Fröberg June 30, 2009 Report June 30, 2009 Hej,Köpte ett par 2v open chamber till min 351 cleveland som någon har försökt att port, jobbet är mycket dåligt utfört. Jag tänkte göra ett försök att snygga till dess om det går. Hur mycket kan man porta, vad är den optimala volymen och hur vet jag att jag inte tar birt för mycket?Är det någon mening att ge sig på detta? Citera
THOMAS June 30, 2009 Report June 30, 2009 Vanligtvis vid "hemma portning" av personer som skruvar "hellre än bra"så är nog topparna att betrakta som förstörda.Skaffa ett par orörda toppar om du vill ha så lite bekymmer som möjligt. Citera
Fröberg July 1, 2009 Author Report July 1, 2009 Vanligtvis vid "hemma portning" av personer som skruvar "hellre än bra"så är nog topparna att betrakta som förstörda.Skaffa ett par orörda toppar om du vill ha så lite bekymmer som möjligt.Okidoki, tack. Citera
JH July 1, 2009 Report July 1, 2009 Tappa inte sugen, det är inte säkert att de är förstörda. Jag har tyvärr ingen bra länk att hänvisa till när det gäller Clevelandtoppar och portning, men du kanske söker bättre än mig på nätet.När en topp är förstörd då är den fysiskt trasig runt ventilsäten eller hål i mellanvägg, och hade de varit det så hade du förmodligen inte köpt dom.Om någon portat ojämt så kanske du kan raka ut flödesytorna och ändå få ett bra resultat. Citera
Fröberg July 4, 2009 Author Report July 4, 2009 Tappa inte sugen, det är inte säkert att de är förstörda. Jag har tyvärr ingen bra länk att hänvisa till när det gäller Clevelandtoppar och portning, men du kanske söker bättre än mig på nätet.När en topp är förstörd då är den fysiskt trasig runt ventilsäten eller hål i mellanvägg, och hade de varit det så hade du förmodligen inte köpt dom.Om någon portat ojämt så kanske du kan raka ut flödesytorna och ändå få ett bra resultat.Jag börjad att jämna ut förbränningskammrarna, riktigt kul. Går det så går det... Vilken volym bör jag sträva efter, tänkte mäta volymen i morgon. Citera
JH July 6, 2009 Report July 6, 2009 Ursäkta, men jag blir lite fundersam. Vad är det du håller på och slipar i?Är det förbränningsrummen, eller är det insug och avgaskanalerna? Citera
Tommyax July 6, 2009 Report July 6, 2009 Det som eventuellt skall portas på en cleveland -2v topp är avgas.Inget annat. /Tommy. Citera
Fröberg July 6, 2009 Author Report July 6, 2009 Det som eventuellt skall portas på en cleveland -2v topp är avgas.Inget annat. /Tommy....Topparnas förbränningsrum... Det är där någon tidigare ägare har filat lite, jag försöker snygga till ojämnheterna... Ska jag slänga topparna direkt...? Citera
JH July 7, 2009 Report July 7, 2009 Förbränningsrummen ska du inte slipa i, då ändras kompförhållandet. Större förbränningsrum sänker kompressionen, vilket ger lägre effekt om man inte kompenserar med kolvarna. Jag har däremot sett högglanspolerade förbränningsrum, men då har de varit exakta i förbränningsrummet.THOMAS har rätt i sitt tidgare inlägg, de är nog inte så bra längre.2V cleveland kan man slipa bort gjutskägg i kanalerna på, samt även ta lite på avgasen som "Tommyax" anger.4V fyller man upp bottendelen "för att raka ut" på avgaskanalen och för det ändamålet finns färdiga plattor att montera.Du äger nu ett par övningstoppar. Du behöver ju inte slänga dom, utan använd dom som övningsobjekt för att slipa kanaler istället. Citera
perper July 7, 2009 Report July 7, 2009 Om man nu tänker sig att byta toppar på en 2v 351 Cl till något annat för att få 50-100 hkr mer med högt bottenvrid och i princip samma snälla maskin som en standardmotor, vad bör man välja? (utan att behöva byta kolvar, kam etc.)Vad är enklaste receptet? Citera
Tommyax July 8, 2009 Report July 8, 2009 Hejsan perper.Alternativ är att skaffa Cleveland 4v closed chambers, eller s.k. Aussie Heads. Aluminium toppar skall inte vara ett alternativ, då 2v topparna flödar tillräckligt.För att få ut de extra Hk, behöver du inte byta toppar.Vet inte vilken uppsättning din motor har idag.Är det en original 2v med 2v förgasare/insug / enkelt avgassystem?Byt till ett insug (tex edelbrock performer) 4v avsett för 2v toppar, skaffa en Edelbrock 1405 cfm 600.Att byta kam är relativt enkelt, här hittar du en massa effekt. Finns massa varianter, välj en dual cam med lämplig data för dina behov. Byt till headers, dubbelt 2,5" avgas gärna med H/X- pipa.Montera Pertronix brytarlöst i fördelaren.Nu har du hittat dina önskad Hk. med råge.Cleveland 2v toppar flödar tillräckligt, t.o.m. så mycket att chevy och Mopar fans blir avundsjuka./Tommy. Citera
perper July 8, 2009 Report July 8, 2009 Ja det är original 2v med 2v förg och dubbelt avgas. Låter som en lagom nivå för mig.Bra tips.Tack! Citera
Macke July 9, 2009 Report July 9, 2009 Har gjort det som står ovan plus lite portning i topparna, går otroligt mkt bättre. Har en hyfsat vass kam men är betydlig starkare från låga plus att den drar riktigt bra när det varvas lite, har dock även bytt utv i bakaxel o turbin för att matcha kammen så välj en snäll kamaxel om du vill ha resten av drivlinan org. Brukar finnas rek på vad som krävs till respektive kamaxel, tex utväxling, stallvarv osv. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.