Jump to content

Däcken tar fortfarande i skärmkanterna, mått på spårvidd?


Recommended Posts

Tar upp en gammal tråd igen då jag fortfarande inte löst vad som är fel på min -67a.

Har 17" tt2 med 0 i offset 205/50 däck fram och däcken tar fortfarande i skärmkanterna. Vad ska det vara för spårvidd fram, kan det vara så att jag har fel bäramrar monterade?

Link to comment
Share on other sites

Tar upp en gammal tråd igen då jag fortfarande inte löst vad som är fel på min -67a.

Har 17" tt2 med 0 i offset 205/50 däck fram och däcken tar fortfarande i skärmkanterna. Vad ska det vara för spårvidd fram, kan det vara så att jag har fel bäramrar monterade?

Tja fel bärarmar knappast troligt. offset på mussen vill jag minnas ska ligga på 20 ungefär absolut inte noll. Lyssna inte på MRTurbo han blandar ihop offset och backspacing ;) Återkommer då jag vet bättre ;)

Link to comment
Share on other sites

Lyssna inte på MRTurbo han blandar ihop offset och backspacing ;)

hehe

Front; 17x8" wheels: 0mm(4.50" backspacing)

Rear; 17x9" wheels: +12mm (5.50" backspacing)

Gör jag? :shock:

Jag kan iofs fått tag på fel fakta om fälgarna, kollade bara på vad firman anger på dem de säljer nu...

Link to comment
Share on other sites

Det låter väldigt märkligt. Jag tycker däremot att en offset på 0 låter ganska normalt. Enligt American Racings sida ska detta motsvara en backspace på 4 tum. Enligt denna tabell http://www.dodgestang.com/Tire%20Fitmen ... 2067-8.pdf

är det normalt med 4.25 på 17x7. Då skulle din fälg alltså hamna ca. 6 mm. längre ut men med 205:or borde det funka lätt??????????????

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade denna text som låter rimligt

http://www.stangnet.com/Tech-Articles/F ... ims-4.html

Wheel Offset

The wheel's offset is the distance from its hub-mounting surface to the centerline of the wheel. The offset of a wheel can be one of three settings:

* Zero offset: The hub-mounting surface is even with the centerline of the wheel.

* Positive offset: The hub-mounting surface is toward the front or wheel side of the wheel. Positive offset wheels

are generally found on front-wheel drive cars.

* Negative offset: The hub-mounting surface is toward the back or brake side of the wheel's centerline. "Deep dish" wheels are typically negative offset.

Offset can be calculated by positioning the wheel on a flat surface and measuring its overall width. Subtract the backspace, and divide by two.

Offset = (Width - Backspace) ÷ 2

Så jag tolkar det om man har bredd på 7tum och en backspace på 4tum

borde offset bli 1/2tum = 12mm

Du skrev:

Okej, Jag har 17"x7" 5-4.5 0 ET

Fattar inte varför dom inte passar?

De här siffrorna 5-4.5 de är inte positiv backspace så spårvidden blir för liten. Hoppas någon som är bättre på det här en jag ger ett korrekt svar snart ;)

Den som sålde däcken kanske trodde de skulle på en modernare Musse

Link to comment
Share on other sites

Så här står det på kvittot:

American racing TT2 17x7 5-4.5 ET0

American racing TT2 17x8 5-4.5 ET+8

Vad exakt står allting för?

Jag trodde 5 var antal bulthål

4.5 backspacing (eller är detta bultdelningen?)

och ET0 offset 0

Men om backspacing är 4.5 så blir väl inte offset 0?

Jag mätte hjulen förra året och kom då fram till att offset är 0 då det är samma mått från fälgens monteringsyta ut till båda fälgkanterna.

Och om offset är 0 och fälgen är 7" bred borde min backspacing bli 3.5 eller? :?

Link to comment
Share on other sites

Vad exakt står allting för?

Jag trodde 5 var antal bulthål

4.5 backspacing (eller är detta bultdelningen?)

och ET0 offset 0

Bultcirkeln på Mustangen är 4,5 tum, så det är nog så ditt kvitto ska tolkas. Det är ju onödigt att samtidigt ange både back spacing och offset.

Link to comment
Share on other sites

Nu har han 7tumsfälgar och vill ha hjälp med detta och är förmodligen inte intresserad av vad du har för fälgar ;) Så kan du så försök hjälpa honom och inte berätta vad du har på din bil, det blir han inte klokare av.

Att 8" breda fälgar passar på min -67 med 0mm offset säger väl att 7" breda fälgar borde passa på hans -67 om de har 0mm i offset? Det är enligt mig info som borde ge lite klarhet i att någe är galet. på Bilderna syns dessutom att däcken går INNANFÖR skärmkanterna på min bil.

Men okej, ju fler kockar ju sämre soppa säg det ju. :--

Link to comment
Share on other sites

Nu har han 7tumsfälgar och vill ha hjälp med detta och är förmodligen inte intresserad av vad du har för fälgar ;) Så kan du så försök hjälpa honom och inte berätta vad du har på din bil, det blir han inte klokare av.

Att 8" breda fälgar passar på min -67 med 0mm offset säger väl att 7" breda fälgar borde passa på hans -67 om de har 0mm i offset? Det är enligt mig info som borde ge lite klarhet i att någe är galet. på Bilderna syns dessutom att däcken går INNANFÖR skärmkanterna på min bil.

Men okej, ju fler kockar ju sämre soppa säg det ju. :--[/quote:2fava9d5]

Tja det är nog inte det som är felet att däcken tar i skärmkanterna, utan att vid sväng att däcken tar i sandplåten fram och man lite missvisande säger att däcken tar i skärmen. Min tanke var här att om man har fel offset så hamnar hjulet något längre in och utslaget blir då något mer på hjulen

Link to comment
Share on other sites

sebbe_ts

Kan vi möjligen få se lite BILDER på hur det ser ut? Tagna framifrån och från sidan med bilen stående med tyngden på hjulen. Gärna med hjulen vridna i ändläge.

En bild säger verkligen mer än 1000 ord.

Link to comment
Share on other sites

Jag tog några bilder förra veckan. Lägger upp dom nu.

Jag kan ordna fler imorgon.

Jag är 100% säker på att det tar i skärmkanten, där kromlisten är fäst med en skruv. Det tar i mest när jag svänger lite.

Trodde först att mina orginalfjädrar var säckiga, men efter att ha bytt till ett par kapade bigblockfjädrar blev det ännu värre, Nu går det inte ens att köra bilen. Trots att killen jag köpte dom av hade kört med dom en hel sommar utan problem?

Link to comment
Share on other sites

Det bör vara 17x7 med ca. 4,00" backspacing för att gå fritt (i alla situationer) om framvagnen är droppad. Frigången till övre bärarmens kulbult bör kollas då fälgen är 16 el. 17", beroende på design.

3.75 bs kan också gå fritt på en 67:a, men det varierar från bil till bil.

ET för ovanstående får ni räkna ut själv.

Over and out.

Link to comment
Share on other sites

Till Jannes förtvivlan(?) visar jag ännu ett foto på hur min ser ut fram då. :--

Jag tycker min är låg men din verkar ju mycket lägre, inte heller några lister på min iofs.

7096.jpg

Skulle tro att ett par mer "anpassade" fjädrar skulle lösa problemet på din bil.

Link to comment
Share on other sites

Till Jannes förtvivlan(?) visar jag ännu ett foto på hur min ser ut fram då. :--

Jag tycker min är låg men din verkar ju mycket lägre, inte heller några lister på min iofs.

7096.jpg

Skulle tro att ett par mer "anpassade" fjädrar skulle lösa problemet på din bil.

Speciellt förtvivad kan jag inte påstå att jag är ;)

Vad jag tänkte på var Sebbe och hans höjd på bilen. En för kraftig sänkning ger naturligtvis problem så fort man börjar svänga.

Överhuvudtaget är det en jäkla massa krångel med sänkning och breda fälgar, men det är snyggt :--

För mycket negativ camber gör att insidan på däcket tar i fjäderstoppet, för mycket caster gör att däcket tar i frontplåten vid sväng, been there, done that..

Jag har faktiskt höjt min bil 20mm för att kunna använda den på vanliga vägar och slippa vara rädd för fartbulor och trottoarkanter.

Link to comment
Share on other sites

Thomas fb -det är ju precis denna fälg jag har och den ska ju gå fri. Det måste vara något som är fel med min bil.

Jag tror inte jag har kinaskärmar eftersom orginalfärgen verkar sitta kvar under lacken.

Sen är det ju mycket värre på den vänstra sidan. Då är det ca 1 cm kvar innan hjulet tar i skärmen utan att man sitter i bilen. På den högra sidan är det bättre, där går iallafall hjulet fritt när man gungar bilen för hand.

Och även fast min bil var mycket högre förut med orginalfjädrarna tar det i när jag svängde, och det tar varken i kulbulten eller i eller i framkant på skärmen där det brukar. Skulle vara kul att veta om det är meningen att det ska gå att få fjädringen att bottna helt utan att skärmen tar i däcken på någon annan bil?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...