Cabbe70 Posted January 21, 2010 Report Share Posted January 21, 2010 Hej. Ska byta bl.a. de övre inre länkarmsaxlarna (bussningarna) på min 70:a. har kommit så långt att jag har länkarmarna liggande på arbetsbänken. Jag har nya axlar hemma så jag vet hur dom är konstruerade. Min fråga, jag försöket lossa den stora yttre muttern men den verkar sitta väldigt hårt. Vågade inte ta i mer eftersom att det kändes som att det fanns risk att kröka länkarmen. E de bara till att gänga loss den eller är det något annat som måste göras innan? Kanske måste man värma den lite om den har rostat fast? Någon som har erfarenhet av detta. Sökte här på forumet men hittade inget som direkt beskriver detta fenomen./Dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted January 21, 2010 Report Share Posted January 21, 2010 Värm med gasol, det har troligen rostat fast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted January 21, 2010 Report Share Posted January 21, 2010 De sitter stenhårt fast i och med att diametern är såpass stor. Gasol, 556, WD40...//Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Holm CMC1740 Posted January 21, 2010 Report Share Posted January 21, 2010 Eller starka armmuskler Tror inte att det är någon risk att du kröker länkarmen, Har gjort likadant då mina glappade ganska mycket så ta bara i Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cabbe70 Posted January 22, 2010 Author Report Share Posted January 22, 2010 Ok, tack för tipsen. Får väl börja gå på gym och få upp muskelstyrkan lite./Dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cabbe70 Posted January 23, 2010 Author Report Share Posted January 23, 2010 Ok, nu fick jag loss dom. Använde gasol att värma med och ett 1,5 meter långt rör på hylsnyckeln. Nästa problem, skall det "nypa" i dom inre gängorna på axel när man drar åt den stora yttre muttern? Axeln går lätt och fint att vrida med hand kraft ända tills man drar åt en yttre muttern det sista 3/4 till 1/2 varvet är detta normalt? Justering av axelns position i länkarmen, jag antar att den ska sitta centrerad. Alltså att man har lika långt från länkarmens öron till skruvarna för infästning i karossen på båda sidor? Kollade inte detta så noga när jag demonterade men tror att det var så./Dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cabbe70 Posted January 25, 2010 Author Report Share Posted January 25, 2010 Ok, nu fick jag loss dom. Använde gasol att värma med och ett 1,5 meter långt rör på hylsnyckeln. Nästa problem, skall det "nypa" i dom inre gängorna på axel när man drar åt den stora yttre muttern? Axeln går lätt och fint att vrida med hand kraft ända tills man drar åt en yttre muttern det sista 3/4 till 1/2 varvet är detta normalt? Justering av axelns position i länkarmen, jag antar att den ska sitta centrerad. Alltså att man har lika långt från länkarmens öron till skruvarna för infästning i karossen på båda sidor? Kollade inte detta så noga när jag demonterade men tror att det var så./DanIngen som har någon erfarenhet av det jag frågar om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted January 25, 2010 Report Share Posted January 25, 2010 Hej.Gör som du tänkt , centrera leden , dra inte ändarna för hårt, det skall gå lätt och inte kärva .På årsmodell 67- så är den övre bärarmsinfästningenen fast punkt ,67- görs justeringen på undre bärarmför s.k. camber, tidgare år d.v.s. 65-66 gjordes samma justering på övre bärarm med skimsplattor (skimsbrickor) på dom två infästningsbultarna för övre bärarm Svamelman igång igen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
THOMAS Posted January 25, 2010 Report Share Posted January 25, 2010 Det vanligaste problemet vid ett sådant här jobb är att hålet i länkarmen är för stort när du demonterat den gamla "muttern".Meningen är att den ska "skära" i länkarmen så att den fastnar i centrerat läge.Jag har alltid fått "krympa" hålet i länkarmen så att det ska fungera.// Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cabbe70 Posted January 25, 2010 Author Report Share Posted January 25, 2010 Hur då krympa, nu förstår jag inte riktigt? Klämmer du i hop dom eller vad? Om jag har fattat det rätt så borde det väl vara samma stigning på mutterns yttergänga som på axelns gänga (mutterns innergänga). Om inte så blir det ju såklart så att det kärvar./Dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
THOMAS Posted January 25, 2010 Report Share Posted January 25, 2010 Krympa = förminska hålet så att muttern fastnar/skär.Annars så lossnar den.Axeln ska ju ledas i muttrarna,drar du för hårt(muttrarna går runt i länkarmen) så kärvar ju lagringen.// Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cabbe70 Posted January 25, 2010 Author Report Share Posted January 25, 2010 Ok, jag provar väl att klämma lite i skruvstädet så får vi se vad som händer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
THOMAS Posted January 25, 2010 Report Share Posted January 25, 2010 Jag lät svarva en kona som jag pressar på "uppvikta" delen av länkarmen.Man får pressa ganska rejält.En del lägger en svetsloppa för att låsa "muttern".Men stor risk att man bränner sönder o-ringen om man inte är försiktig.Jag brukar ändå loctita muttern.// Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cabbe70 Posted January 25, 2010 Author Report Share Posted January 25, 2010 Ok, tack för tipsen. /Dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted January 25, 2010 Report Share Posted January 25, 2010 Nej, det skall inte nypa i de inre gängorna innan du dragit fast de yttre muttrarna. När du dragit de yttre muttrarna så kan du skruva axeln fram- och tillbaka tills du är nöjd med centreringen (detta går bara utan fästbultarna, de monterar du sist).mvh, Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cabbe70 Posted January 28, 2010 Author Report Share Posted January 28, 2010 Hej.Läste en intressant artikel om att i samband med att man gör "shelby drop" (vilket jag kommer att göra, bara det blir lite varmare) modifiera caster vinkeln genom att flytta övre länkarmens läge bakåt på axel maximalt 1". Man skulle även göra en slits i gängan på axel för att förbättra smörjningen.Någon som har erfarenhet av att ha gjort detta? Positiva eller negativa. Dom beskriver i artikeln att bilen blir betydligt kursstabilare men även lite mer tungstyrd. Jag tvekar lite att göra detta eftersom att jag inte har någon styrservo, tycker att den är tungstyrd tillräckligt ändå.http://home.bresnan.net/~dazed/drop[/Dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted January 28, 2010 Report Share Posted January 28, 2010 Om allt är som det ska har du tillräckligt med caster justering på dina reaktionsstag, inga problem att fixa till 4-5º om du vill det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cabbe70 Posted January 28, 2010 Author Report Share Posted January 28, 2010 Ok, då sätter jag dom i centrum. Vad säger du om slitsen i gängan då, e de värt något att göra de? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted January 28, 2010 Report Share Posted January 28, 2010 Med tanke på hur ytterst lite den rör sig så skulle jag vilja påstå att det inte gör någon skillnad. En fettnippel i varje ända och lite sedvanlig rundsmörjning räcker förmodligen gott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cabbe70 Posted February 4, 2010 Author Report Share Posted February 4, 2010 Jag lät svarva en kona som jag pressar på "uppvikta" delen av länkarmen.Man får pressa ganska rejält.En del lägger en svetsloppa för att låsa "muttern".Men stor risk att man bränner sönder o-ringen om man inte är försiktig.Jag brukar ändå loctita muttern.// ThomasOk, det blev till att sätta ett par svetsloppor. Fick inte till det på annat vis. Förhoppningsvis så håller det i min livstid./Dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.