Ingo Posted July 21, 2010 Report Share Posted July 21, 2010 Är det någon som vet vem som säljer reduceringsbrickan under termostaten till 351 cleveland?D0AZ8K517AOm inte, gärna måtten då trodde min Speedshop att det skulle vara lättare att få fram brickanNär jag ändå är i gång så frågar jag om elementröret C5AZ8555B ,som också verkat gått ur produktion och försvunnit från våra usabildelsimportörers lager.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted July 21, 2010 Report Share Posted July 21, 2010 http://351cleveland.wetpaint.com/page/B ... ass+Washer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lemmy Posted July 22, 2010 Report Share Posted July 22, 2010 Vad är den reduceringsbrickan bra för? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted July 22, 2010 Author Report Share Posted July 22, 2010 Vad är den reduceringsbrickan bra för?Utan den fungerar inte termostaten som den ska.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted July 22, 2010 Author Report Share Posted July 22, 2010 http://351cleveland.wetpaint.com/page/Brass+Bypass+Washerdet här var inte så kul däremot...! I am selling them for $35.00 each plus $4.55 for shipping to the US ONLY.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted July 22, 2010 Report Share Posted July 22, 2010 http://351cleveland.wetpaint.com/page/Brass+Bypass+Washerdet här var inte så kul däremot...! I am selling them for $35.00 each plus $4.55 for shipping to the US ONLY..var ikke noe problem http://www.magnum.no/regnet med att Svensker var noe smartere Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lemmy Posted July 22, 2010 Report Share Posted July 22, 2010 Vad är den reduceringsbrickan bra för?Utan den fungerar inte termostaten som den ska....Nu hänger jag inte riktigt med, termostaten sitter väl ovanför o öppnar/stänger efter temp. Reducering låter som typ strypning. Har hört att kylarvattnet inte får cirkulera för fort, då det ej "hinner" kyla. Har väl fel förståss Fick igår hem en beg. kylare från Roland´s, tre radig till bigblock. Ett tips: En morakniv funkar utmärkt att rätta till alla tunna "koppar-luft-celler" om man har "skavanker" där. Cellerna går ju "zig-zag" och vänd morakniven i varannan cell så blir kylaren som ny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
THOMAS Posted July 22, 2010 Report Share Posted July 22, 2010 Finns hos varje sann entusiast ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted July 22, 2010 Author Report Share Posted July 22, 2010 http://351cleveland.wetpaint.com/page/Brass+Bypass+Washerdet här var inte så kul däremot...! I am selling them for $35.00 each plus $4.55 for shipping to the US ONLY..var ikke noe problem http://www.magnum.no/regnet med att Svensker var noe smartere [/quoteJo jag vet ,men det är bara jobbigt,bekvämare med att handla genom en speedshop här hemma.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted July 22, 2010 Author Report Share Posted July 22, 2010 Finns hos varje sann entusiast ! Och orginalbrickan också..är det du som tömt Hansen Racings hyllor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted July 22, 2010 Author Report Share Posted July 22, 2010 Vad är den reduceringsbrickan bra för?Utan den fungerar inte termostaten som den ska....Nu hänger jag inte riktigt med, termostaten sitter väl ovanför o öppnar/stänger efter temp. Reducering låter som typ strypning. Har hört att kylarvattnet inte får cirkulera för fort, då det ej "hinner" kyla. Har väl fel förståss Fick igår hem en beg. kylare från Roland´s, tre radig till bigblock. Ett tips: En morakniv funkar utmärkt att rätta till alla tunna "koppar-luft-celler" om man har "skavanker" där. Cellerna går ju "zig-zag" och vänd morakniven i varannan cell så blir kylaren som ny Ser lite annars ut än på vindsor motorerna .En annan typ av termostat bla..Temostaten blockerar i hålet på plåtbrickan,utan bricka så är jag tveksam om det blir just någon verkan av termostaten.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lemmy Posted July 22, 2010 Report Share Posted July 22, 2010 Men termostaten i sig, öppnar o stänger och därmed släpper igenom kylvatten eller stoppar. Reduceringsbrickan borde väl inte ha med termostatens funktion att göra ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted July 22, 2010 Author Report Share Posted July 22, 2010 Men termostaten i sig, öppnar o stänger och därmed släpper igenom kylvatten eller stoppar. Reduceringsbrickan borde väl inte ha med termostatens funktion att göra ?joo..http://www.banzairunnerpantera.com/imag ... ictor2.jpgcleveland termostat till vänster..http://www.banzairunnerpantera.com/imag ... arison.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lemmy Posted July 23, 2010 Report Share Posted July 23, 2010 Nu fattar jag... hitta en annan tråd härinne.Orginal 351c termostat täpper till den reduceringsbricka när den öppnar.Hmm sådan termostat har inte jag, jag köpte termostat på Hansen Racing, dom har inte 351c "orginal" typ.Någon som vet vart man köper?Mvh Lemmy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted July 23, 2010 Author Report Share Posted July 23, 2010 Nu fattar jag... hitta en annan tråd härinne.Orginal 351c termostat täpper till det reduceringsbricka när den öppnar.Hmm sådan termostat har inte jag, jag köpte termostat på Hansen Racing, dom har inte 351c "orginal" typ.Någon som vet vart man köper?Mvh LemmyHansen har haft,men Ford kunskapen är visst nästan totalt borta..Men sök fram orginaldetaljnummer så borde det gå,för det ska finnas andra fordmotorer som har samma temostat..Problemet är "351",då blir det kortslutning hos reservdelsgubbarna.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lemmy Posted July 23, 2010 Report Share Posted July 23, 2010 Ja man få söka då, Hansen var en mycket bra USA dels företag på 70 talet, Då gubben Dansken Hansen stod där i källaren på Valhallavägen. Men nu är där mest ungdomar utan kunskap som jobbar där. Jag menar denna termostat är ju mycket viktig för motorns hälsa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lemmy Posted July 25, 2010 Report Share Posted July 25, 2010 Nu fattar jag... hitta en annan tråd härinne.Orginal 351c termostat täpper till det reduceringsbricka när den öppnar.Hmm sådan termostat har inte jag, jag köpte termostat på Hansen Racing, dom har inte 351c "orginal" typ.Någon som vet vart man köper?Mvh LemmyHansen har haft,men Ford kunskapen är visst nästan totalt borta..Men sök fram orginaldetaljnummer så borde det gå,för det ska finnas andra fordmotorer som har samma temostat..Problemet är "351",då blir det kortslutning hos reservdelsgubbarna..Har läst vidare på sidorna du länka till + andra sidor och boken om cleveland, när den kom...Enligt boken så finns Controlled "by-pass system" för att motorn skall bli fortare varm, by-pass låter kylarvattnet rinna tillbaks ned till vatten pumpen då termostaten är stängd och då termostaten är öppen går vattnet via kylaren.När man ser på Weiands alu vatten pump, så finns inte detta by-pass hål!?Jag funderar på att helt enkelt täppa igen det hålet, så kan dom termostater som finns lätt tillgängliga annvändas.Någon kunnig härinne som har synpunkter eller kunskap om min fundering att täppa till det hålet ??/Lemmy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobbe cmc 2103 Posted July 25, 2010 Report Share Posted July 25, 2010 Ja man få söka då, Hansen var en mycket bra USA dels företag på 70 talet, Då gubben Dansken Hansen stod där i källaren på Valhallavägen. Men nu är där mest ungdomar utan kunskap som jobbar där. Jag menar denna termostat är ju mycket viktig för motorns hälsa...Måste bara få ur mig.....finns ett par idioter på nämnda firma som tror att dom kan så mycket så att man blir hånad när man ställer en enkel fråga,försöker att handla på andra ställen tack vare dessa två.Så jä..a störigt beteende,trist! Konstigt att ,speciellt en av dom, har jobbet kvar.Förlåt,nu ska jag inte störa mer i denna tråd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lemmy Posted July 25, 2010 Report Share Posted July 25, 2010 Ja man få söka då, Hansen var en mycket bra USA dels företag på 70 talet, Då gubben Dansken Hansen stod där i källaren på Valhallavägen. Men nu är där mest ungdomar utan kunskap som jobbar där. Jag menar denna termostat är ju mycket viktig för motorns hälsa...Måste bara få ur mig.....finns ett par idioter på nämnda firma som tror att dom kan så mycket så att man blir hånad när man ställer en enkel fråga,försöker att handla på andra ställen tack vare dessa två.Så jä..a störigt beteende,trist! Konstigt att ,speciellt en av dom, har jobbet kvar.Förlåt,nu ska jag inte störa mer i denna tråd!Då jag passerat 50, så tolererar jag inte sådana "kassörskor" dom har ett service jobb och jag har själv råkat ut för en otroligt "ball o cool" typ där, som är nedlåtande då man undrar eller frågar något. Jag sa åt han att hämta sin chef, eftersom jag var mycket missnöjd med hans beteende, butiken var full av kunder och killen visste inte vilket ben han skulle stå på.Nästa gång jag var där och mitt turnummer dök upp så var det "hans" kassa, jag frågade i butiken om någon ville byta kölapp med mig eftersom jag vill inte handla av den säljaren...Det tog skruv där. Sen dess har jag blivit mycket väl bemött i den butiken !!Så jag förstår det du vill få ur dig, ett tips: få ur dig i butiken! Eller prata med någon chef där, sådant skall inte tolereras. Ju fler som klagar ju bättre chans att sådana upphör med stilen eller blir av med jobbet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted July 25, 2010 Author Report Share Posted July 25, 2010 Jo det är tragiskt när små pojkar mopsar upp sig utan att ha på fötterna..min speedshop är så pass ärlig med mig att han erkänner sina brister när det gäller ford,och han tar mycket från Hansen men även Summit racing,som också är en gm säljare i första hand..Minns förr så fanns det en duktig ford kille På klintberg o way,(Bellkvist har jag för mig han hette),men han torde väl vara borta sedan länge också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted July 26, 2010 Report Share Posted July 26, 2010 WinDsoR vs. ClevelanDWaTeR passages289/302/351W engines use a front coverand water exits the intake manifold face of thecylinder head through the intake manifold toradiator. 351C/351M/400 engines do not usea front cover. The block is extended and coveredwith a flat stamping. Water exits the combustionface of the head and into the block, and thento the radiator. Windsor and Cleveland headsphysically interchange, but some modificationis required to accommodate the differencesin water passages. See page 86 and abovefor details. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Hellberg Posted September 12, 2011 Report Share Posted September 12, 2011 D0AZ8K517A reduceringsbrickan jag har en du kan mäta på elementröret C5AZ8555B gänga upp hålet till vanlig svenskt 3/8 rör gänga det är rätt diam. på hålet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts