Jump to content

För breda framdäck?


JanneJ

Recommended Posts

Är det någon mer än jag som har 235 eller bredare fram på gammelmussen?

Jag stör mig på spårkänsligheten som iofs inte är ett specifikt mustangproblem när man ökar däcksbredden.

Har funderat på att montera 215 däck istället men frågan är vad det blir för skillnad.

Självklart har fälgarna del i problemet, jag har 8,5" fram med ET45 + spacer på 25 mm vilket ger ET20 totalt, dvs en spårviddsökning på 10mm/sida jämfört med original.

Funderingar och resonemang önskas..

Link to comment
Share on other sites

Wheel Vintiques Magnum 500, 15x7 med 4 1/4 backspace fram med

BF Goodrich Radial TA, 235/60R15. Kan inte säga att jag upplever bilen som speciellt spårkänslig men jag kanske inte är så fokuserad på det heller.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon mer än jag som har 235 eller bredare fram på gammelmussen?

Jag stör mig på spårkänsligheten som iofs inte är ett specifikt mustangproblem när man ökar däcksbredden.

Har funderat på att montera 215 däck istället men frågan är vad det blir för skillnad.

Självklart har fälgarna del i problemet, jag har 8,5" fram med ET45 + spacer på 25 mm vilket ger ET20 totalt, dvs en spårviddsökning på 10mm/sida jämfört med original.

Funderingar och resonemang önskas..

Men Janne då vadan detta resonemang med med 235 fram känns onormalt stor bredd fram borde bli hopplöst att köra på med tanke på våra svenska vägars beskafenhet D.v.s ett led till upprop mot vägverket att de böter de drar in på E4 via polisen

kan gå till bättre vägar. Tacka vet jag de finska vägar som de bygger på ett helt annat sett en svenska vägarna med att de får ligga och vila ett år sedan läggs asfalten och de blir skitbra :D

Link to comment
Share on other sites

Hej,

har rotat runt rätt mkt på nätet i detta ämne och det lutar åt 17x7 4"BS med 215 fram och 17x8 4"BS med 225 eller 235 bak. Har dock ingen egen erfarenhet ännu. Kör en -08 XC70 med 215 runt om och den har inga som helst tendenser att spåra. Litet modernare konstruktion visserligen...

mvh, Mats

Link to comment
Share on other sites

Kör med 235-60/15 runt om på min 67a och den tycker jag går helt okej på vägen och inte direkt spårkänslig... I jämförelse med min Fox som skenar för minsta lilla... så hur däcket ser ut i profilen gör nog väldigt mycket....

Link to comment
Share on other sites

Kör med 235-60/15 runt om på min 67a och den tycker jag går helt okej på vägen och inte direkt spårkänslig... I jämförelse med min Fox som skenar för minsta lilla... så hur däcket ser ut i profilen gör nog väldigt mycket....

Kan nog ligga en del i det.

Har Hankook K107 däck med ett ganska aggressivt mönster, vad kör du på?

Nenne kör på BF Goodrich som efter vad jag kan minnas har ett ganska neutralt mönster och han har ju inte samma upplevelse av spårighet.

Link to comment
Share on other sites

Gamla bilmodeller brukar heller inte gilla alltför låga proflier, en BMW 2002:a jag hade var riktigt otrevlig med 60 profil och närmast en dröm med 70 profil.

Link to comment
Share on other sites

Har G 60-15 fram och L 60-bak är glad så så länge jag håller mig på vägen :) sambon hatar väghållningen livsfarligt säger hon :? Tvärkast åt både höger och vänster,man somnar aldrig.

Blir nog 295/50x15 bak och 245/60x15 fram har en kompis som ska sälja sina :DHoppas att det funkar :D

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet av breda däck (från bruksbilen med 225/45-17) är att spårkänsligheten varierar kraftigt beroende på hur slitna däcken är. Nya däck brukar gå bra, men när dom blivit halvslitna spårar det.

Link to comment
Share on other sites

Gamla bilmodeller brukar heller inte gilla alltför låga proflier, en BMW 2002:a jag hade var riktigt otrevlig med 60 profil och närmast en dröm med 70 profil.

Också nyare modellers vägegenskaper kan förstöras med fel däck, t.ex. E34 med stora o. breda hjul blir ett arsle att köra, speciellt om det börjar bli mer än 10000 mil på bussningarna.

Skillnaden mellan 15x7 (standardmodeller) eller 16x7,5 (M5) och 17x8 är enorm.

Bästa sättet att förstöra en M-bil är att montera större (läs: för stora) fälgar med därtillhörande däck.

(Offtopic, :oops:, men kanske nån kör BMW som vinterbil.)

Link to comment
Share on other sites

Kör med 235-60/15 runt om på min 67a och den tycker jag går helt okej på vägen och inte direkt spårkänslig... I jämförelse med min Fox som skenar för minsta lilla... så hur däcket ser ut i profilen gör nog väldigt mycket....

Kan nog ligga en del i det.

Har Hankook K107 däck med ett ganska aggressivt mönster, vad kör du på?

Nenne kör på BF Goodrich som efter vad jag kan minnas har ett ganska neutralt mönster och han har ju inte samma upplevelse av spårighet.

Kör på Cooper Cobra Radial G/T .... är nog ganska neutrala men rätt grova i mönstret.... framförallt rätt rund på kanten....

Link to comment
Share on other sites

Gamla bilmodeller brukar heller inte gilla alltför låga proflier, en BMW 2002:a jag hade var riktigt otrevlig med 60 profil och närmast en dröm med 70 profil.

Också nyare modellers vägegenskaper kan förstöras med fel däck, t.ex. E34 med stora o. breda hjul blir ett arsle att köra, speciellt om det börjar bli mer än 10000 mil på bussningarna.

Skillnaden mellan 15x7 (standardmodeller) eller 16x7,5 (M5) och 17x8 är enorm.

Bästa sättet att förstöra en M-bil är att montera större (läs: för stora) fälgar med därtillhörande däck.

(Offtopic, :oops:, men kanske nån kör BMW som vinterbil.)

Kan bara hålla med hade en BMW för några år sedan med 17 tum 225

gick som sagt som ett riktigt arsle om vägen var lite sämre och spårade som fan. däremot var vägen bra så gick den som ett strykjärn men som bekant så är inte våra vägar av någon vidare kvalite så jag sålde BMW och köpte ett terrängfordon istället ;)

Link to comment
Share on other sites

Kör med 235-60/15 runt om på min 67a och den tycker jag går helt okej på vägen och inte direkt spårkänslig... I jämförelse med min Fox som skenar för minsta lilla... så hur däcket ser ut i profilen gör nog väldigt mycket....

Kan nog ligga en del i det.

Har Hankook K107 däck med ett ganska aggressivt mönster, vad kör du på?

Nenne kör på BF Goodrich som efter vad jag kan minnas har ett ganska neutralt mönster och han har ju inte samma upplevelse av spårighet.

Har du möjlighet så testa andra breda däck, för jag har åkt på Hankook K107 på en äldre V70 och den vart betydligt mer spårkänslig än med andra märken samma sak för en jobbarkompis som åkte Saab..

Link to comment
Share on other sites

Har du möjlighet så testa andra breda däck, för jag har åkt på Hankook K107 på en äldre V70 och den vart betydligt mer spårkänslig än med andra märken samma sak för en jobbarkompis som åkte Saab..

Har idag ev fått möjlighet att låna ett par hjul från en -07 :a för test.

På vinden ligger också mina gamla Kingston ( ! ) 205/70-14 som satt på bilen när jag köpte den.

Har kikat på Toyo proxes som ett däckalternativ, någon som har testat?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör uteslutande Falken eller Hankook på mina bilar och gillar dem starkt.

En gång testat Pirelli de gnisslade och tjöt för mycket,

Michelin var grymma men inte så det motiverade priset,

Kelly var livsfarliga när det var vått,

Dunlop var helt underbara på vägen men tog slut mycket fort

Tror det är mycket efter tycke och smak 8)

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med hade en BMW för några år sedan med 17 tum 225

gick som sagt som ett riktigt arsle om vägen var lite sämre och spårade som fan. däremot var vägen bra så gick den som ett strykjärn men som bekant så är inte våra vägar av någon vidare kvalite så jag sålde BMW och köpte ett terrängfordon istället ;)

225/17 är inget oöverkomligt problem, men det kräver att vissa småsaker är fixade, speciellt på modeller innan 2004.

Ingen må missförstå, om bilen är i skick, kör man ifrån det mesta i sin klass då man vräker ner häcken i förarsätet på en M'. :twisted::twisted:

Nya Hankook är ganska okej däck i mellanprisklassen, vet inte om dom "passar" till en Musse, men under flere euromärken funkar dom ganska bra.

Har Ventus Prime K105 som 225/16/50 på väg hem till min 635:a, så vi vet snart vad dom duger till...

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker Hankook är en utmärkt mix mellan prestanda/pris. Grepp och bromsning både i vått och torrt är helt ok. Inte speciellt bullriga heller.

K105 och K104 har lite "snällare" mönster men finns tyvärr inte i 215-235/18.

Har provat att drastiskt sänka lufttrycket och känna vad det gör. Är nu på 2 kg mot ca 2,6-2,8 som jag körde på tidigare. Lite mer testande behövs innan jag säkert vet om det blev någon skillnad.

Link to comment
Share on other sites

He he

Kör på US Royal Dual redline diagonal 6,95-14 på Styled Steel Wheels.

60-talskänsla så det räcker till och blir över. Väghålling, vad är det???

Men det funkar på en glidare. Man blir i alla fall inte sugen på att trimma....

Link to comment
Share on other sites

He he

Kör på US Royal Dual redline diagonal 6,95-14 på Styled Steel Wheels.

60-talskänsla så det räcker till och blir över. Väghålling, vad är det???

Men det funkar på en glidare. Man blir i alla fall inte sugen på att trimma....

8)

Jag har testat diagonaler på en hundkoja....efter 3 mil åkte jag in till närmaste gummihandlare och bytte till riktiga däck ( sant! )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...