Jump to content

Köpråd 1967 Ford Mustang FastBack?


Recommended Posts

Hej! Funderar lite på att köpa en gammal mustang.Hade varit intressant att ha en gammal bil med.Hittade en mustang fastback på orange county craiglist i Kalifornien 17.900 us dollars ska han för bilen.Är det ett bra pris för en sådan bil?Vad tror ni om denna bilen?Skickar länken + bilderna:

http://orangecounty.craigslist.org/cto/1704126921.html .Har min kompis Gregg som bor där kan kolla den innan köp.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ok pris. Länken funkar inte, eller rättare sagt är inte klickbar, men den ser ju ok ut. 140´ i skr. Det är ju den absolut snyggaste Mustangen ever, och det verkar som de som finns till salu i Sverige begärs det väl över 200´skr för. Allt hänger väl på rosten och hur lagningar är gjorda. De USA-lagningar jag sett har oftast varit trista. Lite synd med stolarna tycker jag, men det är ju en skit- och smaksak! Men som sagt, bästa modellen, jag har haft en för länge se´n och prisförhandlar om en nu. ( mer pengar där ). Men jag kryper nog till korset, för jag är osäker på om det finns -67 FB där jag hamnar när jag dör.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ok pris. Länken funkar inte, eller rättare sagt är inte klickbar, men den ser ju ok ut. 140´ i skr. Det är ju den absolut snyggaste Mustangen ever, och det verkar som de som finns till salu i Sverige begärs det väl över 200´skr för. Allt hänger väl på rosten och hur lagningar är gjorda. De USA-lagningar jag sett har oftast varit trista. Lite synd med stolarna tycker jag, men det är ju en skit- och smaksak! Men som sagt, bästa modellen, jag har haft en för länge se´n och prisförhandlar om en nu. ( mer pengar där ). Men jag kryper nog till korset, för jag är osäker på om det finns -67 FB där jag hamnar när jag dör.

Får inte rätt med länken till att klicka på.Det är väl lite nyare stolar kan jag tänka mig.Angående fälgarna är det kapslar eller aluminiumfälgar tror du?

Link to comment
Share on other sites

Det är Mustang Mach 1 stolar från 69-70. Inte rätt, men väldigt snygga.

Jag tror det är kapslar som sitter på fälgarna.

Har du nån som kan kika på den overthere så är det kanon.

Som tidigare skrivits, alltid bäst o se i verkligheten, ofta är bilarna fina utvändigt o inuti. Men undersidan brukar vara sisådär rostbruna och inget gjort.

Kolla också så att det finns en "Title" samt att det inte är en T code bil 6:a konverterad till V8:a.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Hej Evert

I stort ser väl bilen OK ut, det finns ju lite att göra men det är väl inga problem.

Fastbacker har ju lite pris på sig men jag tycker att för det priset kunde huven varit lackad. Ser ut som om det är en repro GT huv som bara är uppackad ur emballaget och monterad. Huvblinkers saknas, de ska sitta i nersänkningarna i huven.

Stolarna är från -70 Mach1, snygga och hela men inte original, i övrigt en snygg inredning. Lite rost syns på vänster innerskärm precis vid huvgångjärnet och även vid monte-carlo staget.

Man ser ett eftermarknads bromsservo, ej originalutseende. Har bilen haft trummor från början och blivit ombyggd till skivor?

Har den haft V8 original eller 6:a? Sexcylindriga bilar hade 4 bultade axlar före -69. De måste vara 5 bultade, i vart fall om du ska ta den genom svensk bilprovning. Vet inte hur reglerna är i USA för det.

Gissar på att det är kapslar på bilen, inte ekerfälgar eller aluminiumfälgar.

Tycker absolut att du ska skicka dit din kompis för att kolla på den och provköra, glöm bara inte att ta med en magnet;)

Vad har du tänkt dig för stuk om du köper den? Original, restomod, busbil?

Om den bara är ganska rostfri kan det vara ett bra utgångsobjekt.

mvh

/Andreas

Landskrona

Link to comment
Share on other sites

Hej Evert

I stort ser väl bilen OK ut, det finns ju lite att göra men det är väl inga problem.

Fastbacker har ju lite pris på sig men jag tycker att för det priset kunde huven varit lackad. Ser ut som om det är en repro GT huv som bara är uppackad ur emballaget och monterad. Huvblinkers saknas, de ska sitta i nersänkningarna i huven.

Stolarna är från -70 Mach1, snygga och hela men inte original, i övrigt en snygg inredning. Lite rost syns på vänster innerskärm precis vid huvgångjärnet och även vid monte-carlo staget.

Man ser ett eftermarknads bromsservo, ej originalutseende. Har bilen haft trummor från början och blivit ombyggd till skivor?

Har den haft V8 original eller 6:a? Sexcylindriga bilar hade 4 bultade axlar före -69. De måste vara 5 bultade, i vart fall om du ska ta den genom svensk bilprovning. Vet inte hur reglerna är i USA för det.

Gissar på att det är kapslar på bilen, inte ekerfälgar eller aluminiumfälgar.

Tycker absolut att du ska skicka dit din kompis för att kolla på den och provköra, glöm bara inte att ta med en magnet;)

Vad har du tänkt dig för stuk om du köper den? Original, restomod, busbil?

Om den bara är ganska rostfri kan det vara ett bra utgångsobjekt.

mvh

/Andreas

Landskrona

Fick rätt på länken nu bara att klicka på den.Hade tänkt mig en original bil isåfall.Finns mycket att tänka på ser jag ju ni som kan mycket om dom gamla bilarna.Man ju inte köpa något som rostigt ock dåligt lagat.

Link to comment
Share on other sites

Nu funkar länken. Jag tror du behöver kolla rosten noga , helst av din vän på plats. När det syns så här tydligt på bild är det varning, varning. Man ser det även vid nedre delen av dörrstolpen vä. sida.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Nu funkar länken. Jag tror du behöver kolla rosten noga , helst av din vän på plats. När det syns så här tydligt på bild är det varning, varning. Man ser det även vid nedre delen av dörrstolpen vä. sida.

Mvh.

Får nog se mig om någon annan bil isåfall. Den ser ju fin ut annars om man tittar på den.Ögat kan lura en.Har kollat lite på andra bilar på craiglist.Hittar kanske en annan Musse kanske.

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte bort den svenska marknaden. Det finns många fina bilar här om du inte har väldigt bråttom. Gör också en budget om du ska importera. Om man ska betala Us$18 000 för en bil idag + frakt till hamn + containerfrakt+ fraktförsäkring+ lossning avg/hamnavgigt i svensk hamn + tull och moms på ca. 40% av bilen värde och även på övriga omkostnader + ursprungskontroll med ev. tillfällig registrering + reg.besiktning samt lite oförutsedda utgifter så kommer man snabbt upp i 200 000sek.

:D Mvh. Mats :D

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte bort den svenska marknaden. Det finns många fina bilar här om du inte har väldigt bråttom. Gör också en budget om du ska importera. Om man ska betala Us$18 000 för en bil idag + frakt till hamn + containerfrakt+ fraktförsäkring+ lossning avg/hamnavgigt i svensk hamn + tull och moms på ca. 40% av bilen värde och även på övriga omkostnader + ursprungskontroll med ev. tillfällig registrering + reg.besiktning samt lite oförutsedda utgifter så kommer man snabbt upp i 200 000sek.

:D Mvh. Mats :D

CMC 2089

Har själv importerat 2stycken mustanger+en Nissan 350z ifrån Los Angeles.Köpte Mustangerna när dollarn stod i 6skr.Det blir andra pengar när dollarn är dyrare.Har inte kollat den svenska marknaden.Finns säkert många fina bilar tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Om du vill ha en riktigt fin Fastback från 67 så skulle jag titta på den här bilen:

http://www.blocket.se/helsingborg/Musta ... a=23_3&w=0

Hade jag inte haft min eget restomod projekt hade jag köpt denna bil omedelbart. Det är en Fastback 289 som troligen direkt efter den lämnat fabriken konverterats till en GTA av någon återförsäljare. Den har den patinan som man sällan ser på Mustanger och ser helt orörd ut sen ny....

Bilen går som en dröm och har naästan alla options som fanns inklusive tilt ratt

/T

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att det finns nog en del bilar här hemma som är värda att köpa, bara de blir till salu. Många håller hårt i sina fina bilar.

Ska man köpa från USA så är det som du vet från tidigare importer en del avgifter och frakter, då måste utgångsobjektet vara ganska billigt om det ska löna sig mot att köpa en här hemma.

Bilen från Blocket verkar ju väldigt fin, men DYR!!! Allt står ju i relation till hur mycket man har i plånboken...

Är du inte intresserad av en HT? Tycker att 67-68 HT är grymma bilar, speciellt med ett par fräsiga fälgar på. Ht finns nog till lite humanare priser.

Har du funderat på om du ibland vill ha baksätespassagerare? I Sverige kan man bara regga fastbackerna för 1 passagerare, den som sitter fram. Takhöjden är för låg bak för att det ska vara lagligt i Sverige.

HT:n reggas för 3 passagerare, är rymligare i kupe'n och har bättre baksäte. Bakre sidorutorna går dessutom att veva ner, känns lite luftigare en stekhet sommardag.

Det står en skaplig (enligt bilder iaf) 68 HT i Luleå på Blocket, verkar hyffsad tycker jag, 95 papp (minus prut) + tågbiljett ;)

Den kräver lite pyssel, har solblekt kupe'matta, fel ytterbackspeglar och saknar bakre sidomarkeringar, kanske är bakskärmarna bytade. Bara bytet är bra gjort är det ju inga problem att måtta in sidomarkeringarna.

http://www.blocket.se/lulea/Mustang_68_ ... a=23_9&w=3

MEN, du ska självklart köpa det du vill ha!!! Om du vill ha en fastback ska du köpa det.

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

:roll: Hej Var in och tittade på den sidan som du.Där fanns ju nån musse, men det finns ju många mustanghandlare hur många som hälst i USA. som har säkert fina mussar.Det finns ju händerna fulla även i sverige.Och priserna är ju höga just på fastback och convertible från -65 till -69. Men det fins rätt mycket upprustade sådana,i fint skick.Oftast får man vad man betalar för.Men man skall alldit vara extra noga mad vad det är för coder och vinnummer. En A-code GT eller En C-code standard skall skilja kanske 100 tusen i pris,på just de modellerna. Skall du ha en fin fastback tex.får man inget vettigt under 200 000.-
Link to comment
Share on other sites

Håller med om att det finns nog en del bilar här hemma som är värda att köpa, bara de blir till salu. Många håller hårt i sina fina bilar.

Ska man köpa från USA så är det som du vet från tidigare importer en del avgifter och frakter, då måste utgångsobjektet vara ganska billigt om det ska löna sig mot att köpa en här hemma.

Bilen från Blocket verkar ju väldigt fin, men DYR!!! Allt står ju i relation till hur mycket man har i plånboken...

Är du inte intresserad av en HT? Tycker att 67-68 HT är grymma bilar, speciellt med ett par fräsiga fälgar på. Ht finns nog till lite humanare priser.

Har du funderat på om du ibland vill ha baksätespassagerare? I Sverige kan man bara regga fastbackerna för 1 passagerare, den som sitter fram. Takhöjden är för låg bak för att det ska vara lagligt i Sverige.

HT:n reggas för 3 passagerare, är rymligare i kupe'n och har bättre baksäte. Bakre sidorutorna går dessutom att veva ner, känns lite luftigare en stekhet sommardag.

Det står en skaplig (enligt bilder iaf) 68 HT i Luleå på Blocket, verkar hyffsad tycker jag, 95 papp (minus prut) + tågbiljett ;)

Den kräver lite pyssel, har solblekt kupe'matta, fel ytterbackspeglar och saknar bakre sidomarkeringar, kanske är bakskärmarna bytade. Bara bytet är bra gjort är det ju inga problem att måtta in sidomarkeringarna.

http://www.blocket.se/lulea/Mustang_68_ ... a=23_9&w=3

MEN, du ska självklart köpa det du vill ha!!! Om du vill ha en fastback ska du köpa det.

/Andreas

Vadå bara 1 passagerare????

Både den i länken och min egen är reggad för 3 passagerare.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Men vad ni klankar på Mussen. Jag tycker den ser bra ut. Och rosten ni pratar om, var inte mycke. ex Den nere vid dörren. De kan ju lika gjärna vara smuts. Och ser ut att vara de med.

Tror de här kan vara ett bra köp :thumbup::D

Link to comment
Share on other sites

Men vad ni klankar på Mussen. Jag tycker den ser bra ut. Och rosten ni pratar om, var inte mycke. ex Den nere vid dörren. De kan ju lika gjärna vara smuts. Och ser ut att vara de med.

Tror de här kan vara ett bra köp :thumbup::D

Tänk så här, vad är det du inte ser på bilderna.

Inga bilder på undersidan, det är säljaren som presenterar bilder, oftast på det som ser bra ut.

Jag skulle aldrig köpa nått enbart på foto.

Alldeles för många som lättvindligt köpt/blivit blåst på bilaffärer "from overthere".

Man blir förvånad att såpass många lägger ner mer tid på att välja tomater i grönsaksdisken än på en bilaffär på x antal tusen kronor. ;)

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Vadå bara 1 passagerare????

Både den i länken och min egen är reggad för 3 passagerare.

/Terner

Då får man gratulera!

Min -70 FB är bara reggad för 1 passagerare och så även min kompis -69 FB. Kan mycket väl hända att det är annorlunda på de tidigare årsmodellerna.

I USA däremot är bilarna reggade för tre passagerare, inga problem där. Det är i Sverige som de tycker att takhöjden bak är för låg.

Jag kan ju givetvis ha fel när det gäller de tidigare årsmodellerna.

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Slå en fordonsfråga på UEL287 så får du se.

Det har inget med takhöjden att göra det är tjänstevikten som är avgörande. Ibland strular det till sig när besiktningen tittar i specarna så det blir inte "vikt över" för mer än en passagerare.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Slå en fordonsfråga på UEL287 så får du se.

Det har inget med takhöjden att göra det är tjänstevikten som är avgörande. Ibland strular det till sig när besiktningen tittar i specarna så det blir inte "vikt över" för mer än en passagerare.

/Terner

Var tvungen att kolla upp detta, det är ju fullt möjligt att jag varit felinformerad under alla år :shock:

Jag har en kompis som jobbar på Bilprovningen i Landskrona som jag konsulterade. Han i sin tur kollade med den kille som är ansvarig för registreringsbesiktningar. De använde reg. nummret till min -70 FB som mall.

Det är utrymmet bak i kupe'n som är avgörande och däri takhöjden. Det är inte vikten.

Dock verkar det som att det bara gäller -69 och -70 års modeller. Kollade med de reg. nummer som är angivna i denna tråd på tidigare årsmodeller och de är mycket riktigt reggade för tre passagerare.

Tog några reg. nummer i medlemsmatrikeln på -71 till -73 års modeller och där verkar det variera mellan 1 och 3 pass av ngn anledning.

Nu tänker jag inte terrorisera din tråd mer i detta ämne Evert :), vi kanske syns på Sofiero till helgen, då kan vi prata mer där.

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Slå en fordonsfråga på UEL287 så får du se.

Det har inget med takhöjden att göra det är tjänstevikten som är avgörande. Ibland strular det till sig när besiktningen tittar i specarna så det blir inte "vikt över" för mer än en passagerare.

/Terner

Var tvungen att kolla upp detta, det är ju fullt möjligt att jag varit felinformerad under alla år :shock:

Jag har en kompis som jobbar på Bilprovningen i Landskrona som jag konsulterade. Han i sin tur kollade med den kille som är ansvarig för registreringsbesiktningar. De använde reg. nummret till min -70 FB som mall.

Det är utrymmet bak i kupe'n som är avgörande och däri takhöjden. Det är inte vikten.

Dock verkar det som att det bara gäller -69 och -70 års modeller. Kollade med de reg. nummer som är angivna i denna tråd på tidigare årsmodeller och de är mycket riktigt reggade för tre passagerare.

Tog några reg. nummer i medlemsmatrikeln på -71 till -73 års modeller och där verkar det variera mellan 1 och 3 pass av ngn anledning.

Nu tänker jag inte terrorisera din tråd mer i detta ämne Evert :), vi kanske syns på Sofiero till helgen, då kan vi prata mer där.

/Andreas

Båda kriterierna bedöms, men som skrevs det plankas registreringar o om en tidigare varit reggad med bara 1 så blir det lätt 1 på nästa med.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Så en 70:a fastback har lägre takhöjd än en 65:a?????

Ser det här med takhöjden som en skröna kolla svensksålda bilar alla har samma antal passagerare som dom reggades för i USA allt annat vad det gäller importbilar beror på bristfälliga besiktningsunderlag och bristande vilja hos SBP att kolla upp fakta.

Det finns faktiskt massvis med bra böcker mm som personalen på SBP kan konsultera om dom behöver underlag men ofta så fallerar det. När du kommer till en regbesiktning så är ofta attityden att du ska ha "bevis" med dig för det du ska besiktiga.

Sanningen är att du ska ha relevanta underlag för att din bil stämmer med originalutförande och om inte så ska den vara inom ramen för vad modellen var det året. Om du besiktigar en 65 Mustang t ex så har du utrymme för upp till 285 hk c:a och kan få det ini regbeviset om du är smart. Gäller modeller med V8.

Sen är det som alltid sund kommunikation som gäller. Om du får et Pucko som besiktigar så be snällt att få tala med hans chef och redogör lugnt och fint för dina synpunkter. Det brukar hjälpa.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Terner, nu skall jag inte käbbla med dig, men om du läser VVFs 2003:22.

Visst finns det krav på utrymmen för passagerare.

Att bedömningen kan vara annorlunda mellan en 65:a o en 70:a kan förklaras med att kraven ändrades just då.

Så annorlunda krav på en bil före -70 sedan andra krav på 70-2005 o ytterligare en annan efter 2005-.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

När jag registreringsbesiktade min 67:a Shelby 1977 ville de ha den

med bara en passagerare tack vare störtbågen men om jag inte minns fel fick jag igenom

för tre. Kommentrerna var, någon kan slå skallen i bågen och mitt motsvar var, detta är en säkerhetsgrej och ni klankar ner på detta. Dessutom hade bilen denna i original.

Mycket för det bättre har hänt på 33 år.

USD 17000 för en 67:a fasback är ett lågt pris och något är förmodligen inte bra med den, rost eller annat. Jag och polaren var i Arkansas i helgen och på hemvägen med en 65:a fastback på släpet tittade vi på en tidig (Oct) 65:a HP fastback. Motorn, lådan och bakaxeln

var bytta, dålig lack och lite rost men killen ville ha USD 25000. Finns på ebay.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...