Uffe N May 7, 2010 Report Share May 7, 2010 Hej.Jag har en 67 cab, efter att jag monterade bromsservo och ny huvudcylinder så låser sig bromsarna på bakhjulen, det sitter trummor runt om. När man har kört en stund och bromsat några gånger blir det bättre.Kan det vara fördelningsblocket som inte fördelar trycket rätt???? Finns det någon som har erfarenhet av detta????Hälsn. Uffe cmc1154 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 May 7, 2010 Report Share May 7, 2010 Hej.Fråga 1 har du köpt rätt huvudcylinder, alltså den för trummor runt om, du vet säkert att det finns två typerhuvudcylinder Fråga 2 eller, fördelningsblockets uppgift är att stängafelaktig krets, främre eller bakre vid tryckfall p.g.a läckaeller annat tryckproblem Fördelningsblocket bör man alltid kolla om man gjort något större med bromsar, typ det du gjort Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ May 7, 2010 Report Share May 7, 2010 Jag skulle titta på två saker i första hand.Bromsslangen mellan kaross och bakaxel, slangen kan bli dålig från insidan och agera som en backventil.Bromspedalens retur, om pedalen inte kan gå tillbaka till 100% byggs det upp tryck i huvudcylindern som kan börja låsa kretsar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uffe N May 7, 2010 Author Report Share May 7, 2010 Hej LasseJa, jag köpte en ny servo med huvudcylinder komplett ihop monterat som ett kitt av Ullman, vi kollade tillsammans att det var till trumbromsar runt om, båda bromsvätskebehållarna är lika stora.Hur kollar man att fördelningsblocket är ok? Har haft lite problem med det i början, bromsindikatorlampan lyste men jag fick hjälp att fixa det.Uffe Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 May 7, 2010 Report Share May 7, 2010 Hej igen.Ta rådet att kolla gummislangar på bromsledningar, denbak är som janne säger väldigt vanligt att det är fel påom den aldrig är bytt Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uffe N May 7, 2010 Author Report Share May 7, 2010 Ok jag kollar dom, men hur kollar man att fördelningsblocket är okej??Uffe Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 May 7, 2010 Report Share May 7, 2010 Hej.Skruva ur bromsvarningslampans kontackt, kolla med enliten ficklampa och starka glasögon i det lilla hålet Delen som rör sig framåt och bakåt för att stänga tryckser ut som ett timmglas på mitten, är i mässing, den smalaste delen skall vara mitt för hålet du tittar i Lättast är egentligen att skruva bort hela delen ochöppna den i ena änden, du behöver inte ha sönder denpå något sätt, det går att inspektera och serva genombromsröranslutningshål Det finns en bra bild av själva säkerhetsfunktionen iHaynes boken, skannar en för att du skall se Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjope45 May 7, 2010 Report Share May 7, 2010 Hej,Jag lägger min röst på bakre bromsslangen. Den som går mellan karossen och bakaxeln.Har just bytt min och den var iiiinte fin. I början hade jag också problemet med att bakbromsarna låg på. För att fixa fick man släppa på trycket genom att öppna en nippel bak.Mitt fördelningsblock hade också "spärrat" den bakre kretsen och jag fick återställa kolven till mittenläget.Inte helt lätt då jag inte kunde lossa de nedre rören.... Min amatörteori: Slangen beckar igen av ålder och det får till följd att fördelningsblocket spärrar bakre kretsen.Dessutom gick inte kopplingen mellan slangen och röret att lossa (rätt fastrostat) så det blev till att kapa bromsledningen.Som tur var har jag en granne som har koningsverktyg.Vet inte om detta fredagskvällssvammel hjälper något men du är iallafall inte ensam om problemet.. Nu är det besiktning i Vinsta i morgon lördag, så då får vi väl se om jag lyckats lösa problemet. Hils.Björn Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius May 7, 2010 Report Share May 7, 2010 På 67:or med servo och skivor fram och trummor bak finns en tryckutjämningsventilpå röret vid bakaxeln. Denna ventil ser ut som ett tjockare rör. Kommer inte ihåg om bilar med trummor runt om har denna ventil men det borde varadär eftersom frambromsarna skall ta något innan bak och ta en stor del av det totalatrycket. Mvh Bosse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjope45 May 8, 2010 Report Share May 8, 2010 Today is a happy day!!Gamla Sally hälsade på i Vinsta och fick med beröm godkänt. Två år till nästa gång!Mina "kära" bakbromsar fick betyget 1,3 (vänster) och 1,2 (höger).Mitt problem låg, helt klart, i den bakre bromsslangen.Sedan har nog fördelningsblocket "låst" då man kanske trampat lite oförsiktigt vid luftningsförsöken.Men nu, som sagt, väntar vi bara på det fina vädret.... /Björn Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobbe cmc 2103 May 8, 2010 Report Share May 8, 2010 Today is a happy day!!Gamla Sally hälsade på i Vinsta och fick med beröm godkänt. Två år till nästa gång!Mina "kära" bakbromsar fick betyget 1,3 (vänster) och 1,2 (höger).Mitt problem låg, helt klart, i den bakre bromsslangen.Sedan har nog fördelningsblocket "låst" då man kanske trampat lite oförsiktigt vid luftningsförsöken.Men nu, som sagt, väntar vi bara på det fina vädret.... /BjörnGrattis!Ja,det är en skön känsla att åka därifrån godkänd.Var det en specialdag för finbilar på besiktningen? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest my little pony May 8, 2010 Report Share May 8, 2010 Japp....MVH "my little pony" Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lassemålare CMC 2071 May 8, 2010 Report Share May 8, 2010 Grattis till den lyckade besiktningen själv orkar jag inte vänta in i Maj utan brukar besikta 1 april fast inte i år, för mycket snö. MVH Lasse. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg May 8, 2010 Report Share May 8, 2010 Min bil blev också besiktigad idag. Utan anmärkningar och bra bromsvärden. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lassemålare CMC 2071 May 8, 2010 Report Share May 8, 2010 Det där med bromsvärden är kul jag får alltid beröm för mina Brommsar2400 fram får jag i värde varje gång, om det är skitbra varför byta till cobrabrommsar då, jag bara frågar. MVH Lasse. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
KENI May 11, 2010 Report Share May 11, 2010 HejFördelningsventil (varningsventil) påverkar inte tryckreduceringen till bakhjulen utan den känner bara av att det är lika tryck i båda kretsarna och varnar om det skiljer sig, vill man ha lägre tryck till bakhjulen så måste man ha en tryckreduceringsventil (tryckbegränsningsventil) monterad på ledningen till bakhjulen. Har man trummor runt om så kan det även va konstruerat så att det är mindre diameter på hjulcylindrarna bak än fram, men det är samma hydraultryck till alla hjulenMVHKent Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uffe N May 21, 2010 Author Report Share May 21, 2010 Hej igenNu har bytt den bakre bromsslangen den mellan karossen och bakaxeln, även kollat fördelningsblocket.Men felet kvarstår, bakbromsarna låser sig när man bromsar men släpper när man släpper pedalen. Om någon fortfarande läser den här tråden.Uffe Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobbe cmc 2103 May 21, 2010 Report Share May 21, 2010 Bromsolja på backarna kan ge den effekten,nyper direkt.Kolla cylinder-läckage ... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uffe N May 21, 2010 Author Report Share May 21, 2010 Hej BobbeHar kollat backarna, och att allt annat satt på plats som det skulle. Det här problemet uppstod efter att jag monterade servo.Uffe Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobbe cmc 2103 May 21, 2010 Report Share May 21, 2010 Mysko problem,,tills/om du hittar det och brister ut i ett: F.. va enkelt!!Jag hade samma problem,men det var just en läckande cylinder.Rengöring ,byte cylinder och det vart bra.Du får kanske montera en reducering till bakbroms? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius May 21, 2010 Report Share May 21, 2010 Bytte du pedal när du monterade servo? Anläggningspunkten för pinnen mot servonrespektive huvudcylinder vid manuella bromsar sitter på olika höjd.Mvh Bosse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uffe N May 22, 2010 Author Report Share May 22, 2010 Hej BobbeVar och hur monterar man en reducering?Hej BosseNej jag har inte bytt pedal, som jag har uppfattat det måste man bara byta pedal om man har skivor fram, jag har trummor runt om. När jag köpte servon och huvudcylindern för trummor fick jag med en U-formad metallbit som skulle skruvas fast på pedalarmen för att kompensera den kortare pedalen. Jag har funderat på pedalbyte tidigare eftersom man får trampa rätt långt ner innan bromsarna tar och då tar dom ganska tvärt.Uffe Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobbe cmc 2103 May 22, 2010 Report Share May 22, 2010 Hej BobbeVar och hur monterar man en reducering?Hej!Som Bosse sa tidigare tycker jag också att det borde finnas någon typ av "proportioneringsventil" som standard på din bil,eftersom du har trummor runt om.Alternativet är (t.ex.) att montera en sån här efter huvudcylindern till bakre kretsen:http://www.summitracing.com/parts/SUM-G3905/ Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uffe N May 22, 2010 Author Report Share May 22, 2010 Bobbe, tack för tipset, finns den att köpa i Sverige? Men varför uppstår detta när man byter till servo, finns det nån logisk förklaring???Uffe Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobbe cmc 2103 May 23, 2010 Report Share May 23, 2010 Finns säkert på Hansen Racing eller Norrlands Custom eller liknande.Men,innan du lägger pengar på detta, det är ju något som inte stämmer.Snilleblixt-( )testa och skifta ledningarna ut från HBC:n å se vad som händer!??(nåja,lätt att säga med tanke på slabbandet med luftning..) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts