Jump to content

Recommended Posts

Hejsan, har nyligen bytt upp(?) mig till en 66:a med en 351w och manuell 4 växlad låda.

Motorn går som en dröm men det är rätt så trångt runt grenrören(tar i styrsnäcka, koppling etc) så tänkte jag byta till headers som förhoppningsvis passar lite bättre.

Har sökt runt på nätet och framförallt på forumet här och fått lite ideer.

Funderar på Hedman Shorty Headers(88650), nån som har erfarenhet av dessa? Eller har tips om något annat märke? Kommer kopplingen att ta i och vad kan jag göra åt det?

Alla tips och råd välkommnas då jag verkligen är novis inom området. ;)

Mors. Jag byggde mina egna från början. För att kopplingen inte skulle ta i. Men det var bökigt jämt att göra något. Så jag skaffade en hydral koppling. Alltså ett hydraliskt uttrampningslager. Vilket var den bästa investeringen jag gjort. Senare skaffade jag nya toppar och headers. Då blev det hookers super comp headers som fungerde bra med mycket lite modefering. Det enda som är att klaga på är att utblåsen alltså colektorerna kom rätt långt ut på sidorna. Dom gick inte in i balken som jag hade tänkt. Så det blev lite sämre marfrigång + att jag inte kunde använda tretums avgassystem som det var tänkt. det blev för trångt för detta. Men det funkar bra med två och en halv. så blev det med det.

Berra

Hej och tack för svaret Berra, har även rekomenderats hookers på annat håll så det blir nog sådana, har 2,5 tums avgassystem så det ska nog passa bra. ;)

Ska nog även byta till hydraliskt uttrampningslager, men jag tar det i samband med att jag byter växellåda, när jag nu får råd med det...

  • 4 weeks later...

Jag inköpte hookers header, dock inte till en 351w utan en c. Mina passade underabart perfekt, verkar vara bra precision på dem. Ett bra märke på headers med andra ord enligt min mening.

Mvh/ Jonas

Så du har så pass trimmat att du vill ha headers?

Om du har headers så blir det enormt mycket mer värme i motorutrymmet och det brukar ofta ge en massa driftproblem.

Man ska därför alltid linda headers med värmeisolerande band för att det ska fungera för vanlig gatkörning.

Dom här banden är både dyra och ser ganska snabbt väldigt trista ut.

Så överväg att isåfall välja headers med keramisk beläggning som funkar kanon.

De är rätt dyra men det blir faktiskt lika dyrt att kladda med termoband.

Har ett par Hooker comp som är avsett för just din applikation som är keramiskt belagda. ( not 4-sale! )

Cylinder no 7 är på Hooker draget lite lustigt just för åtkomligheten ska funka.

Så här ser dom ut

Hooker är ett bra fabrikat som ofta sitter väldigt bra.

Det är dyrt men värt det om du kör rätt hårt trim.

Kör du någorlunda original så är det lite bortkastat att sätta på headers tycker jag.

Kan faktiskt kännas slö i lågvarv.

Så du har så pass trimmat att du vill ha headers?

Om du har headers så blir det enormt mycket mer värme i motorutrymmet och det brukar ofta ge en massa driftproblem.

Det är dyrt men värt det om du kör rätt hårt trim.

Kör du någorlunda original så är det lite bortkastat att sätta på headers tycker jag.

Kan faktiskt kännas slö i lågvarv.

Är det sådan skillnad alltså ?

Vet ju inte helt vad jag har för toppar/kolvar men det är ju relativt bra drag i bilen.

Lite seg på låga varv bara, men när den kommer upp lite så drar den väääldigt bra.

Kan headersena göra så mycket på båttenvarven alltså ?

Så du har så pass trimmat att du vill ha headers?

Om du har headers så blir det enormt mycket mer värme i motorutrymmet och det brukar ofta ge en massa driftproblem.

Det är dyrt men värt det om du kör rätt hårt trim.

Kör du någorlunda original så är det lite bortkastat att sätta på headers tycker jag.

Kan faktiskt kännas slö i lågvarv.

Är det sådan skillnad alltså ?

Vet ju inte helt vad jag har för toppar/kolvar men det är ju relativt bra drag i bilen.

Lite seg på låga varv bara, men när den kommer upp lite så drar den väääldigt bra.

Kan headersena göra så mycket på båttenvarven alltså ?[/quote:355ubvni]

Jag uttryckte mig kanske konstigt. :?

Headers gör ingenting i lågvarv utan endast på högt varv.

I lågt varv kan de faktiskt försämmra effekten.

På högt varv gör det stor skillnad om du har en riktigt trimmad motor.

Därför tycker jag det är helt onödigt att sätta på headers om man kör måttligt trim eller original.

Andra nackdelar med headers är att ljudet kan bli knattrigt och jobbigt.

Så i dessa fall är gjutjärn bekvämare, driftsäkrare och hållbarare.

351C har ju riktigt bra grenrör original och inte så begränsade som 302/351W

Nästan alla Clevland är slöa i botten så sätt tomgången på 3000rpm! ;)

Nej tyvärr har inte satt på headers än, kom en massa andra utgifter som går före. :(

Varför jag tänkt sätta på headers är inte för effekten utan för att grenrören är för breda, tar i styrsnäcka ibland etc.

Har ju sett flera inlägg här om hur headers är lite överreklamerade över huvud taget om man inte har toktrimmat så fabrikatet borde väl då spela mindre roll ;) Har själv de gamle vanliga gjutjärnen och är nöjd med dem :D Vi får väl se nu om det kommer inlägg som förespråkar att man får en bättre fart på maskinen det jag har upplevt själv var att få på en H-pipa gav en jämnare gång och kanske ett bättre effektuttag

Det som skrivs på nätet är alltid 100% sanning... :--

Hedman 88650 är inte helt dåliga om dom inte har ändrat på dom sedan 3-4 är tillbaka.

Faktum är nog ändå, att en hyfsad 4=>1 header oftast är bättre än en gjutjärnslimpa, undantag finns, men de är få.

Sen är det ju skillnad på headers oxo, man får vanligtvis det man betalar för. Billigt och bra kommer sällan med samma produkt.

Primärrören måste inte vara exakt lika långa för att det skall funka, det kan lösas på andra sätt.

Byte gjutjärnslimpa=> headers orsakar i 99% av fallen att bränsle/luftblandningen blir magrare, så lite bättre andning ger dom väl.

Som sagt: allt som skrivs på nätet är sant-ThomasFB är ute o svamlar igen. :!::shock:

Det som skrivs på nätet är alltid 100% sanning... :--

Faktum är nog ändå, att en hyfsad 4=>1 header oftast är bättre än en gjutjärnslimpa, undantag finns, men de är få.

Sen är det ju skillnad på headers oxo, man får vanligtvis det man betalar för. Billigt och bra kommer sällan med samma produkt.

Primärrören måste inte vara exakt lika långa för att det skall funka, det kan lösas på andra sätt.

Byte gjutjärnslimpa=> headers orsakar i 99% av fallen att bränsle/luftblandningen blir magrare, så lite bättre andning ger dom väl.

Som sagt: allt som skrivs på nätet är sant-ThomasFB är ute o svamlar igen. :!::shock:

Sanningshalten i det inlägget förefaller dock vara närmare 95%... :--

Det sitter någon form av Headers orginal på min 94a

har ingen aning om vad det är för typ, märkligt. :roll:

Dom är ganska smala och inte riktigt runda. :shock:

Någon som vet något om dom. :shock:

MVH Lasse. 8)

Det är standard på våra femnollor i HighOutputversionen.... Men de är klena i dimensionerna och ger en hel del värme i motorrummet. När jag bytte till BBKs coatade i samband med att jag byggde om motorn lite så kändes det sen som det inte strålade alls den värmen iaf....

Åter till tråden... Headers eller ej... Just effektmässigt kan man säkert hitta en gjutjärnslimpa som funkar bra på en specifik motor... och andra kanske inte... Handlar ju mest om att få ett optimalt gasflöde ut ur cylindern och på så sätt få en så bra fyllnad av cylindern från andra hållet med ny frisk insugsluft... allt är ju en balansgång..

Jag bytte mina orginalgrenrör på 67an (ganska snäll 302, bara lite kam, högkompkolvar, portade orginaltoppar, performer rpm insug med holley 570) till ett par Hedman korta coatade... Pga detta fick ju som vanligt inte kopplingsspektaklet plats utan fick ersättas av hydralisk dito i form av en universal Wilwood huvudcylinder och ett Howe lager.

Om det gjorde nåt på effekten vet jag inte men avgassystemet blev nu mer rätt i mina ögon och headersen ser ju bra mycket roligare ut än de andra limporna... knattrar som en diesel i rören gör det också... en del hatar knattret - jag tillhör den andra skaran... Dock känns motorn lite mera rapp nu och varvar upp ännu lite lättare än innan... och det blev en annan ton längst bak i rören med...

I övrigt tycker jag dessa korta hedman passade riktigt fint och motsvarade mina förväntningar.

Nu har jag iallafall beställt hedman shorty headers genom persåker. Så ska bli intressant och se hur de blir :)

Japp, vill mycket gärna veta detta. :) Gärna bilder med.

Är det 2,5" eller 3" anslutning i änden?

Jag kör med billiga flowtech inköpta på hansen på min vässade 289a, perfekt passform, inget som tar i inte ens kopplingsstag osv. Går mkt bättre på låg och mellanregister. Har för mig att det finns headders att köpa som är gjorda för 351w i 65-66. 8)

Nu har jag iallafall beställt hedman shorty headers genom persåker. Så ska bli intressant och se hur de blir :)

Japp, vill mycket gärna veta detta. :) Gärna bilder med.

Är det 2,5" eller 3" anslutning i änden?

Det är 3". Jag ska ha 2.5" rör med x-rör och magnaflow dämpare efteråt iallafall!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...