grufman March 3, 2010 Report March 3, 2010 Som många redan känner till har vi en Mustang GT som projektbil här på firman. Tanken är att vi nu under våren ska budgettrimma den, och sen se hur mycket mer mos vi ska få ut.Målsättningen är att trimma den så att den fortfarande går att besiktiga, blir hållbar, går bättre och dessutom ger mycket mer skön effekt.Idag var vi och besökte Anders på Vette.se som har en rototest-maskin för effektmätning. Nu fick vi möjlighet att mäta effekten på en 100% originalbil. Originaldämp, system, insug, filter och med vanlig 95-oktansoppa. Dessutom hade vi dubbdäck på, om det nu påverkar resultatet ;-) Citera
JanneJ March 3, 2010 Report March 3, 2010 Mycket intressant för en motornörd som mig Ofta är det uppskattningar och "denhärgersäkert50hp" uttalanden, här är det hårda fakta.Kör hårt. Citera
grufman March 3, 2010 Author Report March 3, 2010 Tanken är att vi ska göra trim som vem som helst kan göra hemma i ladan. Det kommer komma filmer och bilder på ALLT.Så om du känner dig osäker på hur man muttrar bort ett topplock på en musse - stay tuned. Det kommer på film.Vad vill ni att vi sätter på (på bilen)?Det här är redan spikat (allt från Ford Racing):* Portade toppar* Hot rod kammar* Korta coatade headers* FR500S-dämpareFler tips? Cai? Trottle body?Tanken är att det ska se ORIGINAL ut, vi är INTE ute efter bling eller högsta effekt. Vi vill ha en skön budget-trim mix som vem som helst kan skruva dit på en helg eller två. Citera
grufman March 3, 2010 Author Report March 3, 2010 Här är dokumentationsutrustningen. Inte direkt världens mest moderna grejjer, men det får duga (det är tanken som räknas):-) Citera
Corvette March 3, 2010 Report March 3, 2010 ett riktigt spjällhus... 65mm CJ t.ex. ..... race kattar borde väl ge lite... Citera
*Micke* March 3, 2010 Report March 3, 2010 Charge motion delete platesUnderdrive pullysAluminium kardan (3.5" Aluminum Driveshaft )Skulle inte line lock vara coolt. så slipper ni slita på bakbromsar när ni ska filma böörnis /Micke Citera
Slycke Johan March 3, 2010 Report March 3, 2010 Långa headers med x-pipe istället för korta vore ju något o satsa på tycker jag, gärna ett komplett kit med kattar Citera
ErikC March 3, 2010 Report March 3, 2010 Korta headers på 3V är totalt bortslösad med tid. Om ni har tur får ni ut 2-3hp. Eftersom det är ett "budgetbygge" så kan pengarna läggas på betydligt bättre ställen Ett bra CAICMCV delete platesFRPP Spjällhus (EJ Cobra Jet huset då den behöver adapterplatta och "vanliga" FRPP räcker gott och väl)LT Headers (Kooks eller American Racing ger mest)Sportkattar (Catted mid-pipe)Under drive pulleysHot Rod kammarOvanstående kommer ge mest effekt för pengarna utan att gå till F/I.Lycka till! Citera
MarkusK March 3, 2010 Report March 3, 2010 Börja med CAI, Catback och en Canned Tune eftersom det måste vara det absolut vanligaste trimmet till 05+. Där har ni världens chans att kolla om/vad det ger på bilen.Sen fyller ni på med Headers osv osv. Citera
Tobias CMC1505 March 3, 2010 Report March 3, 2010 Är nått av det ni snackar om verkligen "Budget" ? Citera
grufman March 3, 2010 Author Report March 3, 2010 Egentligen skulle jag vilja hålla avgassystemet helt original, förutom slutdämparna för att få lite muller. Tanken är inte att få max max max effekt utan att plocka i lite sköna bitar i motorn, och få mer ös än vad man hade fått om man bara hade kört cai och avgassystem.Kanske låter lite bakvänt. Många satsar ju på att få så mycket effekt som möjligt, men jag tänkte satsa på att få så mycket effekt som möjligt och få bilen att fortfarande att se helt original ut. Löjligt? Kanske. Intressant för de allra flesta? Absolut!Därför gillar jag ford racings cai, för det är en riktig sleeper som knappt märks när man lyfter huven = I like.Slutdämparna gör ingen enorm skillnad på effekten, mest för att få lite muller. Citera
ErikC March 3, 2010 Report March 3, 2010 Egentligen skulle jag vilja hålla avgassystemet helt original, förutom slutdämparna för att få lite muller. Tanken är inte att få max max max effekt utan att plocka i lite sköna bitar i motorn, och få mer ös än vad man hade fått om man bara hade kört cai och avgassystem.Kanske låter lite bakvänt. Många satsar ju på att få så mycket effekt som möjligt, men jag tänkte satsa på att få så mycket effekt som möjligt och få bilen att fortfarande att se helt original ut. Löjligt? Kanske. Intressant för de allra flesta? Absolut!Därför gillar jag ford racings cai, för det är en riktig sleeper som knappt märks när man lyfter huven = I like.Slutdämparna gör ingen enorm skillnad på effekten, mest för att få lite muller.Men ett par coatade Shorty Headers ser knappast mer original ut än ett par LT's Självklart är det ju upp till er, och jag tycker att det ni gör är kanon då vi jobbar på liknande sätt med att testa varendaste del vi säljer, men tro mig när jag säger att shorty headers är inte värt varken pengarna eller tiden! Citera
grufman March 3, 2010 Author Report March 3, 2010 Egentligen skulle jag vilja hålla avgassystemet helt original, förutom slutdämparna för att få lite muller. Tanken är inte att få max max max effekt utan att plocka i lite sköna bitar i motorn, och få mer ös än vad man hade fått om man bara hade kört cai och avgassystem.Kanske låter lite bakvänt. Många satsar ju på att få så mycket effekt som möjligt, men jag tänkte satsa på att få så mycket effekt som möjligt och få bilen att fortfarande att se helt original ut. Löjligt? Kanske. Intressant för de allra flesta? Absolut!Därför gillar jag ford racings cai, för det är en riktig sleeper som knappt märks när man lyfter huven = I like.Slutdämparna gör ingen enorm skillnad på effekten, mest för att få lite muller.Men ett par coatade Shorty Headers ser knappast mer original ut än ett par LT's Självklart är det ju upp till er, och jag tycker att det ni gör är kanon då vi jobbar på liknande sätt med att testa varendaste del vi säljer, men tro mig när jag säger att shorty headers är inte värt varken pengarna eller tiden!Jag har börjat inse det. 4-5hk är inte värt 6-7000kr. Tack för tipset! Citera
Charliee March 3, 2010 Report March 3, 2010 Kommer ni alltså prova att montera erat 2005 - 09 Mustang GT power uppgraderingspaket?Det vore kul att se vad det blir för skillnad med bara det paketet, inget annat. Citera
Royen March 4, 2010 Report March 4, 2010 Är det manuell eller automat på bilen? Verkar väl lite klent i hk om det är en manuell? Ni har inga siffror på andra mustanger som kört på samma mätutrustning? Citera
Daniel Linde March 4, 2010 Report March 4, 2010 Är det manuell eller automat på bilen? Verkar väl lite klent i hk om det är en manuell? Ni har inga siffror på andra mustanger som kört på samma mätutrustning?Manuell är det. Citera
sunkkan March 4, 2010 Report March 4, 2010 är det bara 258 hk org i en mustang :S? ligger alla runt samma? Citera
Daniel Linde March 4, 2010 Report March 4, 2010 är det bara 258 hk org i en mustang :S? ligger alla runt samma?bakhjulshästar... Jo det är samma plus minus nån hit o dit. Citera
mike85 March 4, 2010 Report March 4, 2010 är det bara 258 hk org i en mustang :S? ligger alla runt samma?Är du förvånad robbin?Det är 300 i motorn.på vägen till bakhjulen går de bort ca.40hk Citera
sunkkan March 4, 2010 Report March 4, 2010 ja lite, med tanke på 258 hk på hjulen och man drar så många som man gör endå.. man tar bort ca 30 % va ? Citera
ErikC March 5, 2010 Report March 5, 2010 ja lite, med tanke på 258 hk på hjulen och man drar så många som man gör endå.. man tar bort ca 30 % va ?Nä, så pass mycket är det inte. Mellan 15-20% beroende på bil och växellåda, automatare (och AWD bilar) har högre drivline förluster. 258rwhp låter helt riktigt för en rototest! 258rwhp + 15% = 298hp i motorn Citera
airone March 5, 2010 Report March 5, 2010 Anledning till budget trim? förstår inte; finns SCT-eco tuners att köpa. Annars så trimmar väl man ordentligt eller skiter i det? Citera
Daniel Linde March 5, 2010 Report March 5, 2010 Anledning till budget trim? förstår inte; finns SCT-eco tuners att köpa. Annars så trimmar väl man ordentligt eller skiter i det?de flesta byter ju endast luftfilter ljuddämpare och kanske lite fjädrar osv.Alltså är det mest pengar där och då är det ju där man riktar in sig? Varför sätta på en kompressor? Hur många nappar på det? Eller kanske byta toppen för drygt 20 papp?De som vill göra dom grejerna dom gör det endå Citera
Tobias CMC1505 March 5, 2010 Report March 5, 2010 de flesta byter ju ....lite fjädrar osv...Hur gör fjädrarna att du får mer hästkrafter? Tihi, var tvungen att retas lite bara.. förlåt. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.