Lassemålare CMC 2071 June 16, 2009 Report June 16, 2009 Jag slängde ett getöga på reg beviset på pållen via nätet idagoch döm om min förvåning där stod det att jag får dra 1500 Kg. Jag trodde man bara fick dra typ 3-400Kg, vad stämmer igentligen. Någon som vet. MVH Lasse. Citera
Janne Holm CMC1740 June 16, 2009 Report June 16, 2009 Oftast får man nog dra bilens vikt så att säga ibland mer hade en volvo vill jag minnas att jag fick dra 1700 efter berodde på dragets beskaffenhet tror jag men det finns säkert "paragrafryttare" som kan detta utan och innan men så här tror jag att det är. Måste passa på att lätta min ilska över detta med släpvagnsvikt. bilens tjänstevikt + släpvagn får inte överstiga 3500kg som bekant. har en båt på trailer som väger ca 900kg den får jag inte dra efter min Chrysler voyager då blir det för mycket men jag får dra det efter min hustrus ford focus. nog är väl systemet fruktansvärt tokigt Citera
grufman June 16, 2009 Report June 16, 2009 nej, du får inte dra 1500kg, det som står är såhär:Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1500och det är en uträkning beroende på bilens vikt, har inget med dragvikten att göra, bara din behörighet.Såhär står det i 96'ans handbok, 94'an borde vara densamma Citera
Lassemålare CMC 2071 June 16, 2009 Author Report June 16, 2009 Jorå märkliga regler är det min förra SAAB 9000CD fick dra 1800Kgkärringens 9000 fick dra 1600Kg. Ta husbilar jag som har ett körkort ifrån 1980 får köra husbilar somväger över 3500Kg men dom med kort efter 1996 eller som har blivitav med körkortet efter 1996 får bara köra husbilar som väger under3500Kg, märkligt. Men varför jag undrade var för att jag tror mig ha läst någonstans påforumet att Just min typ av Mustang inte fick dra så mycket baraty 3-400 kg men ibland har man teflon minne. MVH Lasse. Citera
Lassemålare CMC 2071 June 16, 2009 Author Report June 16, 2009 Men Grufman då borde det väl stå i regpapperna att jag bara fårdra typ 450 kg.Fan kan det vara så enkelt att jag enligt lagen får dra 1500kgmen bilen pallar bara 450kg. För det står exakt lika i mina SAAb papper max vikt vid B kort1350kg SAABen är ju lite tyngre. kanske bara dum men det är ju snurrigt eller menar du att om jag skullesätta en krok på Mussen så skulle det plötsligt skrivas in at jag bara får dra 450kg enligt tillverkaren. MVH Lasse. Citera
grufman June 16, 2009 Report June 16, 2009 eftersom din bil inte är registreringsbesiktigad med dragkrok så står det ingenting.Anledningen till att du bara får dra 454kg är att ford inte anser att du behöver dra mer, eller rättare sagt, dom anser att du ska skaffa en SUV om du vill dra mer. Det har nog inget med bilens kapacitet att göra, den räcker nog och blir över. Men bilprovningen går alltid på handboken, och där är det 454kg som gäller. Citera
Lassemålare CMC 2071 June 16, 2009 Author Report June 16, 2009 Det står exakt samma i min instruktionsbok för 94a, 454 kilo eller1000 lbs. Där sprack den drömmen om en liten husvangn.NÄÄÄÄÄ jag skojar bara. MVH Lasse. Citera
JanneJ June 16, 2009 Report June 16, 2009 Om jag inte minns helt fel är inte BMW M3 och Mondeo ST200 godkända med dragkrok överhuvudtaget, de räknas som sportbilar...Var inte ledsen för att du inte får hänga på en Kabe Hacienda, sportbilar har inte krok. Citera
Lassemålare CMC 2071 June 16, 2009 Author Report June 16, 2009 Tänkte mig någon sådan där 2.5 tons Tysk vangn. ÄÄÄÄÄÄ det får vara. MVH Lasse. Citera
grufman June 17, 2009 Report June 17, 2009 Audi RS4 kan inte heller ha dragkrok. Jag hade en Audi A2 1.2 TDI förut... den kunde inte heller ha drag, men det sket jag i, satte på ett drag, sket i besiktningen, sen åkte jag till göteborg och hämtade en båt jag hade köpt...En bayliner 5-metersbåt. Typ 1500kg. Observera att bilen vägde 1200kg (aluminiumbil) och hade 41Hkr...Efter det skulle jag väga en annan båt vid hjulstakorset. Hoppsan, 1960kg.Ska se om jag hittar en bild. Så gjorde man när man va ung och dum. ;-) Citera
Tommyax June 17, 2009 Report June 17, 2009 DEt roliga är,,,,att idag behöver du inte regga om du sätter på eller tar av dragkrok. Bara att bulta på./Tommy. Citera
grufman June 17, 2009 Report June 17, 2009 DEt roliga är,,,,att idag behöver du inte regga om du sätter på eller tar av dragkrok. Bara att bulta på./Tommy.imorrn då? Citera
87gt50 June 17, 2009 Report June 17, 2009 Ser ut som släpet iaf på den nedre bilden är oreggat. I så fall kan du dra det med vad som helst med en LGF skylt på släpet. Citera
Peter /Cobra June 18, 2009 Report June 18, 2009 DEt roliga är,,,,att idag behöver du inte regga om du sätter på eller tar av dragkrok. Bara att bulta på./Tommy.helt nytt eller?Enligt bilprovningen.se:DragkrokOm du har monterat eller tagit bort en dragkrok måste fordonet genomgå en begränsad registreringsbesiktning inom en månad.Monteringsanvisningen ska tas med till Bilprovningen vidregistreringsbesiktning. Bokning sker via telefonbokningen.Vid montering, kontrollera att identifieringsskylt sitter pådraganordningen samt att den överensstämmer medmonteringsanvisningen. Citera
Tommyax June 18, 2009 Report June 18, 2009 DEt roliga är,,,,att idag behöver du inte regga om du sätter på eller tar av dragkrok. Bara att bulta på./Tommy.helt nytt eller?Enligt bilprovningen.se:DragkrokOm du har monterat eller tagit bort en dragkrok måste fordonet genomgå en begränsad registreringsbesiktning inom en månad.Monteringsanvisningen ska tas med till Bilprovningen vidregistreringsbesiktning. Bokning sker via telefonbokningen.Vid montering, kontrollera att identifieringsskylt sitter pådraganordningen samt att den överensstämmer medmonteringsanvisningen.Om det inte är genomfört så kommer det bli så inom kort,,,Hörde talas om det för några månader sedan, och hade alldeles för mig att det börjat gälla, men nu blev jag osäker./Tommy. Citera
Janne Holm CMC1740 June 18, 2009 Report June 18, 2009 Känns lite märkligt att SBP ska bli mindre byråkratiska vad det gäller dragkrok. jag var och besikta min voyager och där har jag ett sådant där drag som går att skruva bort ni vet (monoflex) nu hade jag i vanlig ordning glömt att smörja det Och följdakningen fick nedslag och ombesiktning det jag inte förstår är det trafikfarliga i att draget sitter fast. Som svar fick jag att ska det kunna demonteras så ska det kan jag inte få svetsa fast det då frågade jag för jag behöver inte ha det demonterbart. Det går inte svarade mannen. Så nu tjäna staten en ombesikting på en helkorkad regel enligt mig. Jag trodde att deras motto var att göra nedslag på trafikfarliga saker men icke Citera
Lassemålare CMC 2071 June 22, 2009 Author Report June 22, 2009 Jag tog över farsans SAAB 9000 1997 och på första besiktningen fick jag nerslag på att kroken inte gick att ta bort, gjorde allt för att få bort denmen konstaterade snart att jag måste ha sönder skiten för att få bort den. Då fick jag en snilleblixt jag ringde till SBP huvudkontor och fick pratamed rektorn för deras skola och frågade vad jag skulle göra, svaret blev följande. Borra ett hål från varje sida på röret på bilen sätt i en svetsloppa i varje hålsvetsa sedan runt kanten där krokröret går in i röret på bilen åk sedan in och regga om bilen från löskrok till fast krok ( 165 Kr ) MVH Lasse. Citera
Janne Holm CMC1740 June 22, 2009 Report June 22, 2009 Jag tog över farsans SAAB 9000 1997 och på första besiktningen fick jag nerslag på att kroken inte gick att ta bort, gjorde allt för att få bort denmen konstaterade snart att jag måste ha sönder skiten för att få bort den. Då fick jag en snilleblixt jag ringde till SBP huvudkontor och fick pratamed rektorn för deras skola och frågade vad jag skulle göra, svaret blev följande. Borra ett hål från varje sida på röret på bilen sätt i en svetsloppa i varje hålsvetsa sedan runt kanten där krokröret går in i röret på bilen åk sedan in och regga om bilen från löskrok till fast krok ( 165 Kr ) MVH Lasse. [/quoteJag vet Lasse gick jättebra då men inte nu längre Citera
Lassemålare CMC 2071 June 23, 2009 Author Report June 23, 2009 Du vet vi har alla pissiga erfarenheter utav besiktningsmän somskjuter från höften och babblar en massa skit. på stationen ville man inte släppa igenom min svetsningheller, dom sade att det inte var tillåtet men jag stod på migoch krävde att dom skulle kolla med HK, det gjorde dom och fick ge sigmen dom var inte glada. Jag skrattade högt hela vägen ut ur besiktningshallen MUAHAHAHAHA, dom hördemig tydligt och väl och såg ännu surare ut i backspegelen. Kan kanske vara värt att kolla upp lite mer noga. Bara en liten förvirrad tanke i denna tropiska hetta, jag kan ju hafått solsting, sånt händer ju. Fast som sagt du kanske har kollat redan, då kan du glömma denna förvirrande skrift, så skyller jag på hettan och en påföljande svår uttorkning, allt på grund av alltför starkt midsommarfirande på Åland, AHHHHHHHÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ skål, HICK. MVH Lasse. Citera
Lassemålare CMC 2071 June 23, 2009 Author Report June 23, 2009 Jann jag såg att du skrev i an anna tråd att du alltid besiktade hos dinkompis då stämmer det säkert vad han sade om kroken för enkompis borde inte luras. MVh Lasse. Citera
Janne Holm CMC1740 June 23, 2009 Report June 23, 2009 Nu var det tyvärr inte en kompis sist fick blixtbesikta bilen på annan ort men ska ta och ringa honom för att reda ut begreppen. Ha det nu gött i solen för det har jag med just nu en stöl i näven Citera
OlaBacklund cmc 2121 July 1, 2009 Report July 1, 2009 nära ... 500kg här http://www.camp-let.com/index.php?id=257 Citera
Recommended Posts