Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dålig respons på gasen

Featured Replies

Robert; Effekter av rengöringen förutom tomgången? Går bättre?

/MOS

Jag har fått tillbaka den första centimetern på gaspedalen typ. :)

det där va guckigt... undra vad det kommer sej.

Går en slang från höger ventilkåpa till precis innan gasspjället. Därför åker det in massa oljegucka genom spjället.

  • Svar 67
  • Visingar 16,4k
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

ajusteja.. hmm.. känns ju lite feltänkt det där.. kan vi få en sammanställning från användarna med igenguckade spjällhus vilken typ av olja man använt?

Finns det inte ett filter att köpa till vevhus ventilationen ist. för slangen :?:

Så kanske man slipper guckan i spjällhuset :roll: .

//Micke.

Finns det inte ett filter att köpa till vevhus ventilationen ist. för slangen :?:

Så kanske man slipper guckan i spjällhuset :roll: .

//Micke.

ej tillåtet med öppen vevhusventilation. Det blev olagligt redan på 50-talet hehe... jag tror personligen det har med fel olja och fel serviceintervaller.

Hur svårt är det att göra detta själv?

Tidsåtgång och hur krångligt att komma åt?

/jocce

  • Author
Hur svårt är det att göra detta själv?

Tidsåtgång och hur krångligt att komma åt?

/jocce

Det är mycket enkelt, trotteln sitter högst upp och längst fram, sitter med fyra skruv, en slangklamma och två kontakter

ajusteja.. hmm.. känns ju lite feltänkt det där.. kan vi få en sammanställning från användarna med igenguckade spjällhus vilken typ av olja man använt?

Din olja och föreskriven serviceintervall. :P

Från vänster ventilkåpa går det en lite annorlunda slang till strax efter gasspjället, varför?

Hur svårt är det att göra detta själv?

Tidsåtgång och hur krångligt att komma åt?

/jocce

Sjukt enkelt, kan du byta hjul kan du fixa detta. Du behöver 8mm hylsa, 10mm långhylsa alt ringnyckel, papper/trasa. Spjället sitter med två skruv, två mutter, en slangklämma och två elkontakter. Tar väl max 30 minuter om man som jag måste springa och leta efter alla verktyg. :)

Ok nu blir jag också lite nyfiken... Ni som rensat gucka, hur långt har era kärror rullat?

//Mange

Jag har ingen gucka!

Min har precis gått 5 000mil.

Öppet filter sen iallafall när bilen hade gått 2 000mil (för informatinens skull) :)

Servad hos Grufman sen jag köpte den. Dvs vid 4 200mil samt 4 980 mil.

Ok nu blir jag också lite nyfiken... Ni som rensat gucka, hur långt har era kärror rullat?

//Mange

51310km

då kan jag dra följande slutsatser. Dom som kör manliga bilar, som låter manligt och som sannolikt KÖR manligt, som Linde, har alltså inget guck. Dom som fiskör.. ja... ni rensar inte era maskiner helt enkelt ;-)

Får se när jag har tid att plocka isär det där!

Har ingen märkbar "ketchup effekt" men ibland när bilen är kall känns det som att den inte riktigt vill starta ordentligt, typ som att spjälet inte riktigt vill öppna...

ca 7800 mil btw

/Jocce

Lätt som fan.

Grabben undrade vad jag höll på med körde du inte nyss? då jag stod där med spjällhuset i näven 5 min senare så brummade det.

4 muttrar 2 kontakter+ ett slangklammer

Per

Porrigt!!! :twisted:

jag rensade guck från en 05a idag. Det var rätt påtaglig "lag" när jag körde in den. Blev klart bättre efter att den fått lite kärlek.

Rensade gasspjället på en V70R -98 i helgen, det var så smetigt att ett dieselbad krävdes... Så detta drabbar nog alla bilar som har sluten vevhusvent. Fast bilar med elektroniska gasspjäll går väl åt hårdare. Är detta anledningen till att Volvos fiasko med gasspjällen uppstått?

ej tillåtet med öppen vevhusventilation. Det blev olagligt redan på 50-talet hehe... jag tror personligen det har med fel olja och fel serviceintervaller.

Men gamla bilarna (60-70 talare) går igenom besiktningen med öppen vevhusventilation, hur kommer det sig?

Jag gör som Robert T lägger in lite före och efter bilder.

Ja, det var lite oljesmuts allt, inbillar mig att det är lite bättre respons på gasen, men det är i så fall mycket marginellt (har aldrigt egentligen upplevt några problem med det)

20 000 km körda

Mobile 1 Extended Performance Helsyntetisk olja 5W-30

Tusen tack för bra tips :)

Före

img9812.jpg

Efter

img9817c.jpg

Gummipackning (före rengöring)

img9815u.jpg

ej tillåtet med öppen vevhusventilation. Det blev olagligt redan på 50-talet hehe... jag tror personligen det har med fel olja och fel serviceintervaller.

Men gamla bilarna (60-70 talare) går igenom besiktningen med öppen vevhusventilation, hur kommer det sig?

kanske olika regler i sv. och usa.

PS vad jag förstår av googling på Nätet så är det helt normalt med "buildup" av lite skit runt spjällhuset/throttlebody. Man bör alltså göra rent detta som en del i rutin servicen, det tar ju inte lång tid att göra detta själv. Det beror som sagt på vad jag tolkar det som att det kommer en del smutsiga avgaser tillbaks via slangen på hö sida bakom spjället...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.