mhdin July 21, 2010 Report July 21, 2010 Hej allihop!Har fått ett litet problem.Motorn skjuter sönder tändstiften , fick ett uppslag om att generatorn kan ge strömspikar.Frågan är då, byter man generator eller relä?Böt stift igår dom höll ca. 1 tim. Samma med dom innan oxå har provat olika värmetal (om det kallas så).Har en ny ignitor , ny pertronix spole, nya tändkablar.Tacksam för alla tips.Mvh.Micke Citera
Per Berglund July 21, 2010 Report July 21, 2010 Kör utan generator då ett tag för utesluta den.Det kan man säkert göra 1 timme.Verkar konstigt att generatorn skulle påverka sekundärströmmen på spolen.Är ingen elektriker så jag ska vara tyst! Vad är det för stift och gap avstånd? Citera
mhdin July 21, 2010 Author Report July 21, 2010 Kör utan generator då ett tag för utesluta den.Det kan man säkert göra 1 timme.Verkar konstigt att generatorn skulle påverka sekundärströmmen på spolen.Är ingen elektriker så jag ska vara tyst! Vad är det för stift och gap avstånd?Hej Per!Det är vanliga Champion. 1mm avstånd.Tändningen är inställd med.Först körde jag med original rek. 2:a gången med något kallare eftersom motorn är lite uppställd. Citera
Per Berglund July 21, 2010 Report July 21, 2010 Bästa kvalitet på stift!! Med brytarlöst och så kraftig spole kan du öka avståndet lätt till 1.2mm utan problem.Jag kör själv Champion C61YC med det avståndet och har längre livslängdän något annat jag prövat.Säker på att det är strömmen som bränner stiften och inte förbränningen?Generatorn kanske du bör få testad om det kanske är den som är boven. Citera
mhdin July 21, 2010 Author Report July 21, 2010 Bästa kvalitet på stift!! Med brytarlöst och så kraftig spole kan du öka avståndet lätt till 1.2mm utan problem.Jag kör själv Champion C61YC med det avståndet och har längre livslängdän något annat jag prövat.Säker på att det är strömmen som bränner stiften och inte förbränningen?Generatorn kanske du bör få testad om det kanske är den som är boven.Nej kan vara förbränning oxå , själv står jag som ett frågetecken. Har inte råd att köpa stift varje dag.Men om den skjuter ut strömspikar borde man juh få en herrejösses effekt i spolen eller. Citera
Per Berglund July 21, 2010 Report July 21, 2010 El & laddning lämnar jag helst över till nån annan att svara! Men låter logiskt att en strömspik (om det nu är sant kan hända) bör ävenhöja sekundärkretsen på spolen. Har du en Bil El firma i närheten så kan dom snabbt testköra din generatori provbänk. Citera
Gurra July 22, 2010 Report July 22, 2010 Be att den som tror att det är spikar förklara hur dom uppstår i generatorn samt hur dom förstör stiften men inget annat i elsystemet,jag är mest intresserad hur dom skulle uppstå mvh Göran i Varberg Citera
Ingo July 22, 2010 Report July 22, 2010 Tycker att det borde poppa rejält med lampor om det är generatorn som är boven..men hur har du med förkopplingsmotstånd o dyl?Motståndstråd är det väl i alla ford?Och vad säger en rejäl voltmätare?En spole som överbelastas borde brinna,men du kanske har en spole som tål mer spänning kontinuerligt?Hur mycket spänning föds spolen med?,i startögonblicket,och när bara tändningen är på? Citera
mhdin July 22, 2010 Author Report July 22, 2010 Tycker att det borde poppa rejält med lampor om det är generatorn som är boven..men hur har du med förkopplingsmotstånd o dyl?Motståndstråd är det väl i alla ford?Och vad säger en rejäl voltmätare?En spole som överbelastas borde brinna,men du kanske har en spole som tål mer spänning kontinuerligt?Hur mycket spänning föds spolen med?,i startögonblicket,och när bara tändningen är på?Hallå där!Jag har inget förkopplingsmotsånd. Har 12v kontinuerligt, enda motstånd som finns är det i spolen (Pertronix Flame Thrower 1,5ohm)Har inte kollat spänning med motorn igång, måste göra det o. se vad den ger då. Citera
Gurra July 22, 2010 Report July 22, 2010 En sak att tänka på när man mäter spänning vid spolen är att (tar exempel på brytarsystem)om man mäter på +på spolen med tändningen på motorn ej igång och brytarna inte är slutna,(ihop) så visar voltmetern som om det inte finns något motstånd monterat,det är först som kretsen blir belastad som spänningen sjunker och man ser att motstånd är monterat mvh Göran Citera
Ingo July 23, 2010 Report July 23, 2010 Jo ,om man inte har långa kablar till voltmätaren måste man ha med hjälpare som slår av och på tändning samt gör startförsök.. Citera
JanneJ July 23, 2010 Report July 23, 2010 Det låter ologiskt att generatorn ska ha något med tändstiften att göra. En generator som skenar kanske kan få 18-25 volt som mest om regulatorn lägger av, spänningen till stiften är i storleksordningen 30000-50000 volt. Lampor och instrument borde få fnatt om generatorn är kass.Hur ser de trasiga stiften ut? bild kanske? Citera
mhdin July 23, 2010 Author Report July 23, 2010 Nu har jag skaffat en voltmeter o. nya stift igen Nu j-vlar blir det en helg i garaget.Har alla fall fått lite ideer o. info.Måste kolla hur elen är dragen från generatorn mm. har regnbågens alla färger på mina kablar Vackert men himla opraktiskt.Återkommer med en rapport om jag lyckas komma på felet. Citera
mhdin July 24, 2010 Author Report July 24, 2010 Nu har jag mätt lite.Tändning på 11,89vTomgång ca 700rpm 12,24vFrån ca 1000rpm o. uppåt 14,78vDet är mätt på inström på spolen direkt.Behövde spänna generatorremmen lite när den slirade till blev det 17-18v (strömspikar???) Verkar som det är draget ström direkt från generatorn till tändningen startström, sen matar Gen. direkt till spolen hela tiden.Det måste väl vara helt galet.Ska inte startströmmen oxå komma från laddrelät.Satt o. tittade på ett kopplingsschema, det finns inte en kabel som går att jämföra med min bil. HJÄLP....Micke Citera
JanneJ July 24, 2010 Report July 24, 2010 Spänningen till tändspolen måste komma via tändningslåset, det blir svårt att stänga av bilen om spänningen kommer direkt från generatorn.Dina värden verkar normala.Ta en bild på ett trasigt tändstift och visa, kan bli lättare att hjälpa dig då. Citera
Henke cmc 2171 July 24, 2010 Report July 24, 2010 Hör av dig om du vill kolla hur det "ska" se ut. Tror min bil är hyffsat original. Fel årsmodell o motor, men det ska väl funka på samma sätt./ Henke Tungelsta Citera
mhdin July 24, 2010 Author Report July 24, 2010 Hör av dig om du vill kolla hur det "ska" se ut. Tror min bil är hyffsat original. Fel årsmodell o motor, men det ska väl funka på samma sätt./ Henke TungelstaJa, tack Henke skickade ett pm till dig. Citera
Per Berglund July 24, 2010 Report July 24, 2010 Ja en bild på stiften som Janne nämner säger mycket.Det kan ju vara så enkelt som att du har för tidig tändning.Då kan det se ut så härFinns fler beskrivningar härhttp://www.championsparkplugs.com/sparkplug411.asp?kw=Pre-ignition&mfid=2 Citera
mhdin July 24, 2010 Author Report July 24, 2010 Ja en bild på stiften som Janne nämner säger mycket.Det kan ju vara så enkelt som att du har för tidig tändning.Då kan det se ut så härFinns fler beskrivningar härhttp://www.championsparkplugs.com/sparkplug411.asp?kw=Pre-ignition&mfid=2Hej Per!Stiften är inte ens brända bara vita delen runt elektroden som ser ut som den tryckts upp över elektroden ca. 0,3mm.Har inte tillgång till någon kamera.Kan det vara så att det är själva pertronix grejerna spökar.Jag innehar inte kunskaperna om detta har inte skruvat motorer på 20år o. aldrig v8. därför alla tokiga frågor. Vill bara få den att gå sommaren ut.Sen tänkte jag ge mig på el mm. i vinter. Citera
mhdin July 24, 2010 Author Report July 24, 2010 En liten sak till.Jag startade upp den när jag mätte spänningen den startar bara man tittar på nyckeln....otroligt lättstartad.....bara gasade utan att varmköra eller belasta motorn.Verkar gå bra.....Den här ideen med strömspikar kanske inte stämmer för 5 öre....... Citera
Per Berglund July 24, 2010 Report July 24, 2010 Menar du att elektrod spetsen har smält bort ner till porslinet?Kan vara för tidig tändning och/eller för varma stift.Vilket värmetal har stiften nu? Citera
mhdin July 24, 2010 Author Report July 24, 2010 Menar du att elektrod spetsen har smält bort ner till porslinet?Kan vara för tidig tändning och/eller för varma stift.Vilket värmetal har stiften nu?Nej mer som porslinet tryckts upp ....elektroden ser helt oskadd ut....kan det vara produktionsfel.....3 av 8 stift såg så ut.dom första hade 19,,,sen provade jag med 12...har en uppsättning nya som har 17 som det ska vara original. Citera
Per Berglund July 24, 2010 Report July 24, 2010 Besynnerligt!!Jag har sett porslinskroppar som skjutits ut ur hela stiftet så viss kan det vara produktionsfel Citera
mhdin July 24, 2010 Author Report July 24, 2010 Besynnerligt!!Jag har sett porslinskroppar som skjutits ut ur hela stiftet så viss kan det vara produktionsfelJag fattade ingenting när jag såg stiften heller visade dom för en som kan lite om v8:or det var där ideen om strömspikar föddes......hade juh lite slak rem oxå... Det där lät fel....men har alla fall spänt den.Så om spänningen verkar va normal,då kanske jag vågar klämma på min hei fördelare o. ta bort alla pertronix grjer o. sätta i mina nya plugg.Hei fördelaren ger 50,000v....tror du att 1,2mm är lagom på stiften. Citera
FastMagnus July 24, 2010 Report July 24, 2010 Besynnerligt!!Jag har sett porslinskroppar som skjutits ut ur hela stiftet så viss kan det vara produktionsfelJag fattade ingenting när jag såg stiften heller visade dom för en som kan lite om v8:or det var där ideen om strömspikar föddes......hade juh lite slak rem oxå... Det där lät fel....men har alla fall spänt den.Så om spänningen verkar va normal,då kanske jag vågar klämma på min hei fördelare o. ta bort alla pertronix grjer o. sätta i mina nya plugg.Hei fördelaren ger 50,000v....tror du att 1,2mm är lagom på stiften.börja på 0.8 bilar med kat har 1.1 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.