RoTe May 18, 2009 Report May 18, 2009 Robert; Effekter av rengöringen förutom tomgången? Går bättre?/MOSJag har fått tillbaka den första centimetern på gaspedalen typ. det där va guckigt... undra vad det kommer sej.Går en slang från höger ventilkåpa till precis innan gasspjället. Därför åker det in massa oljegucka genom spjället. Citera
grufman May 18, 2009 Report May 18, 2009 ajusteja.. hmm.. känns ju lite feltänkt det där.. kan vi få en sammanställning från användarna med igenguckade spjällhus vilken typ av olja man använt? Citera
*Micke* May 18, 2009 Report May 18, 2009 Finns det inte ett filter att köpa till vevhus ventilationen ist. för slangen Så kanske man slipper guckan i spjällhuset .//Micke. Citera
grufman May 18, 2009 Report May 18, 2009 Finns det inte ett filter att köpa till vevhus ventilationen ist. för slangen Så kanske man slipper guckan i spjällhuset .//Micke.ej tillåtet med öppen vevhusventilation. Det blev olagligt redan på 50-talet hehe... jag tror personligen det har med fel olja och fel serviceintervaller. Citera
Jocce May 18, 2009 Report May 18, 2009 Hur svårt är det att göra detta själv?Tidsåtgång och hur krångligt att komma åt?/jocce Citera
musse tommy May 18, 2009 Author Report May 18, 2009 Hur svårt är det att göra detta själv?Tidsåtgång och hur krångligt att komma åt?/jocceDet är mycket enkelt, trotteln sitter högst upp och längst fram, sitter med fyra skruv, en slangklamma och två kontakter Citera
RoTe May 18, 2009 Report May 18, 2009 ajusteja.. hmm.. känns ju lite feltänkt det där.. kan vi få en sammanställning från användarna med igenguckade spjällhus vilken typ av olja man använt?Din olja och föreskriven serviceintervall. Från vänster ventilkåpa går det en lite annorlunda slang till strax efter gasspjället, varför?Hur svårt är det att göra detta själv?Tidsåtgång och hur krångligt att komma åt?/jocceSjukt enkelt, kan du byta hjul kan du fixa detta. Du behöver 8mm hylsa, 10mm långhylsa alt ringnyckel, papper/trasa. Spjället sitter med två skruv, två mutter, en slangklämma och två elkontakter. Tar väl max 30 minuter om man som jag måste springa och leta efter alla verktyg. Citera
Mange A May 18, 2009 Report May 18, 2009 Ok nu blir jag också lite nyfiken... Ni som rensat gucka, hur långt har era kärror rullat?//Mange Citera
Daniel Linde May 18, 2009 Report May 18, 2009 Jag har ingen gucka!Min har precis gått 5 000mil.Öppet filter sen iallafall när bilen hade gått 2 000mil (för informatinens skull) Servad hos Grufman sen jag köpte den. Dvs vid 4 200mil samt 4 980 mil. Citera
RoTe May 18, 2009 Report May 18, 2009 Ok nu blir jag också lite nyfiken... Ni som rensat gucka, hur långt har era kärror rullat?//Mange51310km Citera
grufman May 18, 2009 Report May 18, 2009 då kan jag dra följande slutsatser. Dom som kör manliga bilar, som låter manligt och som sannolikt KÖR manligt, som Linde, har alltså inget guck. Dom som fiskör.. ja... ni rensar inte era maskiner helt enkelt ;-) Citera
Jocce May 19, 2009 Report May 19, 2009 Får se när jag har tid att plocka isär det där!Har ingen märkbar "ketchup effekt" men ibland när bilen är kall känns det som att den inte riktigt vill starta ordentligt, typ som att spjälet inte riktigt vill öppna...ca 7800 mil btw/Jocce Citera
HD-Man May 21, 2009 Report May 21, 2009 Lätt som fan.Grabben undrade vad jag höll på med körde du inte nyss? då jag stod där med spjällhuset i näven 5 min senare så brummade det.4 muttrar 2 kontakter+ ett slangklammerPer Citera
tomasaxel May 24, 2009 Report May 24, 2009 Bättre respons på gasen..twin 62mm //Micke.Och snygg dessutom Citera
grufman May 27, 2009 Report May 27, 2009 jag rensade guck från en 05a idag. Det var rätt påtaglig "lag" när jag körde in den. Blev klart bättre efter att den fått lite kärlek. Citera
RoTe May 27, 2009 Report May 27, 2009 Rensade gasspjället på en V70R -98 i helgen, det var så smetigt att ett dieselbad krävdes... Så detta drabbar nog alla bilar som har sluten vevhusvent. Fast bilar med elektroniska gasspjäll går väl åt hårdare. Är detta anledningen till att Volvos fiasko med gasspjällen uppstått? Citera
Tobias CMC1505 May 28, 2009 Report May 28, 2009 ej tillåtet med öppen vevhusventilation. Det blev olagligt redan på 50-talet hehe... jag tror personligen det har med fel olja och fel serviceintervaller.Men gamla bilarna (60-70 talare) går igenom besiktningen med öppen vevhusventilation, hur kommer det sig? Citera
Peace105 May 31, 2009 Report May 31, 2009 Jag gör som Robert T lägger in lite före och efter bilder.Ja, det var lite oljesmuts allt, inbillar mig att det är lite bättre respons på gasen, men det är i så fall mycket marginellt (har aldrigt egentligen upplevt några problem med det)20 000 km körda Mobile 1 Extended Performance Helsyntetisk olja 5W-30Tusen tack för bra tips FöreEfterGummipackning (före rengöring) Citera
grufman May 31, 2009 Report May 31, 2009 ej tillåtet med öppen vevhusventilation. Det blev olagligt redan på 50-talet hehe... jag tror personligen det har med fel olja och fel serviceintervaller.Men gamla bilarna (60-70 talare) går igenom besiktningen med öppen vevhusventilation, hur kommer det sig?kanske olika regler i sv. och usa. Citera
Peace105 May 31, 2009 Report May 31, 2009 PS vad jag förstår av googling på Nätet så är det helt normalt med "buildup" av lite skit runt spjällhuset/throttlebody. Man bör alltså göra rent detta som en del i rutin servicen, det tar ju inte lång tid att göra detta själv. Det beror som sagt på vad jag tolkar det som att det kommer en del smutsiga avgaser tillbaks via slangen på hö sida bakom spjället... Citera
matsadona June 3, 2009 Report June 3, 2009 Är principen/tekniken den samma på en -98 GT?Dvs är det värt att lägga lite tid på detta kanske... Citera
streetsaleen June 4, 2009 Report June 4, 2009 här kan ni läsa hur annat folk har gjort med deras vevhusventilation med mera.http://www.s197forum.com/forum/showthre ... eather+caphttp://www.metcomotorsports.com/proddet ... od=MBR0005 Citera
Recommended Posts