Jump to content

Bakbromsar låser sig


Recommended Posts

Hej.

Jag har en 67 cab, efter att jag monterade bromsservo och ny huvudcylinder så låser sig bromsarna på bakhjulen, det sitter trummor runt om. När man har kört en stund och bromsat några gånger blir det bättre.

Kan det vara fördelningsblocket som inte fördelar trycket rätt???? Finns det någon som har erfarenhet av detta????

Hälsn. Uffe cmc1154

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Fråga 1 har du köpt rätt huvudcylinder, alltså den för

trummor runt om, du vet säkert att det finns två typer

huvudcylinder :think:

Fråga 2 eller, fördelningsblockets uppgift är att stänga

felaktig krets, främre eller bakre vid tryckfall p.g.a läcka

eller annat tryckproblem :?

Fördelningsblocket bör man alltid kolla om man gjort

något större med bromsar, typ det du gjort ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle titta på två saker i första hand.

Bromsslangen mellan kaross och bakaxel, slangen kan bli dålig från insidan och agera som en backventil.

Bromspedalens retur, om pedalen inte kan gå tillbaka till 100% byggs det upp tryck i huvudcylindern som kan börja låsa kretsar.

Link to comment
Share on other sites

Hej Lasse

Ja, jag köpte en ny servo med huvudcylinder komplett ihop monterat som ett kitt av Ullman, vi kollade tillsammans att det var till trumbromsar runt om, båda bromsvätskebehållarna är lika stora.

Hur kollar man att fördelningsblocket är ok? Har haft lite problem med det i början, bromsindikatorlampan lyste men jag fick hjälp att fixa det.

Uffe

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Skruva ur bromsvarningslampans kontackt, kolla med en

liten ficklampa och starka glasögon i det lilla hålet :problem:

Delen som rör sig framåt och bakåt för att stänga tryck

ser ut som ett timmglas på mitten, är i mässing, den

smalaste delen skall vara mitt för hålet du tittar i :eh:

Lättast är egentligen att skruva bort hela delen och

öppna den i ena änden, du behöver inte ha sönder den

på något sätt, det går att inspektera och serva genom

bromsröranslutningshål :shock:

Det finns en bra bild av själva säkerhetsfunktionen i

Haynes boken, skannar en för att du skall se ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag lägger min röst på bakre bromsslangen. Den som går mellan karossen och bakaxeln.

Har just bytt min och den var iiiinte fin. :cry:

I början hade jag också problemet med att bakbromsarna låg på. För att fixa fick man släppa på trycket genom att öppna en nippel bak.

Mitt fördelningsblock hade också "spärrat" den bakre kretsen och jag fick återställa kolven till mittenläget.

Inte helt lätt då jag inte kunde lossa de nedre rören.... :evil:

Min amatörteori: Slangen beckar igen av ålder och det får till följd att fördelningsblocket spärrar bakre kretsen.

Dessutom gick inte kopplingen mellan slangen och röret att lossa (rätt fastrostat) så det blev till att kapa bromsledningen.

Som tur var har jag en granne som har koningsverktyg.

Vet inte om detta fredagskvällssvammel hjälper något men du är iallafall inte ensam om problemet.. 8)

Nu är det besiktning i Vinsta i morgon lördag, så då får vi väl se om jag lyckats lösa problemet. :angel:

Hils.

Björn

Link to comment
Share on other sites

På 67:or med servo och skivor fram och trummor bak finns en tryckutjämningsventil

på röret vid bakaxeln. Denna ventil ser ut som ett tjockare rör.

Kommer inte ihåg om bilar med trummor runt om har denna ventil men det borde vara

där eftersom frambromsarna skall ta något innan bak och ta en stor del av det totala

trycket.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

:D:D:D:):D:shock::shock:

Today is a happy day!!

Gamla Sally hälsade på i Vinsta och fick med beröm godkänt. 8)

Två år till nästa gång!

Mina "kära" bakbromsar fick betyget 1,3 (vänster) och 1,2 (höger).

Mitt problem låg, helt klart, i den bakre bromsslangen.

Sedan har nog fördelningsblocket "låst" då man kanske trampat lite oförsiktigt vid luftningsförsöken.

Men nu, som sagt, väntar vi bara på det fina vädret.... 8)8)8)

/Björn

Link to comment
Share on other sites

:D:D:D:):D:shock::shock:

Today is a happy day!!

Gamla Sally hälsade på i Vinsta och fick med beröm godkänt. 8)

Två år till nästa gång!

Mina "kära" bakbromsar fick betyget 1,3 (vänster) och 1,2 (höger).

Mitt problem låg, helt klart, i den bakre bromsslangen.

Sedan har nog fördelningsblocket "låst" då man kanske trampat lite oförsiktigt vid luftningsförsöken.

Men nu, som sagt, väntar vi bara på det fina vädret.... 8)8)8)

/Björn

Grattis!

Ja,det är en skön känsla att åka därifrån godkänd.

Var det en specialdag för finbilar på besiktningen?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Fördelningsventil (varningsventil) påverkar inte tryckreduceringen till bakhjulen utan den känner bara av att det är lika tryck i båda kretsarna och varnar om det skiljer sig, vill man ha lägre tryck till bakhjulen så måste man ha en tryckreduceringsventil (tryckbegränsningsventil) monterad på ledningen till bakhjulen. Har man trummor runt om så kan det även va konstruerat så att det är mindre diameter på hjulcylindrarna bak än fram, men det är samma hydraultryck till alla hjulen

MVH

Kent

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen

Nu har bytt den bakre bromsslangen den mellan karossen och bakaxeln, även kollat fördelningsblocket.

Men felet kvarstår, bakbromsarna låser sig när man bromsar men släpper när man släpper pedalen. :?

Om någon fortfarande läser den här tråden.

Uffe

Link to comment
Share on other sites

Hej Bobbe

Har kollat backarna, och att allt annat satt på plats som det skulle. Det här problemet uppstod efter att jag monterade servo.

Uffe

Link to comment
Share on other sites

Hej Bobbe

Var och hur monterar man en reducering?

Hej Bosse

Nej jag har inte bytt pedal, som jag har uppfattat det måste man bara byta pedal om man har skivor fram, jag har trummor runt om. När jag köpte servon och huvudcylindern för trummor fick jag med en U-formad metallbit som skulle skruvas fast på pedalarmen för att kompensera den kortare pedalen. Jag har funderat på pedalbyte tidigare eftersom man får trampa rätt långt ner innan bromsarna tar och då tar dom ganska tvärt.

Uffe

Link to comment
Share on other sites

Bobbe, tack för tipset, finns den att köpa i Sverige?

Men varför uppstår detta när man byter till servo, finns det nån logisk förklaring???

Uffe

Link to comment
Share on other sites

Finns säkert på Hansen Racing eller Norrlands Custom eller liknande.

Men,innan du lägger pengar på detta, det är ju något som inte stämmer.

Snilleblixt-( 8) )testa och skifta ledningarna ut från HBC:n å se vad som händer!??

(nåja,lätt att säga med tanke på slabbandet med luftning..)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...