sebbe_ts June 4, 2009 Report June 4, 2009 Tar upp en gammal tråd igen då jag fortfarande inte löst vad som är fel på min -67a. Har 17" tt2 med 0 i offset 205/50 däck fram och däcken tar fortfarande i skärmkanterna. Vad ska det vara för spårvidd fram, kan det vara så att jag har fel bäramrar monterade? Citera
Nenne June 4, 2009 Report June 4, 2009 0 i offset låter lite oroväckande. Vad har Du för bredd på fälgarna ? Citera
MrTurbo_1645 June 4, 2009 Report June 4, 2009 Jag har 235/45-17" fram på min -67 och det tar inte i alls.Återkommer med fälgmått... Citera
sebbe_ts June 4, 2009 Author Report June 4, 2009 7" Och killen jag köpte fälgarna av sa att dessa skulle passa?Ska det inte vara 0 i offset till dessa bilar? (obs jag har skivbromsar)Tack för ett så snabbt svar Citera
MrTurbo_1645 June 4, 2009 Report June 4, 2009 Så här står det om mina fälgarFront; 17x8" wheels: 0mm (4.50" backspacing) Rear; 17x9" wheels: +12mm (5.50" backspacing)Så här ser det ut; Citera
sebbe_ts June 4, 2009 Author Report June 4, 2009 Okej, Jag har 17"x7" 5-4.5 0 ET Fattar inte varför dom inte passar? Citera
Janne Holm CMC1740 June 4, 2009 Report June 4, 2009 Tar upp en gammal tråd igen då jag fortfarande inte löst vad som är fel på min -67a. Har 17" tt2 med 0 i offset 205/50 däck fram och däcken tar fortfarande i skärmkanterna. Vad ska det vara för spårvidd fram, kan det vara så att jag har fel bäramrar monterade?Tja fel bärarmar knappast troligt. offset på mussen vill jag minnas ska ligga på 20 ungefär absolut inte noll. Lyssna inte på MRTurbo han blandar ihop offset och backspacing Återkommer då jag vet bättre Citera
MrTurbo_1645 June 4, 2009 Report June 4, 2009 Lyssna inte på MRTurbo han blandar ihop offset och backspacing heheFront; 17x8" wheels: 0mm(4.50" backspacing)Rear; 17x9" wheels: +12mm (5.50" backspacing)Gör jag? Jag kan iofs fått tag på fel fakta om fälgarna, kollade bara på vad firman anger på dem de säljer nu... Citera
Janne Holm CMC1740 June 4, 2009 Report June 4, 2009 Nu har han 7tumsfälgar och vill ha hjälp med detta och är förmodligen inte intresserad av vad du har för fälgar Så kan du så försök hjälpa honom och inte berätta vad du har på din bil, det blir han inte klokare av. Citera
bulan June 4, 2009 Report June 4, 2009 Det låter väldigt märkligt. Jag tycker däremot att en offset på 0 låter ganska normalt. Enligt American Racings sida ska detta motsvara en backspace på 4 tum. Enligt denna tabell http://www.dodgestang.com/Tire%20Fitmen ... 2067-8.pdfär det normalt med 4.25 på 17x7. Då skulle din fälg alltså hamna ca. 6 mm. längre ut men med 205:or borde det funka lätt??????????????Mvh. Mats Citera
Janne Holm CMC1740 June 5, 2009 Report June 5, 2009 Jag hittade denna text som låter rimligthttp://www.stangnet.com/Tech-Articles/F ... ims-4.htmlWheel OffsetThe wheel's offset is the distance from its hub-mounting surface to the centerline of the wheel. The offset of a wheel can be one of three settings: * Zero offset: The hub-mounting surface is even with the centerline of the wheel. * Positive offset: The hub-mounting surface is toward the front or wheel side of the wheel. Positive offset wheels are generally found on front-wheel drive cars. * Negative offset: The hub-mounting surface is toward the back or brake side of the wheel's centerline. "Deep dish" wheels are typically negative offset. Offset can be calculated by positioning the wheel on a flat surface and measuring its overall width. Subtract the backspace, and divide by two.Offset = (Width - Backspace) ÷ 2 Så jag tolkar det om man har bredd på 7tum och en backspace på 4tumborde offset bli 1/2tum = 12mmDu skrev:Okej, Jag har 17"x7" 5-4.5 0 ETFattar inte varför dom inte passar?De här siffrorna 5-4.5 de är inte positiv backspace så spårvidden blir för liten. Hoppas någon som är bättre på det här en jag ger ett korrekt svar snart Den som sålde däcken kanske trodde de skulle på en modernare Musse Citera
sebbe_ts June 5, 2009 Author Report June 5, 2009 Så här står det på kvittot:American racing TT2 17x7 5-4.5 ET0American racing TT2 17x8 5-4.5 ET+8Vad exakt står allting för?Jag trodde 5 var antal bulthål4.5 backspacing (eller är detta bultdelningen?)och ET0 offset 0Men om backspacing är 4.5 så blir väl inte offset 0? Jag mätte hjulen förra året och kom då fram till att offset är 0 då det är samma mått från fälgens monteringsyta ut till båda fälgkanterna.Och om offset är 0 och fälgen är 7" bred borde min backspacing bli 3.5 eller? Citera
Nenne June 5, 2009 Report June 5, 2009 Vad exakt står allting för?Jag trodde 5 var antal bulthål4.5 backspacing (eller är detta bultdelningen?)och ET0 offset 0Bultcirkeln på Mustangen är 4,5 tum, så det är nog så ditt kvitto ska tolkas. Det är ju onödigt att samtidigt ange både back spacing och offset. Citera
KR Motor June 5, 2009 Report June 5, 2009 Så här står det på kvittot:American racing TT2 17x7 5-4.5 ET0American racing TT2 17x8 5-4.5 ET+8Vad exakt står allting för? 17x7 bultmönster 5x114,3 (5x4,5 tum) Offset +0 Citera
MrTurbo_1645 June 5, 2009 Report June 5, 2009 Nu har han 7tumsfälgar och vill ha hjälp med detta och är förmodligen inte intresserad av vad du har för fälgar Så kan du så försök hjälpa honom och inte berätta vad du har på din bil, det blir han inte klokare av.Att 8" breda fälgar passar på min -67 med 0mm offset säger väl att 7" breda fälgar borde passa på hans -67 om de har 0mm i offset? Det är enligt mig info som borde ge lite klarhet i att någe är galet. på Bilderna syns dessutom att däcken går INNANFÖR skärmkanterna på min bil. Men okej, ju fler kockar ju sämre soppa säg det ju. Citera
Janne Holm CMC1740 June 6, 2009 Report June 6, 2009 Nu har han 7tumsfälgar och vill ha hjälp med detta och är förmodligen inte intresserad av vad du har för fälgar Så kan du så försök hjälpa honom och inte berätta vad du har på din bil, det blir han inte klokare av.Att 8" breda fälgar passar på min -67 med 0mm offset säger väl att 7" breda fälgar borde passa på hans -67 om de har 0mm i offset? Det är enligt mig info som borde ge lite klarhet i att någe är galet. på Bilderna syns dessutom att däcken går INNANFÖR skärmkanterna på min bil. Men okej, ju fler kockar ju sämre soppa säg det ju. [/quote:2fava9d5]Tja det är nog inte det som är felet att däcken tar i skärmkanterna, utan att vid sväng att däcken tar i sandplåten fram och man lite missvisande säger att däcken tar i skärmen. Min tanke var här att om man har fel offset så hamnar hjulet något längre in och utslaget blir då något mer på hjulen Citera
MrTurbo_1645 June 6, 2009 Report June 6, 2009 sebbe_tsKan vi möjligen få se lite BILDER på hur det ser ut? Tagna framifrån och från sidan med bilen stående med tyngden på hjulen. Gärna med hjulen vridna i ändläge. En bild säger verkligen mer än 1000 ord. Citera
sebbe_ts June 7, 2009 Author Report June 7, 2009 Jag tog några bilder förra veckan. Lägger upp dom nu.Jag kan ordna fler imorgon.Jag är 100% säker på att det tar i skärmkanten, där kromlisten är fäst med en skruv. Det tar i mest när jag svänger lite.Trodde först att mina orginalfjädrar var säckiga, men efter att ha bytt till ett par kapade bigblockfjädrar blev det ännu värre, Nu går det inte ens att köra bilen. Trots att killen jag köpte dom av hade kört med dom en hel sommar utan problem? Citera
Jonasm June 7, 2009 Report June 7, 2009 Kan de inte vara så att du ha lagt 8" fram och 7" bak Eller så har du Kinaskärmar fram.... Citera
JanneJ June 7, 2009 Report June 7, 2009 tycker den ganska låg ut...har du någon mer bild rakt från sidan? Citera
ThomasFB June 7, 2009 Report June 7, 2009 Det bör vara 17x7 med ca. 4,00" backspacing för att gå fritt (i alla situationer) om framvagnen är droppad. Frigången till övre bärarmens kulbult bör kollas då fälgen är 16 el. 17", beroende på design.3.75 bs kan också gå fritt på en 67:a, men det varierar från bil till bil. ET för ovanstående får ni räkna ut själv.Over and out. Citera
MrTurbo_1645 June 7, 2009 Report June 7, 2009 Till Jannes förtvivlan(?) visar jag ännu ett foto på hur min ser ut fram då. Jag tycker min är låg men din verkar ju mycket lägre, inte heller några lister på min iofs. Skulle tro att ett par mer "anpassade" fjädrar skulle lösa problemet på din bil. Citera
JanneJ June 7, 2009 Report June 7, 2009 Till Jannes förtvivlan(?) visar jag ännu ett foto på hur min ser ut fram då. Jag tycker min är låg men din verkar ju mycket lägre, inte heller några lister på min iofs. Skulle tro att ett par mer "anpassade" fjädrar skulle lösa problemet på din bil.Speciellt förtvivad kan jag inte påstå att jag är Vad jag tänkte på var Sebbe och hans höjd på bilen. En för kraftig sänkning ger naturligtvis problem så fort man börjar svänga.Överhuvudtaget är det en jäkla massa krångel med sänkning och breda fälgar, men det är snyggt För mycket negativ camber gör att insidan på däcket tar i fjäderstoppet, för mycket caster gör att däcket tar i frontplåten vid sväng, been there, done that..Jag har faktiskt höjt min bil 20mm för att kunna använda den på vanliga vägar och slippa vara rädd för fartbulor och trottoarkanter. Citera
sebbe_ts June 9, 2009 Author Report June 9, 2009 Thomas fb -det är ju precis denna fälg jag har och den ska ju gå fri. Det måste vara något som är fel med min bil.Jag tror inte jag har kinaskärmar eftersom orginalfärgen verkar sitta kvar under lacken. Sen är det ju mycket värre på den vänstra sidan. Då är det ca 1 cm kvar innan hjulet tar i skärmen utan att man sitter i bilen. På den högra sidan är det bättre, där går iallafall hjulet fritt när man gungar bilen för hand. Och även fast min bil var mycket högre förut med orginalfjädrarna tar det i när jag svängde, och det tar varken i kulbulten eller i eller i framkant på skärmen där det brukar. Skulle vara kul att veta om det är meningen att det ska gå att få fjädringen att bottna helt utan att skärmen tar i däcken på någon annan bil? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.