Jump to content

Tips o Trix, bra att ha med.


Recommended Posts

På väg hem från Wheels & Wings i Varberg igår så upptäckte vi att det droppade från höger fram på min Cougar.

Hmm. Kylarvatten? "kände efter" Olja! Upp med huven kollade ner olje kylaren till växellådan läckte, startade upp motorn och ett bubblade oljeläckage noterades. Kylaren hade spruckit. :cry:

Tänk snabbt, tänk snabbt. 20 mil hem, har 3 liter växellådsolja i bagaget, räcker det? Nej, troligvis inte.

Slängde ur mig frågan halvt på skämt till Kompisen Bjarne. - Du som har allt i bagaget, har du möjligtvis inte en svetstång? En sån där självlåsande sak.

Jovisst, har jag det, :D klämde åt tillflödet på kylaren och läckaget stoppade, körde lugnt och försiktigt hem utan missöden, oljan luktade inte ens bränt.

Skall tilläggas att Bjarne räddade en annan kompis förra året på väg till Wheels & wings, med en reservgenerator. :shock:

Bjarnes Bel Air -57:a kallas numera "servicebilen dot com".

Det är aldrig fel att köra ihop ett par stycken, särskilt om man skall iväg längre sträckor. Skulle man ha med allt för att klara eventuella missöden, vore en släpvagn nästan ett måste.

Wheels & Wings var för övrigt kanon solen sken, hett som f-n, massor av bilar, bra swap, stannade i Falkenberg på Laxens hus inmundigade en grillad lax med klyftpotatis. Ett besök rekommenderas.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Extra fläktremmar, brytarkontakter, startkablar, WD-40, brakecleaner. Det sistnämnda är suverän att använda för ta bort oljefläckar alt göra rent före man ska skruva. Hushållspapper...

plastrullarna som sitter i fönsterskenorna för det är alltid nån som går sönder eller hoppar ur spår.

Link to comment
Share on other sites

Straps, jesustejp, ståltråd, kombiskruvmejsel, typ Gerber multiverktyg, en gamml filt eller sovtäcke att kunna ligga på för att komma under bilen.

!,5 liter PET Vattenflaska.

Jesustejp är det ett annat ord för gaffatejp silvertejp m.m.?

Jepp, man kan göra underverk med den :)

Link to comment
Share on other sites

Medlemsmatrikeln är väl det mest universella hjälpmedlet. Många medlemmar ställer nog upp i mån av tid och kunskaper om dom får ett telefonsamtal från någon strandsatt stackare. ( lägger själv in matrikeln så snart jag tar ut pärlan ur garaget nästa gång...hade inte tänkt på det innan Janne tipsade :oops: )

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...