Jump to content

Recommended Posts

Hej Mustang vänner

Är på jakt efter ett lite bättre ljud . Jag hade valt Fords GT( m-5230-5gt )ljuddämpare men fick höra att det bildas ett resonansljud mellan 100-110km/tim vid konsatant fart och med automat. Man kan ju öka eller sänka farten . Vad är er uppfattning om detta med ford gt:s ljuddämpare och resonansljud.

MVH

Kjell

Hej Mustang vänner

Är på jakt efter ett lite bättre ljud . Jag hade valt Fords GT( m-5230-5gt )ljuddämpare men fick höra att det bildas ett resonansljud mellan 100-110km/tim vid konsatant fart och med automat. Man kan ju öka eller sänka farten . Vad är er uppfattning om detta med ford gt:s ljuddämpare och resonansljud.

MVH

Kjell

Hej Kjelle!

Ett jäkla tjat om SLP men det är jag å många andra skit nöjda med!!

Hej Kjelle

Visst finns en viss resonans men den är enkel att undvika.

Jag hade samma frågor som du har för ett år sedan.

Ångrar mig inte. Vill ha fiskebåtsmuller på tomgång o grymt V8-ljud vid gaspådrag.

Har också automat.

Vill man åka tyst får man åka lexus med laminerade rutor.

Du kommer att bli glad.

Lasse :thumbup:

Visst finns en viss resonans men den är enkel att undvika.

Ja, då får du upplysa mig om hur. Jag har Fords M-5230-5gt och har en jobbig resonans, trots extra isolering. Ska jag åka långt använder jag mina noisecanceling hörlurar :shock: Jag ska rostskydda bilen, kanske det förändrar det hela lite.

Med den vetskapen jag har idag skulle jag aldrig köpa ett par M-5230-5gt utan göra som Grufman föreslår köpa FR500S (om dom nu är resonansfria)

Visst finns en viss resonans men den är enkel att undvika.

Ja, då får du upplysa mig om hur. Jag har Fords M-5230-5gt och har en jobbig resonans, trots extra isolering. Ska jag åka långt använder jag mina noisecanceling hörlurar :shock: Jag ska rostskydda bilen, kanske det förändrar det hela lite.

Med den vetskapen jag har idag skulle jag aldrig köpa ett par M-5230-5gt utan göra som Grufman föreslår köpa FR500S (om dom nu är resonansfria)

om du kikar i vårt axleback-test så framgår det att 5gt-dämparna har RR i resonansindex medan FR500S bara har R

Dom bästa ljuddämparna är dom som ligger på soptippen!

SLP Loudmouth!! :thumbup:

robert t har rätt, men SLP är inga dämpare alls.. det är bara slutrör. I mina ögo (öron) låter dom lite väl mycket... men dom låter ballt!

Hej igen alla mustang älskare

Tack för alla era kommentarer , jag vart inte så mycket klokare men jag förstår vad ni menar mellan de olika alternativen.

Om man lägger till cabriolet vad blir kommentarerna då. Är det mindre chans att man upplever resonasljudet och finns resonansljudet vid andra fart områden

med SLP.

MVH

Kjell

Finns många fler bra ljuddämpare som ingen nämner här tex Corsa Axleback värkar vara kanon hört många i Usa som använder dessa o resonans ljud finnes ej.Men visst kostar dom en slant men det e de värt om man skall ha bilen ett tag.

Vad gör väl lite resonans några sommardagar i hobbybilen. Byt varvtal på landsvägen om det stör.

Jag tillhör dem som hellre slår av stereon o lyssnar på melodin från V8:an.

Av med stereon! Ned med cabben (eller rutorna)! Och njut av blandningen av vindturbulens motorljud.

Det är ju det man längtar till hela vintern.

8) Lasse

Dom bästa ljuddämparna är dom som ligger på soptippen!

SLP Loudmouth!! :thumbup:

robert t har rätt, men SLP är inga dämpare alls.. det är bara slutrör. I mina ögo (öron) låter dom lite väl mycket... men dom låter ballt!

Hur kan det låta för mycket från en V8 ;):?:

Dom bästa ljuddämparna är dom som ligger på soptippen!

SLP Loudmouth!! :thumbup:

robert t har rätt, men SLP är inga dämpare alls.. det är bara slutrör. I mina ögo (öron) låter dom lite väl mycket... men dom låter ballt!

Hur kan det låta för mycket från en V8 ;):?:

Precis håller helt med... :clap:

men hur får man den att låta mer nu... :think:

Vill man få det att låta mer kan man fråga Micke, Linde eller Nicke... Deras kärror är det hörselskydd på som gäller, eller snudd på i alla fall. :--:--8)

Faktum är att en X-pipe tar bort resonansfenomenen på de flesta slutljudämpare p.g.av ett jämnare avgasflöde och skall dessutom ge något bättre vrid på mellanregistret och något rappare svar på trotteln. Det fins dock dom som inte gillar X-pipe då ljudet skiljer sig lite från H-pipen som sitter original. Det jämnare avgasflödet tar bort lite av "jänke bluddret". Mindre raggarbil och mer race med andra ord.

Ulf

Jag kör ju med två helt separata system från motorn och bak.

Jag är hur nöjd som helst med det.

Fast jag är lite sugen på att testa med ett X-pipe mest för att man är nyfiken på, hur låter det då :)

Gillar "båtljudet" dock :)

Gillar Ni ljud så är detta ett alternativ. Mätt till 120 dB ;)

Det gillar inte de blåvita pojkarna. :--

vad köpte du sidepipe? någon som har ett pris på det? / Sunkan

Gillar Ni ljud så är detta ett alternativ. Mätt till 120 dB ;)

Det gillar inte de blåvita pojkarna. :--

vad köpte du sidepipe? någon som har ett pris på det? / Sunkan

köptes på www.cervinis.com där står priser med riktigt bra grejor :--

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...