May 18, 200915 yr comment_73621 Robert; Effekter av rengöringen förutom tomgången? Går bättre?/MOSJag har fått tillbaka den första centimetern på gaspedalen typ. det där va guckigt... undra vad det kommer sej.Går en slang från höger ventilkåpa till precis innan gasspjället. Därför åker det in massa oljegucka genom spjället.
May 18, 200915 yr comment_73625 ajusteja.. hmm.. känns ju lite feltänkt det där.. kan vi få en sammanställning från användarna med igenguckade spjällhus vilken typ av olja man använt?
May 18, 200915 yr comment_73628 Finns det inte ett filter att köpa till vevhus ventilationen ist. för slangen Så kanske man slipper guckan i spjällhuset .//Micke.
May 18, 200915 yr comment_73634 Finns det inte ett filter att köpa till vevhus ventilationen ist. för slangen Så kanske man slipper guckan i spjällhuset .//Micke.ej tillåtet med öppen vevhusventilation. Det blev olagligt redan på 50-talet hehe... jag tror personligen det har med fel olja och fel serviceintervaller.
May 18, 200915 yr comment_73643 Hur svårt är det att göra detta själv?Tidsåtgång och hur krångligt att komma åt?/jocce
May 18, 200915 yr Author comment_73645 Hur svårt är det att göra detta själv?Tidsåtgång och hur krångligt att komma åt?/jocceDet är mycket enkelt, trotteln sitter högst upp och längst fram, sitter med fyra skruv, en slangklamma och två kontakter
May 18, 200915 yr comment_73658 ajusteja.. hmm.. känns ju lite feltänkt det där.. kan vi få en sammanställning från användarna med igenguckade spjällhus vilken typ av olja man använt?Din olja och föreskriven serviceintervall. Från vänster ventilkåpa går det en lite annorlunda slang till strax efter gasspjället, varför?Hur svårt är det att göra detta själv?Tidsåtgång och hur krångligt att komma åt?/jocceSjukt enkelt, kan du byta hjul kan du fixa detta. Du behöver 8mm hylsa, 10mm långhylsa alt ringnyckel, papper/trasa. Spjället sitter med två skruv, två mutter, en slangklämma och två elkontakter. Tar väl max 30 minuter om man som jag måste springa och leta efter alla verktyg.
May 18, 200915 yr comment_73677 Ok nu blir jag också lite nyfiken... Ni som rensat gucka, hur långt har era kärror rullat?//Mange
May 18, 200915 yr comment_73679 Jag har ingen gucka!Min har precis gått 5 000mil.Öppet filter sen iallafall när bilen hade gått 2 000mil (för informatinens skull) Servad hos Grufman sen jag köpte den. Dvs vid 4 200mil samt 4 980 mil.
May 18, 200915 yr comment_73681 Ok nu blir jag också lite nyfiken... Ni som rensat gucka, hur långt har era kärror rullat?//Mange51310km
May 18, 200915 yr comment_73709 då kan jag dra följande slutsatser. Dom som kör manliga bilar, som låter manligt och som sannolikt KÖR manligt, som Linde, har alltså inget guck. Dom som fiskör.. ja... ni rensar inte era maskiner helt enkelt ;-)
May 19, 200915 yr comment_73725 Får se när jag har tid att plocka isär det där!Har ingen märkbar "ketchup effekt" men ibland när bilen är kall känns det som att den inte riktigt vill starta ordentligt, typ som att spjälet inte riktigt vill öppna...ca 7800 mil btw/Jocce
May 21, 200915 yr comment_73928 Lätt som fan.Grabben undrade vad jag höll på med körde du inte nyss? då jag stod där med spjällhuset i näven 5 min senare så brummade det.4 muttrar 2 kontakter+ ett slangklammerPer
May 27, 200915 yr comment_74328 jag rensade guck från en 05a idag. Det var rätt påtaglig "lag" när jag körde in den. Blev klart bättre efter att den fått lite kärlek.
May 27, 200915 yr comment_74356 Rensade gasspjället på en V70R -98 i helgen, det var så smetigt att ett dieselbad krävdes... Så detta drabbar nog alla bilar som har sluten vevhusvent. Fast bilar med elektroniska gasspjäll går väl åt hårdare. Är detta anledningen till att Volvos fiasko med gasspjällen uppstått?
May 28, 200915 yr comment_74359 ej tillåtet med öppen vevhusventilation. Det blev olagligt redan på 50-talet hehe... jag tror personligen det har med fel olja och fel serviceintervaller.Men gamla bilarna (60-70 talare) går igenom besiktningen med öppen vevhusventilation, hur kommer det sig?
May 31, 200915 yr comment_74521 Jag gör som Robert T lägger in lite före och efter bilder.Ja, det var lite oljesmuts allt, inbillar mig att det är lite bättre respons på gasen, men det är i så fall mycket marginellt (har aldrigt egentligen upplevt några problem med det)20 000 km körda Mobile 1 Extended Performance Helsyntetisk olja 5W-30Tusen tack för bra tips FöreEfterGummipackning (före rengöring)
May 31, 200915 yr comment_74533 ej tillåtet med öppen vevhusventilation. Det blev olagligt redan på 50-talet hehe... jag tror personligen det har med fel olja och fel serviceintervaller.Men gamla bilarna (60-70 talare) går igenom besiktningen med öppen vevhusventilation, hur kommer det sig?kanske olika regler i sv. och usa.
May 31, 200915 yr comment_74549 PS vad jag förstår av googling på Nätet så är det helt normalt med "buildup" av lite skit runt spjällhuset/throttlebody. Man bör alltså göra rent detta som en del i rutin servicen, det tar ju inte lång tid att göra detta själv. Det beror som sagt på vad jag tolkar det som att det kommer en del smutsiga avgaser tillbaks via slangen på hö sida bakom spjället...
June 3, 200915 yr comment_74693 Är principen/tekniken den samma på en -98 GT?Dvs är det värt att lägga lite tid på detta kanske...
June 4, 200915 yr comment_74754 här kan ni läsa hur annat folk har gjort med deras vevhusventilation med mera.http://www.s197forum.com/forum/showthre ... eather+caphttp://www.metcomotorsports.com/proddet ... od=MBR0005
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.