Radioman Posted March 25, 2010 Report Share Posted March 25, 2010 HejJag funderar på en genväg med min trasiga motor. Jag har varit i kontakt med en firma som har 351C block och gör custom renoveringar. De heter BestengineshopDe verkade seriösa. Har någon här på forumet erfarenhet av dem?Vet ni andra som bygger 351 Cleveland? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JH Posted March 25, 2010 Report Share Posted March 25, 2010 För att besvara din fråga om de är seriösa, så vet jag att omdömena är varierande. Fast så är det med alla motorfirmor. När det gäller Ford så finns det alltid alternativ. Några exempel på Fordkunniga. Motorman i Karlskoga, Seved karlsson i Sunne, Halvarsson racing i Torsby eller Custom Racing Örebro. Det finns fler... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted March 25, 2010 Report Share Posted March 25, 2010 Hej Radioman, kul att du är tillbaka på forumet Det var länge sedan jag läste något om din bil och motorraset, minnet sviker mig. Vad var det som hände?Hälsningar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseS Posted March 25, 2010 Report Share Posted March 25, 2010 Hej "Radioman"Kul att du är tillbaka och inte gav upp efter ditt haveri...Hämtade mitt strokerkit idag hos honom , sjysst att prata med och han tar sina prylar från OHIO CRANKSHAFT http://www.ohiocrank.com/fordcranks.html, jag har en annan kompis/bilbyggare som har köpt ett flertal färdiga motorer och delar och varit nöjd..Sen om han är bättre eller sämre än någon annan motorbyggare har jag tyvärr ingen egen erfarenhet av.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radioman Posted March 25, 2010 Author Report Share Posted March 25, 2010 Hej och tack för tips.Jag har legat lågt snart två år. Dels för att spara pengar men också för att intresset sjönk med motorhaveriet, så snart efter renoveringen 2006.Sedan har jag ju tusen andra intressen som gör att jag "har kul". As they say in USA. "Take it serious but please have fun" när det kommer till hobbies.Jag är ju tyvärr inte normal med en släktforsknings-hemsida med 13000 individer från farsan och morsans sida och hemsidor för DIY audio hifi, diverse elektronik sidor, tillsammans med min lilla vidsidanomfirma som sysslar med gammal orkesterelektronik.. med egna byggen som exploderat ut efter minst 30 års torka inuti mitt huvud. Elektronik är ju egentligen min grej.Detta med V8 och "muscle car" (som är det jag gillar i denna genre) är något som jag aldrig trodde jag skulle komma till. Jag vet fan inte hur det gick till ...Jo, vi skulle fixa med lånen på huset och jag och hustrun kom överens om att vi inte skulle "slänga ut" köket som alla andra gör utan renovera själv och måla om luckorn aftersom de inte hade några fel.På något sätt fick vi pengar till bilen ( en liten barndomsönskan om V8 fanns såklart) och en fickpengar till en resa till Fuertu Ventura på samma gång ! OCH lägre lånekostnader. Hus är bra att ha på attraktiva platser. (4 mil norr GBG,)Ja, om vi går tillbaka lite tidigare när jag var runt 20 som "motorman" hade jag ju ändå en bakbrund i att ha renoverat en Volvo B18 och och efter det bytt ut och moddat en B20 med D-kam och proppade insugningskanaler (förgasare på en Volvo insugningstop utan spridare). Proppningen gjordes med Araldit och 50 öringar. Har någon annan varit med? Funkade flera hundra mil. Sedan det vanliga bland ungdomar då.... Weber 36/36 dubbelportförgasare, tvåtums system, uppborrat motor till B20. Jag hade dessutom en specialplanad/svirvelutformad top som gav ytterligare högre kompression med den modesta K-kammen jag hade. Det gick med tur och guds försyn (tillsammans med småspikning vid gaspådrag). Jag hade alltså turen att få en motor som hade all möjlig kraft vid låga varv, ekonomi och ja den ultimata Volvomotorn. Den var snål men den dog vid 6300 varv och ca.180km/h eftersom soppapumpen inte räckte till.... Tänk om man hade haft overdrive...Ledsen om jag snackar för mycket. Jag kan en hel del o bilar men håller alltså på med för många andra grejer. Fråga mig gärna om elektronik. Där kan jag mest Jag har känt känslan som "gammal gubbe", när man kommer inputtrande på en marknad/träff med en bil som ingen annan har.Den är fin förutom ... att jag vill bli bli kvitt framvagnsgnisslet också. Det förtar det majestätiska. Det har jag inte hittat någon enkel lösning på. Jag har nya bussningar och de gnölar bara när bilen är varm. Inte bara smörjning alltså?Detta och motorrenoveringen blir min utmaning i år.Hej så länge alla entusiaster.Tack för ett trevligt forum.Jag lovaratt bjuda på mina framsteg eller misslyckanden framöver. Se gärna mina tidigare erfarenheter, ni som aldrig sett mig här tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radioman Posted March 25, 2010 Author Report Share Posted March 25, 2010 Janne JDin katt är go som Avatar.Sicken njutare. Är du likadan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted March 27, 2010 Report Share Posted March 27, 2010 Ove,igenkänningsfaktorn är inte låg.mvh, Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radioman Posted March 27, 2010 Author Report Share Posted March 27, 2010 Menar du mina dramatiserade historier eller mitt allmänna "ta plats och snacka skit" beteende ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted March 28, 2010 Report Share Posted March 28, 2010 Tänkte mest på tiden runt 20-års åldern //Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.