Jump to content

Stort motorproblem med 351c


Larry

Recommended Posts

Hej!

När jag skulle har ner växellådan här om dagen (skulle byta flexiplatta) märkte jag något konstigt. När converten skulle av, så drog jag runt motorn "förhand" framme vid vevaxeln. Jag hörde då kraftiga missljud från motorns inre + att det kändes som motorn "hackade" när jag drog runt den. Nu har jag rivit ur motorn och skruvat is sär den.

Kan någon hjälpa mig med följande frågor?

* Det va fullt med kylatvatten i oljetråget. (har dock ej kunnat hittat sprickor i block eller toppar)?

* När jag nu drar runt motron "förhand" utan toppar känner jag ändå att det går trögt och att det hackar?

* Upptäckte stora repor i cylinderväggarna (blocket är redan borrat 0.30)?

Har någon några tips vad som skall göras med motorn? känns är den kanske är skrot? Dessutom tror jag inte att kolvarna är i "toppskick" Motorn gick förra sommaren, och tro det eller ej så tyckte jag att den gick bra. Motorn drog ingen olja och den kändes pigg. Att den skulle vara i detta "skicket" var verkligen en obehaglig överraskning..

Vad skall jag göra? Skall jag satsa på en ny motor, eller skall jag försöka renovera den gammla som jag har nu?

Alla tips mottages tacksamt.

Mvh Daniel

Link to comment
Share on other sites

Den kan inte ha frusit sönder i vinter va?

repor i cylindrarna måste bero på något,om dom inte fanns redan när motorn sattes ihop förra gången..

det går ju alltid fodra ett block speciellt om det bara är någon cylinder som är dålig..

gick motorn utan problem tills du skulle byta flexplatta?

Link to comment
Share on other sites

Hm, jag får också oroväckande känslor att det kan ha frusit... Vore ju en katastrof...

Jag renoverade motorn för ca 3år sedan. Den borrades då till överdimesion, och allt såg bra ut.

Fenomenet på cylinder väggen nu ser precis ut som en moped cylinder som har skurit.

Motorn gick bra förra sommaren (förutom att den var svårstartad pga kass flexiplatta), och jag märkte inte att den drog olja heller. Jag skall ta ut kolvar i morgon, och se om ja kan se mera.

Link to comment
Share on other sites

Kan kylvattnet i tråget hamnat där när du demonterade topplocken ?

Annars är det mycket vanligt att cylinderloppen spricker på borrade cleveland motorer tyvärr.

Bara att okulärbesikta loppen !

Link to comment
Share on other sites

Hej gubbar!

Nu har jag tagit isär motorn. Jag kan inte hitta några sprickor i varken block eller toppar. Jag har även lyft ur vevaxeln och kollat botten på cylindrarna. Har även fyllt upp blocket med vatten, och inget verkar läcka ut.

Måste man tryck sätta block + värme för att hitta ev sprickor?

Jag tappade ur oljan innan jag tagit isär topparna, så vattnet har legat i oljan innan motor demontage.

Jag hade loss termostat huset i vintras när det var som kallast, och då var det inget fröset..

Däremot är röret som håller oljestickan av. Kan det ha kommit ner vatten där tro? men det verkar vara för mycket vatten för detta..? Några tips någon?

Jag vred runt motorn när jag tagit av topparna, och de gick TRÖGT. Ju mer kolvar jag tog ut destå lättare gick det.

När alla kolvarna var demonterade gick vevaxeln jätte lätt att dra runt?

Är mina kolvar kassa tro, (tog de från den förra motorn, och satt i det nyborradeblocket som jag arbetar med nu?

Dessutom är det några fula repor i cylinder väggarna?

Vad tror ni????

Mvh Bekymrad 351 Clevland ägare!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ja det kan vara så! Moton har varit still i ca 1 år. Men var kan allt kylar vatten i oljan komma ifrån?

Det va lite rost högst upp i cylindrarna (ytrost) Jag tänkt montera kolv för kolv och dra runt.

Dock är det lite repor i cylindrarna. Vet inte hur de har kommit? Motorn är uppborrad för ca 2 år sedan och kan högst haa gått 200 mil.

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Krökta stakar är vanligt på smallblock så det är en av många möjligheter.

Har själv råkat ut för det men reporna låg då förskjutna 90grader i förhållande till reporna på den motorn du har.

Det enda rätta att göra är att lämna in blocket för spricktest och kontrollmätning.

Det kostar ett par tusen men det måste göras.. Allt annat kan sluta i en svindyr chansning.

Tyvärr känns det ganska trist att lägga mer arbete på ett block som redan är borrat .030''

Smallblock är väldigt känsliga för borrning mer än det och risken att det blir återkommande problem ökar!

Kanske skulle fundera på att leta upp en annan motor/block men inte så kul det heller för det vill man ju också kolla upp! :crazy:

Hur mycket är du villig att lägga på en "luftpump" ??

Link to comment
Share on other sites

Tjenare Per!

Hm, ja detta är inget roligt scenario.. Jag skall lämna in blocket för spricktest nästa vecka..

Ev får man leta upp en ny motor. Hur är Windsor motorn? Den satt orginal i denna bilen?

Passar ev en 428 rätt ner i bilen? En kompis har en 460 liggandes med den får inte plats va?

Vet du någon som har ett Clevland undeldel liggandes?? Finns ju många möjligheter.

Mvh Daniel

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle i dina kläder forsätta på 351C eller 351W.

Big Block=Big Money och bara en massa jobb med att får allt att passa. :thumbdown:

Avvakta och se vad motorbyggaren säger efter spricktestet.

Kollar han även upp blockets dimensioner?

Jag har varit med om Ford block som faktiskt varit vridna!! Inte mycket men mätbart så en "linehoning" var ett måste

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...