Jump to content

Recommended Posts

Jag har äntligen lyckats lossa oljetråget och monterat ner pump för att byta axel. I tråget hittade jag tyvärr en bit som jag inte kan utröna vad den är till eller om den ens är till motorn.. Jag skulle vara tacksam om någon kan identifiera delen eller utesluta att den kommer från motorn. Materialet är "fiber plast" vet inte vad det korrekta benämningen är men hoppas ni förstår vad jag menar. Det är mjuk plast som är lätt att böja.

(skrev ej detta i orginalinlägget men i dagens ljus och värme och rengjord plast så var resultatet anorlunda.)

Bifogar en bild med tre olika vyer. Biten är ca 1x1 cm och ser ut att ha varit en del av en hylsa eller ett rör med en slipning i ena änden.

Hej.

Svårt igen, troligen delar av tätning från ventiltätning,

inget att Oroa sig för egentligen det är mycket vanligt

att man hittar rester från gamla tätningar, dessa tätningar

blir hårda och går i småbitar när dom blir gamla. :?

Dom är egentligen inte så värst mjuka som nya heller

men dom sitter ihop och går inte i bitar även om man

klämmer på dom när dom är nya. ;)

Inte så troligt men kanske eN styrning?

Jo, är väl ijnte omöjligt .. men frågan är till vad?... Om man skulle sammanfoga den med mer delar så blir den nog stor som en enkrona på ett ungefär... vet inte vad för bussningar som är av plast och stora som enkronor i motorn. Dålig på dessa motorer (novis).

Hej.

Svårt igen, troligen delar av tätning från ventiltätning,

inget att Oroa sig för egentligen det är mycket vanligt

att man hittar rester från gamla tätningar, dessa tätningar

blir hårda och går i småbitar när dom blir gamla. :?

Dom är egentligen inte så värst mjuka som nya heller

men dom sitter ihop och går inte i bitar även om man

klämmer på dom när dom är nya. ;)

Är ventiltätningarna så stora?

Hej.

Inte topplocket, ventilkåpan, tror i alla fall det är

bit av ventiltätning. :?

Oj, skrev fel. Ventilkåpan såklart!

Du kanske har skrivit det redan för den delen?

Är så trött så jag hoppade över allt som skrivits i inlägget. :oops:

För många år sedan i Colorado stoppade min sons 68 Cougar med en trimmad 302 plötsligt. Visade sig att en ventiltätning av teflon gått

sönder och fastnat i oljepumpen som frös upp och bröt fördelarens drivpinne i två delar. Tråg ner, ny pump och en tjock Chrome Moly pinne

löste det problemet.

Mvh Bosse

För många år sedan i Colorado stoppade min sons 68 Cougar med en trimmad 302 plötsligt. Visade sig att en ventiltätning av teflon gått

sönder och fastnat i oljepumpen som frös upp och bröt fördelarens drivpinne i två delar. Tråg ner, ny pump och en tjock Chrome Moly pinne

löste det problemet.

Mvh Bosse

Tackar för alla svar, jag ska undersöka saken och lyfta på mina ventilkåpor och lägga ett granskande öga där med. Som jag tidigare nämnt (inte i denna tråd) så har jag ofta knack i en av mina lyftare då bilen startas men bara några sekunder.. Kan det finnas något samband?

Jag måste även be om ursäkt då plastbiten inte alls var hård som jag fick för mig i går.. den har nu legat på mitt skrivbord med solen liggandes på och är nu mjuk och böjbar!

Annu en gång: Vilket underbart forum!! :D

hej titta vad du har för kammdrivning det övre drevet kan vara av kompositmaterial biten skulle kunna komma därifrån

Ledsen att jag inte hann korrigera mitt inlägg innan du skrev ditt. Biten var hård i går kväll.. kl 10-11... Men i dag har den legat inne och solen har legat på bänken där den låg och nu är biten mjuk och följsam.. Jag vågade inte bryta och bända i den i går då den "klickade" då man slog den mot plåt eller släppte den på diskbänken. Men i minsta värme så vart den genast mjukare.. eller om det bara var jag som var så trött efter en hel dags skruvande med både det ena och det andra.... :shock:

givetvis kan jag inte se några bilder,vilket ju inte är ovanligt,men är det plast är det ju troligast att det är från ventiltätningarna.

Är det från kamdrevet borde det synas uttag för kuggar etc.

ventiltätningar av hatttyp lägger sig ju bara på botten,men är det silicontätningar kan det vara med en stålring som kan ställa till det..

femte försöket kom det bilder..

Har ju inte måtten ,men tycker det ser ut att kunna härröra från pcvventilen,eller andra utttaget på vevhusventilationen på ventilkåpan..

Måste visa vad jag hittade i min motor när jag bara skulle göra rent vattenkanalerna. Motorn hade jag kört hela sommaren 2006 utan problem och några missljud. Men då jag skulle fixa motorrummet tänkte jag spola rent vattenkanalerna och upptäckte att de bara knackat in två av de gamla pluggarna och satt i nya. Tänkte även lyfta på topparna för att se hur där såg ut och då hittade jag lite överblivet bakom stötstängerna när jag fick av insuget.

Tre bultar och en plastpip till typ limtub!

Och motorn var tyst innan jag tog ur den! Vidare visade det sig att kamaxellagren var lövtunna och flera av oljekanalerna till kamaxeln helt igenpluggade av koks och annat. Fick knacka ur det med don.

Och motorn gick tyst och fint de dryga 300 milen jag hade kört.

Nu är hela motorn renoverad !

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...