Anders Björklund May 17, 2010 Report May 17, 2010 Hej på er,Har länge gått i tankar om att köpa en 65-66 cab.Jag fick syn på en som jag blev intresserad av så jag kollade upp den via transportstyrelsen.När jag gick igenom den tekniska informationen stod det att den var godkänd för 1 st passagerare!Blev lite konfunderad så jag kontaktade bilprovningen och fick snacka med en tekniker där.Han sa att det berodde på totalvikten ( 1680kg i detta fall) och tjänstevikten (1490 kg)vilket lämnar 190 kg att lasta. Man räknar med ca 70 kg per passagerare så det skulle teoretiskt ha varit 2 st passagerare i papprena. Varför den bara var godkänd för 1 kunde han inte svara på.Hursomhelst, jag har för avsikt att ta med familjen, 2 vuxna och 3 barn, på en tur då och då så jag undrar om det här är något som kontrolleras alternativt om det går att ändra på?Jag undrar även om det går att montera så att det är 3 bälten i baksätet?Tacksam för svar eller synpunkter på tillvägagångssätt.MVHAnders Citera
Tommyax May 17, 2010 Report May 17, 2010 Hej.Det du skulle kunna göra är att lätta bilen.Troligtvis så är bilen vägd med reservhjul m.m. Så om du kan lätta bilen så den väger under 1470 Kg så borde det gå att registrera om den till 3 passagerare.Att lätta 70 Kg ytterligare verkar inte möjligt.Tror inte det går att få 2 passagerare, så alternativet är 1 (fram) eller 3 (fram/bak) iom. att du har ett baksäte för 2.Att framföra bilen med fler passagerare än registrerat gillar inte polisen, samt vid ev. olycka inte vore särskilt gynnsamt.Rent praktiskt är det nog inga problem att montera 3 bälten bak./Tommy. Citera
Anders Björklund May 17, 2010 Author Report May 17, 2010 Tack Tommy för det snabba svaret.Det du skriver låter logiskt.Polisen är väl en sak men försäkringsmässigt om man råkar ut för en olycka är säkert väldigt jobbigt. Hmm, får ta och fundera och undersöka lite noggrannare.Fler tips och erfarenheter mottages tacksamt.Anders Citera
Ronnie S May 18, 2010 Report May 18, 2010 MHRF skrev lite om detta för några år sedan, se "Förbud mot passagerare i vissa bilar" i denna skrift: http://mhrf.se/include/pages/pagangnyhe ... ng4-06.pdf Citera
Stefan cmc 1169 May 18, 2010 Report May 18, 2010 http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... ssagerare/ Citera
Daggis May 23, 2010 Report May 23, 2010 När jag läste denna tråd så kollad jag mitt registreringsbevis.Tjänstevikt 1490 kg, totalvikt 1820, antal sittplatser inkl förare 5. Citera
Ronnie S May 24, 2010 Report May 24, 2010 Det verkar vara ganska olika vad det sätts på totalvikt. Jag kikade på vad det står på en -65 cab som en kompis har. Tjänstevikt 1540 kg, totalvikt 1660 kg, max antal passagerare 1 st. Citera
Hans Bergman May 24, 2010 Report May 24, 2010 Hej.Min -65 cab har egen vikt 1390 och totalvikt 1750.Den är regad för 3 passagerare +förare,tot.4 pers. Citera
Stefan cmc 1169 May 25, 2010 Report May 25, 2010 Tjänstevikt 1520Totalvikt 1660Max 1 passagerare Citera
Equus May 25, 2010 Report May 25, 2010 HejEnligt "min" besiktningsman är totalvikten 1 660 kg (-66:a cab) en vikt som Ford bestämt, men att antalet passagerare bestäms av vikten som står på vågsedeln vid regbesiktning.Lite lustigt är det, att enligt instruktionsboken kan alla modeller ta förare och 3 passagerare samt 79,55 kg packning. Citera
Sundgren cmc1227 May 25, 2010 Report May 25, 2010 Lite offtopic, men jag vill dela med mig av en annan variant på problemet.Min -65:a HT med 6:a i var registrerad för en passagerare, mycket lustigt tyckte jag. Kollade lite och det visade sig att Bilprovningen/Bilregistret hade lite kompartiblitetsproblem i övergången till den datoriserade världen. Så lite, eller rättare sagt ALL information om min bil hade trillat bort ur regbeviset. Vet inte när systemet byttes, men säkert för länge sedan. De själva angav sig som skyldiga eftersom bilen gått i Sverige sedan 1965 men det lustiga är att det enda sättet att få det lagligt på var för mig att göra en ny registreringsbesiktning och hosta upp pengarna. Lite nedrigt, men nu kan vi åka 4 personer Citera
Ingo May 25, 2010 Report May 25, 2010 Sinnesjukt egentligen..Sexabilarna var oftast typade med tre passagerare och mer utrustade bigblockbilar genomgående med en passagerare..och det var väl totalvikten man skulle hålla ned..att bötfälla de som åker med fler passagerare än vad instrumentet säger i en mustang,är med andra ord ett djävulskt paragrafrytteri..Men grunden till förändringen är väl alla dieselbilar som regats om till lastbilar av skatteskäl och brukar få tillbaks baksätet efter besiktningen.... Citera
Ingo May 25, 2010 Report May 25, 2010 Lite offtopic, men jag vill dela med mig av en annan variant på problemet.Min -65:a HT med 6:a i var registrerad för en passagerare, mycket lustigt tyckte jag. Kollade lite och det visade sig att Bilprovningen/Bilregistret hade lite kompartiblitetsproblem i övergången till den datoriserade världen. Så lite, eller rättare sagt ALL information om min bil hade trillat bort ur regbeviset. Vet inte när systemet byttes, men säkert för länge sedan. De själva angav sig som skyldiga eftersom bilen gått i Sverige sedan 1965 men det lustiga är att det enda sättet att få det lagligt på var för mig att göra en ny registreringsbesiktning och hosta upp pengarna. Lite nedrigt, men nu kan vi åka 4 personer om du haft kvar orginalinstrumentet hade det inte varit något problem..Vet att det länge stod "besiktningsinstrument erfordras" i regbeviset,men minns inte när man slutade dela ut sådana vid typbesiktningar.. Citera
Ronnie S May 26, 2010 Report May 26, 2010 Lite offtopic, men jag vill dela med mig av en annan variant på problemet.Min -65:a HT med 6:a i var registrerad för en passagerare, mycket lustigt tyckte jag. Kollade lite och det visade sig att Bilprovningen/Bilregistret hade lite kompartiblitetsproblem i övergången till den datoriserade världen. Så lite, eller rättare sagt ALL information om min bil hade trillat bort ur regbeviset. Vet inte när systemet byttes, men säkert för länge sedan. De själva angav sig som skyldiga eftersom bilen gått i Sverige sedan 1965 men det lustiga är att det enda sättet att få det lagligt på var för mig att göra en ny registreringsbesiktning och hosta upp pengarna. Lite nedrigt, men nu kan vi åka 4 personer om du haft kvar orginalinstrumentet hade det inte varit något problem..Vet att det länge stod "besiktningsinstrument erfordras" i regbeviset,men minns inte när man slutade dela ut sådana vid typbesiktningar..Jag hade problem med min andra hobbybil (Chevrolet Corvair -66 som gått i Sverige sedan 1966). Den var bara registrerad för en passagerare och vid kontakt med bilprovningen sa dom:- Jomenvisst kan du registrera om bilen för fler passagerare, lastvikten räcker till gott och väl. Det är bara att du beställer tid för registreringsbesiktning, och betalar så ändrar vi i papperna.Jag hade dock ett gammalt besiktningsinstrument sparat, som jag åkte ner och visade för stationschefen, där det stod 4 passagerare. Då fick jag dem att ändra gratis, utan att behöva registreringsbesiktiga. Citera
lassejoh cmc 2144 May 26, 2010 Report May 26, 2010 är det någon som blivit stoppad och fått böter??min är också reggad för en passagerare Lasse Citera
Stefan cmc 1169 May 27, 2010 Report May 27, 2010 Har kvar papper i handskfacket på den gamle "lagen" innan det blev ändrat 2006. Jag vet inte om att det är ändrat. Citera
Sundgren cmc1227 May 27, 2010 Report May 27, 2010 Inga böter under den tiden jag körde "olagligt". Däremot hade jag en tur med en otroligt besvärlig polis i Hälsinglands skogar som bråkade om mitt skattemärke som inte var av rätt årgång. Det försvann mellan mig och den föregående ägaren och kom liksom aldrig på plats. Historien slutade med att jag berättade för honom att bilen varit skattebefriad de senaste 15 åren och om detta verkligen var något att orda så mycket om? Blev släppt vidare och flinade gott de resterande 8milen av resan. Citera
lassejoh cmc 2144 May 28, 2010 Report May 28, 2010 om ingen har haft problem med varken polis eller försäkringsbolag (jag vet att det är olagligt) kanske det inte är ett så stort problem Citera
Sundgren cmc1227 May 28, 2010 Report May 28, 2010 om ingen har haft problem med varken polis eller försäkringsbolag (jag vet att det är olagligt) kanske det inte är ett så stort problem Troligtvis inte Citera
Hans Bergman May 29, 2010 Report May 29, 2010 Finns det baksäte och framsäten i bilen,så är det den som åker och registrerar bilen som skall upplysa om det. En mustang skall vara reg.för minst fyra pers. Om det sen blir fel när man tar in en bil från tex.USA, så får man själv se till att det skrivs rätt i nya paperen vid införseln och registreringen.Annars kan det lätt bli fel.Eftersom det inte finns många skrivbords herrar som inte har en aning ,eller aldrig sett en mustangclassiker. T.ex. en cab -60 tal är alltid tillverkad för tot. 4 pers,från början. Citera
Tommyax May 29, 2010 Report May 29, 2010 Finns det baksäte och framsäten i bilen,så är det den som åker och registrerar bilen som skall upplysa om det. En mustang skall vara reg.för minst fyra pers. Om det sen blir fel när man tar in en bil från tex.USA, så får man själv se till att det skrivs rätt i nya paperen vid införseln och registreringen.Annars kan det lätt bli fel.Eftersom det inte finns många skrivbords herrar som inte har en aning ,eller aldrig sett en mustangclassiker. T.ex. en cab -60 tal är alltid tillverkad för tot. 4 pers,från början.Men herregud. Har bilen en totalvikt kontra tjänstevikt som inte medger mer än 1 passagerare kommer ingen besiktningsingenjör skriva i fler passagerare.Har man dessutom däck som har lägre loadindex än garanterade axelbelastningar (totalvikten) kan totalvikten bli sänkt ifrån ursprunglig totalvikt.Sedan finns alltid de som lyckats (eller som jag ser det någon på sbp missat ) få olika uppgifter i regdok./Tommy.(besiktningsingenjör) Citera
Ingo May 31, 2010 Report May 31, 2010 Tror de tär skrivet tidigatre i tråden att sexabilar med lite utrustning ofta var godkända för 4 personer.Bigblockare av senare modell hade 1 passagerare generellt för att inte totalvikten skulle överskridas..Vad som nu är problemet är att bilregistret tydligen missat att överföra uppgifter korrekt vid systembyte så att många bilar som tidigare hade 3 passagerare har fått 1 passagerare nu..Och varför man inte kan höja totalvikten nu kan man undra?med tanke på att det oftast är samma axlar o hjul som på stationsvagnarna.. Citera
Mustang June 3, 2010 Report June 3, 2010 Ingen 65-66 cab.. men så här står det i pappren för min 71HT 351 Cleveland.Märke, modell: FORD , 2D MUSTANG-HT-71-01M/2770 Närmare benämning: VETERANFORDONEgenmassa: 1570, totalmassa 1730Sittplatser: 2 Bredvid förare: 1 Ståplatser: 0 Bärförmåga: 160 Axeltryck: 780 Och så ett tillägg:Specialvillkor: I BILEN FÅR TILLFÄLLIGT TRANSPORTERAS TVÅ PERSONER PÅ TILLÄGGS- STOLAR. Hur man sedan definierar tillfällig transport vet jag ej, jag är alltid tillfälligt ute å kör....Sommar å varmt ... ingen semester Citera
Ingo June 4, 2010 Report June 4, 2010 Ingen 65-66 cab.. men så här står det i pappren för min 71HT 351 Cleveland.Märke, modell: FORD , 2D MUSTANG-HT-71-01M/2770 Närmare benämning: VETERANFORDONEgenmassa: 1570, totalmassa 1730Sittplatser: 2 Bredvid förare: 1 Ståplatser: 0 Bärförmåga: 160 Axeltryck: 780 Och så ett tillägg:Specialvillkor: I BILEN FÅR TILLFÄLLIGT TRANSPORTERAS TVÅ PERSONER PÅ TILLÄGGS- STOLAR. Hur man sedan definierar tillfällig transport vet jag ej, jag är alltid tillfälligt ute å kör....Sommar å varmt ... ingen semester byråkrati är härligt..men tror att det berör att det bara är midjebälten bak..Men totalförbjuda för det vågade man kanske inte när alla volvobilar bara hade midjebälte i mitten.. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.