Ola E May 31, 2009 Author Report May 31, 2009 För mig blir vissa av bilderna i direkt större format och vissa får man klicka på. Ändå gör jag på exakt samma sätt när jag lägger ut dem. Minskar till 50% i höjd och bredd i paint och sen lägger in som bifogad fil. Hoppas det är ok att det blir lite knas. Citera
JanneJ June 2, 2009 Report June 2, 2009 Fräck bil, skavankerna ger den liv och den patina som en väl brukad mustang kan få.En fundering angående upphängningen av slutrören. Är det ett plattjärn som går mellan bladfjädrarna eller ser jag så galet?Ha det bra!Janne Citera
Ola E June 2, 2009 Author Report June 2, 2009 Fräck bil, skavankerna ger den liv och den patina som en väl brukad mustang kan få.En fundering angående upphängningen av slutrören. Är det ett plattjärn som går mellan bladfjädrarna eller ser jag så galet?Ha det bra!JanneJepp... något galet med det? Citera
Janne Holm CMC1740 June 2, 2009 Report June 2, 2009 Fräck bil, skavankerna ger den liv och den patina som en väl brukad mustang kan få.En fundering angående upphängningen av slutrören. Är det ett plattjärn som går mellan bladfjädrarna eller ser jag så galet?Ha det bra!JanneMan tager vad man haver Janne. Som Kajsa Warg sa en gång Så här såg mina pipor ut ett tag Citera
JanneJ June 2, 2009 Report June 2, 2009 Avgassystemet kommer att röra sig med fjädringsrörelserna. Om du kör ner i en svacka finns det risk att avgassystemet slår i underredet. Dessutom bryter det hela tiden i systemet och kan på sikt göra att det spricker.HälsningarJanne Citera
Ola E June 2, 2009 Author Report June 2, 2009 Aha... då fick jag svar på en till fundering jag hade.Det slår nämligen i ibland och jag funderade på om det var för mjuk fjädring eller satt för lågt. Har du nån bra lösning? Funderar iof på att byta hela avgassystemet men har inte bestämt mig än. Både tösa och svärfar anser att det är vansinne i att ha detta "oljud". Men det är rätt gött om jag får säga det själv. Citera
Henke CMC 2232 June 2, 2009 Report June 2, 2009 Aha... då fick jag svar på en till fundering jag hade.Det slår nämligen i ibland och jag funderade på om det var för mjuk fjädring eller satt för lågt. Har du nån bra lösning? Funderar iof på att byta hela avgassystemet men har inte bestämt mig än. Både tösa och svärfar anser att det är vansinne i att ha detta "oljud". Men det är rätt gött om jag får säga det själv.Jadu Ola.När du startar den där så är det nästan så att jag hör den till Färjestadoch det är ändå några kilometer mellan oss.Nåväl, vi får ta oss en tur till garaget någon dag och gå igenom den heltoch hållet samt passa på att uppmana alla musse-ägare att kommatill Ånnaboda träffen till helgen så att fler att klämma o känna på den.För tillfället så håller dock min rotfyllning att ploppa ur när jag åker meddig Citera
Ola E June 2, 2009 Author Report June 2, 2009 Jepp, Ånnaboda it is! Tösa följer också med men åker nog hellre med dig. Har du något pedagogiskt svar på frågan varför det sitter en brandsläckare mellan sätena? Håll koll på plomben nu för jag tar färjestad, djupdalen alt skåre på min "genväg" hem. Citera
Janne Holm CMC1740 June 3, 2009 Report June 3, 2009 Jepp, Ånnaboda it is! Tösa följer också med men åker nog hellre med dig. Har du något pedagogiskt svar på frågan varför det sitter en brandsläckare mellan sätena? Håll koll på plomben nu för jag tar färjestad, djupdalen alt skåre på min "genväg" hem.Att det sitter en brandsläckare där kan ha att göra med att det är ett av kraven då man veteranbilförsäkrar den, t.ex. hos MHRF Citera
JanneJ June 3, 2009 Report June 3, 2009 Aha... då fick jag svar på en till fundering jag hade.Det slår nämligen i ibland och jag funderade på om det var för mjuk fjädring eller satt för lågt. Har du nån bra lösning? Funderar iof på att byta hela avgassystemet men har inte bestämt mig än. Både tösa och svärfar anser att det är vansinne i att ha detta "oljud". Men det är rätt gött om jag får säga det själv.Normalt sett går slutrören ut på var sin sida om tanken, lodrätt under rambalkarna.Om du tittar på dina rambalkar ca 20 cm in från bakstammen så ser du förmodligen original infästning.Det är inte helt lätt att bygga ett eget system med krökarna över bakaxeln och det ser ut på din bil som någon har tagit the easy way med krökarna Citera
Ola E June 3, 2009 Author Report June 3, 2009 Märkligt. Den är nämligen fixad av Seved. Men det kan hända att far min önskade ha den sån av nån anledning. Tyvärr finns han inte kvar och kan svara på alla mina frågor om denna bil. Men ska upp till Seved i dagarna och kolla till min andra musse som står hos honom. Kanske kan få svar på en del då. Är det nån som vet om han finns med här på forumet?"Seved Karlsson: Cobra bil- och maskinservice i Sunne" Citera
Bosse N June 3, 2009 Report June 3, 2009 Jepp, Ånnaboda it is! Men innan Ånnaboda tar du väl en tur på torsdag kväll till Slussvaktstugan i K-d, så vi som inte åker till Ånnaboda (i år) får göra en inspektion av "underverket" på hemmaplan? Själv planerar jag att samma dag som Ånnaboda (6/6) för första gången besöka Nossebro istället om vädret inte blir för dåligt. Citera
JohnB June 3, 2009 Report June 3, 2009 Är det nån som vet om han finns med här på forumet?"Seved Karlsson: Cobra bil- och maskinservice i Sunne"Seved har vel alltid varit "lite old school" . Tror ej att han har nån dator John Citera
Ola E June 3, 2009 Author Report June 3, 2009 Till cmc2999:Torsdag kan bli tight. Kommer vara på jobbet till niotiden. Är det nåt särskilt vid slussvakten eller? Vad hundan ska du göra i Nossebro, och varför blir du inte med till Ånnaboda?Till Bakke:Old school for old car Men tror jag kommit på hur det ligger till. När den åkte från Seveds gård nån gång runt 90-93 var det nämligen FETA bakhjul på. Förklarar kanske varför mätaren nu visar 15km för lite och avgassystemet sitter lite väl nära backen ...och är upphängda i bladfjädrarna. Drog i farthindret vid orrholmsgaraget idag Citera
Bosse N June 4, 2009 Report June 4, 2009 Till cmc2999:Torsdag kan bli tight. Kommer vara på jobbet till niotiden. Är det nåt särskilt vid slussvakten eller? Vad hundan ska du göra i Nossebro, och varför blir du inte med till Ånnaboda?Du känner väl till att det varje torsdag mellan kl. 18.00-21.00 eller så länge man vill är det motorträff vid Slusswaktstugan i Karlstad. Träffarna har pågått i 5 år i år från maj till september nån gång. Tog en snabbis förbi i kväll men det var tydligen för regnigt och blött...två bilar var där + att jag mötte två Corvetter som troligtvis var på väg dit. Så ikväll missade du strängt taget ingenting.Har varit alla år utom ett p.g.a. regnväder i Ånnaboda sedan dom flyttade den träffen från dåvarande Gustavsviks flygfält i Örebro och tänkte att det kunde vara kul att besöka någon annan träff. Nossebro ligger då relativt bra till geografiskt men tyvärr infaller träffarna på samma datum. Blir det däremot mot all förmodan!!!regn så blir det nog i allafall Ånnaboda. Citera
Henke CMC 2232 June 4, 2009 Report June 4, 2009 Lånar tråden till hjälp för Ola ikväll.Var precis ute på en liten kvällstur med trådskaparen då hans bil interiktigt vill som han.Bakgrunden är att vid jämn hastighet så rycker det lite ibland, precissom att motorn inte får tillräckligt med soppa.Min första misstanke var taskigt bränslefilter men när huven åkte avså upptäckte vi att bränslepumpen var blöt.Satt och kikade lite efter en ny pump men jag (vi) behöver er hjälpatt hitta en passande. Motorn är som tidigare nämnts en 351C somär rejält hottad. Citera
Janne Holm CMC1740 June 4, 2009 Report June 4, 2009 Beställ en från Hansen racing via något ombud typ Autoexperten, Mekonomen eller liknande kostar bara 400pix tror jagjapp bara 400 finns 7st på lager hos dom http://www.hansenkatalogen.se/default.a ... word=guest Citera
Ola E June 5, 2009 Author Report June 5, 2009 Hmm... det blir nog ingen musse till ånnaboda Hittar ingen bränslepump jag kan få idag och är tveksam på om det beror på den. Idag har den gått sämre och sämre. Det är inte bara att den går ryckigt utan nu är den helt enkelt inte rolig alls att köra. - Dels slår avgasröret emot underredet mer än förut. Detta är visserligen bara på tomgång men nåt måste göras.- Nu har minst fyra muttrar hoppat dän från grenröret där packningen nyss var bytt på verkstad!!!- Bränslepumpen var som sagt blöt men inte av bensin utan olja. Har torkat rent och ska ta en sväng sen och se om det kommer tillbaka.Det jag fick tag på och ska fixa idag är nya tändstift, försöka få dit muttrar på grenröret och på med nytt bränslefilter. Beställde fördelarlock med kablar så jag slipper oroas av all gaffatejp men får detta på tisdag.Men nu till det som förbryllat mig mest. Hur är det med blyfritt?Finns det någon nackdel att ha i blyersättning i en motor som är omgjord för att gå på blyfritt. Seved var inte 100 men sa att det var fullt troligt att denna nu ska gå på blyfritt och farsan hade inga ersättningsflaskor i bilen. Dock mängder av annat tillbehör som spolarvätska, motorolja etc. Men på V8-shopen rekomenderade de att jag kör med blyersättning i vilket fall. Vad säger ni, kan jag ta reda på vilket eller ska jag köra på det? Kan motorn ha tagit stryk av att jag kört utan och att den SKA ha? Citera
JH June 6, 2009 Report June 6, 2009 Eftersom vi träffades idag så påminner jag dig återigen om att hämta den andra bilen. Så snart som möjligt, och helst med kort varsel.Kör din bil ett tag och låt önskemålen mogna fram, så att du inte lägger krut och pengar på fel saker. Börja med byte av stift och brytare samt tändkablar. Köp delarna på hemorten. Avgassystemet är väl kanske steg 2 att ge sig på, men resten är helt ok för att köra med bilen ett tag.Sälj inte den andra till första bästa, utan kolla läget lite grann. Det finns säkert många här som stöttar dig.Kanonbra bil att göra i ordning på sikt, ovanligt med sportroof och 4V cleveland original. Det brukar vara vanligast med Mach1 i den kombinationen. Troligt att det var originalmotorn som satt i. Citera
Ola E June 6, 2009 Author Report June 6, 2009 Ja, bilen gick bra igår kväll och imorse var jag ute tidigt och testade tills den kändes ok. Så jag kom iväg utan att behöva mecka men med tillbehören nära till hands och är mycket nöjd med dagen. Stort tack till dig JH för mycket givande pratstund. Tack även Mario och alla er andra som tagit er tid att stanna och kika på Ånnabodas rostigaste mustang.Ska se till att fixa nämnda småsaker och sen låta alla idéer, tips och intryck få smälta in och mogna. Återkommer om läget på 71:an så snart jag fått hem den. Citera
Henke CMC 2232 June 7, 2009 Report June 7, 2009 Ja, bilen gick bra igår kväll och imorse var jag ute tidigt och testade tills den kändes ok. Så jag kom iväg utan att behöva mecka men med tillbehören nära till hands och är mycket nöjd med dagen. Stort tack till dig JH för mycket givande pratstund. Tack även Mario och alla er andra som tagit er tid att stanna och kika på Ånnabodas rostigaste mustang.Ska se till att fixa nämnda småsaker och sen låta alla idéer, tips och intryck få smälta in och mogna. Återkommer om läget på 71:an så snart jag fått hem den.Vi får ta oss en tur framöver o hämta hem bilen.Plats för tillfällig förvaring kan lätt lösas samt då ha tillfälle att gå igenombilen. Trailer att transportera den på ordnar jag vetu.Fick lite blodad tand efter racet igår och funderar nu på att plockabort automatlådan till förmån för en T-5 låda istället Dock skulle en andra Musse sitta fint som man kan leka lite med.En cab är inte lika rolig att leka runt med på gatorna Citera
JanneJ June 7, 2009 Report June 7, 2009 Fick lite blodad tand efter racet igår och funderar nu på att plockabort automatlådan till förmån för en T-5 låda istället Dock skulle en andra Musse sitta fint som man kan leka lite med.En cab är inte lika rolig att leka runt med på gatorna Håller med till 100% Citera
Recommended Posts