April 1, 200421 yr comment_5131 Ska bygga nytt system, hade dubbelt 2.5" innan, som gick ända bak.Tänkte bygga ut på vänstersidan nu, så slipper man bakaxeln! Men räcker det med 2,5" enkelt tro? 3" blir nog trångt misstänker ja.Det är väl mest toppeffekt som försämras?? Inte så farligt isf..Några idéer??Fredde
April 1, 200421 yr comment_5134 Glöm det här, du får ett hiskeligt ljud inne i kupén. Dra ända baktill! 2,5 tums system räcker mer än väl, om du inte har över 450-500 hästar, vill säga. Länka samman sidorna med H- eller X- så långt framme som möjligt, välj en bra muffler med 2,5" in och samma utblås. Se till att du har lika grovt rör hela vägen. Lägg inte Flowmaster, ännu mindre Supertrapp. Dom stjäl effekt
April 2, 200421 yr comment_5158 Det går inte att få avgassystem som mynnar ut påsidan godkända hos bilprovningen.Jo det går förresten om Mussen är lastbilsreggad.Följ rtm och lägg ner ett större jobb på ett bra dubbelsystem och glöm inte att montera H-rör. :wink:
April 2, 200421 yr comment_5169 Vad är fördel och nackdel utan H rör?Mvh KentDet finns ingen nackdel.Fördelarna är en mycket jämnare gång på motorn.Ett par kusar extra.
April 3, 200421 yr Author comment_5170 Ok!Tack för intresset. Får nog bli ett dubbelt. Håller på att få igång "nya" motorn nu, men ja får ingen gnista än, så nu tänker ja mest på det.. Mvh fredde
April 3, 200421 yr comment_5174 HejJag har byggt ett nytt avgassystem i tre tum med headers och dämparna längst bak men har inte byggt med H inlägg eller X. skulle vilja ha förklaring om jag behöver lägga in ett H mellan rören efter headerserna. Skulle vilja ha svar med bild på ett sådant bygge.Tack på förhand!!!! Hannes
April 3, 200421 yr comment_5175 Lars.Det stämmer inte riktigt längre."Nya" EU regler tillåter avgas som mynnar på sidan.Du kommer numer tom undan med sidepipes.
April 3, 200421 yr Author comment_5179 Lars.Det stämmer inte riktigt längre."Nya" EU regler tillåter avgas som mynnar på sidan.Du kommer numer tom undan med sidepipes.Det måste isf mynna ut på vänster sida va?
April 4, 200421 yr comment_5201 Lars.Det stämmer inte riktigt längre."Nya" EU regler tillåter avgas som mynnar på sidan.Du kommer numer tom undan med sidepipes.OK. Men jag är inte övertygad förrän jag setten godkänd MUSTANG. Till saken hör att det blev nästan krig på ASBnär det skulle godkännas ett original systempå en BOSS och det slutade strax efter bakaxeln. Det blev mycket grävande i original documentför att få bes gubbarna att krypa till korset.EU? är vi med där t.e.x varför godkänner man inteimport Mustanger från Tyskland utan att det skallmonteras en massa krimskrams på den ena men inteden andra. Man godkänner forfarande det ena men inte det andra. :wink:
April 5, 200421 yr comment_5215 HejJag har byggt ett nytt avgassystem i tre tum med headers och dämparna längst bak men har inte byggt med H inlägg eller X. skulle vilja ha förklaring om jag behöver lägga in ett H mellan rören efter headerserna. Skulle vilja ha svar med bild på ett sådant bygge.Tack på förhand!!!! HannesDet bör absolut vara ett H för att få maximal effekt på maskineriet.Du får snabbare gensvar och en bättre gång.Principen är att du ska svetsa in det så nära motorn som möjligt.Oftast blir det ändå strax bakom växellådan där det finns plats.X är visserligen bättre men det är så lite att det inte märks.Vi pratar om ett par hästkrafter som man vinner.Bara jobbigt att göra för den lilla förbättringen. "Been there"Gör ingen låda mellan avgasrören då det kan bli väldigt lustiga ljud.Gör det enkelt!I ditt fall ett 2.5'' rör skulle gå bra att sätta emellan.
April 5, 200421 yr comment_5216 Lars.Vill tro att det som i så många andra fall handlar om att vara påläst å stå på sig.Vet dels att det säls sidepipes som aldrig förr(trots att de e löjligt dyra)och att det här i götet rullar ngr vagnar som a "rent" besiktigade.H/X pipe.Gör så här.Åk till en däckfirma-alt ta en sprayburk med färg.In under med endera och dra/spraya ett streck på dina collectorer/avgasrör ung där Lars säger.Ut å ge fullt med bilen en bit.In i garaget igen å kolla.Där färgen e bortbränd BÖR pipan sitta,men som Lars mkt riktigt påpekar innebär det praktiskt oftast vid /bakom lådan.Finesserna e flera.Agaspuls utjämning samt att du "lurar" systemet att tro att det i collector delen är mer volym än där är.Eftersom standard hedders ofta har collectorer som är för korta..nyttigt mao.
April 7, 200421 yr comment_5286 Är det bara med headers och trimmad motor man har nytta av ett H-rör?Eller rekomenderar ni det även med original 2tum?
April 7, 200421 yr comment_5287 Hej.Vid original V8 montering från fabrik med dubbel-system så har alla Mustanger oavsett storlek på motor H-Pipa.Givetvis så är det flera av Fords modeller som harH-Pipa originalmonterat.Utan denna H-Pipa går motorn orent. :wink:
April 11, 200421 yr comment_5346 Det där med H-pipan verkar förbrylla många och jag gick och grunnade på det med innan jag fick min förklaring...Hela detta förklaras utförligt och i detalj i boken "Mustang Performance Handbook" (den första). Denna bok är i första hand avsedd för 79-93orna men det är ju i mångt och mycket samma grejer i drivlinan. Här beskrivs var man ska sätta röret för bästa effekt - ioförsig kanske det har mindre betydelse men kan ju vara trevligt att ha det på rätt ställe.. Om nån vill läsa kan jag scanna ur sidorna och maila över. Ha en fortsatt trevlig påsk!!John Eriksson 1096
April 12, 200421 yr comment_5369 Ja tack, du får gärna maila en kopia till mig. Det är alltid roligt att se så många alt. som möjligt. Vill samtidigt tacka Lars Oscarsson för beskrivningen av en smart H-pipa i sista Forumet.
April 12, 200421 yr comment_5373 Jag är också mycket intresserad eftersom jag har dubbelsystem utan H.Tar tacksamt emot scannade bilder/beskrivnngar.Kanske går det anars att göra ett inlägg här med bifogat matererial ?
April 13, 200421 yr comment_5425 Det där med H-pipan verkar förbrylla många och jag gick och grunnade på det med innan jag fick min förklaring...Hela detta förklaras utförligt och i detalj i boken "Mustang Performance Handbook" (den första). Denna bok är i första hand avsedd för 79-93orna men det är ju i mångt och mycket samma grejer i drivlinan. Här beskrivs var man ska sätta röret för bästa effekt - ioförsig kanske det har mindre betydelse men kan ju vara trevligt att ha det på rätt ställe.. Om nån vill läsa kan jag scanna ur sidorna och maila över. Ha en fortsatt trevlig påsk!!John Eriksson 1096Hej John!Jag blev heltänd på H-pipa efter den beskrivning som Lars O hade gjort i senaste medlemstidningen.Jag vore mycket tacksam om du hade lust att maila över de sidorna som beskriver H-pipa från den bok du nämnerMvh/Bosse
April 14, 200421 yr comment_5451 Ge mig bara din emailadress så kan jag skicka över den.Eller hur gör man när man vill lägga upp bilder här?
April 29, 200420 yr comment_5886 Den här bilden fick jag för något år sedan av någon medlem jag inte kommer ihåg namnet på för tillfället. Såvitt jag förstod så funkade det bra.CurreO CMC 1181
May 2, 200420 yr comment_5936 Hej.Om du väljer H-Pipa så blir det lite lungnare(tystare) i kabinen. :wink:
May 4, 200420 yr comment_6003 Jag har H-pipa på en av mina ( 65 Fastback) med ovala Apple 2,5" dämpare strax framför bakaxeln. Resonans vid vissa varvtal i dämparen, som sedan fortplantar sej in i kupèn. Har någon praktistka erfarenheter kring detta?Tänkte försöka med koner för venturi- effekt, eller " bypass" system, men det är lite jobbigt. Man vill ju åka också.Det ryms inte heller resonatorlådor utan att pruta på markfrigången.
May 4, 200420 yr comment_6004 Jag har exakt samma med 2.5'' ovala Apple dämpare.Först byggde jag samman systemet med en specialkonstruerad låda som var konkav på ingående sida och konvex på utplåssidan.Det funka bra men det blev ett jävla väsen och rasslande!!!Det lät som popkorn i bilenTog ut lådan och svetsförstärkte plåten eftersom det var den som vibbrerade av ressonans.Det blev marginell förbättring och jag stog bara ut att köra bilen 1 vecka.Arbetade säkert 40 timmar med detta och slängde rubbet i soptunnan.Svetsa dit ett vanligt 2.5'' rör och bilen sjunger nu som en symaskin!Vill även påpeka att jag kör med 2mm gods i avgasrören vilket gör jätte mycket mot ljudet in i kupe'n.Ljudet kommer bakom bilen!
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.