Jump to content

Hjälp! C4 driver inte efter renovering. FAN! Uppdaterad...


Recommended Posts

Hej på er,

Jag kört fast totalt. Jag har haft lådan på renovering och satt i ett shift kit. Lådan är en C4 från 1968. Jag har även bytt turbin till en från ACC BOSS HOG med ett stall på ca 2000 varv. Jag har satt dit en ny stor oljekylare för den gamla var täppt och det var troligen därför jag fick renovera lådan. Dessutom har jag satt en oljetempgivare i tråget på lådan.

Jag fyllde nästan en liter i turbinen innan jag monterade den, enligt instruktioner. Sen fyllde jag 4 liter i lådan innan jag startade och ytterligare 2 liter direkt efter start. Nu har jag hällt i totalt 8,5 liter och på stickan är det en bit över fullmarkeringen (avläst vid "idling in park"). Jag använder Texamatic 9330 Typ F olja.

Oljan rör sig i lådan för det skönk undan från stickan när jag startade första gången och slangarna till oljekylaren blir varma och mätaren går upp emot 40 grader när jag står på tomgång och trixar med växelspaken. Jag har efterjusterat banden men inget resultat och nu går det över mitt förstånd.. :evil:

Klart det inte går att säga exakt vad felet är men kom med förslag! Nåt jag glömt? Vakuum-historia? Justera vakuumklackan kanske? eller är det bara växlingen man justerar där? Hur känslig är växelväljaren?

Skulle uppskatta lite hjälp här :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har ingen direkt lösning på ditt problem, men minns att när jag bytte olja i min C4 så behövde jag slå i 10 liter olja innan den funka. Nu står oljenivån mitt i mellan nivåstrecken på stickan. De e inte så att du har nån vajsing på oljestickan, den kanske går för långt ner i sumpen och visar därmed fel?

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Ja det skulle ju kunna vara så att det är för lite olja i, man ska ju inte alltid lita på stickan men enligt manualen ska det vara typ 8,47 liter i lådan från helt tom och jag har hällt i 8,5 liter, med oljemått. Med tråget bortplockat och stickan i ser man att den sticker ner några cm från att röret slutar men den når inte ner till trågbotten. PLUS att jag har en lite mindre turbin nu än orginal så det borde räcka.

Dan: Var din nivå hög på stickan innan du hade hällt i 10 liter oxå? Tänkte om det är luft nånstans så att det "sjunker undan" när man får i rätt mängd?

Är det någon som kan uppskatta hur långt upp i röret som oljan står på era bilar? Om min sticka är helt fel ändå..

Jag har motorn på tomgång och neutralen i när jag fyller/kollar oljan.

Link to comment
Share on other sites

Ja det skulle ju kunna vara så att det är för lite olja i, man ska ju inte alltid lita på stickan men enligt manualen ska det vara typ 8,47 liter i lådan från helt tom och jag har hällt i 8,5 liter, med oljemått. Med tråget bortplockat och stickan i ser man att den sticker ner några cm från att röret slutar men den når inte ner till trågbotten. PLUS att jag har en lite mindre turbin nu än orginal så det borde räcka.

Dan: Var din nivå hög på stickan innan du hade hällt i 10 liter oxå? Tänkte om det är luft nånstans så att det "sjunker undan" när man får i rätt mängd?

Är det någon som kan uppskatta hur långt upp i röret som oljan står på era bilar? Om min sticka är helt fel ändå..

Jag har motorn på tomgång och neutralen i när jag fyller/kollar oljan.

Jag minns att jag ochså kollade i manualen och fyllde på 8,5 liter men det räckte som sagt inte. Kan inte minnas att nivån var speciellt hög på stickan någon gång.

Link to comment
Share on other sites

Har varit i garaget en sväng..

Provade att finjustera växelreglaget men det hjälpte inte.

Jag struntade oxå i oljestickan och hällde i mer olja i omgångar tills det rann över vid totalt 10,2 liter, det hjälpte inte heller..

När jag tappade ut lite olja igen såg jag att oljan verkade bränd. Den var röd-brun istället för röd.. trots att temperaturen i tråget max har varit 48 grader enl. mätaren.

Är det någon som har något förslag? Antingen är det fel i lådan eller i turbinen, vad tror ni? Kan han som renoverade lådan gjort något fel?

Link to comment
Share on other sites

Det är inte så att du knäckt oljepumpen i lådan, kan bli så om man monterar converten på lådan istället för på motorn vid montering

Nu luras Du Janne, momentomvandlaren ska ALLTID monteras på lådan först så att man vet att alla axlar går i ingrepp och att man inte skadar oljepumpen som man lätt kan göra om man försöker göra tvärtom.

Link to comment
Share on other sites

Ooops först nu såg jag skrivfelet i det första inlägget tänkte rätt fast skrev fel så det är självklart inlägg två som gäller :oops::oops::oops::oops::oops::oops: Men det är ganska så självklart att det är lättare att skruva dit muttrarna än att försöka passa in en splinsad axel då man ligger under bilen med en hyfsad tung låda att passa in

Link to comment
Share on other sites

Jag satte dit turbinen på lådan och kände att den gick i båda stegen om man säger så sen när växellådan var emot lådan så backade jag turbinen ca 10mm innan den kom emot flexplattan. 10 mm ska vara inom marginalerna.

Bifogar en bild på ny olja till vänster och oljan som var ny innan den har varit i växellådan när jag har försökt att trixa igång bilen..

Vad tror ni? Kan pumpen vara sönder? Eller servon?

Link to comment
Share on other sites

Mmm tänkte ringa honom i morgon.. funderar på att sätta en tryckmätare och mäta trycket till oljekylaren. Lästa någonstans att 175 psi är normalt där. Då kan man ju utesluta pumpen sen. Jag vet bara inte om det är normalt att oljan blir mörkare och vad det skulle bero på om det inte är normalt..

Link to comment
Share on other sites

Jag ska kolla det, tänkte ev. oxå mäta trycket, om det finns något... Men med tanke på attt jag fick i 10 liter innan det till slut rann över samt att ledningarna till oljekylaren blir varma är det förmodligen snurr på oljan.. Men ska som sagt kolla för säkerhets skull.

Link to comment
Share on other sites

Om oljeledningarna (båda) är varma, kan det knappast vara nån cirkulation på oljan? Med tanke på oljan passerar kylaren, bör den utgående ledningen vara svalare än ingående. Ligger de på varandra nånstans, trä på en bit gummislang som särar dem åt för undvika oljan blir varm innan den kommer till växellådan.

Link to comment
Share on other sites

Nu verkar det löst, jag skruvade ner lådan i lördags och lämande den till han som renoverade den. Han ringde igår kväll och sa att han hade hittat felet. Det var några plattor till lamellkorgarna som hade hamnat på fel plats vid monteringen sist, så nu skulle det fungera i alla fall :thumbup:

Tack för alla alternativ, det är ju sista utvägen att skruva ner allt igen men i bland så är det enda lösningen..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag hämtat lådan från han som har renoverat den för andra gången. Skruvat i hop skiten och skulle prova idag.. Jag fyllde 4 liter innan jag startade och sen ytterligare två efter start. Sen provade jag, då drev den framåt. Sen la jag i backen och skulle backa ut, inga problem där heller förutom att jag fick gasa lite för att den skulle driva bakåt.. Tänkte att det var för att det var för lite olja i, jag hade ju inte fyllt klart.. och mycket riktigt så var det inte uppe på stickan.. Jag fyllde lite till, totalt 7,5 liter (+ det som var turbinen) tills det var vid full på stickan. Efter det har inte backen fungerat ens lite! Fram-lägena fungerar klockrent.

Är det separata lameller och allt på backen? Så han som har renoverat bara har fixat till det han gjorde fel på framåt-lamellerna, och struntat i att åtgärda bakåt-lamellerna? Kan det vara så jävligt...

Fan så förbannad man är nu då... blir att stanna hemma ikväll för säkerhets skull... :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Lämna in lådan till någon annan som kan och ge fakturan till första mannen.

Betalar han inte så köper du dig en gammal C4, fyller med bensin, sätter den på ett kors utanför hans hus och tänder på. :crazy::--

:clap::twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej!

Hur har det gått för dej? Har du fått rätsida på problemen?

Och vad fick du betala för "renoveringen" Jag ska själv lämna

min C6:a på renovering, och det vore bra att veta ungefär

vad det kostar, så man inte blir körd.

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

Det går åt helvete för mig, tyvärr. Har vid detta laget monterat ner och upp lådan 3 gånger med oljeklabb och allt vad det innebär. Nu driver bilen på alla växlar framåt men inte bakåt vilket lär tyda på att något i ventilpaketet är fel. Det ska ju vara samma lamellpaket och kolv på trean och backen och trean funkar ju.

Är det någon som har ett ventilpaket till C4 68 att låna ut/ sälja?? Alternativt en hel c4? :?:

pools, jag gav 4100 men som det ser ut nu så vore det nog bättre att ta ut de pengarna i hundralappar och elda med. 4100 är ju jättebilligt för helrenovering och shiftkit, om det fungerar.

Trevlig helg, nu blir det ett par kalla Grolsch 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...