Almqvist April 1, 2004 Report April 1, 2004 Ska bygga nytt system, hade dubbelt 2.5" innan, som gick ända bak.Tänkte bygga ut på vänstersidan nu, så slipper man bakaxeln! Men räcker det med 2,5" enkelt tro? 3" blir nog trångt misstänker ja.Det är väl mest toppeffekt som försämras?? Inte så farligt isf..Några idéer??Fredde Citera
ThomasFB April 1, 2004 Report April 1, 2004 Glöm det här, du får ett hiskeligt ljud inne i kupén. Dra ända baktill! 2,5 tums system räcker mer än väl, om du inte har över 450-500 hästar, vill säga. Länka samman sidorna med H- eller X- så långt framme som möjligt, välj en bra muffler med 2,5" in och samma utblås. Se till att du har lika grovt rör hela vägen. Lägg inte Flowmaster, ännu mindre Supertrapp. Dom stjäl effekt Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 2, 2004 Report April 2, 2004 Det går inte att få avgassystem som mynnar ut påsidan godkända hos bilprovningen.Jo det går förresten om Mussen är lastbilsreggad.Följ rtm och lägg ner ett större jobb på ett bra dubbelsystem och glöm inte att montera H-rör. :wink: Citera
Gäst April 2, 2004 Report April 2, 2004 Vad är fördel och nackdel utan H rör?Mvh KentDet finns ingen nackdel.Fördelarna är en mycket jämnare gång på motorn.Ett par kusar extra. Citera
Almqvist April 3, 2004 Author Report April 3, 2004 Ok!Tack för intresset. Får nog bli ett dubbelt. Håller på att få igång "nya" motorn nu, men ja får ingen gnista än, så nu tänker ja mest på det.. Mvh fredde Citera
Hannes April 3, 2004 Report April 3, 2004 HejJag har byggt ett nytt avgassystem i tre tum med headers och dämparna längst bak men har inte byggt med H inlägg eller X. skulle vilja ha förklaring om jag behöver lägga in ett H mellan rören efter headerserna. Skulle vilja ha svar med bild på ett sådant bygge.Tack på förhand!!!! Hannes Citera
Racing April 3, 2004 Report April 3, 2004 Lars.Det stämmer inte riktigt längre."Nya" EU regler tillåter avgas som mynnar på sidan.Du kommer numer tom undan med sidepipes. Citera
Almqvist April 3, 2004 Author Report April 3, 2004 Lars.Det stämmer inte riktigt längre."Nya" EU regler tillåter avgas som mynnar på sidan.Du kommer numer tom undan med sidepipes.Det måste isf mynna ut på vänster sida va? Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 4, 2004 Report April 4, 2004 Lars.Det stämmer inte riktigt längre."Nya" EU regler tillåter avgas som mynnar på sidan.Du kommer numer tom undan med sidepipes.OK. Men jag är inte övertygad förrän jag setten godkänd MUSTANG. Till saken hör att det blev nästan krig på ASBnär det skulle godkännas ett original systempå en BOSS och det slutade strax efter bakaxeln. Det blev mycket grävande i original documentför att få bes gubbarna att krypa till korset.EU? är vi med där t.e.x varför godkänner man inteimport Mustanger från Tyskland utan att det skallmonteras en massa krimskrams på den ena men inteden andra. Man godkänner forfarande det ena men inte det andra. :wink: Citera
Gäst April 5, 2004 Report April 5, 2004 HejJag har byggt ett nytt avgassystem i tre tum med headers och dämparna längst bak men har inte byggt med H inlägg eller X. skulle vilja ha förklaring om jag behöver lägga in ett H mellan rören efter headerserna. Skulle vilja ha svar med bild på ett sådant bygge.Tack på förhand!!!! HannesDet bör absolut vara ett H för att få maximal effekt på maskineriet.Du får snabbare gensvar och en bättre gång.Principen är att du ska svetsa in det så nära motorn som möjligt.Oftast blir det ändå strax bakom växellådan där det finns plats.X är visserligen bättre men det är så lite att det inte märks.Vi pratar om ett par hästkrafter som man vinner.Bara jobbigt att göra för den lilla förbättringen. "Been there"Gör ingen låda mellan avgasrören då det kan bli väldigt lustiga ljud.Gör det enkelt!I ditt fall ett 2.5'' rör skulle gå bra att sätta emellan. Citera
Racing April 5, 2004 Report April 5, 2004 Lars.Vill tro att det som i så många andra fall handlar om att vara påläst å stå på sig.Vet dels att det säls sidepipes som aldrig förr(trots att de e löjligt dyra)och att det här i götet rullar ngr vagnar som a "rent" besiktigade.H/X pipe.Gör så här.Åk till en däckfirma-alt ta en sprayburk med färg.In under med endera och dra/spraya ett streck på dina collectorer/avgasrör ung där Lars säger.Ut å ge fullt med bilen en bit.In i garaget igen å kolla.Där färgen e bortbränd BÖR pipan sitta,men som Lars mkt riktigt påpekar innebär det praktiskt oftast vid /bakom lådan.Finesserna e flera.Agaspuls utjämning samt att du "lurar" systemet att tro att det i collector delen är mer volym än där är.Eftersom standard hedders ofta har collectorer som är för korta..nyttigt mao. Citera
Pelle cmc 375 April 7, 2004 Report April 7, 2004 Är det bara med headers och trimmad motor man har nytta av ett H-rör?Eller rekomenderar ni det även med original 2tum? Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 7, 2004 Report April 7, 2004 Hej.Vid original V8 montering från fabrik med dubbel-system så har alla Mustanger oavsett storlek på motor H-Pipa.Givetvis så är det flera av Fords modeller som harH-Pipa originalmonterat.Utan denna H-Pipa går motorn orent. :wink: Citera
1096 April 11, 2004 Report April 11, 2004 Det där med H-pipan verkar förbrylla många och jag gick och grunnade på det med innan jag fick min förklaring...Hela detta förklaras utförligt och i detalj i boken "Mustang Performance Handbook" (den första). Denna bok är i första hand avsedd för 79-93orna men det är ju i mångt och mycket samma grejer i drivlinan. Här beskrivs var man ska sätta röret för bästa effekt - ioförsig kanske det har mindre betydelse men kan ju vara trevligt att ha det på rätt ställe.. Om nån vill läsa kan jag scanna ur sidorna och maila över. Ha en fortsatt trevlig påsk!!John Eriksson 1096 Citera
Pelle cmc 375 April 12, 2004 Report April 12, 2004 Ja tack, du får gärna maila en kopia till mig. Det är alltid roligt att se så många alt. som möjligt. Vill samtidigt tacka Lars Oscarsson för beskrivningen av en smart H-pipa i sista Forumet. Citera
Radioman April 12, 2004 Report April 12, 2004 Jag är också mycket intresserad eftersom jag har dubbelsystem utan H.Tar tacksamt emot scannade bilder/beskrivnngar.Kanske går det anars att göra ett inlägg här med bifogat matererial ? Citera
Pelle cmc 375 April 13, 2004 Report April 13, 2004 Såg du Lars tips om H-pipa i sista Mustang Forumet? Citera
Bosse N April 13, 2004 Report April 13, 2004 Det där med H-pipan verkar förbrylla många och jag gick och grunnade på det med innan jag fick min förklaring...Hela detta förklaras utförligt och i detalj i boken "Mustang Performance Handbook" (den första). Denna bok är i första hand avsedd för 79-93orna men det är ju i mångt och mycket samma grejer i drivlinan. Här beskrivs var man ska sätta röret för bästa effekt - ioförsig kanske det har mindre betydelse men kan ju vara trevligt att ha det på rätt ställe.. Om nån vill läsa kan jag scanna ur sidorna och maila över. Ha en fortsatt trevlig påsk!!John Eriksson 1096Hej John!Jag blev heltänd på H-pipa efter den beskrivning som Lars O hade gjort i senaste medlemstidningen.Jag vore mycket tacksam om du hade lust att maila över de sidorna som beskriver H-pipa från den bok du nämnerMvh/Bosse Citera
1096 April 14, 2004 Report April 14, 2004 Ge mig bara din emailadress så kan jag skicka över den.Eller hur gör man när man vill lägga upp bilder här? Citera
CurreO April 29, 2004 Report April 29, 2004 Den här bilden fick jag för något år sedan av någon medlem jag inte kommer ihåg namnet på för tillfället. Såvitt jag förstod så funkade det bra.CurreO CMC 1181 Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 2, 2004 Report May 2, 2004 Hej.Om du väljer H-Pipa så blir det lite lungnare(tystare) i kabinen. :wink: Citera
ThomasFB May 4, 2004 Report May 4, 2004 Jag har H-pipa på en av mina ( 65 Fastback) med ovala Apple 2,5" dämpare strax framför bakaxeln. Resonans vid vissa varvtal i dämparen, som sedan fortplantar sej in i kupèn. Har någon praktistka erfarenheter kring detta?Tänkte försöka med koner för venturi- effekt, eller " bypass" system, men det är lite jobbigt. Man vill ju åka också.Det ryms inte heller resonatorlådor utan att pruta på markfrigången. Citera
Gäst May 4, 2004 Report May 4, 2004 Jag har exakt samma med 2.5'' ovala Apple dämpare.Först byggde jag samman systemet med en specialkonstruerad låda som var konkav på ingående sida och konvex på utplåssidan.Det funka bra men det blev ett jävla väsen och rasslande!!!Det lät som popkorn i bilenTog ut lådan och svetsförstärkte plåten eftersom det var den som vibbrerade av ressonans.Det blev marginell förbättring och jag stog bara ut att köra bilen 1 vecka.Arbetade säkert 40 timmar med detta och slängde rubbet i soptunnan.Svetsa dit ett vanligt 2.5'' rör och bilen sjunger nu som en symaskin!Vill även påpeka att jag kör med 2mm gods i avgasrören vilket gör jätte mycket mot ljudet in i kupe'n.Ljudet kommer bakom bilen! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.