MathiasW June 16, 2009 Report June 16, 2009 Hejs!För 10 månader sedan beställde jag och betalade för en mustang genom GBGPerformance. Jag betalade även för "servicen" att de skulle sköta ursprungskontroll, besiktning och alt som behövs för att få bilen "nyckelfärdig".Säljaren verkade seriös och hade en hel drös med referenser om nöjda kunder.När jag upprepade gånger frågade om leveranstiden undveks denna fråga, men då det var vinter i antågande så var det ingen panik. Jag hade hört med vänner och bekanta att det kan ta mellan 4-6 månader att få den skeppad, tullad och allt sådant.Den 20:e november var dock bilen klar att skeppas ut från USA (det hade nu gått 3 månader, mycket pga att de väntade på en cheva 55:a som skulle med den containern).December passerar och när jag frågar om när containern lossades så får jag till svar att båten kommer i hamn under Januari månad.Den 10 mars får jag beskedet att den är i hamn och lossad. Får t.o.m lite bilder.Den 8:e April får jag veta att mustangen inte är hämtad från hamn men att han tar alla bilar i kronologisk ordning och han hämtat en camaro och en cheva 55:a från samma container (märk väl att detta är alltså sama cheva 55:a som vi fick vänta på i USA). GBGPerformace försäkrar dock att mustangen skall hämtas under veckan eller senast nästkommande vecka.Den 20:e April meddelar jag att jag och min sambo kommer åka ned den 5:e Maj för att inspektera bilen i GBGPerformance lokaler. Får då reda på att mustangen inte är hämtad från hamn ännu och att det är en t-bird före mig i kön.Den 4:e Maj ringer jag GBGPerformance för att göra upp en tid om när vi skall komma ned och titta på bilen. Får då beskedet att den fortfarande är kvar i hamnen och inte är intullad. Jag frågar då om han kan sätta ett datum om när bilen är helt klar (dvs "nyckelfärdig" och klar att köra ifrån deras lokaler). Till svar får jag att han inte kan lova ett datum, frågar då om han iaf kan lova Maj månad och "det skall inte vara några problem".Innan jag ringde så ringde även min sambo och undrade när tusan bilen skulle bli klar? Hon frågade då "Den är väl iaf klar till midsommar?". Svaret blev: "Så lång tid som midsommar skulle det absolut inte ta".Den 15:e Maj får jag Mail från GBGPerformance att bilen står i deras lokaler, den 19 maj får jag dock beskedet att det fattas parkbromsgrejor till bilen som måste tas hem från staterna och att det kommer vara omöjligt att hinna få klart bilen under maj månad.Den 25:e maj får jag besked att han konsulterat sin kollega i USA angående bromsgrejorna.Jag är inte så orolig för det då han som bekant sagt att "så lång tid som midsommar skulle det inte ta".3:e Juni ringer jag för att få en status uppdatering men möts av en telefonsvarare som meddelar att säljaren är på semester fr.o.m 26 maj och två veckor framåt.Jag skickar mail för att fråga vad tusan det är som pågår och får undvikande svar såsom att han inte kan trolla fram grejorna till bilen.I skrivandets stund skyller GBGPerformance fortfarande på att grejorna saknas och att leverans innan midsommar aldrig var möjligt då det uppdagades att delar var tvunget att beställas från USA.Det lustiga är att papper om ursprungsbesikting kom hem till mig idag, och handläggningstiden på ett sådant ärende kan ta flera veckor, så midsommar var aldrig i deras plan överhuvudtaget.Jag tror ni fattat. Hela tiden har det varit ursäkter på utomstående faktorer eller att det är "bilar före i kön", samt att "det tar tid att få tag på grejorna, jag kan inte trolla".Tilläggas skall att GBGPerformance aldrig på egen hand skickat ett enda mail utan att jag först skickade ett till dem med frågor.Nej.. Importera bilen själva. Kan verka krångligt men jag lovar att det kommer gå smidigare.Tror ni jag någonsin kommer få bilen? Place your bets! Citera
Lassemålare CMC 2071 June 16, 2009 Report June 16, 2009 Det fins så jäkla många skojare i bilbranchen, man skulle haett system typ resebranchen där bilskojarna måste deponera pengarhos myndigheterna för att överhuvud taget få sälja bilar. Jag tycker att det skall gälla vare sig man säljer 10 eller 1000 bilar. Alla bilhandlare skulle vara tvingade att tillhöra en branchorganisationdet skulle nog vara en bra ide. ( Borde gälla alla brancher. )En annan tanke vore att man bara skulle betala i förskott för kostnadernagällande frakt och alla papper som krävs för att göra bilen laglig i Sverigesen betalar man resten vid leverans. Bara mina tankar. Jag håller tummarna för att du får din bil så snart som möjligt. MVH Lasse. Citera
Alabama Grill June 16, 2009 Report June 16, 2009 Vilka jävla värdelösa löss! Jag säger inget mer för det blir bara fel då.... Jag håller tummarna för dig och uppdatera gärna tråden med fakta om vad som händer. Citera
Magnus Motala June 16, 2009 Report June 16, 2009 Lider med dig jag vet hur det känns, väntar själv på en musse via arizona classic (Bo Målefors) det har också gått 10mån och den befinner sig enligt bosse på atlanten nu, har precis börjat min semester och det var ju meningen att jag skulle glida omkring med den nu, men vad gör man bara att väntaMagnus Citera
Tony.S CMC 2246 June 16, 2009 Report June 16, 2009 Jag trodde det var en seriös firma eftersom de säljer många bilar 10 månader är absolut inte acceptabelt och särsklit när det inte är några väntertider att tala om på båtarna de senaste 6 månaderna. Jag köpte min i juli -08, två månader senare stod den i mitt garage. Det är service det men så var det också en seriös bilfirma Citera
Roger P 2196 June 16, 2009 Report June 16, 2009 Jäklar vad trist, han får väl beställa grejjer från nån firma i Sverige när det tagit sån tid, som plåster på såren. Hoppas det ordnar sig snart.Var själv nära att köpa en bil från dom, lyckligtvis hittade jag en annan firma(WorldWideMoters) och det gick som en dans, på ca 3 månader hämtade jag bilen besiktad och körklar. Citera
MathiasW June 17, 2009 Author Report June 17, 2009 Senaste budet är att grejorna de beställt ändock inte kommer att passa pga att kopplingscylindern är ivägen (omgjord till manuell låda).Då det skulle det bli krångligt att modda stag och allt sådant så att orginal skulle passa, undrade de om de kunde göra hål i kardantunneln och montera en "universiell" parkeringsbroms...Då fick jag nog och hörde mig för vad som krävdes för att köra hem en bil som inte är reggad och besiktigad. Verkar som allt som behövs är ett par "grönskyltar". Fick tag på ett par från en lokal bilhandlare så på torsdag nästa vecka åker jag ned och hämtar bilen, för jag skall absolut INTE missa Street Freaks i karlskoga den 27:e Så nästa vadslagning är: tror ni jag lyckas ta mig från Kungälv till Karlskoga utan haveri? Spännande! Citera
ThomasX June 18, 2009 Report June 18, 2009 Trist att det strulat så mycket och att de är så oseriösa.Jag skulle ju hyrt en kärra och tagit hem bilen på.Jag importerade själv min mustang förra sommaren, det var busenkelt och gick som smort, det tog dom 8-10 veckor som speditören sa att få hem bilen.Jag förstår inte nyttan med att anlita någon "specialist" som bara agerar mellanhand när det finns seriösa speditionsbolag som hanterar allt som behövs hanteras. Besiktiga en bil kan vi ju alla Själva kan jag rekommendera infra-nordic i göteborg, som jag använde.Du får se till att kräva tillbaka en del av pengarna från gbgperformance!Hejhej Citera
Jonasm June 19, 2009 Report June 19, 2009 Ja jäklar..man bliiiiiiiiiiiiiiiir så ARG på sånt här. Har en kompis som sitter i samma sits. Han var över till California och köpte en bil i Juli -08 som ha fyllde med diverse bra att ha grejor,bla färg och flakes. Och den skulle på båten i Augusti men kom på först på i Februari-09. Och var här i Göteborg i slutet av mars. När han väl själv är i Göteborg och skulle hämta bilen. Då har man "slarvat" bort titeln.Så han står med en bil för 80 000 kr som är skrot, och färg som frusit sönder, en så länge... Citera
Tony.S CMC 2246 June 19, 2009 Report June 19, 2009 Vi kanske skulle ha en svarta lista här på forumet,på förmedlare som inte sköter sina åtaganden, Citera
Gtttggg June 19, 2009 Report June 19, 2009 CMC 2295! Om jag var du, skulle jag kontakta Mia Norberg och berätta din historia för henne. Hon är chefredaktör för Wheelstidningen och hon kan få ut storyn till betydligt fler människor än enbart här. I deras tidning nummer 6 i år publicerade de om olika människors upplevelser med oseriösa bilhandlare. GBG Performance säljer som bekant olika märken och därmed större kundkrets. Här är hennes mailadress om du bestämmer dig för berätta.mia.norberg@wheels-mag.se Citera
Gtttggg June 19, 2009 Report June 19, 2009 Vi kanske skulle ha en svarta lista här på forumet,på förmedlare som inte sköter sina åtaganden, Här är några till att börja med: MDA Classic Mexican Style & NostalgiaCadillac KingUppgifterna hämtade jag från Wheels magazine nr 6 i år. Citera
evert cmc1622 June 19, 2009 Report June 19, 2009 Fan vad trist att gå och vänta så länge. Jag själv har handlat två stycken Mustanger ifrån Los Angeles .Den första tog fyra månader att få hit, den andra min nuvarande Saleen tog två månader.Det är bättre att ha en kontakt på platsen som kan kolla på bilen innan man köper den som vi har haft.Någon man kan lita på! Citera
MrTurbo_1645 June 20, 2009 Report June 20, 2009 Aha, här är det jag snackat om i andra trådar, dock har jag vart lite snett ute och missförståtts någon gång. Finns firmor som e långt ifrån seriösa i den här branschen.... Citera
RoushJanne cmc457 June 22, 2009 Report June 22, 2009 Hoppas att det fixar sig med din musse.Jag fick själv som du vänta i 8-9 månader innan bilen var klar här hemma.Vad jag lärde mig var att vi (inkl jag själv) som köper bilarna är så "kåta" på att få hem våra bilar så vi betalar för mycket pengar till "experterna". Det enda påtryckningsmedlet vi som köpare har är våra pengar. Kanske lätt att säga i efterhand men ska jag ta hjälp någon mer gång så kommer jag inte betala lika friskt som jag gjorde med min musse.På slutet så fick jag dock kompensation för väntandet så min "expert" behöver inte få sitt namn här. Citera
ThomasFB June 23, 2009 Report June 23, 2009 Har man betalat pengar (mer eller mindre summa) i förväg för bilen är det alltid risk att man får tji....Bilskojaren kallar sej "företagare", och ändå är man inte beredd att bära företagsrisken, utan man tar in pengar i förväg av kunden.Dessa "företagare" förstör sedan ryktet för verkligt seriösa operatörer.Men å andra sidan- det finns ju olika målgrupper för verksamheten, och därmed kan kunden välja sitt företag, och företaget välja sina kunder.Se till att ni får skriftliga kontrakt vid beställning, där säljarens, men också köparens åligganden framgår.Om man inte är beredd att göra upp det, gå till nån annan. Det kan hända att top notch-service kostar "typ 1 krona extra" men dra inte heller ner alla, utan håll oskyldiga företag utanför. Citera
Guest my little pony June 23, 2009 Report June 23, 2009 Hej .....ja jag håller med de som tycker synd om de som blir blåsta...kanske en livs investering, kan man få känslan av att det är när man har bestämt sig för en viss bil som man älskar och man kanske inte finner likadan här i Sverige men finner den over there......på nån av de saigtersom man tror sig är seriösa förmedlare.....nej mitt råd är nog att kolla runt med andra som tagit in bilar o kolla vem det är som har hjälpt de..Som sagt om MDA CLASSIC kan jag bara tala om att de har gått i KK..De hade flyttat hit till Vallentuna från Örebro och det va ett reportage om de för ca en månad sen i vår lokaltidning och där stod det att det fanns ett flertal här i Sverige som betalat in förskott på bilar och de hade inte fått nån bil på 1år.....veckan efter i vår lokaltidning stod det att de har gått i KK......de har blåst ett flertal personer på miljonbelopp tillsammans.Vad har de för skruppler????? antagligen inga.....MVH "my little pony" Citera
Lassemålare CMC 2071 June 23, 2009 Report June 23, 2009 TomasFB det är lungt.Vi har inte blandat in oskyldiga företag, alltså kan inga oskyldigaföretag heller ta åt sig eller hur. Men ett ordentligt regelverk skulle inte skada denna branch heller,anser i alla fall jag. Klart som korvspad. MVH Lasse. Citera
ThomasX June 23, 2009 Report June 23, 2009 Men ett ordentligt regelverk skulle inte skada denna branch heller,anser i alla fall jag. MVH Lasse. Nej, man ska inte döda all fri företagsamhet och entreprenörsanda med "ordentliga" regelverk, vi är alldeles för bra på det här i väst.Det enda som behövs för att få hem sin bil tryggt och säkert är lite sunt förnuft, och har men det gör man några enkla kontroller. Svarar firman på telefon dagtid, hur många anställda, vad säger andra som anlitat dom (va, finns det inga andra . Förskottsbetalning? Inga seriösa firmor tar mer än en liten handpenning i förskott.Möjligen ska vi ha hårdare straff för de som faktiskt agerar bedrägligt men framförallt se till att verkligen straffa bedragarna. Alldeles för många oseriösa företag får inga straff för sina beteenden. Men när svensson felkparkerar i 7 minuter, då minsann ska det bötfällas. Citera
ThomasFB June 23, 2009 Report June 23, 2009 Förskottsbetalning? Inga seriösa firmor tar mer än en liten handpenning i förskott.Som jag nämnde:Bilskojaren kallar sej "företagare", och ändå är man inte beredd att bära företagsrisken, utan man tar in pengar i förväg av kunden.Men ett ordentligt regelverk skulle inte skada denna branch heller,anser i alla fall jag. MVH Lasse. Kan bara hålla med till en del. Det skall gagna både kund och företag.Men: Det borde också finnas ett sätt för "svartlistade" bolag att ge genmäle till den kritik som lämnas, annars blir det ensidigt. Det är väldigt lätt att skriva skit anonymt bakom en avatar.En ganska besvärlig ekvation, eller?Jag vill på inga sätt ta dessa skojare i försvar, absolut inte, men det finns alltid en risk för oskäligt förtal. Världen är aldrig svart-vit. Citera
Lassemålare CMC 2071 June 23, 2009 Report June 23, 2009 Du har så rätt TomasFB inget är svart eller vitt alltär en grå sörja det lär man sig med åldern och erfarenhet. ThomasX.delvis håller jag med om regler kanske inteär det roligaste men, allt bygger på förtroende och tyvärrräcker det inte om 70% av företagen är skötsamma närdet finns 30% som inte är det. För den som är seriös skall konkurera medden som inte är det och då blir det fel. ( siffrorna är bara ett exempel ) Tyvärr är suget efter snabba pengar enormt. MVH Lasse. Citera
ThomasX June 23, 2009 Report June 23, 2009 delvis håller jag med om regler kanske inteär det roligaste men, allt bygger på förtroende och tyvärrräcker det inte om 70% av företagen är skötsamma närdet finns 30% som inte är det. För den som är seriös skall konkurera medden som inte är det och då blir det fel. För mycket regler dödar dom som är seriösa snarare än dom oseriösa. Dom som är oseriösa skiter i reglerna i vilket fall som helst, där hjälper inte regler särskilt långt. Kolla bara på tidigare diskussioner i annan tråd här på forumet för en tid sedan ang. konsumentköplagen, en företagare tycker inte den behöver följas, vissa kunder tycker det är jättebra att kunna köpa grejer "billigt" och spydde en hel del galla på de som "klagade". De som förskottsbetalat och inte sett röken av vare sig grejer eller pengar på ett år+ var inte lika glada. Det finns regler, seriösa företagare följer dom och därför kostar det lite mer än hos de oseriösa som skiter i reglerna och lämnar en och annan bedragen "kund" efter sig.Därför är det bättre att bekämpa de oseriösa istf skapa fler regelverk för de seriösa. Citera
Lassemålare CMC 2071 June 23, 2009 Report June 23, 2009 Tjaa håller väl inte riktigt med där. Måste man till exempel ha en licens för att kränga bilar eller förmedla bilar och erlägga en garanti hos kommerskolegium, typ reseföretagenså har man löst 98% av problemen med oseriösa bilhandlare. Lätt som en plätt, men man måste vilja. MVH Lasse. Citera
CMC 1061 Berra June 23, 2009 Report June 23, 2009 Så länge det finns kunder som bara tänker att allt ska vara billigt. Så kommer det finnas oseriösa säljare. Liksom målare som jobbar svart. Det är bara konsumenten som kan styra detta. Berra Citera
ThomasX June 23, 2009 Report June 23, 2009 Tjaa håller väl inte riktigt med där. Måste man till exempel ha en licens för att kränga bilar eller förmedla bilar och erlägga en garanti hos kommerskolegium, typ reseföretagenså har man löst 98% av problemen med oseriösa bilhandlare. Lätt som en plätt, men man måste vilja. MVH Lasse. Vilka är då kraven för licens och hur stor garanti ska man deponera, och hur stoppar detta de oseriösa? De fixar licens och garanti och kör på eller struntar i en eller bägge och kör på ändå, precis som de som skiter i de regler vi redan har. De seriösa däremot får det mer krångligt.Notera att det är endast de reseföretag som säljer paketresor som måste deponera garanti, de oseriösa säljer resor utan att paketera dem, och de riktigt oseriösa säljer paketresor ändå, man har inte stoppat någon, däremot satt lite käppar i hjulet för de seriösa. Finns tyvärr många exempel på det på senare tid, med konkade flygbolag och strandade resenärer. Detta krav infördes ju dock snarare för resenärernas trygghet att kunna komma hem vid händelse av kk eller annat, snarare än att stoppa de oseriösa. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.