Jump to content

framvagns oljud


Recommended Posts

Vanligt fel är att övre bärarmarna knirrar pga brist på fett.

Tryck i lite fett i alla nipplar om din bil har dem, eller sätt

i nipplar om din bil bara har originalpluggarna kvar.

Passa på och smörj öre och undre kulleder samtidigt.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Undre fjäderfästet kan vara väldigt trögt i sin rörelse, gummit hårdnar med tiden. Går ej att smörja, byte gäller. ( nu kommer säkert någon att säga att det går det visst, men jag säger nej ändå...)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Min bil gnällde som en gammal järnsäng när jag köpte den. En runda med fettsprutan så blev den knäpptyst, säkert inte smord på flera år.

Bytte även undre fjädersätena. Det var inget gummi kvar knappt. P.G.A. att gummit nästan var borta hade sätet glidit åt sidan och gned mot övre bärarmen.

Nya följde med i en bra och ha låda i bilen när jag köpte den :D , var det en pik till nya ägaren att de behövde bytas???

Håller med Janne, det går inte att smörja undre fjädersätet. Är det slut-köp nytt.

mvh

/Andreas

CMC924

Link to comment
Share on other sites

Kan bara bekräfta ovanstående , smörj, sätt i fettnipplar (om det inte är för sent) och byt undre fästet. Jag tror de flesta med några års ägande av dessa årsmodeller haft detta irriterande oljud någon gång! Lycka till !

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Tråden har några år på nacken, men är en a de jag läst och jag begriper att jag måste ned med delar av framvagnen till hösten, kolla bärarbarm kulledet, fjädrar och busaningar etc.  I synnerhet vänster sida knarrar och genkar rätt rejält.  Det jag underår är:  Byte övre arme eller bara busaning??  Om jag vill byta allt, får ett helt kit med armar, kulledet, de busaningar och brickor ev kränghämmare etc som jag behöver vem pratar jag med då?.  Det är så många deal på nätet, så många som säger och som påstår.  jag hittar inget samlat grepp och är inte duktig nog att veta.  jag har och kan skruva men det har alltid varit tvåhjulingar, så jag vista knappt vad en vårarm var för en månad sedan, men nu står jag här med en rätt ok 68HT som vill ha lite kärlek.   Hjälp mig finna någon eller något företag, där jag kan få ett samlat grepp.  Jag bara hatar att efterbeställa!

Petter

Link to comment
Share on other sites

Byt allt och hela armar! 

VP Autoparts är ett tips för att ganska lätt få delar och du får ett "samlat grepp" du frågar efter
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=1600080102

Dom har ganska bra med delar och det duger till det mesta

Tyvärr vet dom inte själva vad det är dom säljer riktigt gällande kvalitet på delarna.....Dom säljer bara

Sen tidigare har jag sett dom säljer "No name" delar som visserligen funkar och priset är okej...Passning, kvalitet och hållbarhet kan verkligen disskuteras!!  

Bra kvalitet från "Scott Drake" har dom och det skulle valt från deras sortiment om jag tvingades köpa där.
Scott drake har varit ett fabrikat som värnat för kvalitet men tyvärr måste jag säga att även dom har börjat tummat på kvalitet på senare år.
Fortfarande bra grejjer men i mina ögon mest för ögonen!!!

Rätt komponenter för framvagn/chassi så vänder jag mig i första hand ett fabrikat som faktiskt tillverkar åt bilindustrin...Alltså en OEM tillverkare.
  Dom följer olika "fordons standarder" gällande kvalitet och kan inte fuska i samma utsträckning som "No Name" eller Scott Drake

En sån tillverkare är MOOG för just Mustang chassi delar....Det finns fler fabrikat men jag gillar MOOG bara!
Hansen Racing tror jag kanske fortfarande säljer deras sortimet men nu med allt handlande på nätet så kanske de lämnat detta.
Hansen Racing tror jag aldrig skulle sälja "No Name" komponenter så här skulle jag absolut köpa ändå om det bara gäller enskilda delar.

Fråga även VP för jag kan ha fel om deras sortiment och även dom kanske kör med MOOG numera så ovan påstående kan vara fel av mig vilket jag rättar isåfall

Jag tillhör kategorin som köper 100% på internet för jag är både kräsen och är tekniskt insatt vad som är bra och ej.
Mest köper jag från Summit Racing för dom säljer alla fabrikat utan att favorisera plus att dom har en fantastisk service om nått går fel.
Kanske inte något för dig som verkar söka en person som hjälper dig men här en länk jag bara kan visa Summits sortiment för MOOG framvagns delar

Delar Mustang 1968

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tack, tusen tack för det uttömmande svaret och ja jag föredrar nog att lägga några kroner extra om det är kvalitet!

jag såg det här kittet hoss Mustang Unlim är det ok?

Är det hyfsat komplett eller behöver jag komplettera mycket och....då jag väl lyfter och river, så vill jag skruva dit sedan inte måsta stoppa för att vänta på någon del som inte var med.  Det är bland det värsta jag vet!

Sen vinns det upper control med tre eller fyra bult, vad skall en okunnig som jag tänka där.  

Jag tänker inte shelbysänka dock!

Hängen och busaningar bak är bytta + dämpare, jag skall bara fixa bättre blad.

http://www.mustangsunlimited.com/Mustang/Suspension/Front-Suspension-Rebuild-Kits/Super-Front-End-Rebuild-Kit-1968-1969-Mustang-Cougar.axd

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...