Jump to content

Frågor innan uppstart...


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Nu vilken dag, timme, sekund som helst är det dax att starta upp min 351w i en Mustang -67. (tar med den infon så även nytillkomna vet vad jag skruvar på) :)

Allt är klart, färdigt & monterat MEN jag har ett par frågor jag vill ha svar på innan jag vrider om nyckeln.

1* Tändföljd: Jag har ett block från -82 med KB-kolvar men kammen är till en 302 HO. Länk till kammen; http://www.iskycams.com/Wc55f0c51f8750.htm

Klicka gärna länken och kolla infon, för visst är den till en HO? Vilken tändföljd skall jag köra på egentligen? Stämmer denna;

2055.jpg

2* Jag får inte fason på kickdownwire riktigt, kan någon förklara eller helst visa med bild hur det skall sitta nere vid lådan? Jag tycket den drar armen på lådan åt fel håll

eller så tänker jag bakvänt när jag ligger på rygg under bilen. Och nej jag kommer inte ihåg hur den satt när jag tog loss den heller. :oops:

3* Lina headers med värmebandage? Bra eller anus egentligen? Nu lindade jag mina skitheaders bara för att slippa se deras hemska uppsyn när jag öppnar huven.

Hört att risken är att de spricker men det är väl det bästa som kan hända, då får jag ju en anledning till att köpa bättre. (De är från Flowtech & är gjorda till en 289, gissa hur de passar en 351w) :evil:

Inget allvarligt kan hända pga värmebandaget hoppas jag?

tn_Bild0053.jpg

(klicka på bilden)

Link to comment
Share on other sites

Vågar inte svara exakt på kammen tänd följd. Men tror att du ska följa 302 ho följd. Annars så är det en ren 351 kam. eller 289. som jag använder i min 351a. Och då skiljer tänd följden. Att linda granrören. Tror jag är en bra ide. Det gjorde jag på mina hembyggda. Fick bättre fart på motorn och mindre värme spridning i motorytrymmet. Men ljuddämparna verkade få mer stryk. Men det är min teori. Men do säckade ganska snabbt efter lindningen. Då hade jag apple dämpare. sedan satte jag dit rostriaoch dom kör jag med fortfarande. Lycka till nu Turbo Mr.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Fann detta på WorldWideWeb:

302 H.O. and 351 Windsor small block- 1,3,7,2,6,5,4,8

All other ford V-8's- 1,5,4,2,6,3,7,8

Om nu kammen är till en 302 HO borde ju det stämma Om den källan är tillförlitlig, tyvärr är ju inte allt man hittar på internet sant. :?

ENGINE INFO: FORD V8 1985-UP 302 CU.IN. 5.0 LITRE HO

Så står det i vart fall på Iskys sida om kammen.

Kan någon bekräfta ovanstående ang tändföljd?

(kanske kan snurra igång redan ikväll :-- )

Link to comment
Share on other sites

Jag får inte fason på kickdownwire riktigt, kan någon förklara eller helst visa med bild hur det skall sitta nere vid lådan? Jag tycket den drar armen på lådan åt fel håll

eller så tänker jag bakvänt när jag ligger på rygg under bilen. Och nej jag kommer inte ihåg hur den satt när jag tog loss den heller. :oops:

På min bil sitter armen på växellådan uppåt och lite snett bakåt (ungefär "klockan 1"). När man gör kick-down drar vajern armen moturs till ungefär "klockan 12".

Hoppas du förstår hur jag menar.

Link to comment
Share on other sites

Jag får inte fason på kickdownwire riktigt, kan någon förklara eller helst visa med bild hur det skall sitta nere vid lådan? Jag tycket den drar armen på lådan åt fel håll

eller så tänker jag bakvänt när jag ligger på rygg under bilen. Och nej jag kommer inte ihåg hur den satt när jag tog loss den heller. :oops:

På min bil sitter armen på växellådan uppåt och lite snett bakåt (ungefär "klockan 1"). När man gör kick-down drar vajern armen moturs till ungefär "klockan 12".

Hoppas du förstår hur jag menar.[/quote:2s5n0ezz]

Aha, sitter det en rörlig "led" på din arm med?

Link to comment
Share on other sites

Jag blir lite osäker på vad du menar med led, jag tror det är vajerns nippel som sitter direkt i hålet på armen. (Jag har inte orkat lägga mig under bilen för att titta närmare).

Jag tog en bild uppifrån motorrummet på hur det ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Jag blir lite osäker på vad du menar med led, jag tror det är vajerns nippel som sitter direkt i hålet på armen. (Jag har inte orkat lägga mig under bilen för att titta närmare).

Jag tog en bild uppifrån motorrummet på hur det ser ut.

Tack, fint. Ser inte exakt ut så på min men nu ser jag hur armen skall sitta.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

2055.jpg

En nyfiken fråga här. Öppnade fördelaren i förmiddags för att kontrollera tändningen på min 351 C. Jag vred motorn till rotorn stod vid hacket i kanten på fördelarhuset. Sedan kollade jag på svängningsdämparen och "piggen" pekade även i hacket där.

Hm, helt okay alltså och vad jag vet ska väl tändningen vara ca 7-10 grader före. Jag slog på tändningen och undersökte med testmejseln och justerade lite på gehör. Sen monterade jag tillbaks fördelarlocket och testade starta. Ja, nu gick motorn ännu jämnare och bakom bilen lyssnade jag på den mer rullande mjuka gången (lät faktiskt grymmare före justeringen men gick dock lite mer ojämt).

Nu till funderingen. Jag öppnade fördelarlocket igen och vred runt motorn till fördelararmen pekade mot hacket på kanten av fördelarhuset igen. Hacket sitter ungefär där 10 är på en klocka (7:ans tändkabel enl. bilden). Sedan kollade jag hacket på svängningsdämparen. De stämde!

Problemet är ju att tändkabeln till 1:ans cylinder är ju ungefär vid klockan 1 på en klocka (precis som på bilden). Hur kan detta komma sig? Min tändföljd är alltså 7-2-6-5-4-8-1-3 ?? Ordningen är ju rätt men varför valde Ford att göra hacket i fördelarhusets kant vid 7:ans tändkabel?

Väldigt glad om någon kunnig kan reda ut detta.

Link to comment
Share on other sites

Du kan i princip ställa vilken cylinder som helst som "1:a", men normalt är på 1:ans cyl.

Jag hade en teori att det borde vara så, huvudsaken tändföljden är rätt. Det som jag tyckte var konstigt var att hacket i kanten på fördelarhuset är vid 7:ans cylinder. Då blir det väl enklast att ställa tändningen så exakt som möjligt just vid 7:an.

Är du säker på att det var TDC 2:a ggn?

/Tommy.

Nä, det är jag ju inte. Säg att det skulle vara 1/2 varv fel. Kan motorn gå jämt och rent ändå? För att bli säker så mmm, nu kom jag kanske på varför hacket är vid just 7:an!!!

7:ans cylinder kanske har bästa utrymmet att ta bort tändstiftet för kontroll av ÖDL2? Kanske just därför hacket i fördelarhuset är vid denna cylinder? Måste man även öppna ventilkåpan för att se om båda ventilerna är stängda också eller hur gör ni? Räcker det inte att testköra motorn?

Link to comment
Share on other sites

Lossa ventilkåpan på pass.sidan. Snurra motorn tills den står i TDC på 1:an. Lossa fördelaren och vrid den så den står riktad/inställd på cyl 1.

Lossa vaccum ställ på ca 10gr. förtändning.

Så skulle jag gjort.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Jo våra 5.0HO motorer har 351W tändföljd av den enkla anledningen att Ford tog kamaxlarna motsvarande 351W när de tog fram HO-femnollan.

Därför har väldigt många trimkammar till 302/351W just den senares tändföljd.

Vet inte exakt när man bytte eller om det helt enkelt blev så när man gick över till rullkamsblock på mitten av 80talet.

Link to comment
Share on other sites

vad skiljer. :?:

Kanske har missförståt allting men tror mig ha hört

att på den 5.0 HO som sitter i min 94a sitter det 351W toppar. :oops:

Så vad är det som skiljer dom åt då förutom slaget ( kanske kammen) :P

Förvisso sitter det sprut på min men det är ju bara kosmetika kunde väl

lika gärna sitt förgasare på maskinen. :?:

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag läst någonstans att anledningen till 351:ans tändföljd är jämnare belastning på vevaxeln.

Det där har jag också hört men jag tror inte på det om du går in på den tidigare länken och går till elektroniskt och det viste du inte om tändföljden så förstår du varför jag är skeptisk till det

Link to comment
Share on other sites

vad skiljer. :?:

Kanske har missförståt allting men tror mig ha hört

att på den 5.0 HO som sitter i min 94a sitter det 351W toppar. :oops:

Så vad är det som skiljer dom åt då förutom slaget ( kanske kammen) :P

Förvisso sitter det sprut på min men det är ju bara kosmetika kunde väl

lika gärna sitt förgasare på maskinen. :?:

MVH Lasse. 8)

E7TE topparna som sitter på kommer från eller satt standard på 351W truckmotorer alltså van och pickup. Sen är givetvis blocket högre och grövre än ett 5.0.

Och visst kunde du åkt med en förgasare... i med en vanlig fördelare bara så funkar det.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag läst någonstans att anledningen till 351:ans tändföljd är jämnare belastning på vevaxeln.

Minskar belastningen på dom främre ramlagren lite grann. Somliga motorbyggare anser att denna tändföljd också ger en liten fördel i verkningsgraden jämfört med 1-5-4-2-6-3-7-8.

351W och 5.0 H.O delar tändföljd med dom flesta amerikanska v-åttor, det är bara "gamla" 302:an som avviker. (och kanske nån annan jag saligen glömt)

1-3-7-2-6-5-4-8 är egentligen samma som 1-8-4-3-6-5-7-2 som GM och MoPar använder.

Mera sofistikerade motorer kör med 1-5-4-8-6-3-7-2.... :--:--:--

Link to comment
Share on other sites

Lossa ventilkåpan på pass.sidan. Snurra motorn tills den står i TDC på 1:an. Lossa fördelaren och vrid den så den står riktad/inställd på cyl 1.

Jag fick tid över idag och var ut i garaget. Det finns ingen markering vid 1:ans tändkabel, så jag ritade ett streck med svart penna så exakt det gick. Sen tog jag av fördelarlocket och snurrade motorn till rotorn pekade på 1:an. Jag fick snurra förbi märkningen innan gradskalan på svängningsdämparen syntes.. Det verkar alltså som att den varit allt för tidig?

Lossa vaccum ställ på ca 10gr. förtändning.

Så skulle jag gjort.

/Tommy.

Med stroboskoplampa alltså. Har du tips på en bra och prisvärd sådan?

Håll tummen för tändstiftshålet och snurra motorn och känn när du har komp.

Kanonbra idé, tack för den :idea:

Nu behövs antagligen bara en stoboskoplampa så får vi se. Den tar exakt 1,57 l/mil just nu på landsväg, ca 80 km/h. Det kanske inte har med tändningen att göra men man vill ju ha den inställd så exakt som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...