Jump to content

Featured Replies

comment_88176

Som många redan känner till har vi en Mustang GT som projektbil här på firman. Tanken är att vi nu under våren ska budgettrimma den, och sen se hur mycket mer mos vi ska få ut.

Målsättningen är att trimma den så att den fortfarande går att besiktiga, blir hållbar, går bättre och dessutom ger mycket mer skön effekt.

Idag var vi och besökte Anders på Vette.se som har en rototest-maskin för effektmätning. Nu fick vi möjlighet att mäta effekten på en 100% originalbil. Originaldämp, system, insug, filter och med vanlig 95-oktansoppa. Dessutom hade vi dubbdäck på, om det nu påverkar resultatet ;-)

  • Author
comment_88178

Tanken är att vi ska göra trim som vem som helst kan göra hemma i ladan. Det kommer komma filmer och bilder på ALLT.

Så om du känner dig osäker på hur man muttrar bort ett topplock på en musse - stay tuned. Det kommer på film.

Vad vill ni att vi sätter på (på bilen)?

Det här är redan spikat (allt från Ford Racing):

* Portade toppar

* Hot rod kammar

* Korta coatade headers

* FR500S-dämpare

Fler tips? Cai? Trottle body?

Tanken är att det ska se ORIGINAL ut, vi är INTE ute efter bling eller högsta effekt. Vi vill ha en skön budget-trim mix som vem som helst kan skruva dit på en helg eller två.

comment_88192

Korta headers på 3V är totalt bortslösad med tid. Om ni har tur får ni ut 2-3hp. Eftersom det är ett "budgetbygge" så kan pengarna läggas på betydligt bättre ställen :)

Ett bra CAI

CMCV delete plates

FRPP Spjällhus (EJ Cobra Jet huset då den behöver adapterplatta och "vanliga" FRPP räcker gott och väl)

LT Headers (Kooks eller American Racing ger mest)

Sportkattar (Catted mid-pipe)

Under drive pulleys

Hot Rod kammar

Ovanstående kommer ge mest effekt för pengarna utan att gå till F/I.

Lycka till!

  • Author
comment_88204

Egentligen skulle jag vilja hålla avgassystemet helt original, förutom slutdämparna för att få lite muller. Tanken är inte att få max max max effekt utan att plocka i lite sköna bitar i motorn, och få mer ös än vad man hade fått om man bara hade kört cai och avgassystem.

Kanske låter lite bakvänt. Många satsar ju på att få så mycket effekt som möjligt, men jag tänkte satsa på att få så mycket effekt som möjligt och få bilen att fortfarande att se helt original ut. Löjligt? Kanske. Intressant för de allra flesta? Absolut!

Därför gillar jag ford racings cai, för det är en riktig sleeper som knappt märks när man lyfter huven = I like.

Slutdämparna gör ingen enorm skillnad på effekten, mest för att få lite muller.

comment_88206
Egentligen skulle jag vilja hålla avgassystemet helt original, förutom slutdämparna för att få lite muller. Tanken är inte att få max max max effekt utan att plocka i lite sköna bitar i motorn, och få mer ös än vad man hade fått om man bara hade kört cai och avgassystem.

Kanske låter lite bakvänt. Många satsar ju på att få så mycket effekt som möjligt, men jag tänkte satsa på att få så mycket effekt som möjligt och få bilen att fortfarande att se helt original ut. Löjligt? Kanske. Intressant för de allra flesta? Absolut!

Därför gillar jag ford racings cai, för det är en riktig sleeper som knappt märks när man lyfter huven = I like.

Slutdämparna gör ingen enorm skillnad på effekten, mest för att få lite muller.

Men ett par coatade Shorty Headers ser knappast mer original ut än ett par LT's :)

Självklart är det ju upp till er, och jag tycker att det ni gör är kanon då vi jobbar på liknande sätt med att testa varendaste del vi säljer, men tro mig när jag säger att shorty headers är inte värt varken pengarna eller tiden!

  • Author
comment_88207
Egentligen skulle jag vilja hålla avgassystemet helt original, förutom slutdämparna för att få lite muller. Tanken är inte att få max max max effekt utan att plocka i lite sköna bitar i motorn, och få mer ös än vad man hade fått om man bara hade kört cai och avgassystem.

Kanske låter lite bakvänt. Många satsar ju på att få så mycket effekt som möjligt, men jag tänkte satsa på att få så mycket effekt som möjligt och få bilen att fortfarande att se helt original ut. Löjligt? Kanske. Intressant för de allra flesta? Absolut!

Därför gillar jag ford racings cai, för det är en riktig sleeper som knappt märks när man lyfter huven = I like.

Slutdämparna gör ingen enorm skillnad på effekten, mest för att få lite muller.

Men ett par coatade Shorty Headers ser knappast mer original ut än ett par LT's :)

Självklart är det ju upp till er, och jag tycker att det ni gör är kanon då vi jobbar på liknande sätt med att testa varendaste del vi säljer, men tro mig när jag säger att shorty headers är inte värt varken pengarna eller tiden!

Jag har börjat inse det. 4-5hk är inte värt 6-7000kr. Tack för tipset!

comment_88253
ja lite, med tanke på 258 hk på hjulen och man drar så många som man gör endå.. man tar bort ca 30 % va ?

Nä, så pass mycket är det inte. Mellan 15-20% beroende på bil och växellåda, automatare (och AWD bilar) har högre drivline förluster. 258rwhp låter helt riktigt för en rototest! 258rwhp + 15% = 298hp i motorn

comment_88266
Anledning till budget trim? förstår inte; finns SCT-eco tuners att köpa. Annars så trimmar väl man ordentligt :-- eller skiter i det?

de flesta byter ju endast luftfilter ljuddämpare och kanske lite fjädrar osv.

Alltså är det mest pengar där och då är det ju där man riktar in sig? Varför sätta på en kompressor? Hur många nappar på det? Eller kanske byta toppen för drygt 20 papp?

De som vill göra dom grejerna dom gör det endå :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...