Jump to content

Recommended Posts

Funderar lite löst på att byta TV, hur är det med plasma idag?

Bränns det in på dom fortfarande om dom står på för länge?

Det är ju sport och HDbox som gäller om jag ska köpa en ny.

inte ens säkert men vill ändå veta...

Någon som har erfarenhet av exempelcis någo av dessa? har inte sett i verkligheten utan vill bara ha ett omdöme.

http://www.dustinhome.se/pd_5010331051.aspx

eller:

http://www.dustinhome.se/pd_5010267368.aspx

Vi packade upp en samsung 55" LED med inbyggt trådlöst nätverk på jobbet häromdagen. Jag brukar inte vara lättflörtad när det gäller TV men den var grym..

Knivskarp bild även på nära avstånd och bara 4 cm tjock.

24' + moms = som hittat ;)

Jag köpte en ny 46'' LED tv förra veckan.

Fantastiskt mycket bättre än både Plasma och LCD

Både Plasma och LCD är på väg ut och vissa tillverkare som tex Panasonic har helt slutat med plasma.

LED tv är helt flimmer fri och utklassar alla Plasma/LCD i kontrast styrka och skärpa.

Visst dubbelt så dyr men jag blev helt såld efter det jag "råkat" tittat på den. :?

Trådlöst internet och hela köret och tjocklek 2,3cm gör att den ser ut som en vanlig tavla på väggen.

Den här har jag.

http://www.samsung.com/se/consumer/detail/detail.do?group=tvhomeentertainment&type=tvhomeentertainment&subtype=led_tv&model_cd=UE46B7070WWXXE

Egentligen tänkte jag vänta till efter Jul men så paja min gamla "tjock tv" förra veckan!

LED TV kommer rasa i pris snabbt.

Tex denna gav jag 19 000 för men för 3mån sedan kostade den 26 000 :shock:

Men Plasma/LCD är ju löjligt billigt nu också så man får ju mycket för pengarna där med

Funderar lite löst på att byta TV, hur är det med plasma idag?

Bränns det in på dom fortfarande om dom står på för länge?

Det är ju sport och HDbox som gäller om jag ska köpa en ny.

inte ens säkert men vill ändå veta...

Någon som har erfarenhet av exempelcis någo av dessa? har inte sett i verkligheten utan vill bara ha ett omdöme.

http://www.dustinhome.se/pd_5010331051.aspx

eller:

http://www.dustinhome.se/pd_5010267368.aspx

Jag har en likadan som samsungen i den ena av länkarna , fast 40tummare. Helnöjd med den. Mycket viktigt dock är , ta inte råd av någon annan , det kan vara väldigt subjektivt vilken du tycker är bäst. Åkt ut och kolla på tvn , och fråga om du kan få se både vanlig DVD , TV och olika HD-Material , antar att du (som jag) har en massa gamla DVD/andra filmer , då kan det vara bra om det ser bra ut fortfarande. Det skiljer en hel del på hur bra tv'n kan få en sämre signal att se bra ut. Hd-bild är ju rent upplösningsmässigt i princip samma , men där gäller det att se hur bra 'fart' det är i tv'n , jag tyckte att 100Hz är nys i en LCD , men när man vant sig vid att det bitvis kan kännas som en dokumentär i filmer o så.. hooked.

Som sagt , det viktigaste är att DU tycker att det är bra efter att ha tittat på den. Skulle inte rekommendera någon att köpa utan att ha sett tv'n igång , och helst med flera olika källor.

Jag har en JVC 48" LCD som jag köpte för.. 2 år sedan?

En riktig dyrgrip som jag lyckades pruta 60% på hos Elgiganten. :shock:

Funkar fortfarande perfekt och har väldigt bra bild för att vara LCD. Även fast tvn sitter VÄLDIGT närma soffan.

(Liten lägenhet)

Men ni fråga proffs\freaks inom den branschen så föreslår jag att besöka; www.minhembio.nu

Som jag ser det titta på Tv Plasma, spela spel LCD

Färgerna är skarpare på plasma. :P

Men ett gott råd köp inte LG det är ett jäkla billighets märke

har en 4 år gammal LG 42 tums plasma den har gått sönder 2 gånger

på 4 år med samma fel hela bilden blir röd.

Första gången på garantin kostnad 5.900 kr andra gången utan garanti

hos en gammal TV reparatör 2.100kr och det för samma sorts fel. :?:

Reparatören sade att om jag skall köpa ny TV så köp Samsung sade han

jag repar nästan aldrig Samsung TV, men LG repade han på löpande

band. :P

bara mina tankar. :roll:

MVH Lasse. 8)

Reparatören sade att om jag skall köpa ny TV så köp Samsung sade han

jag repar nästan aldrig Samsung TV, men LG repade han på löpande

band. :P

bara mina tankar. :roll:

MVH Lasse. 8)

Och dom på Elgiganten sa till mig att inte köpa Samsung för dom fick tillbaka dem på löpande band.. :roll:

Ps.

För den delen så köpte jag min första 42" för 4 år sedan.

Tog den billigaste som fanns på NetonNet. Den lever än idag hemma hos mor min och har

säkert gått i snitt 4 timmar om dagen.

Huvudsaken är nog att man ska försöka handla hos någon lokal försäljare, så man kan lätt lämna tillbaka den på garantin. :roll:

Men hörni, skaffa en hobby och ge f-n i TV:n. Har ni inte en hobbybil att underhålla?

Eller föredrar ni att sitta och slöa framför 50-tummaren istället för att vara i garaget med

er älskade Mustang. Eller har den bara blivit ett transportmedel som vilken Saab eller

Volvo som helst. Eller om projektet är avslutat och det inte finns nåt mer att göra på bilen;

skaffa ett nytt projekt. Men skit i dumburken.

Om det nu inte är F1 eller annan trevlig motorsport som ska ses. DÅ, och bara då, kan

det vara motiverat med en stor skärm på väggen. 8):lol:

Mvh.

pools

Dumburk o dumburk!

Ja tittar man på F1 så är det helt klart fördummande! ;)

Att "titta" på motorsport är ju så trist och speciellt F1.

TV tittande väljer jag helst med Discovery och History Channel vilket jag tycker är väldigt intressant och lärorikt.

Serier, sport och alla jävla lekar på TV går helt bort.

Man bör ha lite fler intressen i livet än bara "leka" med bilar.

Samsung har bra apparater. Köpte min tredje LCD nyligen.

En miss man kan göra om man inte ser upp och är ute i det okända märkesträsket är att TV-n ger ifrån sig ett oönskatt "surr/brummande".

Märks inte i affären, men väl hemma.

Lasse

Dumburk o dumburk!

Aj, aj, aj, Pelle, nu har du klampat in på fel område! :twisted: Kallar du F1 för

"fördummande" har du ingen aning om vad du pratar om. Och vill du ha en strid

om vilka sporter som är "legala" så snacka med mej. :--

Kom igen nu. :evil:

Inte så v.h.

pools

Dumburk o dumburk!

Aj, aj, aj, Pelle, nu har du klampat in på fel område! :twisted: Kallar du F1 för

Inte så v.h.

pools

Hihihi du hoppade i klaveret först med att kalla oss "dumma" och jag står gärna i klaveret med dig! :--

Japp jag står för att jag tycker F1 är en korkad motorsport som spårat ut totalt.

Datorer som kör bilarna och upp gjorda placeringar i förväg.

Teknik som är värre en rymdresor och människan i bilen åker med utan någon som helst kunskap annat än ha lika snabba reaktioner som man lärt sig från TV-spel.

Endast hela länder har råd med tävlingar och team och det är inte sport utan den som har pengar vinner.

Jag gillar annars motorsport men detta är en skam!

Tacka vet jag lite "classic racing" där man använder mekanik, och sunda ekonomiska ramar.

Sorry för "off topic utspelet" men var tvungen att lira "klaverspelet" med Pools!!

Vi får nog spela i en annan tråd med nävar och öl! ;)

Sheers!! :--

Dumburk o dumburk!

Inte så v.h.

pools

Hihihi du hoppade i klaveret först med att kalla oss "dumma" och jag står gärna i klaveret med dig! :--

Japp jag står för att jag tycker F1 är en korkad motorsport som spårat ut totalt.

Datorer som kör bilarna och upp gjorda placeringar i förväg.

Teknik som är värre en rymdresor och människan i bilen åker med utan någon som helst kunskap annat än ha lika snabba reaktioner som man lärt sig från TV-spel.

Endast hela länder har råd med tävlingar och team och det är inte sport utan den som har pengar vinner.

Jag gillar annars motorsport men detta är en skam!

Tacka vet jag lite "classic racing" där man använder mekanik, och sunda ekonomiska ramar.

Sorry för "off topic utspelet" men var tvungen att lira "klaverspelet" med Pools!!

Vi får nog spela i en annan tråd med nävar och öl! ;)

Sheers!! :--[/quote:43qlyykm]

Jahapp, då är vi igång då. Jag ger dej en uppercut med högern, vad svar du med då? :evil:

Nä, skämt åsido, tycke och smak om sporter kan man inte diskutera, huvudsaken

är väl att vi har ett gemensamt intresse av Mustangen, det är ju därför vi snackar

på detta forum. (Fast F1 är KUNG!) :lol:

Med vänlig hälsning, ;)

pools

Personligen är jag väldigt allergisk mot plasma, iaf om man ska köpa en idag. Då tycker jag absolut man skall välja en LCD eller om man har råd en LED.

Själv har jag en 46" LCD från Sony köptes för ca 11 månader sen. Jag ser J*VLIGT mkt på film! För mycket! :)

Kikar på nerladdad DVD och Blue-ray. Har även ena datorn i vardagsrummet kopplad till den. Och jag är KANON NÖJD!

Skulle jag handla idag för samma slant hade det blivit en Sony LED, alt Samsung då jag hört och läst mycket bra om dessa.

Svärtan tycker jag är bra på de LCD som finns idag iaf i det högre segmentet så att en Plasma inte ska behövas. Men en LED är ju såklart överlägsen.

Leta reda på en du är sugen på och goggla! Det finns mängder med recentioner och åsikter på nätet! Jag satt säkert två veckor och googla olika modeller innan jag bestämde mig!

Lycka till i djungeln.

Men hörni, skaffa en hobby och ge f-n i TV:n. Har ni inte en hobbybil att underhålla?

Eller föredrar ni att sitta och slöa framför 50-tummaren istället för att vara i garaget med

er älskade Mustang. Eller har den bara blivit ett transportmedel som vilken Saab eller

Volvo som helst. Eller om projektet är avslutat och det inte finns nåt mer att göra på bilen;

skaffa ett nytt projekt. Men skit i dumburken.

Om det nu inte är F1 eller annan trevlig motorsport som ska ses. DÅ, och bara då, kan

det vara motiverat med en stor skärm på väggen. 8):lol:

Mvh.

pools

Jag håller me dig.. Skaffade en 40 tummare åt frun så ja får vara i garaget med mitt nya projekt 8)

står i samma fråga, dottern ska ha ny 37-42 tums TV. Mina hemma är plasma ( 3-4 år gamla). Då hade LCD kommit. Säljaren (duktig på onoff) sa att filmer med svepande rörelser blev mjukare med plasma. LCD var för skarp för detta. Sant eller ... ?? Lämna DVD på stillbild ska man inte göra på plasma fast om det bränner eller ej vet jag inte.

Plasma drar mycket ( tror 150-200 W), LCD känns nästan lika varma på utställningarna. Så jag har bara erfarenhet av plasma(=mycket bra) men osäker vad man ska köpa.

pd

blue Ray, skuffar det ut DVD med hårddisk nu??? :--

Säljaren (duktig på onoff) sa att filmer med svepande rörelser blev mjukare med plasma. LCD var för skarp för detta. Sant eller ... ?? Lämna DVD på stillbild ska man inte göra på plasma fast om det bränner eller ej vet jag inte.

Plasma drar mycket ( tror 150-200 W), LCD känns nästan lika varma på utställningarna. Så jag har bara erfarenhet av plasma(=mycket bra) men osäker vad man ska köpa.

Det är inte hur skarp bilden är , utan hur 'snabb' den är , eller hur snabbt den kan uppdatera , som styr hur mjuka svepande rörelser blir. I början hade LCD problem för att Plasma var snabbare , och de första LCD som kom med 'prediction' (det som kallas tex Motion Plus hos Samsung) funkade sådär , en processor i tv'n 'gissade' hur bilden skulle se ut , det kunde innebära att man såg skuggor o annat i bilden om den 'bytte' scen ofta. Hade även problem med smala vertikala linjer , Sagan om ringen , 3'an med ryttarna som håller spjut vertikalt i slutet , ser kass ut på polarens 1'a generations Samsung. Spjuten 'blixtrar' och blir dubbla/försvinner...

Nu funkar det mkt bättre. Dock kan det ta lite tid att vänja sig vid bilden. I början kändes det som att man tittade på en dokumentär eller nåt , kliniskt rent typ... svårt att förklara.

Sen att LCD käns lika varma , kanske för att Plasman har fläkt och LCD'n inte ? :D

Plasma drar ju , eller drog iaf. mer ström. Vet inte hur det är idag. Känns dock som att Plasman håller på att ersättas med LED.