Dr_Olsson Posted June 13, 2010 Report Share Posted June 13, 2010 Nu ska tändning ställas och förgasare bestyckas om lite efter kammbyte, och började fundera lite kring hur de ska ställas. För brytaren har jag läst mig till att jag ska ha 0,05 mm eller 0,0019" har jag för mig att det var. Provade det och de gick, om vi säger, sådär... Ställde ner den till 0,02 sen så gick den bättre. Sen ställer jag in förtändningen på 8 grader före och de funkar, funkade även förra året utan problem. Men nu till mina funderingar.Efter som att jag inte har så många år på nacken och inte sprudlar av erfarenhet så frågar jag gärna en gång för mkt. Det här med brytaren, finns det något "standardvärde" eller får jag bara prova mig fram? Det sitter föresten en högefektspole på den också, kanske bör nämnas. sen det här med mina 8 grader före, kan det funka eller bör jag ändra det tro? Hon är bänkad till 275 i motor en gång i tiden med dom här grejerna förutom kammen. Kanske ska byta stift också, några förslag? Alla funderingar och tips är välkomna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted June 13, 2010 Report Share Posted June 13, 2010 Vad det gäller brytare rekommenderar jag ett byte till elektroniska grejor, ex Ignitor eller liknande. Brytarspetsar känns lite ålderdomligt speciellt om du har lite trim i motorn.Tändningen är ett kapitel för sig:Grundtanken är att gnistan ska komma i precis rätt ögonblick för att allt bränsle ska antändas och ge ifrån sig maximalt med energi. Detta ska ske oavsett om bilen står på tomgång eller varvar 6000 rpm.Vad vi bollar med är förtändning, alltså att gnistan kommer innan kolven når upp till vändpunkten. Hur långt innan gnistan behöver komma beror på varvtalet och förbränningshastigheten på just din motor. På tomgång är oftast värden på 6-10º lagom. Vid högre varvtal kan det röra sig runt 32-38º. Däremellan sköter centrifugalregulatorn, som sitter under brytarplattan i fördelaren hur det ska förändras i takt med stigande varvtal. För att krångla till livet ytterligare finns också en vacuumregulator, som sitter på utsidan av fördelaren som förställer tändningen beroende på vacuumet i motorn, dvs belastningen styr detta.Verkar det krångligt?En standardmotor klarar sig oftast med standardinställningar, kanske att man kan öka grundförtändningen lite, ex från 6-10º och få lite mer kraft. Man måste alltid akta sig för att öka för mycket och få spikningar som kan skada motorn.En trimmad motor kommer inte att lämna maxeffekt utan att tändkurvan är rätt och detta är ganska individuellt för varje motor. Att generalisera är inte lätt men oftast ligger grundtändningen på 10-16º. Maxtändningen beror på hur snabb förbränning motorn har och kan ibland ligga lägre än en standardmotor. Oftast vill en trimmad motor ha hög förställning tidigare i varvtalsregistret och centrifugalregulatorn kan behöva modifieras.Hoppas du har blivit lite klokare..HälsningarJanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax Posted June 13, 2010 Report Share Posted June 13, 2010 Kolla också så att du har 289:ans tändföljd på nya kammen.Nya kan ha 351W:s tändföljd,,,,/Tommy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted June 13, 2010 Report Share Posted June 13, 2010 Hallå!!! Försökte du ställa brytaravstånd 0,05mm ????? Hoppas du skrev fel för det ska vara 0,5mmDu skrev att motorn är "bänkad 275hk" ??D.v.s du har trimmat motorn?Då kan du glömma 8 grader utan pröva dig fram....Känsla bättre än teori i detta läge.Det kan behövas 10-15 graders förtändning som Janne skrev ovan för att den ska gå bra.Själv har jag 17 grader men det är betydligt mer popcorn i min motor!Det gradtalet fick jag fram när motorn bänkades. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
THOMAS Posted June 13, 2010 Report Share Posted June 13, 2010 Har du enkelbrytare skall avståndet vara 0,45 mmVid dubbelbrytare ska du ha 0,50 mmHelst ska du aldrig stoppa mellan ett bladmått,utan använda kamvinkelmätare.Många använder samma bladmått till att justera ventilerna,sedan stoppas det in mellan brytarna.Det är som ni förstår inte så lyckat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr_Olsson Posted June 14, 2010 Author Report Share Posted June 14, 2010 Jotack Janne, de lät som en ganska genomgående beskrivning. Men nu känns de bättre.Tommy. Jag har faktiskt ingen aning om tändföljden, de måste kollas upp... Men efter som att den gick så tror jag att det är rätt som den är (289 org.) Per. Som du tror så menade jag 0,5, men då är det lite konstigt när de känns som om den går bättre med 0,2. Men som Janne skrev så är nog ett brytarlöst system ett bättre alternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr_Olsson Posted June 14, 2010 Author Report Share Posted June 14, 2010 Om jag ska införskaffa typ Ignitor eller liknande, vad bör jag tänka på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted June 14, 2010 Report Share Posted June 14, 2010 Om jag ska införskaffa typ Ignitor eller liknande, vad bör jag tänka på?Inte mycket..Ignitor 1 eller 2 verkar vara en smaksak, jag kör med 1:an och är mycket nöjd. En Flamethrower tändspole är en ypperlig komplettering om du har möjlighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr_Olsson Posted June 15, 2010 Author Report Share Posted June 15, 2010 Jag har en lite vassare spole som skickar ut 50 000 volt, så den tror ja nog får duga. Men centrifugalregulatorn är vad jag har förståt en fjäder som ligger och spänner hela tiden, vilket kan testas ganska enkelt men att vrida lite på rotorn och se att den går tillbaka. De gör den inte. Däremot gör den de på granadan min, så en av bilarna är de nog fel på. Jag tror att de är mussen. Funderar därför på om de skulle kunna löna sig att köpa helt ny fördelare, eller om fjädern, om de nu är en fjäder, går å byta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted June 15, 2010 Report Share Posted June 15, 2010 Jag har en lite vassare spole som skickar ut 50 000 volt, så den tror ja nog får duga. Men centrifugalregulatorn är vad jag har förståt en fjäder som ligger och spänner hela tiden, vilket kan testas ganska enkelt men att vrida lite på rotorn och se att den går tillbaka. De gör den inte. Däremot gör den de på granadan min, så en av bilarna är de nog fel på. Jag tror att de är mussen. Funderar därför på om de skulle kunna löna sig att köpa helt ny fördelare, eller om fjädern, om de nu är en fjäder, går å byta?Skruva loss plattan under brytarna och titta hur det ser ut. Det ska fjädra när du vrider på rotorn.så här kan det se ut:Tändning 006.jpg[/attachment:34t8j4vh]Fjädrarna är en baggis att byta, finns på Hansen:Tändning 010.jpg[/attachment:34t8j4vh] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr_Olsson Posted June 15, 2010 Author Report Share Posted June 15, 2010 Ojdå, tack för mkt snabbt svar! Men dom är nog värda att byta isf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted June 15, 2010 Report Share Posted June 15, 2010 Och när du lix har skruvat sönder fördelaren, ta lös vikternaoch allt annat också, och rengör allt. Vikterna belastas avtvå olika fjädrar, en mjukare och en hårdare. Se till så attdu sätter tillbaka dom på rätt ställe. Sedan smörjer du allarörliga delar lite. Då kommer det att funka.Mvh.pools Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr_Olsson Posted June 17, 2010 Author Report Share Posted June 17, 2010 Okay, köpte ut fjädrar idag, träffar bilen imorn igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr_Olsson Posted July 15, 2010 Author Report Share Posted July 15, 2010 Drar upp gamla tråden igen. Nu är det så att hon går bra vid lite gas, och mycket gas. men i ett litet mellanläge så spikar hon. ja ställde tillbaks tändningen lite för att slippa det, men ja tycker nog att hon borde spika på högre varv istället för spjällställning.Kan de gå att vikta om fördelaren eller byta vakuumklockan så jag kan ställa tändningen högre?Eller har jag fattat allt fel? Ska de va så? hur gör ni när ni letar rätt tändinställning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bj0rne Posted July 17, 2010 Report Share Posted July 17, 2010 Hej!Spikar i ett mellanläge? Låter lite skumt tycker jag...Vad kör du med för förgasare?Det finns varianter på hur vakumet tas ut och på hur vakumklockan i fördelaren jobbar.MVHBjörn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorma T. Pagander Posted July 19, 2010 Report Share Posted July 19, 2010 HejVilka fjädrar har du köpt? Är det likadana som Jannevisar på bilden med fördelaren eller är det dom somär i Hansen Racingförpackningen? Jag köpte Hansensoch det blev inte bra för dom är mycket "tunnare".Bilen drog hur mycket bränsle som helst. Jag tror attJanne kan förklara det på ett bra sätt hur dom "tunnare"fungerar. Hansens sa att dom är gjorda för racing. Kan ju varanågot att tänka på.Mvh Jorma cmc 234 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr_Olsson Posted July 23, 2010 Author Report Share Posted July 23, 2010 Jaa du, lite halvsvårt att förklara. Men om du tänker dig att jag ligger på 2000 rpm kör så är allt bra, ger jag fullt så går allt bra, ger jag halvgas så spikar hon... Känns lite lustigt. Går bra på höga varv också.Jag kör på en Holley 600( 4160, r1850)Jag köpte från hansen, men jag har för mig att förpackningen var lik den som Janne visade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.