Jump to content

Byta Motor


Djin

Recommended Posts

Hej.

Jag har hittat en fastback 65a som är grymt snygg. Problemet är att det sitter en 6a i den. Nu är min fråga, kan man byta till en V8, säg 289 rakt upp och ner bara så där huxflux. Eller krävs det en väldans massa justeringar eller bara minimala justeringar?

Hur är det med växellåda?

Link to comment
Share on other sites

Om du skall göra det korrekt behövs allt i framvagnen bytas (fjädring styrning, spindlar nav till 5 bult, skivbromsar), även bak om det inte sitter en 8" bakaxel skall också vara 5 bult.

Växellåda, du skrev ej om det var automat eller manuell, men jag tror att den måste bytas, ev kanske bara transmissionskåpan.

Därefter skall den reggas om.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Värt och värt, är bilen i kanonskick och du får den till rätt pris, kan mecka själv så tycker jag att det kan vara värt det.

En slant lär det kosta.

En fastback är alltid en fastback.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Den såg riktigt fin ut på bilderna, kanske fel att modifiera en sådan fin bil, en 6:a går ju också fint.

Det ser ut som om den är importerad, på regnummret ser det ut som den börjar på W. Så hur fin den verkligen är är svårt att säga på bilderna.

Priset ser dock OK ut.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Det är en fin bil men knappast värt priset för bil med 6:a. Det finns Fastback med V8 att köpa om du vill slippa byta motor etc fast då är det andra priser.

Lite det jag menade. Eftersom en V8 i det skicket kostar mer, kostar det då mindre att köpa en med 6a och byta till V8?

Link to comment
Share on other sites

Det skulle inte förvåna mig om en snygg strikt orginal

fastback eller cab med rak 6a kan bli fan så värdefull med tiden. :P

Majoriteten av alla svensksålda Mussar med 6a finns väl i himmlen nu

eller är ombyggda till V8.

Jag menar V8 Mussar kan man ju nästan gödsla med, men orginalbilar med 6a

kanske blir en sammlar bil så småningom, bara en tanke. :shock:

För ett par år sedan sålde man en Bel Air 57 cab med rak 6a och

hela tillbehörslistan för 57 monterad i bilen orginal, dessutom svensksåld

den vart äckligt dyr, tror den gick för runt 600.000 tusen. :shock:

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Hade liknande funderingar när jag körde Mustang med rak 6:a. Här är en länk där de går igenom vad som behövs göras:

http://www.geocities.com/MotorCity/3573/Special/6to8.htm

ah. tackar för länken.

följdfråga då, bytte du motor eller försvann funderingarna?

Jag bytte bil till en v8 '65 HT, det var en 70-tals stukad '68 HT som min 6:a satt i. Tyckte det blev lite väl mkt jobb och pengar då och en HT med V8 gick att hitta för samma pengar eller t.o.m. billigare. Med Fastbacks är det väl lite annorlunda och kanske mer värt.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle inte förvåna mig om en snygg strikt orginal

fastback eller cab med rak 6a kan bli fan så värdefull med tiden. :P

Jag tror inte på en Mussesexa som investeringsobjekt, trots att det idag är exakt 45 år på dagen sedan dom började rulla av bandet (17 April 1964), så grattis bara. :roll:
Link to comment
Share on other sites

Det är ett jäkla jobb att byta allt för att få en korrekt v8 bil,men har man en upprostad donatorsbil så ok,men ska du köpa allt löst så NEJ.

Men jag tycker principiellt att det är fel att förstöra en matchingnumber sexabil,och sexan är ingen dålig motor och ljudet är rätt ok också,dessutom är det ju lite mer ekonomiskt attglida med den.

skulle själv gärna ha en 66 med sexa trepet och pysa omkring med,men tyvärr har man väl mycket hobbybilar ändå..

Link to comment
Share on other sites

Men det vanliga är, att det är det vanliga som blir sammlarobjekt.

för det vanliga som all säger inte har något värde, det är dom sakerna som kastas och skrotas bort med tiden. :shock::shock:

Om 15 år så kommer det att gå 50 V8 Mustang på varje 6a Mustang

och då är det bara att inse att V8 Mustangen är standard och 6a som är

unik, det bara funkar på det viset. :shock:

Dom där som sammlar , dom som badar i pengar dom skiter fullständigt i om det sitter V8a eller 6a i bilen det viktiga för dom är att bilen är sällsynt. :P:P:P

Det är i alla fall min tro, men var och en blir salig på sin tro. :P

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Samlarobjekt kanske nog, men "värdefullt samlarobjekt" är en helt annan sak. Historiskt värde och monetärt värde behöver inte gå hand i hand.

Det finns bilar som tillverkats i små mängder, men aldrig ändå blivit värdefulla samlarobjekt. Om en bil inte har 'DET', så har den inte..

Nån kanske gör ett "klipp" och köper en musse för 50 000 Skr, och säljer för 90 000, det är en bra affär.

Vinst / förlust realiseras ju först då varan byter ägare. Allt annat är bara spekulationer.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...