Jump to content

Featured Replies

comment_91490

någon som vet vad man skall välja för slutdämpare om man vill ha ett dovt ljud / muller,,,,är ej intresserad av något vasst ljud. Tycker i och försig att original dämparna är rätt så hyfsat men skulle vilja ha lite mer ljud från motorn,, har kollat en del på tuben med det gör sig väl inte riktigt rättvist,,,,,fastnade lite för borla,,,, :D

comment_91510

Jag har aldrig förstått mig på detta snack om resonans med axlebacks. Jag kör ju LM och dessa har, lyssna väldigt noga nu, ENDAST resonans vid ett visst varvtal och ett visst gaspådrag där varvtalet är konstant.

För att lyckas med detta måste jag:

Köra på motorväg i ca 120-130km/h

Köra i uppförsbacke med rätt stigning

Använda rätt mängd gas så att motorns varvtal INTE ökar.

DÅ kan jag få ett brummande ljud i kupén.

Hur ofta tror ni detta infaller samtidigt och hur störande tror ni det är? :lol:

Slutsats: Köp SLP Loud Mouth!

Edit, kom på en sak. Kan det spela in att jag har automat? En automat jobbar ju med helt andra varvtal än hur man oftast kör en manuell.

comment_91516
Edit, kom på en sak. Kan det spela in att jag har automat? En automat jobbar ju med helt andra varvtal än hur man oftast kör en manuell.

Mina erfarenheter av axelback på manuell vs automat är att bilar med automat är mer resonansbenägna än manuellt växlade hästar.

Grufman gjorde ett ganska stort axelback test i höstas, finns på youtube. Mitt val hade varit FR500 eller loud mouth, mest bröl med minst resonans oavsett växellåda 8)

comment_91575

Jag har brännt betydligt mer soppa på sjön än på vägar med V8 ( inte så svårt när de drar motsvarande 25l / mil ) och kan faktiskt sakna det marina systemet " silent choice". :lol: Bullra lite när du vill , tryck på knappen å du kan smyga fram.... Har någon hört talas om nåt liknande för bilar?

comment_91592
jag har också Loud Mouth men skulle välja FR500S vis av erfarenhet... :shh:

Du är gammal! ;):lol:

jag vet de :cry:

men mest för att grannarna hotar med att anmäla mig... :shifty:

Känner igen det där med att bo på fel ställe. Fast nu bor jag granne med en folkrace/rallycross fantast som har byggt sin egen bromsbänk utomhus. :crazy::-- Livet på landet säger jag bara!

comment_91619
Jag har brännt betydligt mer soppa på sjön än på vägar med V8 ( inte så svårt när de drar motsvarande 25l / mil ) och kan faktiskt sakna det marina systemet " silent choice". :lol: Bullra lite när du vill , tryck på knappen å du kan smyga fram.... Har någon hört talas om nåt liknande för bilar?

Japp det finns det :D

http://www.summitracing.com/parts/DOU-DEC300/

comment_91643

@ Simon: Tack för den , kul att se att det finns grejor , å på detta forum är ju kunskapsbanken enorm :D

@ Lasse: Manligt på riktigt låter det om man har två eller helst tre BB vinkelåttor helt befriade från kattar å joks med bara kyllimpor isf grenrör för att sänka tempen lite i ett skrov. Googla lite på "Poker run" så hoppar det säkert fram lite ljud. Marina sidan är fortfarande befriad från många avgas å bullerkrav.

comment_91658

Ska man köra på raka rör kan man svetsa själv o få ihop det med en totalkostnad på 300+ kr (beroende på hur dyra slutrör man tänkt sig). Kan ej förstå hur folk kan betala så mycket för 2st rörbitar med ett par bockar :lol:

Men om man nu vill ha kvalitet, NOLL resonans oavsett varvtal och dessutom ett manligt men ej rispigt ljud? Då är FR500 dämparna mest bang for the buck, o de blir bara bättre o bättre när man har kört in de helt också. :thumbup:

comment_91688
Jag har aldrig förstått mig på detta snack om resonans med axlebacks. Jag kör ju LM och dessa har, lyssna väldigt noga nu, ENDAST resonans vid ett visst varvtal och ett visst gaspådrag där varvtalet är konstant.

För att lyckas med detta måste jag:

Köra på motorväg i ca 120-130km/h

Köra i uppförsbacke med rätt stigning

Använda rätt mängd gas så att motorns varvtal INTE ökar.

DÅ kan jag få ett brummande ljud i kupén.

Hur ofta tror ni detta infaller samtidigt och hur störande tror ni det är? :lol:

Slutsats: Köp SLP Loud Mouth!

Edit, kom på en sak. Kan det spela in att jag har automat? En automat jobbar ju med helt andra varvtal än hur man oftast kör en manuell.

Håller med föregående skrivare, jag körde först med FlowMaster American Thunder på min GT500-08, men kunde knappt stå ut med resonansen i kupen, bytte nu i vår till SLP Loud Mouth och resonansen uteblev helt, samtidigt blev ljudet ur piporna obeskrivligt .............!

Resonansen uppstår i slutdämparen, SLP LM har inga dämpare utan är ju bara raka dubbelväggiga rör, därav förklaringen tror jag .

/CMC 1826

comment_91699
Jag har aldrig förstått mig på detta snack om resonans med axlebacks. Jag kör ju LM och dessa har, lyssna väldigt noga nu, ENDAST resonans vid ett visst varvtal och ett visst gaspådrag där varvtalet är konstant.

För att lyckas med detta måste jag:

Köra på motorväg i ca 120-130km/h

Köra i uppförsbacke med rätt stigning

Använda rätt mängd gas så att motorns varvtal INTE ökar.

DÅ kan jag få ett brummande ljud i kupén.

Hur ofta tror ni detta infaller samtidigt och hur störande tror ni det är? :lol:

Slutsats: Köp SLP Loud Mouth!

Edit, kom på en sak. Kan det spela in att jag har automat? En automat jobbar ju med helt andra varvtal än hur man oftast kör en manuell.

Håller med föregående skrivare, jag körde först med FlowMaster American Thunder på min GT500-08, men kunde knappt stå ut med resonansen i kupen, bytte nu i vår till SLP Loud Mouth och resonansen uteblev helt, samtidigt blev ljudet ur piporna obeskrivligt .............!

Resonansen uppstår i slutdämparen, SLP LM har inga dämpare utan är ju bara raka dubbelväggiga rör, därav förklaringen tror jag .

/CMC 1826

American thunder kräver headers då blir dom snudd på resonans fria men det finns fler knepp för att få bort det

comment_91844
Jag har aldrig förstått mig på detta snack om resonans med axlebacks. Jag kör ju LM och dessa har, lyssna väldigt noga nu, ENDAST resonans vid ett visst varvtal och ett visst gaspådrag där varvtalet är konstant.

För att lyckas med detta måste jag:

Köra på motorväg i ca 120-130km/h

Köra i uppförsbacke med rätt stigning

Använda rätt mängd gas så att motorns varvtal INTE ökar.

DÅ kan jag få ett brummande ljud i kupén.

Hur ofta tror ni detta infaller samtidigt och hur störande tror ni det är? :lol:

Slutsats: Köp SLP Loud Mouth!

Edit, kom på en sak. Kan det spela in att jag har automat? En automat jobbar ju med helt andra varvtal än hur man oftast kör en manuell.

Håller med föregående skrivare, jag körde först med FlowMaster American Thunder på min GT500-08, men kunde knappt stå ut med resonansen i kupen, bytte nu i vår till SLP Loud Mouth och resonansen uteblev helt, samtidigt blev ljudet ur piporna obeskrivligt .............!

Resonansen uppstår i slutdämparen, SLP LM har inga dämpare utan är ju bara raka dubbelväggiga rör, därav förklaringen tror jag .

/CMC 1826

På ljuddämpareterstet som killarna hos Grufman gjorde så hade ju American Thunder den största resonansen, där de misstänkte att dämparkonstruktionen var felet (De ser lite lattjo ut med den fyrkantiga formen).

comment_91869

Jag kör med K&N intag , SLP Flo-Master och automatlåda. Jag får resonansljud i kupen (uppcabbat) vid 87-90km/h i ordentliga uppförsbackar på femman. Kommer t.ex ett viktigt telefonsamtal då trycker jag på O/D knappen eller ändrar fart. Tilläggas kan att det är ytterst sällan samtalen är så viktiga :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...