtret som Janne visade.Andra Edelbrockfilter är självklart vanliga filter som vilket annat som helst[/quote:33upc2af]Polaren kör med detta till sin Pontiac GTO men med ett filter som innehåller stålull samt vanligt pappersfilter på något vis.Han har kört med detta några år nu med baktändningar osv men ingenting har hänt än så länge.Finns säkerligen olika sorters filter att köpa till. Citera
ThomasFB March 28, 2009 Report March 28, 2009 Då är vi två om det... Obefintlig filtrering av luften dessutom.Ännu sämre filtrering än ett K&N och andra vad-dom-nu-heter bomullsfilter.Man kan inte få allt för 250:- Heh, näää.Problemet är dom små gruspartiklarna. Detta skumplastfilter klarar inte av dem. Dena typ av damm fungerar som ett väldigt effektivt silpmedel i motorn. Kör hellre med ett pappersfilter av högsta kvalité. Det är väldig skillnad mellan pappersfilter och pappersfilter också. Filter av typ oljad bomull kan man använda, men effektiv filtrering är det inte. T.ex i produkter från VAG och Bayerische Motoren Werke är det originalfilter som gäller till 100%, inte tant grön, brun eller gredelin-filter. Bara min personliga åsikt, som baserar sej på en viss, om än begränsad erfarenhet. Citera
JanneJ March 28, 2009 Report March 28, 2009 Vad finns det för några vettiga eftermarknadsfilter då? eller är original filtret "best value for money".Jag är ju inne på att plåtpannkakan som sitter där från början med ett 2" högt filter kanske renar bra men är en begränsning av flödet. Citera
ThomasFB March 28, 2009 Report March 28, 2009 Det är ju en gammal design på dom där tvättfaten, och är inte så effektiva alls. Speciellt singel-snorkel modellerna är restriktiva. Dom är till för att tygla insugsljudet, inte för att vara high performance.Ett gammalt trick är att lägga in ett "för högt" element i den gamla burken, så blir det delvis open-flow direkt in genom filtret. Det är inte fagert, men funkar.Ett annat trick är också att modda en snorkel eller dualsnorkel pannkaka genom att ta bort snorkeln helt. Förbättrar flödet det med.Om man vill köra aftermarket 13-14 tums runda open-element setup (tallrik under och ovanpå filtret), kan man använda runda pappersfilter för nån turbodiesel, typ större MB, Helst då av märket Hengst, Fram eller liknande. 450 SL har också ett runt filter på dryga 13 tum od. om det är tajt till huven.Har nångång för länge sedan använt pappersfilter för Olds diesel också, men numera finns det "universal- element" man kan välja efter diameter. Har inte art. nr tillgänglig, men man hittar säkert i kataloger. Satsa på ett bra märke bara- det ÄR skillnad på papperet, trots att det inte är många fabriker som gör denna typ av filterpapper. Tvättfatsdesign här: http://www.nicksgarage.com/aircleaner.htmObs: MoPar varning också- nu stal vi tråden igen, vi blir säkert bannade snart. Varför skall man alltid lägga sej i.... Citera
JanneJ March 28, 2009 Report March 28, 2009 Trådkapningen är ett faktum redan, jag ber om ursäkt Angående luftrenare så körde jag med ett 4" högt filter på min 2-portare. En anskrämlig historia utseendemässigt men kanske bra flödesmässigt.Har inte provat om den går att klämma in under huven nu när jag har ett edelbrockinsug ( tror att det är lite högre än original) Citera
gustaf March 28, 2009 Report March 28, 2009 Visst är det viktigt med bra luftfilter, Edelbrocks skumgummifilter som det har varit tidigare kan man ha, om man vill slippa större stenar, fåglar m.m.Jag kör i mitt företag traktorer som tidvis jobbar i extrem miljö.T.ex vid sk. jordbearbetning och sådd på torra lerjordar. Förhållandena är sådana att man tidvis måste stanna för att dammet skall lägga sig för att man skall hitta rätt. Motorerna är turboladdade 8,1 liter på ca 230hk varvtalet ca 2000 v/min samt 90 % effektuttag, timme ut och timme in. Dessa luftfilter är av dels ett pappersfilter kanske 6-7 ggr större area än ett original ford filter samt ,ett innerfilter stort som ett långt oljefilter.Rengöring göres enl. instruktion: När undertryckslampan tänds skakar man ur filterelementet. Det brukar komma ur nå´t kilo damm. Sedan försiktig blåsning med luft innifrån.Innerfiltret ser alltid ut som nytt!Med tanke på ovanstående så är jag inte det minsta orolig ang pappersfilters reningsförmåga på en entusiastbil som går 2-300 mil/år. Citera
Gurra March 29, 2009 Report March 29, 2009 Det ligger nåt i vad du säjer gustav ,ibland glömmer man hur få mil det blir på ett år Citera
ThomasFB March 29, 2009 Report March 29, 2009 Javisst, men vi babblar på teoretisk nivå. Bilarna vi pratar om på detta forum rullar vanligtvis väldigt lite, så jag nämner sällan den andra ytterligheten i mina inlägg. Det är inte relevant. Pappersfilter funkar bra som nya, skillnaden mellan papperskvalité kommer fram då dom delvis blir igenstockade.Det är givetvis skillnad i filtreringsbehovet vid torvupptagning, kalkning, vårbruk etc. och vårt fisförnäma pruttande runt torget en söndagseftermiddag.Traktorfiltreringen är på en annan nivå, med centrifug, pappersfilter och ibland, (om än inte längre vanligt), ännu oljefiltrering av den pappersfiltrerade luften. Man vill inte ha orenheter som lägger sej på turbovingarna, och vidare in i motorn. Det håller inte många tusen timmar innan det blir renovering. Dock blir det en liten strypning av luftmängden med effektivare filtrering, och motorn får jobba lite extra för att suga in luften, så friflödesfilter är det definitivt inte. Varningslampan får sin impuls från området mellan filterpatronerna och insugsventilen.Kuriosa: Det hände att man monterade av misstag fel (för kort patron) vid en traktorfabrik. Det blev en fri luftspalt , och den ofiltrerade luften kunde ta sej direkt in maskinen. Motorerna slets i förtid, väldigt snabbt. Man kallade tillbaka, och fabiksrenoverade. Detta hände ett antal år sedan, nämner inte märket dock. Offtopic så att det bara susar i säven. Citera
gustaf March 29, 2009 Report March 29, 2009 Thomas FBTrevligt med pålästa och informativa inlägg! Håller med dig helt och hållet att ofiltrerad luft är en styggelse! Såg för många år sedan en 4 cyl Ford traktormotor som efter 300 tim gångtid från ny, och där slangen till undertrycksgivaren hade ramlat bort, ca 5mm hål där alltså den skitiga luften sugits in. Den gick inte att starta pga låg komp. Citera
ThomasFB March 30, 2009 Report March 30, 2009 Tack. Jag brukar "hålla låda" i tid och otid...speciellt nära hjärtat ligger trådkapningar på cmc- forum. Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 30, 2009 Report March 30, 2009 Ett inlägg från mig också. När det gäller Thomas så är HAN en klippa för oss alla,han är fantastiskt på att förklara och är säkert påläst i det mesta, tror jag, heder åt dig ThomasFB för dinna sakliga svar. Citera
Tobias CMC1505 April 1, 2009 Author Report April 1, 2009 Kan tillägga att en Edelbrock 600cfm INTE ska susa och låta.Det är lika bra att man går ner på knä och lyssnar på dom som kan har jag märkt. Hittade en tjuvläcka på min förgasare idag och så försvann suset efter meck.Se till att ni har allt som ska vara pluggat, pluggat. Och att det inte är läckage imellan Förgasare å Insug.Bilen går bättre när detta är ordnat. Citera
Dr Frelin April 1, 2009 Report April 1, 2009 Börjar kännas som en menlös diskussion då mängden insugsljud helt och hållet är upp till betraktarens öron och setup samt eventuella fel... för att jämföra normala nivåer med onormala bör man nog ställa upp bilarna med samma setup bredvid varandra och gå runt och lyssna... kanske något för nästa träff!? he he... skämt å sido så är det ju bra mycket roligare att koncentrera sig på mullret som vi kanske är överens om ska finnas där! Citera
Per Berglund April 1, 2009 Report April 1, 2009 Kan tillägga att en Edelbrock 600cfm INTE ska susa och låta.Det är lika bra att man går ner på knä och lyssnar på dom som kan har jag märkt. Hittade en tjuvläcka på min förgasare idag och så försvann suset efter meck.Se till att ni har allt som ska vara pluggat, pluggat. Och att det inte är läckage imellan Förgasare å Insug.Bilen går bättre när detta är ordnat. I told you so! Skönt jag slipper äta upp min hatt! Citera
MrTurbo_1645 April 1, 2009 Report April 1, 2009 Från sug ljud till brinnande filter och vidare till klubben för inbördes beundran. hehe Jag måste dock få sätta mig på tvären lite. (som vanligt?)Ang oljade bomullsfilter så renar de faktiskt bra OM det är kända märken vill säga. Feltemas kinafilter går fetbort. Men bla JR, GreenCotton och K&N gör filter som renar fint, 2,8 microns är inte direkt illa. Detta förutsätter iofs att man sköter filtret. Och med tanke på hur mycket bättre det flödar än ett pappersfilter är det i min mening inte mycket att orda om. (Helst inte på bilar går typ 500 mil på asfalt per år) Att jämnföra bomullsfiltren med inget filter alls är ju totalt missvisande mao. Citera
Per Berglund April 1, 2009 Report April 1, 2009 Jag kör K/N bomulsfilter i åratal och jag är mer än nöjd jag med!Miljövän är man dessutom då man aldrig behöver byta. Citera
Recommended Posts