Jump to content

Dålig respons på gasen


musse tommy

Recommended Posts

Robert; Effekter av rengöringen förutom tomgången? Går bättre?

/MOS

Jag har fått tillbaka den första centimetern på gaspedalen typ. :)

det där va guckigt... undra vad det kommer sej.

Går en slang från höger ventilkåpa till precis innan gasspjället. Därför åker det in massa oljegucka genom spjället.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Finns det inte ett filter att köpa till vevhus ventilationen ist. för slangen :?:

Så kanske man slipper guckan i spjällhuset :roll: .

//Micke.

ej tillåtet med öppen vevhusventilation. Det blev olagligt redan på 50-talet hehe... jag tror personligen det har med fel olja och fel serviceintervaller.

Link to comment
Share on other sites

Hur svårt är det att göra detta själv?

Tidsåtgång och hur krångligt att komma åt?

/jocce

Det är mycket enkelt, trotteln sitter högst upp och längst fram, sitter med fyra skruv, en slangklamma och två kontakter

Link to comment
Share on other sites

ajusteja.. hmm.. känns ju lite feltänkt det där.. kan vi få en sammanställning från användarna med igenguckade spjällhus vilken typ av olja man använt?

Din olja och föreskriven serviceintervall. :P

Från vänster ventilkåpa går det en lite annorlunda slang till strax efter gasspjället, varför?

Hur svårt är det att göra detta själv?

Tidsåtgång och hur krångligt att komma åt?

/jocce

Sjukt enkelt, kan du byta hjul kan du fixa detta. Du behöver 8mm hylsa, 10mm långhylsa alt ringnyckel, papper/trasa. Spjället sitter med två skruv, två mutter, en slangklämma och två elkontakter. Tar väl max 30 minuter om man som jag måste springa och leta efter alla verktyg. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen gucka!

Min har precis gått 5 000mil.

Öppet filter sen iallafall när bilen hade gått 2 000mil (för informatinens skull) :)

Servad hos Grufman sen jag köpte den. Dvs vid 4 200mil samt 4 980 mil.

Link to comment
Share on other sites

då kan jag dra följande slutsatser. Dom som kör manliga bilar, som låter manligt och som sannolikt KÖR manligt, som Linde, har alltså inget guck. Dom som fiskör.. ja... ni rensar inte era maskiner helt enkelt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Får se när jag har tid att plocka isär det där!

Har ingen märkbar "ketchup effekt" men ibland när bilen är kall känns det som att den inte riktigt vill starta ordentligt, typ som att spjälet inte riktigt vill öppna...

ca 7800 mil btw

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Lätt som fan.

Grabben undrade vad jag höll på med körde du inte nyss? då jag stod där med spjällhuset i näven 5 min senare så brummade det.

4 muttrar 2 kontakter+ ett slangklammer

Per

Link to comment
Share on other sites

Rensade gasspjället på en V70R -98 i helgen, det var så smetigt att ett dieselbad krävdes... Så detta drabbar nog alla bilar som har sluten vevhusvent. Fast bilar med elektroniska gasspjäll går väl åt hårdare. Är detta anledningen till att Volvos fiasko med gasspjällen uppstått?

Link to comment
Share on other sites

ej tillåtet med öppen vevhusventilation. Det blev olagligt redan på 50-talet hehe... jag tror personligen det har med fel olja och fel serviceintervaller.

Men gamla bilarna (60-70 talare) går igenom besiktningen med öppen vevhusventilation, hur kommer det sig?

Link to comment
Share on other sites

Jag gör som Robert T lägger in lite före och efter bilder.

Ja, det var lite oljesmuts allt, inbillar mig att det är lite bättre respons på gasen, men det är i så fall mycket marginellt (har aldrigt egentligen upplevt några problem med det)

20 000 km körda

Mobile 1 Extended Performance Helsyntetisk olja 5W-30

Tusen tack för bra tips :)

Före

img9812.jpg

Efter

img9817c.jpg

Gummipackning (före rengöring)

img9815u.jpg

Link to comment
Share on other sites

ej tillåtet med öppen vevhusventilation. Det blev olagligt redan på 50-talet hehe... jag tror personligen det har med fel olja och fel serviceintervaller.

Men gamla bilarna (60-70 talare) går igenom besiktningen med öppen vevhusventilation, hur kommer det sig?

kanske olika regler i sv. och usa.

Link to comment
Share on other sites

PS vad jag förstår av googling på Nätet så är det helt normalt med "buildup" av lite skit runt spjällhuset/throttlebody. Man bör alltså göra rent detta som en del i rutin servicen, det tar ju inte lång tid att göra detta själv. Det beror som sagt på vad jag tolkar det som att det kommer en del smutsiga avgaser tillbaks via slangen på hö sida bakom spjället...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...