Jump to content

Recommended Posts

tjenare

undrar lite vad man ska välja för kamaxel insug förgasare headers?

tanken är att inte vill porta topparna osv. jag vill ha en bra fungerande motor som ska funka att köra på gatan med

motorn som den ser ut i dag är en 302 botten med 289 toppar och en 4ports orginal förgasare

någon som vet vad det skulle kosta med en lite lätt skrämd motor?

mvh marcus

Kostnaderna skenar lätt iväg om man ska börja trimma ordentligt. Om jag refererar till min egen motor som jag pysslade om lite i vintras så hade jag budget och originalutseende som ledstjärnor.

Vad man alltid får börja med är att identifiera svagheterna i motorn och börja med att rätta till dessa. Användningsområdet är nästa fråga kombinerat med vilken växellåda och bakaxelutväxling man har.

Botten på motorn måste vara frisk i lager, kolvar mm innan man kan börja trimma, men där trollas det inte fram några hästar utan det är mest att det ska stå pall för den ökade belastningen.

Hästkrafter tillverkas i de övre delen av motorn, toppar, insug, förgasare, grenrör. Ford smallblock lider främst av trånga avgaskanaler och små ventiler. Insugssidan är inte helt tokig förutom en lite småtrång passage vid hålen för stötstängerna.

Att köpa färdiga alutoppar är en bra början men det kostar, räkna med 20' för ett bra par. Har du ett par bra 289 toppar kan du låta en motorfirma montera ventiler från tex 351:an ( 1,84 insug-1.54 avgas ) eller hellre chevaventiler ( 1.94 insug- 1.6 avgas ) och porta topparna för att få till en budgetvariant. Rätt 289 toppar på en 302:a ger också högre kompression ( 10,5-1) som ger lite extra hästar.

Att sedan välja rätt kamaxel är mycket viktigt, att bara gå på toppeffekt kan vara att slösa bort massor med hästar i mellanregistret. Samma sak med insug, förgasare och grenrör, det är en balans som vi eftersträvar där varje del är anpassad till de andra.

Din budget är nyckeln till hur många hästar du kan få, 300+ hästar är ingen orimlighet för en rimlig peng men vill du ha mer så kostar det.

ok vilka 289 toppar vill man ha? jag har inte kollat så noga på motorn jag har.

den är nyrenoverad av förra ägaren med nya lager och överdimitions kolvar

är 289ans toppar bättre att utgå ifrån eller är 302ans bättre ?

mvh marcus

289 eller 302 toppar flödar ungefär lika, det är lite olika ventiler och storlek på förbränningsutrymmet beroende på årsmodell/gjutnummer. 289 toppar med gjutnummer C5DE till C7ZE har mindre förbränningsutrymme och ger högre kompression än original 302 toppar, däremot har de mindre ventiler på insugssidan.

Kolla med förra ägaren vad som är gjort, han kanske hade koll på läget och satte ihop en rolig motor ;)

här har du en av många sidor med gjutnummer: http://www.raceabilene.com/kelly/hotrod/engine3.html

Har ett par toppar liggandes från min mustang 95...

Dom heter E7TE!

Kolla här för hur man ska porta dom :roll:

http://www.diyporting.com/

Köp dom topparna. Så har du blykonvertert i samma veva :D:thumbup: Har de på min motor nu. De enda du får gjöra är att plugga avgasreningen + allt annat lull du hittar på 8)

  • 4 weeks later...
Det finns en bok som heter "How to Build Max Performance Ford V-8s on a Budget" Har själv beställt den men ännu inte fått den, men jag läste lite ur den på http://www.mre-books.com/sa69/index.html och den verkar vara bra!

Jag har den, bra och informativ, du kommer att sträckläsa den... :thumbup:

Jep, det verkar så. Jag söker själv efter ett bra budgetrecept för att vässa 289an lite. Men mycket beror på skicket i nedre delen. Motorn går lite ojämt för tillfället. Låter som nån cylinder falskar. Jag har bytt tändstift, tändkablar samt ställt in tändningen. Nästa steg är att kolla cylindertrycken.

Jag hoppas för guds skull att alla cylindrar är ok och att de är orörda, dvs icke borrade.

Jag gjorde som så att jag tog ur motorn som var i rätt risigt skick och åkte till EngineKitRacing i Karlskoga i vintras.

Hämtade ut en nyrenoveroad och uppgraderad motor ett par månader senare. Med motorn fick jag en lista som var gjort med den:

Blockjobb komplett

Borra Decka Kamlagerbyte

Stressplattehoning

Tvätt grov och fin

Vevslip

Balansering

Stakfix med nya bultar MSA 200000PSI

Nya Ventiler

Nya HP Ventilfjädrar+Retainers Moly

Nya Knaster

Ignitorkit

Ny HP Kam

Headers

Stealth 4-port Insug

Holley 650

ARP bultsats toppar+ramöverfall

Truerollerdrivning monterad

Ny Dampers

Ny frontkåpa

Nytt oljetråg

Nya stötstänger Moly

Nya CompCams rollrtippvippor

Nya toppar "World"

Ny converter

Ny vattenpump

Ny soppapump

Ny Oljetrycksgivare

Nytt termostathus

Nytt termostat + massor med småsaker

Komp 9,36:1

Trolig effekt ca 340-350HK

Med lite injusteringar av förgasare och tändning så lovar jag att det stämmer...Jag ska se till att bromsa motorn vid tillfälle

för hu jeda mig va den går nu!

Men min tanke var som din att det igentligen skulle bara bli en budget renovering och kanske få några fler hästar, men när saker och ting skulle bytas var det lika bra att uppgradera tyckte jag...och vips så blev det många hästar mer plus betydligt dyrare än väntat.

Jag hade en preliminärbudget på 20-30000:- men efter att ha insett att det var alldeles för lågt räknat så slutade det på det dubbla med alla uppgraderingar :roll:

Så visst går det att komma betydligt billigare undan om man gör allt jobb själv, men jag kände att jag inte var duktig nog för det. Sååå för att sammanfatta så kan jag säga att det är mitt recept på en bra trimmad motor.

Men hör gärna med Pär på Engine Kit Racing så lovar jag att du får massor med bra tips och råd!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...