Jump to content

351C 2V Bygge förslag


Lemmy

Recommended Posts

Jag tycker du skall lyssna mer på PerB än mig. :oops:

Min 351c-2v ombyggd till 4v och med moderat trimkam klarar sig fint med 600cfm.

Själv har jag funderat på 650dp när jag uppgraderar.

/Tommy.

För stor förgasare gör väl att motorn "dör" för ett kort ögonblick vid stort gaspådrag?

Kan vara så. Men du kan även ha för stora munstyken.

Ehhh, jag kanske skall förtydliga mig lite.

Jag har 2v topparna kvar, troligen original och inte modifierade vad jag vet. Dock kommer hedders och RamAir att fixas till samt en skarpare kam.

Utöver det så kommer utväxlingen att bytas. Tror 650dp kommer passa fint + att jag hört en del gott om dem.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Hej, någon som känner till detta företag: http://www.ausfordparts.com/index.html

Vi beställde topplock och har betalt via "PayPal" men har inte hört ett ord från dem.

Hur har det gått?

Fått toppar eller någon annan info från dom?

:?:

Nej inte ett ord, visserligen skickade vi beställning och pengar 18 december, så jag tänkte avvakta jul&nyår... men nu har ju snart hela januari gått.

Finns där någon härinne som köpt av dom tidigare?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om du vill ha nästan 400hp,Sälj 2v topparna om någon vill ha dom, eller porta och byt ventiler. Billigast skaffa 351c 4v cc toppar( se till att du hamnar på 10,7:1)och ett Torkerinsug Holley 750DP och en Crane ( som nu återuppstått) PowerMax kam 2" headers (ingen h- eller x pipe) 2"1/2 avgas (inte Fowmaster) Magnaflow dämpare!Vid rätt injustering så har du nästan 400hp, nyligen kört en 351c på dyno lämnade 385hp.

Ausfordparts har ryktesvis fått problem pga jordbävningen i södra kina så dom får nog inga toppar :lolno:

Link to comment
Share on other sites

Om du vill ha nästan 400hp,Sälj 2v topparna om någon vill ha dom, eller porta och byt ventiler. Billigast skaffa 351c 4v cc toppar( se till att du hamnar på 10,7:1)och ett Torkerinsug Holley 750DP och en Crane ( som nu återuppstått) PowerMax kam 2" headers (ingen h- eller x pipe) 2"1/2 avgas (inte Fowmaster) Magnaflow dämpare!Vid rätt injustering så har du nästan 400hp, nyligen kört en 351c på dyno lämnade 385hp.

Ausfordparts har ryktesvis fått problem pga jordbävningen i södra kina så dom får nog inga toppar :lolno:

Vad jag förstått tillverkar bara crane motorcykeldelar än,allt annat är gamla prylar som ligger ilager,eller?

Link to comment
Share on other sites

« on: January 10, 2010, 02:39:09 am »

I got this email just today

Crane Cams is pleased to announce the resumption of camshaft grinding services. “We’ve been taking our time to make sure we are able to furnish the quality that our customers demand,” says Chase Knight, Valve Train Product Manager. “Our production personnel, all of which have decades of experience producing the best performance cams in the industry, have been working really hard over the last several months to re-establish operations. This is just the beginning, we will be growing our product offering over the next several months, so stay tuned.”

With more than 80,000 grinds on file and the capability to create more, Crane Cams has more race winning cam designs than anyone else in the market. Call 866-388-5120 toll free to talk with our experienced team of tech’s for additional details on pricing and product availability or send an email to tech@cranecams.com.

Ang kam så har Howard, Lunati, Comp crap, liknande slipningar som Power Max med annat namn.

Det finns även en firma( han slipar inget annat än Ford) som jag använt som kör in kammen och märker upp lyftarna så du slipper det bekymmret, för det kan vara ett stort bekymmer för många har jag förstått.

Link to comment
Share on other sites

Tjena, har 2st frågor som vi skulle vilja ha hjälp med !

Vad för storlek kan/ska vi ha på Luftfiltret ?

Mustang 69

351C

Edelbrock Dualplane insug m 1" förhöjnings "spacer"

Samt att vi ska ha ny komplett oljepump, men hittar bara highvolume pumpar kompletta kit på summit !

har läst här på forumet någonstans att nån fick problem med att dom sög torrt oljetråget ?

annars har vi kollat på denna: http://www.summitracing.com/parts/SES-5-60-08-010/

Tacksam för svar snabbt då vi ska beställa till helgen :D

Link to comment
Share on other sites

Oljepump http://www.summitracing.com/parts/MEL-M84A/ ( ja det är den summit kan cheva och inget annat )

pickup http://www.summitracing.com/parts/MEL-84-AS1/?rtype=10

man byter alltid http://www.summitracing.com/search.aspx ... 7905&dds=1

och dessa http://www.summitracing.com/search.aspx ... 8016&dds=1

Gå inte på luftfilter tramset ett pappersfilter är lika bra som ett KN i dyno, sämst är luftrenarna där locket är som ett filter.

kanske denhär passar http://www.summitracing.com/parts/SUM-G3000/

sen behöver du säkert denhär http://www.summitracing.com/parts/SUM-239005/

se till att topparna är raka i annat fall plana dom och använd http://www.summitracing.com/parts/MRG-5989/ packningar så kan du ladda på 100hp gas säkert , om du ska ha lite "roligt"

listan kan göras lång men resten får du göra själv

Link to comment
Share on other sites

Okej, så de kitet ja skickade på oljepump e inget att ha ? :) suger de torrt ? :)

Tack, för förslag på Luftfilter, så ett 14x3 kommer att få rum under huven utan att slå i den ?

varför skulle ett luftfilter med luftrenare i locket vara sämre än ett vanligt ?

man kan väl inte ha för stort luftfilter ?

MVH

Link to comment
Share on other sites

http://www.summitracing.com/parts/MRG-5989/ packningar så kan du ladda på 100hp gas säkert , om du ska ha lite "roligt"

Den packningssatsen är för 4V, insug o. avgaspackningar passar ej ;) Har du redan köpt den eller annan sats med 4v avgaspackningar så hör av dig till mig, jag har säkert 10st 2V avgaspackningar och byta med :) ( har säkert John också :?: )

Håller med John:s tips om luftburken :thumbup: , men det är nog risk för att det slår i huven med 1" spacer :?: , har för mig att "lockfiltret" till viss del kan störa flödet ner i förgasaren vid höga rpm, bästa lösningen är nog det som Janne J troligvis håller på med (om jag får gissa lite) original luftburk från 351cl/429 (ca.14x2,5??)och med slang från fronten på bilen.

Drivpinnen till oljepumpen bör absolut bytas, snåla inte på den....Torrsugning är säkert inget problem, ni ska väl inte varva 8000rpm :-- det får ni vänta med tills ni fått på 4V toppar :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Högvolym oljepump och orginaltråg vid 6000rpm om du kör 400m så kan det bli problem rekomenderar inte det , om du ska köra med den pumpen så se till att oljeretur hålen från topparna är exakt som hålen i blocket och packningen, detta är ganska ofta mer eller mindre miss match vilket då resulterar i torrsugning i tråget pga att all olja befinner sig i ventilkåporna då returkanalerna är för tånga. :crazy: över 6500 så bör du se över hela smörjsystemet och ett större tåg men det är en helt annan historia.

Luftburkar/filter är en marknad med många köpare och vänder sig framför allt till dom som "inte kan skruva och inte förstår " men kan byta luftburk /filter och tror att dom får mycket mera hp vilket ofta annonseras "+25HP" och det görs artiklar i tidningarna vilka får betalt för dessa sagor.

Jag vet att en mycket erfaren motorbyggare ( ekonomiskt oberoende) i usa har sänkt flera tillverkare av luftburkar på ett forum där jag är med, bla dom typer som har ett fiter i locket, detta företaget har idag tagit bort sin hp ökning i annonserna. :o

Visst finns det 2v avgaspackningar i högar då dessa aldrig kommer till någon nytta.

Nej, men man kan ha för litet luftfilter!

Att "skruva" är att veta

Link to comment
Share on other sites

Vi börjar lugnt max 5500-6000 rpm, komp med closechamber (om dom topparna nu dyker upp) bra bottenvrid & skön sång i piporna :--

Vi har redan köpt en komplett packningsats... men byter gärna i framtiden med "LasseS"

Vad gäller luftfilter så vill man ju inte strypa eller ha varmluft från motor utrymmet, antingen gör vi scoop i huven eller drar rör från fronten.

Vi har i annan tråd läst just om HighVolym oljepumpar att det kan suga torrt, nu har vi köpt ny "pickup" (den gamla är ihoptryck liksom tråget) o ny drivpinne såklart, sen mäter vi toleranserna i orginal pumpen och fattar efter det beslut om den skall bytas å då till en orginal oljepump.

Börjar bli roligt nu, snart VÅR :D

(Fast kedjad såklart)
Link to comment
Share on other sites

Vilket oljetryck hade du innan renovering?

Ang orginal oljepump, om du gör en "raggar renovering" med ringar och lager och oljepumpen du har håller toleranserna hyffsat så gör följande. Ta bort låspinnen som sitter utanför brickan som håller tryckfjädern på plats leta på en bricka som är ca 1,6-1,8mm och har ungefär samma diameter som hålet, knacka in brickan som håller fjädern 1,6-1,8mm, lägg dit extra brickan montera tillbaka en ny saxpinne. Nu har du ca 5psi vid 900rpm varm motor 20/50 olja vilket är bra.

Liten åsikt ang hål i huven , i mina ögon betyder hål i huven att bilen går 10.00 eller snabbare på 402m! Om du vill ha "frisk" luft i motorrummet så gör som stock eleminator åkarna höj huven i bakkant med 20mm mycket effektivt. Grabbarna i stock i USA åker ca 10,90 med "orginal" 351C i Mustang -71 utan hål i huven eller orginal ram air huv. :think:

"Den som skruvar vet att cleveland är bäst"

Link to comment
Share on other sites

Vilket oljetryck hade du innan renovering?

Ang orginal oljepump, om du gör en "raggar renovering" med ringar och lager och oljepumpen du har håller toleranserna hyffsat så gör följande. Ta bort låspinnen som sitter utanför brickan som håller tryckfjädern på plats leta på en bricka som är ca 1,6-1,8mm och har ungefär samma diameter som hålet, knacka in brickan som håller fjädern 1,6-1,8mm, lägg dit extra brickan montera tillbaka en ny saxpinne. Nu har du ca 5psi vid 900rpm varm motor 20/50 olja vilket är bra.

Liten åsikt ang hål i huven , i mina ögon betyder hål i huven att bilen går 10.00 eller snabbare på 402m! Om du vill ha "frisk" luft i motorrummet så gör som stock eleminator åkarna höj huven i bakkant med 20mm mycket effektivt. Grabbarna i stock i USA åker ca 10,90 med "orginal" 351C i Mustang -71 utan hål i huven eller orginal ram air huv. :think:

"Den som skruvar vet att cleveland är bäst"

Vi köpte motorn i höstas och har inte startat den ännu.

Intressant det där om o höja oljetrycket med brickan, men vad händer med flödesmängden?

Ja vi har funderat på att höja huven i bak kant som ett alternativ, inget bestämt ännu men "kall" luft vill vi ha på ett eller annat sätt.

Link to comment
Share on other sites

Tricket med brickan är vanligt bland motorbyggare även på 289-302, det blir inte någon större ökning av flödet då man inte gör oljekanalera större i pumpen. Om du vill hålla pleniumet kallt så blockera avgasförvärmningen från topparna, ett vanligt trick är att smälta en gammal kolv i ett kärl och hälla in i kanalen i toppen, plugga sidan mot ventilen med en plåtbit som du sedan tar bort, överblivet aluminium slipar du sedan bort.

Vad har du för kam?

Link to comment
Share on other sites

Tricket med brickan är vanligt bland motorbyggare även på 289-302, det blir inte någon större ökning av flödet då man inte gör oljekanalera större i pumpen. Om du vill hålla pleniumet kallt så blockera avgasförvärmningen från topparna, ett vanligt trick är att smälta en gammal kolv i ett kärl och hälla in i kanalen i toppen, plugga sidan mot ventilen med en plåtbit som du sedan tar bort, överblivet aluminium slipar du sedan bort.

Vad har du för kam?

Ok, vi funderade på om flödet blev mindre... vi har nu beställt en ny pump efter att ha plockat isär o såg repor + att ett filspån satt sig i tryckventilen och höll den öppen... Tricket med brickan måste ju testas i nya pumpen.

Bra idé om avgasförvärmingen.

Troligtvis har vi orginalkam, skall oxå kollas innan vi plockar ihop den helt. Vad tycker du för cam, vi vill ha bra bottenvrid och varva max 5500-6000 rpm. Dualplane insug och om vi nu någon gång får topparna closechamber från ausfordparts.

Link to comment
Share on other sites

Den här blir bra med orginal kolvar ( titta noga på dina kolvar så du inte har sprickor)

http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=1620&gid=287 (du behöver nya fjädrar och lyftare ochså)

Förmodar att du har orginal växellåda/turbin/ bakaxel ?

Ok vi håller på att kolla igenom motorn, allt ser bra ut hitills med lager o kolvar o cylinderlopp.

Bra tips på cam :)

Vi har en 3vxl man låda som satt ihop med vår 250 6a, bakaxel är en 8tummare.

Jag har i ett par dar försökt ringa ausfordparts men där är bara en telefonsvarare o har talat in där.

Har du haft ngn mer kontakt med dom?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...