Jump to content

Recommended Posts

Oftast får man nog dra bilens vikt så att säga ibland mer ;) hade en volvo vill jag minnas att jag fick dra 1700 efter berodde på dragets beskaffenhet tror jag men det finns säkert "paragrafryttare" som kan detta utan och innan men så här tror jag att det är. Måste passa på att lätta min ilska över detta med släpvagnsvikt. bilens tjänstevikt + släpvagn får inte överstiga 3500kg som bekant. har en båt på trailer som väger ca 900kg den får jag inte dra efter min Chrysler voyager då blir det för mycket men jag får dra det efter min hustrus ford focus. nog är väl systemet fruktansvärt tokigt :cry:

nej, du får inte dra 1500kg, det som står är såhär:

Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1500

och det är en uträkning beroende på bilens vikt, har inget med dragvikten att göra, bara din behörighet.

Såhär står det i 96'ans handbok, 94'an borde vara densamma

bild1zgu.png

Jorå märkliga regler är det min förra SAAB 9000CD fick dra 1800Kg

kärringens 9000 fick dra 1600Kg. ;)

Ta husbilar jag som har ett körkort ifrån 1980 får köra husbilar som

väger över 3500Kg men dom med kort efter 1996 eller som har blivit

av med körkortet efter 1996 får bara köra husbilar som väger under

3500Kg, märkligt. ;)

Men varför jag undrade var för att jag tror mig ha läst någonstans på

forumet att Just min typ av Mustang inte fick dra så mycket bara

ty 3-400 kg men ibland har man teflon minne. :P

MVH Lasse. 8)

Men Grufman då borde det väl stå i regpapperna att jag bara får

dra typ 450 kg.

Fan kan det vara så enkelt att jag enligt lagen får dra 1500kg

men bilen pallar bara 450kg. :shock:

För det står exakt lika i mina SAAb papper max vikt vid B kort

1350kg SAABen är ju lite tyngre. :shock:

kanske bara dum men det är ju snurrigt eller menar du att om jag skulle

sätta en krok på Mussen så skulle det plötsligt skrivas in at jag bara får

dra 450kg enligt tillverkaren. :roll:

MVH Lasse. 8)

eftersom din bil inte är registreringsbesiktigad med dragkrok så står det ingenting.

Anledningen till att du bara får dra 454kg är att ford inte anser att du behöver dra mer, eller rättare sagt, dom anser att du ska skaffa en SUV om du vill dra mer. Det har nog inget med bilens kapacitet att göra, den räcker nog och blir över. Men bilprovningen går alltid på handboken, och där är det 454kg som gäller.

Om jag inte minns helt fel är inte BMW M3 och Mondeo ST200 godkända med dragkrok överhuvudtaget, de räknas som sportbilar...

Var inte ledsen för att du inte får hänga på en Kabe Hacienda, sportbilar har inte krok. ;)

Audi RS4 kan inte heller ha dragkrok. Jag hade en Audi A2 1.2 TDI förut... den kunde inte heller ha drag, men det sket jag i, satte på ett drag, sket i besiktningen, sen åkte jag till göteborg och hämtade en båt jag hade köpt...

En bayliner 5-metersbåt. Typ 1500kg. Observera att bilen vägde 1200kg (aluminiumbil) och hade 41Hkr...

Efter det skulle jag väga en annan båt vid hjulstakorset. Hoppsan, 1960kg.

Ska se om jag hittar en bild. Så gjorde man när man va ung och dum. ;-)

DEt roliga är,,,,

att idag behöver du inte regga om du sätter på eller tar av dragkrok. Bara att bulta på.

/Tommy.

helt nytt eller?

Enligt bilprovningen.se:

Dragkrok

Om du har monterat eller tagit bort en dragkrok måste

fordonet genomgå en begränsad registreringsbesiktning

inom en månad.

Monteringsanvisningen ska tas med till Bilprovningen vid

registreringsbesiktning. Bokning sker via telefonbokningen.

Vid montering, kontrollera att identifieringsskylt sitter på

draganordningen samt att den överensstämmer med

monteringsanvisningen.

DEt roliga är,,,,

att idag behöver du inte regga om du sätter på eller tar av dragkrok. Bara att bulta på.

/Tommy.

helt nytt eller?

Enligt bilprovningen.se:

Dragkrok

Om du har monterat eller tagit bort en dragkrok måste

fordonet genomgå en begränsad registreringsbesiktning

inom en månad.

Monteringsanvisningen ska tas med till Bilprovningen vid

registreringsbesiktning. Bokning sker via telefonbokningen.

Vid montering, kontrollera att identifieringsskylt sitter på

draganordningen samt att den överensstämmer med

monteringsanvisningen.

Om det inte är genomfört så kommer det bli så inom kort,,,

Hörde talas om det för några månader sedan, och hade alldeles för mig att det börjat gälla, men nu blev jag osäker.

/Tommy.

Känns lite märkligt att SBP ska bli mindre byråkratiska vad det gäller dragkrok. jag var och besikta min voyager och där har jag ett sådant där drag som går att skruva bort ni vet (monoflex) nu hade jag i vanlig ordning glömt att smörja det ;) Och följdakningen fick nedslag och ombesiktning det jag inte förstår är det trafikfarliga i att draget sitter fast. Som svar fick jag att ska det kunna demonteras så ska det ;) kan jag inte få svetsa fast det då frågade jag för jag behöver inte ha det demonterbart. Det går inte svarade mannen. Så nu tjäna staten en ombesikting på en helkorkad regel enligt mig. Jag trodde att deras motto var att göra nedslag på trafikfarliga saker men icke :cry:

Jag tog över farsans SAAB 9000 1997 och på första besiktningen fick jag

nerslag på att kroken inte gick att ta bort, gjorde allt för att få bort den

men konstaterade snart att jag måste ha sönder skiten för att få bort den. :shock:

Då fick jag en snilleblixt jag ringde till SBP huvudkontor och fick prata

med rektorn för deras skola och frågade vad jag skulle göra, svaret blev

följande. :shock:

Borra ett hål från varje sida på röret på bilen sätt i en svetsloppa i varje hål

svetsa sedan runt kanten där krokröret går in i röret på bilen åk

sedan in och regga om bilen från löskrok till fast krok ( 165 Kr ) :shock:

MVH Lasse. 8)

Jag tog över farsans SAAB 9000 1997 och på första besiktningen fick jag

nerslag på att kroken inte gick att ta bort, gjorde allt för att få bort den

men konstaterade snart att jag måste ha sönder skiten för att få bort den. :shock:

Då fick jag en snilleblixt jag ringde till SBP huvudkontor och fick prata

med rektorn för deras skola och frågade vad jag skulle göra, svaret blev

följande. :shock:

Borra ett hål från varje sida på röret på bilen sätt i en svetsloppa i varje hål

svetsa sedan runt kanten där krokröret går in i röret på bilen åk

sedan in och regga om bilen från löskrok till fast krok ( 165 Kr ) :shock:

MVH Lasse. 8)[/quoteJag vet Lasse gick jättebra då men inte nu längre :cry:

Du vet vi har alla pissiga erfarenheter utav besiktningsmän som

skjuter från höften och babblar en massa skit. :twisted:

på stationen ville man inte släppa igenom min svetsning

heller, dom sade att det inte var tillåtet men jag stod på mig

och krävde att dom skulle kolla med HK, det gjorde dom och fick ge sig

men dom var inte glada. :cry::lol:

Jag skrattade högt hela vägen ut ur besiktningshallen MUAHAHAHAHA, dom hörde

mig tydligt och väl och såg ännu surare ut i backspegelen. :D:D:D

Kan kanske vara värt att kolla upp lite mer noga. :shock:

Bara en liten förvirrad tanke i denna tropiska hetta, jag kan ju ha

fått solsting, sånt händer ju. :oops::oops::oops::oops:

Fast som sagt du kanske har kollat redan, då kan du glömma denna förvirrande skrift, så skyller jag på hettan och en påföljande svår

uttorkning, allt på grund av alltför starkt midsommarfirande på Åland, AHHHHHHHÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ skål, HICK. ;):oops::oops:

MVH Lasse. 8)8)8)8)8)8)

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...