Jump to content

Porta gjutjärnstopplock med små medel


Radioman

Recommended Posts

Hej

Vill gärna dela med mig av hur lite som behövs för att kunna porta och fila till topplock.

Jag har en liten billig kompressor som bara ger 135l/minut kontinuerligt. Jag chansade och köpte Biltemas luftdrivna slipmaskin för 129kr.

post-20-144839108627_thumb.jpg15-468_h.jpg[/attachment:2ilfq53s]

tillsammans med deras sats av karbid slipfilar för 399kr.

20-540_l.jpg[/attachment:2ilfq53s]

Detta fungerade mycket bättre än jag kunnat drömma om. Visserligen går kompressorn hela tiden och någon gång får jag vänta en liten stund men det är inget bekymmer. Man behöver kontrollera, känna och finlira och då laddas trycket upp under tiden.

Jag använder endast en vattenavskiljare och ingen reducering på kompressorn. Det blir 8 bar max.

Några droppar olja i slipmaskinen varje halvtimme och kylning av den roterande filen som jag doppar i ATX olja då och då.

Att olja filen emellanåt gör att det inte ryker runt så mycket spånor utan man kan peta bort sammanhängande sjok av metallspånor då och då. Dessutom sparar man filen då den får lite kylning. Tipset kom från en guru i USA och Internet, var annars :D

Jag började med en mer eller mindre kasserad Cleveland 2V topp och utblåsen. Tog bort thermactor knölarna och formade om och smalade ner ventilstyrningarna där. Skall öva lite mer på den känsligare insugssidan och den dumma branta "short turn" formen innan jag går på de toppar jag skall ha på nästa motor.

Detta är skitroligt och inte dyrt. :) Kan själv :--

Link to comment
Share on other sites

Jo herrregud så fina verktyg det finns nu,de skulle man haft när man skulle borra ut pluggen på moppen :D ..

Själv är jag för osäker på hur mycket och var man ska ta,så jag betalar hellre någon som vet vad han sysslar med.

men snabb avverkning med bra verktyg bör ju göra det billigare över hela linjen..

Link to comment
Share on other sites

Schröder

Tittade lite på dina bilder och ditt toppjobb :D

Tyckte nog ändå att du varit lite feg med ventilstyrningarna och så verkar du inte ha rört övergången mellan maskinbearbetningen och gjutningen i insuget. Speciellt där "short turn radius" är beläget. Det skall helst inte vara någon tvärt L utan en mjuk radie ned till ventilen (övre delen på bilderna nedan). Där är det en akilleshäl på t.ex. Cleveland 2V.

Jag har idag provat att få till en mjukare radie där och gjort två insug och nästan två utblås på mina "träningstoppar".

Erfarenheten och tips har gjort att jag idag ändrat strategi med trycket på kompressorn. Tillbaka är regulatorn och inställd på endast drygt 40 PSI (ca.3 bar) På det viset slipper jag ligga och justera "gasen" på slipmaskinen vilket var jobbigt och svårt att moderera. Nu är det fullt skaft på gasen och sedan tryckewr jag slipmaskinen olika hårt mot godset i stället.

Börjar kännas lika kul som när jag gick tredje terminen på keramikkurs när jag var 12 år och lyckades dreja skapliga krukor utan att det gick åt fanders. :)

Nedan är bilder från två olika insug på min träningstopp, tagna idag. Dessa närbilder har inte exakt samma perspektiv. Det gör att det ser ut som det bearbetade insuget har högre ventilguide än de obearbetade. Det har det inte Men principen jag nämner ovan framgår i alla fall.

beforeINValve.jpg

afterINValve.jpg

Jag känner mig mogen att gå på de riktiga topparna nu :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Ser toppen ut Radioman :--

Nä jag var nog lite fegare än dig, tänkte först ta ur mer runt ventilstyrningarna men lugnade ner mig i sista sekund....

L formen vid "short turn radius" tänkte jag faktiskt inte på, har ju inte monterat topparna än så kanske man skulle fila lite till :think:

Det jag satte mest krut på var avgassidan och då avslutet mot grenrören och de stygga knölarna som sitter i avgaskanalerna.

Dessa knölar måste ju bromsa upp avgasflödet rätt mycket, sen att topparnas portar mot grenrören var så små är ju inte heller så bra....

Insugsidan gjorde jag inte så mycket åt pga att jag som "hobby portare" ansåg att jag kunde åstadkomma mer skada än nytta där.

Lätt att få fel turbulens/virvlar på insugs luften om man råkar göra lite galet där. Det var mer uppenbart vart begränsningarna satt på avgassidan...

MVH Schröder

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...