ricnil1205 June 7, 2010 Report June 7, 2010 Snabb fråga:Har köpt en Mustang GT 07:a och undrar vilket oktantal ni kör på och isåfall varför ni använder det bränslet. Har kört 200 mil med 95 oktan men fick helt plötsligt en tanke att man kanske hellre ska köra på 98. Någon som vet och har erfarenheter? Citera
Charliee June 7, 2010 Report June 7, 2010 Om den är helt orginal, alltså ingen bränsle optimering så borde du lika gärna kunna körapå 95 oktan eftersom den från US är körd på 87 oktan, om jag inte minns fel?//Calle Citera
ZanXoo June 7, 2010 Report June 7, 2010 eerhh, var hittar man en mack med 98?kör 95 på min 05 Gt den verkar gå finfint, har iof inte gjort några ändringar på bilen än..../Christian Citera
B ORG June 7, 2010 Report June 7, 2010 Jag köre på V-Power från ShellShell V-Power har et oktantal på min. 99.Standard GT/2006 Citera
Tobias CMC1505 June 7, 2010 Report June 7, 2010 eerhh, var hittar man en mack med 98?kör 95 på min 05 Gt den verkar gå finfint, har iof inte gjort några ändringar på bilen än..../ChristianOKQ8, Shell.Shell har "V-power 99oktan". Bra skit. Citera
ZanXoo June 7, 2010 Report June 7, 2010 I see.jag får ta o åka dit nästa gång det är dax och tanka och ta en titt då Citera
RoTe June 7, 2010 Report June 7, 2010 Är du säker på att bilen har original programvara kan du utan problem köra på 95 oktan. Den är gjord att klara mycket sämre bränsle än så faktiskt.Jag har en custom tune till 93 jänkeoktan vilket är ungefär 98,5 i Sverige så jag tankar enbart V-Power hos Shell. Det tycker jag den är värd. Citera
BJÖRN_84 June 7, 2010 Report June 7, 2010 eerhh, var hittar man en mack med 98?kör 95 på min 05 Gt den verkar gå finfint, har iof inte gjort några ändringar på bilen än..../ChristianOKQ8, Shell.Shell har "V-power 99oktan". Bra skit.Håller med Talare Kör bara på V-power då det faktist är bevisat att med detta bränsle med våra motorer så gav det en del hk till mer än vad jag trodde faktist.Sedan om man skiter i hk biten så är det bra kvalitet på bränslet. Citera
ricnil1205 June 10, 2010 Author Report June 10, 2010 Lovely - man bugar o tackar för alla kloka svar! Citera
Badmanners June 11, 2010 Report June 11, 2010 ni kan faktiskt glatt rulla vidare på 95 oktan. denna soppa har ett högre energinnehåll än både 98 och 99 oktan. Det är först när ni kör med övertryck tex med kompressor som ni får nytta av 98/99 oktan då det inte är lika spikbenäget Citera
Alabama Grill June 11, 2010 Report June 11, 2010 ni kan faktiskt glatt rulla vidare på 95 oktan. denna soppa har ett högre energinnehåll än både 98 och 99 oktan. Det är först när ni kör med övertryck tex med kompressor som ni får nytta av 98/99 oktan då det inte är lika spikbenägetExcuse! Visa gärna källan till att 95 oktan med etanolblandning har högre energiinnehåll än 99? Antar att du syftar på V-power. Citera
Badmanners June 12, 2010 Report June 12, 2010 ni kan faktiskt glatt rulla vidare på 95 oktan. denna soppa har ett högre energinnehåll än både 98 och 99 oktan. Det är först när ni kör med övertryck tex med kompressor som ni får nytta av 98/99 oktan då det inte är lika spikbenägetExcuse! Visa gärna källan till att 95 oktan med etanolblandning har högre energiinnehåll än 99? Antar att du syftar på V-power.Jag börjar bli till åren och lever kvar på juratiden. Självklart menar jag 95 utan etanolinblandning. Källa: http://www.faktoider.nu/oktan.html Citera
Alabama Grill June 13, 2010 Report June 13, 2010 ni kan faktiskt glatt rulla vidare på 95 oktan. denna soppa har ett högre energinnehåll än både 98 och 99 oktan. Det är först när ni kör med övertryck tex med kompressor som ni får nytta av 98/99 oktan då det inte är lika spikbenägetExcuse! Visa gärna källan till att 95 oktan med etanolblandning har högre energiinnehåll än 99? Antar att du syftar på V-power.Jag börjar bli till åren och lever kvar på juratiden. Självklart menar jag 95 utan etanolinblandning. Källa: http://www.faktoider.nu/oktan.htmlMin vän...jag vill inte sparka på någon som ligger, men det finns inte 95oktanig soppa utan etalnolinblandning längre. Dessutom är länken som du refererar till skapad av en bitter herre från Linköping som försökte stämma Shell flera gånger. Flera av de lärde i området drar på smilbanden av innehållet i skriften då den saknar relevans i det stora hela. Jag själv tillhör definitivt inte till skaran av "de lärde" men har haft förmånen att sitta på läktaren och följa debatten. Citera
Lassemålare CMC 2071 July 20, 2010 Report July 20, 2010 Fast jag har hört av en jeppe i soppa branchen att det bara är Shellsom raffinerar 98 oktan, alla andra raffinerar bara 95 och boostar upp med kemikalier till 98 oktan, men vem vet. I Tyskland och Österrike säljer man 100 oktan sug på den kompisar. MVH lasse. Citera
Alabama Grill July 22, 2010 Report July 22, 2010 Fast jag har hört av en jeppe i soppa branchen att det bara är Shellsom raffinerar 98 oktan, alla andra raffinerar bara 95 och boostar upp med kemikalier till 98 oktan, men vem vet. I Tyskland och Österrike säljer man 100 oktan sug på den kompisar. MVH lasse. Sorry, det enda som Svenska Shell producerar vid sitt raff i GBG i bensinväg är BF95 och V-Power. Trust me! Det där med att "boosta upp" kanske kan förklaras med att om man tillsätter etanol (som har ett högt oktantal men ett mindre energiinnehåll) så kan man tillverka en bensin som har ett mindre oktantal än 95 men som efter doping av Etanol får oktantalet 95. Det är kanske det han menar...V-Power 100 kanske kommer till sverige snart, vem vet..... Citera
Recommended Posts