Jump to content

Haveri på en 289:a


Esa

Recommended Posts

Hej alla

Igår när jag skulle åka till jobbet så började det låta illa i motorn efter ca 300 meter, det lät dunk-dunk.

Idag när jag tittade vidare på felet så lät det som nysningar i förgasaren/ insuget.

Jag tog bort ventilkåpan och då såg jag att vipparmen till avgasventilen till 3:ans cylinder låg fel, vid sidan om ventilskaftet och det hade lett till att insugsventilen inte hade kunnat stänga helt, därav nysningarna!?

Anledningen till det vet jag inte men stötstången till avgasventilen hade blivit aningen böjd.

Till saken hör att pinnbulten till insugsventilen inte är gängad hela vägen ned i toppen vilket leder till att man inte kan gänga ner muttern som håller ner vipparmen tillräckligt för att få rätt spel, jag får skaffa två muttrar som jag låser mot varann för att få ner pinnbulten lite mera.

Så nu har jag några frågor som jag hoppas att ni duktiga Fordmekare på forumet kan svara på.

#Är det okey att rikta en stötstång som har varit aningen böjd?

#Vad är det för gänga på muttern/pinnbulten som håller fast vipparmen?

#Vilket ventilspel skall jag ställa in ventilerna på? jag tror det är hydraliska ventillyftare (det är en låsmutter mitt i vipparmen som man ställer spelet med)

Hoppas på svar! Mvh: Esa

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Byt stötstång. :)

Ventilspel är automatiskt på hydral lyftare, MEN, kolla

märkning på topplock år och gjutning innan för det finns

ett par olika varianter. :?

Jag har skannade info om hur du gör på tidiga 289,

senare 289-302 så skall bara vippan skruvas ända

ner till muttern stannar, justeringen sköter lyftaren. :shock:

Om vipparmen till ventil är av fel sort och guidning

saknas så finns stor chans att det händer igen. :shock:

Alltså antingen skall guidningen finnas i hålet för

stötstång i topplock eller så skall guidningen finnas

på vipparm som två små väggar för att vipparmen

inte skall åka i sidled när vipparmen arbetar och

trycker ner ventilskaftet. ;)

Mer Oscarssonsvamel. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

Lars....det finns två små "väggar" på varje sida om området där vipparm ligger mot skaft, det är alltså guidningen!?

Jag ska alltså skruva ner muttern till botten och då är det väl viktigt att det ändå finns något slags spel? för annars är det väl risk för att ventilen blir bränd? i så fall är det ju viktigt att gängan på pinnbulten från toppen är av rätt längd.

Jag måste i verje fall gänga ner pinnbulten för treans insugsvipparm och det gör jag med två stycken muttrar som låses mor varann?

Mvh:Esa

Ps, det var ca 15 år sen jag mekade V8 :)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Jag träffade en kompis nyss på jobbet som sa att på Chevamotorer så är pinnbulten som håller vipparmen på plats endast inpressad i toppen så de brukar byta ut den mot en gängad historia, kan det vara så på Ford också?

Kan man gänga i toppen för pinnbultar på plats utan att lyfta topparna? jag tänker på risken med metallspån osv.

Ha det bra alla!

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Jag träffade en kompis nyss på jobbet som sa att på Chevamotorer så är pinnbulten som håller vipparmen på plats endast inpressad i toppen så de brukar byta ut den mot en gängad historia, kan det vara så på Ford också?

Kan man gänga i toppen för pinnbultar på plats utan att lyfta topparna? jag tänker på risken med metallspån osv.

Ha det bra alla!

men herre gud det är ju ford vi snackar om på det här forumet... :D:D

http://www.summitracing.com/parts/CRN-99156-16/

det är gängat men finns lite olika grovlekar...

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

Lars....det finns två små "väggar" på varje sida om området där vipparm ligger mot skaft, det är alltså guidningen!?

Jag ska alltså skruva ner muttern till botten och då är det väl viktigt att det ändå finns något slags spel? för annars är det väl risk för att ventilen blir bränd? i så fall är det ju viktigt att gängan på pinnbulten från toppen är av rätt längd.

Jag måste i verje fall gänga ner pinnbulten för treans insugsvipparm och det gör jag med två stycken muttrar som låses mor varann?

Mvh:Esa

Ps, det var ca 15 år sen jag mekade V8 :)

Har du hydraliska lyftare så skall du absolut inte ha något spel.

Link to comment
Share on other sites

Jo det där kan nog misstolkas i en del beskrivningar jag läste för 100år sedan stod det om ett spel på en sisodär 4-5mm ;) men det man då menar är då den hydrauliska lyftaren är tom på olja då finns det en fjäder där i som gör att man får ett visst spel om man tvingar ner lyftaren. men som tidigare talare sa att det inte ska vara något spel är helt korrekt det är det som är lite med finessen med hydrauliska lyftare behöver aldrig justeras.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

Jag fick de nya stötstängerna och helgängade vipparmsbultarna idag så jag satte igång med att försöka få bort de gamla bultarna.

Den första gick bra att få loss (jag ska bara byta två nu och resten i vinter) men när jag skulle ta bort den andra så tyckte jag att det gick så trögt att jag inte vågade fortsätta.

Till saken hör att just den pinnbulten har ett djupt jack i sej (ca 1/3 djup)så jag vågar inte fortsätta.

Men det är väl ännu dummare att köra vidare med den pinnbulten och risk för att den går av under körning med värre haveri som följd.

Hur ska man egentligen driva ur de gamla pinnbultarna?

Jag använde många brickor som distans och en mutter, finns det andra sätt? lossnar den bättre när motorn är varm? några andra knep?

Mvh:Esa

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker du ska ta kontakt med en makinverkstad sedan. För du bör vara extra noga med gängningen av topparna. Kommer det minsta snett. Så har du problem direkt. Krökta stötstänger blir det som följd. Till och med avbrutna stödbultar. Det är en av följd sjukdommar vid sned gängning. Jag har själv erfarenhet av detta. Jag lovar att det inte är kul. När stödbult och stöt stång plus guide plate är trasigt. Det blir bärgare hem.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Hej alla

Jag tänkte bara tala om att mitt haveri slutade lyckligt :)

Jag lyckades driva ut de två pinnbultarna och gänga ny gängor för de nya utan större problem, monterat ny stötstång och har bilen i drift igen.

Dock så tabbade jag mej genom att jag körde runt motorn med startmotorn utan monterade stötstänger/vipparmar.

Det resulterade i att två lyftare "flög upp" ur sina hål och lade sej bredvid, vilket ledde till att jag fick ta bort insuget och lägga tillbaka dom igen....grrr...extra arbete!

Ha det bra alla Mustangfans!

Mvh:Esa

Link to comment
Share on other sites

Hej Bosse

Nej, jag köpte den modellen utan sexkantfäste efter rekomendering av min speedshop.

De andra modellen hade ju varit bättre men jag var mest intresserad av ett snabbt byte utan toppdemontage.

Mvh:Esa

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...