Jump to content

Vad för "bussning" till övre bärarm -69a?


Maverick

Recommended Posts

Hej!

Jag ska byta bussningar i framvagnen på min bil och det finns ju vettiga kitt att köpa!

Men vad ska det vara för form av bussning till övre bärarmen? Det är ju som två stora muttrar man skruvar ut, men vad riktigt är det för bussning eller gummi innuti muttern?

Hoppas det går förstå vad jag menar!

Mvh /Tomas

Link to comment
Share on other sites

Efter några år och speciellt om någon tidigare ägare inte följt smörjintervallen så slits gängorna och ett glapp uppstår.

Som Lasse sade, bara att byta hela bussningsarmen eller hela

övre bärarmen. Om kulleden också är sliten är det bäst att byta hela

övre bärarmen.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Övre kulbult är skruvad med 3 bult, känns onödigt att byta hela bärarmen om den är kass, finns hos Hansen för en rimlig peng.

Den inre leden är en riktig skitkonstruktion som gör att bärarmen rör sig fram-bak när bilen fjädrar och påverkar castervinkeln :evil:

Link to comment
Share on other sites

Okej! Men byter man inte den och sen bara fylla med fett igen då?

Mvh /Tomas

Om du menar att bara byta O-ring så hjälper inte det ett problem om det är glappt det ser lite skruvformat inuti så att säga bytte min högra förra året det blir liksom lite mekaniskt slitage därinne förmodligen beroende på bristande fettunderhåll, Tror inte speciellt många har en fettspruta och och använder den flitigt ;) Bilen har ju trots allt några år på nacken

Link to comment
Share on other sites

Efter några år och speciellt om någon tidigare ägare inte följt smörjintervallen så slits gängorna och ett glapp uppstår.

Som Lasse sade, bara att byta hela bussningsarmen eller hela

övre bärarmen. Om kulleden också är sliten är det bäst att byta hela

övre bärarmen.

Mvh Bosse

Inte Lasse utan Janne ;)

Link to comment
Share on other sites

Övre kulbult är skruvad med 3 bult, känns onödigt att byta hela bärarmen om den är kass, finns hos Hansen för en rimlig peng.

Den inre leden är en riktig skitkonstruktion som gör att bärarmen rör sig fram-bak när bilen fjädrar och påverkar castervinkeln :evil:

Några av oss "gamlingar" här på forumet har ju sett din lösning med riktiga lager istället vill jag minnas, eller hur

Link to comment
Share on other sites

Övre kulbult är skruvad med 3 bult, känns onödigt att byta hela bärarmen om den är kass, finns hos Hansen för en rimlig peng.

Se upp för sprickor i övre bärarmen, förekommer allmänt vid stresspunkterna på 65-66, säkert också på senare bilar, emedan det är samma eländiga utförande.

Kan vara idé att rengöra armen och kolla noga med "brillorna på".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Övre kulbult är skruvad med 3 bult, känns onödigt att byta hela bärarmen om den är kass, finns hos Hansen för en rimlig peng.

Den inre leden är en riktig skitkonstruktion som gör att bärarmen rör sig fram-bak när bilen fjädrar och påverkar castervinkeln :evil:

Rörelsen är ganska liten dock. Jag räknade ut det någon gång och tror att det var under 0.1 grader om hjulen gick upp och ner 15 cm.

Jag håller med att kontstruktionen är inte särskilt vacker.

Link to comment
Share on other sites

Övre kulbult är skruvad med 3 bult, känns onödigt att byta hela bärarmen om den är kass, finns hos Hansen för en rimlig peng.

Den inre leden är en riktig skitkonstruktion som gör att bärarmen rör sig fram-bak när bilen fjädrar och påverkar castervinkeln :evil:

Rörelsen är ganska liten dock. Jag räknade ut det någon gång och tror att det var under 0.1 grader om hjulen gick upp och ner 15 cm.

Jag håller med att kontstruktionen är inte särskilt vacker.

Tror nog du missuppfattat det Janne J menar den rör sig förmodligen över 5 grader i alla fall, och

det Janne J gjorde var att ersätta denna del med kullager om jag inte minns helt fel

Link to comment
Share on other sites

För att ändra castervinkeln 5 grader måste övre kulbulten flytta sig ungefär 25 mm. Eftersom gångavstånd på bussningar är kanske 3mm då skulle armen flytta 3 mm om den roterar ett helt varv. I praktiken blir det bara kanske 30 grader och armen flyttar sig inte mer än ungefär 1/4 mm.

Link to comment
Share on other sites

Övre kulbult är skruvad med 3 bult, känns onödigt att byta hela bärarmen om den är kass, finns hos Hansen för en rimlig peng.

Den inre leden är en riktig skitkonstruktion som gör att bärarmen rör sig fram-bak när bilen fjädrar och påverkar castervinkeln :evil:

Rörelsen är ganska liten dock. Jag räknade ut det någon gång och tror att det var under 0.1 grader om hjulen gick upp och ner 15 cm.

Jag håller med att kontstruktionen är inte särskilt vacker.

Tror nog du missuppfattat det Janne J menar den rör sig förmodligen över 5 grader i alla fall, och

det Janne J gjorde var att ersätta denna del med kullager om jag inte minns helt fel[/quote:1y0xvt3c]

Där mindes du nog fel...

Några 5 grader rör det sig inte, Arjan har helt rätt i att det är mycket lite det rör sig om.

Vad jag byggde om till kullagrat var de undre fjäderfästena som normalt sett har gummibussning.

Link to comment
Share on other sites

Jag letade i din tråd och hittade bara uppgraderingen av fjäderfästet. Märkte du någon stor skillnad där? På amerikanska Mustang forums är vissa helt lyriska om sådana "roller perches". Om man får tro vissa är den för bra att vara sant. Det vore kul att höra hur en mer jordnär Svensk bedömmer de :--

Själv har bytte jag till bronsbussningar och det blev en märkbart men ganska liten skillnad. Jag hade i försig ingen gummi bussning men polyurethan innan, vilka gick ganska trögt och inte satt kvar ordentligt (de flyttade utåt).

Link to comment
Share on other sites

Tänkte lite fel i all hast satt och funderade på Cambervinkelns förändring :oops:

Självklart kan inte castervinkeln förändras med några 5grader men nog borde det väl bli mer än 0.1

med tanke på den konstruktionen jag har själv bara ungefär o,5 grader vid en maxad hjulinställning

så jag funderar på att göra nya hål för den övre infästningen för bärarmen så jag kan komma på mellan 2 - 3 grader i alla fall

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...