April 4, 200916 yr comment_70842 Hej.Har ett problem med min Mustang med 302 V8 automat. När jag har stoppat motorn för att t.ex. göra ett snabbt ärende och ska starta den igen så vill den inte. Låter jag den stå 15-20 minuter så brukar den starta lätt. Jag har i vinter bytt till Edelbrock 500cfm fyrportare med performer insug. Hade samma problem förra sommaren med original 2 port förgasare.Den har även problem med att hålla sig igång på tomgång med driven i. Jag måste skruva upp tomgångsvarvtalet onormalt högt för att den inte ska stanna när man står vid t.ex. rödljus. Någon som har tips?P.S. Det sitter en något modifierad kam i också men jag vet inte vilken./Dan
April 4, 200916 yr comment_70870 Stor möjlighet till ånglås. alltså bensinen blir för varm och bubblar. Det brukar vara ett mycket vanligt fel. Det finns olika saker att göra. Aluplatta under som leder bort värmen. Eller en trä platta som ligger under förgasaren. Du kan även skydda bensin slangen mot värme.Berra
April 5, 200916 yr Author comment_70910 Ok ska prova med spacer. Tror du att det är det som ger problem med tomgången också?/Dan
April 5, 200916 yr comment_70915 Ok ska prova med spacer. Tror du att det är det som ger problem med tomgången också?/DanKan ha med att du har dålig, ev felaktig olja i automatlådan.Svårt att kontrollera men mitt råd är att tappa den på olja och se till att du har rätt olja i d.vs. typ F-olja samt rengöra filtret som du kommer åt genom att lossa botten på lådan. har själv varit med om samma fenomen då jag hämta min Musse för några år sedan. Kan i och för sig vara någon större problem med lådan men jag skulle börja så som jag beskriver
April 5, 200916 yr comment_70919 Jag kan få sådana där ånglås också varma sommardagar, men bara när jag kör i stan ( Stockholm) Det tar några sekunder extra innan man kommer iväg vi rödljusenjävligt irriterande. Jag har ju insprutning, några tips på åtgärd, MVH Lasse.
April 5, 200916 yr comment_70921 Justera tändningen till 8-12 grader födp på tomgång med vacuum bortkopplatKoppla in en vacuummätare på insuget och justera tomgångsblandningen till du får max vacuum. Ställ varvtalet till 900 rpm med drive inlagd ( ta hjälp av nån dräng )Om vacuum inte är stabilt, kolla med tändinställningslampa att du har gnista på alla stiften, eller ta bort tändkablarna en och en och lyssna om varvtalet sjunker.lycka till
April 5, 200916 yr Author comment_70933 Ok, verkar ha lite att pyssla med i påsk. Tack för tipsen.Blev lite fundersam, hur påverkar oljan växellådan så att motorn stannar på tomgång?/Dan
April 5, 200916 yr comment_70955 Ok, verkar ha lite att pyssla med i påsk. Tack för tipsen.Blev lite fundersam, hur påverkar oljan växellådan så att motorn stannar på tomgång?/DanDet här kan säkert våran växellådsguru Per svara på men jag tror at de olika oljetyperna har olika "halhet" så De andra typ dextrontyperna ger mer "grepp" i ventilpaketet eller turbinen medans F-typen är halare och stallspeden blir rätt kanske är lite ut och cyklar men då blir jag säkert påhoppad det optimala är ju att bilen inte alls ska dra framåt med driven i men det är nog svårt att uppnå
April 5, 200916 yr comment_70958 Hej.Har ett problem med min Mustang med 302 V8 automat. När jag har stoppat motorn för att t.ex. göra ett snabbt ärende och ska starta den igen så vill den inte. Låter jag den stå 15-20 minuter så brukar den starta lätt. Jag har i vinter bytt till Edelbrock 500cfm fyrportare med performer insug. Hade samma problem förra sommaren med original 2 port förgasare./DanKolla tändspolen! Har haft samma konstiga symtom. Prova att byta den. Om denblir för varm kan den lägga av.Mvh,pools
April 5, 200916 yr comment_70961 Kolla tändspolen! Har haft samma konstiga symtom. Prova att byta den. Om denblir för varm kan den lägga av.Mvh,poolsOCH omplacera den när du ändå är på gång.Om du nu inte redan gjort det dvs.Tändspolen blir grymt varm ovanpå insuget.
April 5, 200916 yr comment_70974 Kolla tändspolen! Har haft samma konstiga symtom. Prova att byta den. Om denblir för varm kan den lägga av.Mvh,poolsOCH omplacera den när du ändå är på gång.Om du nu inte redan gjort det dvs.Tändspolen blir grymt varm ovanpå insuget.Om tändspolen funkar som den ska , så tål den värmen ovanpå insuget.Mvh,pools
April 5, 200916 yr comment_70977 Jag satsar på tändniningenStäller man tändningen lite väl högt (så den ska gå så billigt som möjligt brukar den slå emot när den är varm.Ställer man den för lågt för att få så rena avgaser som möjligt så går motorn varmare och då kan det också bli startproblem vid varm motor..
April 5, 200916 yr comment_70986 Håller med de flesta här kombination av felaktig tändning avsaknad av spacer för att förhindra ånglås samt ev felaktig olja.Rätta till detta så kommer säkert mussen gå som ett spjut
April 11, 200916 yr Author comment_71286 Hur tömmer man ut all olja från växellådan? Det finns ju olja i konvertorn, hur får man ut den?
April 11, 200916 yr comment_71287 Hur tömmer man ut all olja från växellådan? Det finns ju olja i konvertorn, hur får man ut den? På lådan framtill sitter en plåt fastsatt med två bult den lossar du då ser du konvertern på konvertern sitter det två st avtappningspluggar så du får snurra motorn så en av dem kommer fram sedan är det bara att tappa
April 11, 200916 yr comment_71289 Du kan kanske tömma din konverter. Genom att ta bort inspektionsplåten. Sedan snurra för hand på konverter och flexplatta. Tills du ser en tappskruv kommer fram. Den sticker igenom ett hål i flexplattan. Den kan du skruva loss och tappa konvertern på oljan. Finns inte den så är alternativet att köra igenom oljan. Några gånger. Då har du bytt ut oljan. Men det går åt en del olja på det sättet. Sista alt är att skruva isär låda och motor. Där efter ta loss konvertern och tappa ur den. Då blir det lite mek istället. Hoppas att min info var till lite hjälp.Berra
April 17, 200916 yr Author comment_71744 Hjälp. Nu har jag bytt oljan i växellådan, men den funkar inge vidare nu. När jag lägger i drive eller back så händer ingenting meddetsamma. Det tar en god stund innan den börjar dra. Om jag ger gas så händer först ingenting, men sedan tar bilen ett jädra skutt när den börjar dra. Har fyllt i 8 liter olja av F-kvalitet.OBS!! innan oljebytet funkade lådan, börjar känna en viss panik nu. Är det normalt att lådan ska bete sig så här efter oljebyte?/Dan
April 17, 200916 yr comment_71745 C4 skall ha Typ F ATF, i Red Line program heter den Racing ATF. Det är väl den typen du har? (ska inte vara typ Dextron).
April 17, 200916 yr Author comment_71747 Hej.Har använt Quaker State ATF type F. Speciellt lämplig för Ford, Mercury och Lincoln automatväxellådor enligt beskrivning på burken./Dan
April 17, 200916 yr comment_71756 Hej Dan!Har du "luftat" lådan ordentligt? Du måste låta oljan komma in i lådan överalltinnan den är körklar. Om du har motorn igång, dra växelspaken fram och tillbakagenom växlarna så att oljan kan leta sig in i alla kanaler. Kolla sen oljenivån igen.Och fyll på olja. Om du tömt ur all olja så kommer det nog att ta lite tid för oljanatt fylla både konverter och lådan.Hoppas detta kan hjälp dej.Mvh.pools
April 18, 200916 yr Author comment_71766 Hej.Har varit ute och kört ca. 4 mil. Fortfarande uppför sig växellådan konstigt. När man kör i vänstersväng är det precis som att den tappar greppet, likadant om man bromsar kraftigt och sedan ger gas så greppar inte lådan direkt. Det hörs också ett "knorrande" ljud från lådan speciellt när man skiftar mellan back och drive. Har kollat oljenivån den ligger mittemellan strecken på stickan. Någon som har ideer om vad som har hänt? /Dan
April 18, 200916 yr comment_71776 Hej.Har varit ute och kört ca. 4 mil. Fortfarande uppför sig växellådan konstigt. När man kör i vänstersväng är det precis som att den tappar greppet, likadant om man bromsar kraftigt och sedan ger gas så greppar inte lådan direkt. Det hörs också ett "knorrande" ljud från lådan speciellt när man skiftar mellan back och drive. Har kollat oljenivån den ligger mittemellan strecken på stickan. Någon som har ideer om vad som har hänt? /DanHmm du kollar väl oljan med motorn igång Lådan ska rymma om jag inte missminner mig ca 10l kanske bara är at slå i lite mer olja
April 18, 200916 yr Author comment_71780 Jo, jag har motorn igång och växelväljaren i P, allt enligt Chiltons repair handbook. Ska prova att fylla på mer olja, men det får bli i nästa vecka för nu drar jag till Peking på jobbresa./Dan
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.