Jump to content

Nyköpt Alternator till 65:a HP


bosewallius

Recommended Posts

Ja, den är till 65:a Shelbyn. Har en AMK repo i den nu. Max hos AMK använde inte

original front och bakkåpor utan hade en gjuterifirma gjuta nya. DeadNutsOn använder

original som han hittar på skrotar etc. Detta inneb8r att aluminiumdelarna kan vara lite

skamfilade. Till exempel den jag fick var hade en liten skåra, se bild.

Kollade en annan original jag har för senare modeller med tear drop bak istället för den runda som 65-tidig 67 har. Den hade också en liten miss i gjutningen på samma ställe.

En sak som båda verkar ha gjort fel är stämpeln på ovansidan, dvs den som syns när

alternator är monterad i bilen. Original hade stämpeln på undersidan och syns inte när

alternator är monterad. Dead Nuts... har dock stämplat på båda, uppe och nere så det

är bara att ta bort den övre med lite thinner. Jag betalde $250 för den plus $13 i frakt.

DeadNuts... har också rätt gummi hölje till chokekabeln på HP samt Boss och avrinnings

slangen från kylaren. Original har en liten stripe i gummit som bara DeadNuts... har replikerat.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Sen kan man ju köpa en "aftermerket" generator och flytta över

innanmätet till det gamla uppfräschade generatorhöljet. Funkar

perfekt.

Grabbar. Jag säger bara en sak. Originalporr is the shit.

Grymmt med rätt gjutning på gummiduttarna. Hatten av!

Va´då gummiduttar? Ska det sitta duttar på kabelanslutningarna?

Har aldrig sett det förr!

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bosse! På Deadnuts hemsida har 65:ans Generator bokstäverna AUTOLITE ingjutet i bakstammen. "Biges" generator är av teardrop-modellen utan Autolite.

Jag köpte ett gäng stommar från Osby-skroten för cirka 20 år sedan och bakstyckena är lite olika när man kollar noga. Vet du vad som gäller? Enligt Max på AMK ska det vara utan Autolite-bokstäver på bakstycket. Runt fäste verkar vara korrekt.

Efter 1969 verkar det som om C-numret ska vara inslaget i frontstyckets aluminium.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte bilden visar en 65:a alternator på DeadNutsOn's hemsida utan en senare.

Om du tittar på bilderna av den 65:a HP jag köpt ser du att den är rund på baksidan

och inget Autolite. Denna model användes från 65-borjan av 67. Därefter kom

teardrop baksidan utan Autolite och någon gång efter 68 kom teardrop med Autolite

märkning. DeadNutsOn gör grejorna rätt. Jag skrev ovan att stämpeln bara skall vara

på undersidan när alternatorn är monterad men experter som Jeff Speegle säger nu

att han sett original som har stämplar både på ovan och undersidan plus datumkoden

på baksidan. Tydligen har DeadNusOn pratat med Jeff och andra experter innan de

började bygga dessa. Jag köpte en därför att snart finns de inte att få tag i.

AMK har som sagt slutat med alternators.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Magnus,

Vi är alla mer eller mindre konstiga. Nu sitter i alla fall alternator på 65:a Shelbyn

med en C5AF----C HP remskiva och rätt fläkt och spacer till denna. Polaren med

3 st Shelby 65:or vänlig att byta min C5AF----H, HP remskiva, fläkt och spacer

för den rätta till min bil. Konstigt men ändringen från -C till -H skall ha skett 1:sta April

1965 men alla med bilar runt min och senare hade -C från San Jose fast bilarna

tillverkades efter 1:sta April. Ford måste ha haft ett stort lager av alternators

gjorda före April.

Bytte också bort min 65:a C-code Mustang objekt för 5 st original 65 Shelby Cragar fäljar

där original navet separerats från kromfäljen vilken kromades om. Sedan svetsades

de ihop igen. Mina fäjar jag har på bilen har original center men nya kromfäljar.

Ganska stor skillnad faktiskt. Det roliga är att den ena original har jag ägt tidigare men bytte

bort för andra 65 delar med en kille i Arkansas. Nu var den tillbaka i Texas. Jag köpte den

på en cruise night ca 15 år sedan. Den hade varit reservhjul och aldrig monterats på bilen.

Syns på bulthålen. Blir reserv i 5S275.

Knäpp eller hur?

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Hej! Hoppas att det är okey med en följdfråga i eran tråd. Är höljet till dessa Alternators gjorda i alu eller stål? Jag har precis lackat mitt hölje i en färg från Eastwood som liknar alu med kan inte riktigt komma överens med utseendet. Skulle jag kanske valt "stålfärgen" istället?

:D Mvh. Mats :D

Link to comment
Share on other sites

Ska man köra originalstuket ska det inte vara någon färg på generatorn. Jag brukar använda Essex fälgrengörning med fosforsyra. Tar bort oxiden i aluminiumhusen och ytan blir kanon om medlet får verka en stund. Alternativet är att blästra halvorna men då måste du demontera generatorn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...