Jump to content

Elfläkt eller inte..i hettan


Bobbe cmc 2103

Recommended Posts

Några övervägande nackdelar med elfläkt?

Nej, bara fördelar enligt min erfarenhet.

Jag har monterat elfläkt på flera olika bilar och det har alltid funkat bra, snart kommer en på min mustang också.

Motorljudet blir trevligare när man slipper flåsandet från originalfläkten.

Fläkten kan fortsätta att gå efter att man stängt av bilen, bara bra.

Jobbar enbart när den behövs, innebär att den står still minst 95% av tiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja pojkar,ni hade rätt.Funkar kanon! Vilken skillnad!

Nu är det cruising som gäller! (sommarn e väl inte slut?)

Nu är dubbla fläktar monterat,med termostatrar inställda så gott det går.

Har ställt så att dom slår igång lite olika vid drygt 90 grader,och dom slår av vid dryga 80.

Kanske ska va lite högre på värdena?

Har 71 gr. termostat i så det är flöde hela tiden.

Dom drar mycket ström,har ej kopplat på tändning för jag vill ha "efterkylning",så jag funderar på det där som diskuterats i en annan tråd med under/overdrive remskiva på generator då den ej laddar på tomgång.

Eller nåt förslag?

Kanske koppla om till tändning?

Link to comment
Share on other sites

Det med att fläkten ska stå och gå efter man stängt av bilen har jag aldrig förstått.

När du väl har parkerat så står du ju oftast en stund och då kyler det ned sig själv.

Men jaja. :--

Vad köpte du för elfläktar?

Jag var på en bilskrot och leta så jag kunde få dubbla. Men killen ville ha 500kr styck för begagnade utan termostat. :?:

Link to comment
Share on other sites

Jag slog till på dom här:

http://www.summitracing.com/parts/DER-16927/

Och dubbelt av dessa:

http://www.summitracing.com/parts/DER-16749/

När motorn stängs av är det ingen cirkulation av kylvattnet och då kan "fenomenet" övertryck uppstå i systemet,ingen fara med det men det flödar över i behållaren,å det kan man va utan.Och så blir det lite avkylning i motorutrymmet.

Link to comment
Share on other sites

Kanske koppla om till tändning?

Nej.

Låt gå direkt via ett relä. Styr relä via termostaten och dra genom lämplig säkring (kanske 15-25 A?).

Gör också en on/off brytare så du kan köra fläktarna manuellt vid behov.

Link to comment
Share on other sites

Kanske koppla om till tändning?

Nej.

Låt gå direkt via ett relä. Styr relä via termostaten och dra genom lämplig säkring (kanske 15-25 A?).

Gör också en on/off brytare så du kan köra fläktarna manuellt vid behov.

Självklart är dom kopplade via 2 relän, 2 X 50A startström (enl. tillv.),se vilka, i tidigare svar till Tobias.

Det jag menar,som du säkert förstår,är att koppla reläna som slår av matningen till fläktarna via tändlås istället och inte direktmatning från batteri till relä.

Eller jag kanske missförstog dig?

Link to comment
Share on other sites

Elfläktar är perfekt, en motor blir aldrig så varm som efter du stängt av den. Därför är det bästa att ha dem direktkopplade. Då kan de gå nån minut efter motorn stängts av.

Jag kan tipsa om en termostat som volvo har det är en plugg-in. Man borrar 22mm hål i nedre delen av kylaren, trycker i termostaten med medföljande gummitätning som är självlåsande/tätande.

Lite mer tillförlitlig än spröten som trycks in i kylflänsarna tycker jag.

Vidare köpte jag en oljekyl till växellådan med intergrerad fläkt, till den en termostat som monteras på oljeledningen. Känns också tillförlitligt.

SANY0127.jpg

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

[quote Jag kan tipsa om en termostat som volvo har det är en plugg-in. Man borrar 22mm hål i nedre delen av kylaren, trycker i termostaten med medföljande gummitätning som är självlåsande/tätande.

Lite mer tillförlitlig än spröten som trycks in i kylflänsarna tycker jag.quote]

Inget borrande i nya kylaren,bara skruva in på lämplig plats:

http://www.summitracing.com/parts/DER-16749/

Ja,jag kör med"efterkylning" ,testar det ett tag...

Har också extra kylare för C6:an som ej syns i bild,och en för motorolja:

Link to comment
Share on other sites

Man skulle kanske kunna göra en specialare med den här inkopplad (via relä)... OBS! Har inte provat själv... bara en idé! Vet inte om 60s är tillräckligt heller...

87620.jpg

Fördröjning innerbelysning

Velleman K3500 Nivå: 1/5

När du har satt dig i bilen gör den här kretsen att kupebelysningen är tänd ett antal sekunder efter det att du har stängt dörren. Enkel inkoppling till nästan alla bilar.

• drivspänning: 12-15VDC

• kretskortsformat: 45 x 70mm

• omkopplaren är justerbar mellan: 0 till 60 sekunder

• strömförbrukning: 13mA

Link to comment
Share on other sites

60 sekunder känns meningslöst. Tiden borde vara baserad på temperaturen i kylet/motorn, dvs att termostaten sköter jobbet, precis som det blir om du kopplar in fläkten på direktström.

Varför krångla till det?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med en givare från en Suzuki av okänd modell.

Givaren passar i ett orginal termostathus ( till Windsormotorn ) av lite senare modell, dvs den har en gängad anslutning "utanför" själva termostaten.

Startar vid lite väl låg temperatur men det gör förhoppningsvis inget.

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Pojkar, pojkar :-- :--

En elfläkt kan bra gå bakom ett tidrelä i 60 sek.

Den kyler då ner kylaren en aning, temperaturskillnaden mellan motor och kyl lägger kylvätskan i liten rörelse, vilket ger efterkylning i toppen. Efter att motorn stängs, stiger temperaturen i vattenkanalerna kring förbränningsutrymmet, denna stegring vill man råda bot på.

Tempen är normalt inte på kritisk nivå, så fläkten behöver ju inte starta, men om man hårdkört en överladdad motor och stänger av den snabbt, kommer man att få en tempökning i toppen genast.

Link to comment
Share on other sites

Japp,efter lite tester så blev det nog bra till slut..

Då ena givaren först monterades på befintligt uttag på insuget väldigt nära ena toppen så vart det då en väldigt lååång efterkylning på ena fläkten p.g.a. som tidigare talare nämnt,framför allt efter lite "tuffare" körning ,så det vart till att borra/gänga så att dom hamnade på samma mätpunkt bägge givarna.

Se bild.

(Tänkte först koppla om den "felande" fläkten till styrning från t-lås,men detta var ett roligare jobb)

Nu är det en kortare "eftersläckning" som sparar på batteriet.

Det förenklade också inställning start/stopp av kylning.

Link to comment
Share on other sites

Givaren som styr fläktarna skall placeras i kylaren, så nära nedre slangen som möjligt.

men det visste ni ju redan :!:

varför nära nedre slangen?

orginalmonterade givare sitter ju ofta i sidotankar rätt högt upp?

Fast det blir kanske samma sak..(jag bråkade nämligen med orginalgivaren till våran Jeep idag och den sitter nästan längst upp,likadant på cittran..)

Link to comment
Share on other sites

Det finns ingen given rätt plats för var givare till en kylfläkt bör monteras.

Vid placering av givaren så måste man beakta vid vilken temperatur givaren slår till/från.

Den slår till tidigare om man placerar den vid t.ex. termostathuset än om man monterar samma givare vid nedre kylarslangen då det tar lite längre tid innan temperaturen där stiger jämfört med vid termostathuset.

Min slår till lite väl tidigt (var monterad i ena sidotanken på den bil jag tog den från men sitter nu på termostathuset) men det känns som om det är ett "fel" som man kan leva med.

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Givaren som styr fläktarna skall placeras i kylaren, så nära nedre slangen som möjligt.

men det visste ni ju redan :!:

varför nära nedre slangen?

orginalmonterade givare sitter ju ofta i sidotankar rätt högt upp?

Om det är crossflow-kylare, har det mindre betydelse var givaren sitter.

Om givaren finns i insuget, eller vid inkommande slangen i kylaren, kommer fläkten att gå onödigt länge.

Placeringen beror givetvis också på givarens temperaturområde, men på gammelmustangen (med kylare av originaltyp) funkar det garanterat bäst vid nedre behållaren i trakten kring slangutgången.

Link to comment
Share on other sites

jag grubblar själv på var jag ska placera givaren till elfläkten på våran mach1,a.

nu har jag den styrd på knapp.

på mitt andra projekt ,panteran så sitter det ju givare i kylaren,men där är man så vitsiga att tempgivaren sitter i expensionskärlet?

men känns inte så kul att gå in i kylaren med en givare,risk för läckage,även om det följer med rejäla gummitätningar.

Givarna som man sticker in i cellerna utanpå(typ trådar) hur fungerar dom?

Biltema har ju också en adapter som man sätter på nedre kylarslangen,bord kanske vara säkraste metoden,om man kan finna lämplig givare?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...