Jump to content

Recommended Posts

Ska bygga nytt system, hade dubbelt 2.5" innan, som gick ända bak.

Tänkte bygga ut på vänstersidan nu, så slipper man bakaxeln!

Men räcker det med 2,5" enkelt tro? 3" blir nog trångt misstänker ja.

Det är väl mest toppeffekt som försämras?? Inte så farligt isf..

Några idéer??

Fredde

Glöm det här, du får ett hiskeligt ljud inne i kupén. Dra ända baktill!

2,5 tums system räcker mer än väl, om du inte har över 450-500 hästar, vill säga. Länka samman sidorna med H- eller X- så långt framme som möjligt, välj en bra muffler med 2,5" in och samma utblås. Se till att du har lika grovt rör hela vägen. Lägg inte Flowmaster, ännu mindre Supertrapp. Dom stjäl effekt

Vad är fördel och nackdel utan H rör?

Mvh Kent

Det finns ingen nackdel.

Fördelarna är en mycket jämnare gång på motorn.

Ett par kusar extra.

Ok!

Tack för intresset. Får nog bli ett dubbelt.

Håller på att få igång "nya" motorn nu, men ja får ingen gnista än,

så nu tänker ja mest på det..

Mvh fredde

Hej

Jag har byggt ett nytt avgassystem i tre tum med headers och dämparna längst bak men har inte byggt med H inlägg eller X. skulle vilja ha förklaring om jag behöver lägga in ett H mellan rören efter headerserna. Skulle vilja ha svar med bild på ett sådant bygge.

Tack på förhand!!!! :D

Hannes

Lars.

Det stämmer inte riktigt längre.

"Nya" EU regler tillåter avgas som mynnar på sidan.

Du kommer numer tom undan med sidepipes.

Det måste isf mynna ut på vänster sida va?

Lars.

Det stämmer inte riktigt längre.

"Nya" EU regler tillåter avgas som mynnar på sidan.

Du kommer numer tom undan med sidepipes.

OK. Men jag är inte övertygad förrän jag sett

en godkänd MUSTANG. :)

Till saken hör att det blev nästan krig på ASB

när det skulle godkännas ett original system

på en BOSS och det slutade strax efter bakaxeln. :?

Det blev mycket grävande i original document

för att få bes gubbarna att krypa till korset.

EU? är vi med där :?: t.e.x varför godkänner man inte

import Mustanger från Tyskland utan att det skall

monteras en massa krimskrams på den ena men inte

den andra. :?:

Man godkänner forfarande det ena men inte det andra. :wink:

Hej

Jag har byggt ett nytt avgassystem i tre tum med headers och dämparna längst bak men har inte byggt med H inlägg eller X. skulle vilja ha förklaring om jag behöver lägga in ett H mellan rören efter headerserna. Skulle vilja ha svar med bild på ett sådant bygge.

Tack på förhand!!!! :D

Hannes

Det bör absolut vara ett H för att få maximal effekt på maskineriet.

Du får snabbare gensvar och en bättre gång.

Principen är att du ska svetsa in det så nära motorn som möjligt.

Oftast blir det ändå strax bakom växellådan där det finns plats.

X är visserligen bättre men det är så lite att det inte märks.

Vi pratar om ett par hästkrafter som man vinner.

Bara jobbigt att göra för den lilla förbättringen. "Been there"

Gör ingen låda mellan avgasrören då det kan bli väldigt lustiga ljud.

Gör det enkelt!

I ditt fall ett 2.5'' rör skulle gå bra att sätta emellan.

Lars.

Vill tro att det som i så många andra fall handlar om att vara påläst å stå på sig.

Vet dels att det säls sidepipes som aldrig förr(trots att de e löjligt dyra)och att det här i götet rullar ngr vagnar som a "rent" besiktigade.

H/X pipe.

Gör så här.

Åk till en däckfirma-alt ta en sprayburk med färg.

In under med endera och dra/spraya ett streck på dina collectorer/avgasrör ung där Lars säger.

Ut å ge fullt med bilen en bit.

In i garaget igen å kolla.

Där färgen e bortbränd BÖR pipan sitta,men som Lars mkt riktigt påpekar innebär det praktiskt oftast vid /bakom lådan.

Finesserna e flera.

Agaspuls utjämning samt att du "lurar" systemet att tro att det i collector delen är mer volym än där är.

Eftersom standard hedders ofta har collectorer som är för korta..nyttigt mao.

Det där med H-pipan verkar förbrylla många och jag gick och grunnade på det med innan jag fick min förklaring...

Hela detta förklaras utförligt och i detalj i boken "Mustang Performance Handbook" (den första). Denna bok är i första hand avsedd för 79-93orna men det är ju i mångt och mycket samma grejer i drivlinan.

Här beskrivs var man ska sätta röret för bästa effekt - ioförsig kanske det har mindre betydelse men kan ju vara trevligt att ha det på rätt ställe.. Om nån vill läsa kan jag scanna ur sidorna och maila över.

Ha en fortsatt trevlig påsk!!

John Eriksson 1096

Ja tack, du får gärna maila en kopia till mig. Det är alltid roligt att se så många alt. som möjligt. Vill samtidigt tacka Lars Oscarsson för beskrivningen av en smart H-pipa i sista Forumet.

Jag är också mycket intresserad eftersom jag har dubbelsystem utan H.

Tar tacksamt emot scannade bilder/beskrivnngar.

Kanske går det anars att göra ett inlägg här med bifogat matererial ?

Det där med H-pipan verkar förbrylla många och jag gick och grunnade på det med innan jag fick min förklaring...

Hela detta förklaras utförligt och i detalj i boken "Mustang Performance Handbook" (den första). Denna bok är i första hand avsedd för 79-93orna men det är ju i mångt och mycket samma grejer i drivlinan.

Här beskrivs var man ska sätta röret för bästa effekt - ioförsig kanske det har mindre betydelse men kan ju vara trevligt att ha det på rätt ställe.. Om nån vill läsa kan jag scanna ur sidorna och maila över.

Ha en fortsatt trevlig påsk!!

John Eriksson 1096

Hej John!

Jag blev heltänd på H-pipa efter den beskrivning som Lars O hade gjort i senaste medlemstidningen.

Jag vore mycket tacksam om du hade lust att maila över de sidorna som beskriver H-pipa från den bok du nämner

Mvh/Bosse

Ge mig bara din emailadress så kan jag skicka över den.

Eller hur gör man när man vill lägga upp bilder här?

  • 3 weeks later...

Den här bilden fick jag för något år sedan av någon medlem jag inte kommer ihåg namnet på för tillfället. Såvitt jag förstod så funkade det bra.

CurreO CMC 1181

Jag har H-pipa på en av mina ( 65 Fastback) med ovala Apple 2,5" dämpare strax framför bakaxeln. Resonans vid vissa varvtal i dämparen, som sedan fortplantar sej in i kupèn. Har någon praktistka erfarenheter kring detta?

Tänkte försöka med koner för venturi- effekt, eller " bypass" system, men det är lite jobbigt. Man vill ju åka också.

Det ryms inte heller resonatorlådor utan att pruta på markfrigången.

Gäst

Jag har exakt samma med 2.5'' ovala Apple dämpare.

Först byggde jag samman systemet med en specialkonstruerad låda som var konkav på ingående sida och konvex på utplåssidan.

Det funka bra men det blev ett jävla väsen och rasslande!!!

Det lät som popkorn i bilen

Tog ut lådan och svetsförstärkte plåten eftersom det var den som vibbrerade av ressonans.

Det blev marginell förbättring och jag stog bara ut att köra bilen 1 vecka.

Arbetade säkert 40 timmar med detta och slängde rubbet i soptunnan.

Svetsa dit ett vanligt 2.5'' rör och bilen sjunger nu som en symaskin!

Vill även påpeka att jag kör med 2mm gods i avgasrören vilket gör jätte mycket mot ljudet in i kupe'n.

Ljudet kommer bakom bilen!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...