danne77 May 29, 2010 Report May 29, 2010 Jag har kommit över en EFI styrning till Fords 302:a Nu är frågan om man måstetypa om bilen eller liknande eller om det bara är att bulta dit och köra?Är det någon som vet vad som gäller?Gällande själva motorn så undrar jag om någon vet om det är samma block/liknandeblock på en Ford 89:a 302 med en C4 som det är på en 70:a 302 med C4?Tacksam för svar eller åsikter om det hela. Citera
Tommyax May 29, 2010 Report May 29, 2010 Rent tekniskt borde det inte vara några problem då det i grunden är samma block på en 60 o 80 tals 302.302 Efi ligger väl på ca 225 Hk original, det borde snarare vara positivt med insprut rent miljömässigt.Skillnaden på den nyare är väl att det sitter rullkam i./Tommy. Citera
bosewallius May 29, 2010 Report May 29, 2010 Jag har denna uppsättning i min 88:a GT Cab och den går som ett spjutfortfarande efter mer än 20 år. Har aldrig haft ut spridarna och gjort rendem, aldrig bytt tändkablar, bytt stift en gång och vattenpump en gång.Otrolig motor i en otrolig bil. Går på ca 1.05 liter/mil vid landsvägskörning./Mvh Bosse Citera
danne77 May 29, 2010 Author Report May 29, 2010 Nej jag tycker inte de borde se detta som något negativt??Jag skulle gärna vilja veta vad det är för skillnad på rullkam och den sittandes i en 70:a???är det mer som skiljer sig mellan motorerna eller ska det gå att byta lite fram och tillbaka mellan dem? Citera
Tommyax May 29, 2010 Report May 29, 2010 Jag tror inte du skall behöva regga om bilen,,,,Det som skiljer är oljetråget, ventilkåporna, oljestickans placering.Du kan montera efi systemet på din gamla motor rakt av, men med andra (5.0) ventilkåpor.Förutsatt att det är från en personbil (mustang/cougar),, är motorn från van eller pickup så är troligtvis insuget för högt./Tommy. Citera
danne77 May 29, 2010 Author Report May 29, 2010 Planen var nog mer att ersätta motor och låda helt... Jo motor och låda kommer från en van F150.Tänkte däremot plocka ventilkåpor från min gamla motor och montera på den nyare men detta kanskeinte passar då?... Rullkam sade du att det var i den nya? Hur skiljer sig denna mot den jaghar i min 70:a? Får ursäkta min okunskap... men jag antar att planen på att flytta över kammen från70:an till 89:an gick i stöpet med andra ord? Citera
Per Berglund May 29, 2010 Report May 29, 2010 Rullkam 100% bättre än det du har i 70-an så byt inte!Det går sätta i en gammal "Flat tappet hydraul" kam men det är ingen vits.Lägre effekt och sämre verkningsgrad.I övrigt är det som "Tommyax" skrev plus att du måste eventuellt korta kardan axel. Citera
danne77 May 29, 2010 Author Report May 29, 2010 Enligt registreringsbeviset är det 187 hk i motorn som kommer från vanen...Kanske inte är alls den motor jag läst mig till att det är då? Någon som vet?Det roliga i kråksången är att föregående ägare inte heller visste vad det var för motorutan de uppgifter jag hittat säger alla att det ska vara en 302:a Citera
1096 May 29, 2010 Report May 29, 2010 Vanar och pickuper hade oftast Speed Density sprut.... alltså den modellen utan MAF mätare men funkar bra det också.. Vad som är viktigt är att du får med alltihop. Fordsprutet styrs av fördelaren och alla de givare som det behöver. Lyfter du i hela motorn är det säkert inga problem... Vill man sen få ut mesta möjliga ur sprutet så måste detta "öppnas upp" via nån form av grunka som tillåter detta. Finns några på marknaden att välja på... Sen är det bara du som sätter gränserna.... Ford EEC boxar är stabila grejer och går att kräma ur en hel del... Även som överladdat...Tycker man att det är jobbigt att sitta vid datorn, plugga kurvor, hur datorn tänker å sånt - ja sätt på ett vanligt insug och en bra förgasare, droppa i en "vanlig" fördelare... rullkammen gör susen ändå... Citera
Per Berglund May 29, 2010 Report May 29, 2010 "Walk away" ifall det är en massa frågetecken.Bör finnas massor av beg kompletta drivlinor att få tag på.Jag rekommenderar dig leta upp ett 5.0/AODE paket från 1994-1995..... Kanske kan beställas från tex Osby Skroten???Anledningen är att 1994 kom den elektroniska växellådan AODEDen är MYCKET bättre än föregångaren AOD som lätt pajjar om man trimmar.Visst de äldre funkar bra original men förbered dig ändå på en renovering av låda! Eller köp en hel bil och skrota själv!!http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Mustang_GT_cobra__projekt__27379861.htm?ca=11&w=3 Citera
Terner June 25, 2010 Report June 25, 2010 Jag har ersatt 289:an i min -65 Fastback med motor och låda från en 90:ans 5,0 GT. Det krävs regbesiktning men det är inga problem att få igenom den. Det ända du behöver visa är vilken effekt denna motor ger och det finns ju massvis av dokumentation runt det.Har dessutom rensat motorn från ALLT onödigt tjafs. Tar in luft via K&N filter och avgaserna kommer ut via Flowmaster long tube headers följt av dubbelt 2" system. Går kanonfint och billigt!/Terner Citera
Terner June 25, 2010 Report June 25, 2010 och billigt!/TernerNyfiken fråga, hur billigt?Antar att du menar hur billigt i drift? Den går under litern blandad körning om man är lätt på foten, har du blyfot så kan man få den att dra mycket mer så klart hehe. Men landsväg alltid under litern iaf. De e klart jag kör sällan över 140 med den i och med att 5:e växeln är 0,62:1 så varvar den ju inte så mycket då. Mycket av konverteringen och de frågor som uppstått finns i andra trådar här på forumet men är det något så fråga gärna. Jag älskar den motorn den e rapp och ljudet runt 3500 rpm när man axar är oslagbart./Terner Citera
JanneJ June 25, 2010 Report June 25, 2010 och billigt!/TernerNyfiken fråga, hur billigt?Antar att du menar hur billigt i drift? Den går under litern blandad körning om man är lätt på foten, har du blyfot så kan man få den att dra mycket mer så klart hehe. Men landsväg alltid under litern iaf. De e klart jag kör sällan över 140 med den i och med att 5:e växeln är 0,62:1 så varvar den ju inte så mycket då. Mycket av konverteringen och de frågor som uppstått finns i andra trådar här på forumet men är det något så fråga gärna. Jag älskar den motorn den e rapp och ljudet runt 3500 rpm när man axar är oslagbart./TernerTackar.Det var just landsvägskörningen jag var mest intresserad av, när det går åt 1½ liter/mil är det väldigt kostsamt när man vill åka lite längre sträckor.Det får nog åka i en modernare spis/växellåda i min bil också vad det lider. Citera
Terner June 25, 2010 Report June 25, 2010 Man kan ju faktiskt ta ett sprut från en sån motor som jag har och montera på en 289/302 med om man vill göra ekonomivariant. Man missar ju rullkam och smidda kolvar men sprutet klarar att läsa av din motor upp till c:a 450 hp sen måste det programmeras om. Finns en artikel på mustangsplus under restomodprojekt där man gjort just det.Har lite delar liggande för den som vill prova men dock inget komplett system, men får någon tag på lite prylar och det fattas något så kan man alltid fråga mig ju. /Terner Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.