Jump to content

Övre länkarmsaxel byte?


Cabbe70

Recommended Posts

Hej.

Ska byta bl.a. de övre inre länkarmsaxlarna (bussningarna) på min 70:a. har kommit så långt att jag har länkarmarna liggande på arbetsbänken. Jag har nya axlar hemma så jag vet hur dom är konstruerade. Min fråga, jag försöket lossa den stora yttre muttern men den verkar sitta väldigt hårt. Vågade inte ta i mer eftersom att det kändes som att det fanns risk att kröka länkarmen. E de bara till att gänga loss den eller är det något annat som måste göras innan? Kanske måste man värma den lite om den har rostat fast? Någon som har erfarenhet av detta. Sökte här på forumet men hittade inget som direkt beskriver detta fenomen.

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Ok, nu fick jag loss dom. Använde gasol att värma med och ett 1,5 meter långt rör på hylsnyckeln.

Nästa problem, skall det "nypa" i dom inre gängorna på axel när man drar åt den stora yttre muttern? Axeln går lätt och fint att vrida med hand kraft ända tills man drar åt en yttre muttern det sista 3/4 till 1/2 varvet är detta normalt?

Justering av axelns position i länkarmen, jag antar att den ska sitta centrerad. Alltså att man har lika långt från länkarmens öron till skruvarna för infästning i karossen på båda sidor? Kollade inte detta så noga när jag demonterade men tror att det var så.

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Ok, nu fick jag loss dom. Använde gasol att värma med och ett 1,5 meter långt rör på hylsnyckeln.

Nästa problem, skall det "nypa" i dom inre gängorna på axel när man drar åt den stora yttre muttern? Axeln går lätt och fint att vrida med hand kraft ända tills man drar åt en yttre muttern det sista 3/4 till 1/2 varvet är detta normalt?

Justering av axelns position i länkarmen, jag antar att den ska sitta centrerad. Alltså att man har lika långt från länkarmens öron till skruvarna för infästning i karossen på båda sidor? Kollade inte detta så noga när jag demonterade men tror att det var så.

/Dan

Ingen som har någon erfarenhet av det jag frågar om?

:D

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Gör som du tänkt :-| , centrera leden :-| , dra inte

ändarna för hårt, det skall gå lätt och inte kärva :) .

På årsmodell 67- så är den övre bärarmsinfästningen

en fast punkt :-| ,67- görs justeringen på undre bärarm

för s.k. camber, tidgare år d.v.s. 65-66 gjordes samma

justering på övre bärarm med skimsplattor (skimsbrickor)

på dom två infästningsbultarna för övre bärarm ;)

Svamelman igång igen :think:

Link to comment
Share on other sites

Det vanligaste problemet vid ett sådant här jobb är att hålet i länkarmen är för stort när du demonterat den gamla "muttern".

Meningen är att den ska "skära" i länkarmen så att den fastnar i centrerat läge.

Jag har alltid fått "krympa" hålet i länkarmen så att det ska fungera.

// Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hur då krympa, nu förstår jag inte riktigt? Klämmer du i hop dom eller vad? Om jag har fattat det rätt så borde det väl vara samma stigning på mutterns yttergänga som på axelns gänga (mutterns innergänga). Om inte så blir det ju såklart så att det kärvar.

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Jag lät svarva en kona som jag pressar på "uppvikta" delen av länkarmen.

Man får pressa ganska rejält.

En del lägger en svetsloppa för att låsa "muttern".

Men stor risk att man bränner sönder o-ringen om man inte är försiktig.

Jag brukar ändå loctita muttern.

// Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nej, det skall inte nypa i de inre gängorna innan du dragit fast de yttre muttrarna. När du dragit de yttre muttrarna så kan du skruva axeln fram- och tillbaka tills du är nöjd med centreringen (detta går bara utan fästbultarna, de monterar du sist).

mvh, Mats

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Läste en intressant artikel om att i samband med att man gör "shelby drop" (vilket jag kommer att göra, bara det blir lite varmare) modifiera caster vinkeln genom att flytta övre länkarmens läge bakåt på axel maximalt 1". Man skulle även göra en slits i gängan på axel för att förbättra smörjningen.

Någon som har erfarenhet av att ha gjort detta? Positiva eller negativa. Dom beskriver i artikeln att bilen blir betydligt kursstabilare men även lite mer tungstyrd. Jag tvekar lite att göra detta eftersom att jag inte har någon styrservo, tycker att den är tungstyrd tillräckligt ändå.

http://home.bresnan.net/~dazed/drop

[/Dan

Link to comment
Share on other sites

Jag lät svarva en kona som jag pressar på "uppvikta" delen av länkarmen.

Man får pressa ganska rejält.

En del lägger en svetsloppa för att låsa "muttern".

Men stor risk att man bränner sönder o-ringen om man inte är försiktig.

Jag brukar ändå loctita muttern.

// Thomas

Ok, det blev till att sätta ett par svetsloppor. Fick inte till det på annat vis. Förhoppningsvis så håller det i min livstid.

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...