Jump to content

varm motor


Kent cmc 1162

Recommended Posts

Är det någon i Sveriges avlång land som kan hjälpa mig?

Har en 289:a som blir varm, nästan kok, ar bytt topplockspackning, vattenpump, termostat och spolat kylaren och gjort ren tempgivaren. Provade en tur på ca 3 mil och det blev varmt...

Vad är nästa steg? Nya toppar?

kent cmc 1162

Link to comment
Share on other sites

Är det någon i Sveriges avlång land som kan hjälpa mig?

Har en 289:a som blir varm, nästan kok, ar bytt topplockspackning, vattenpump, termostat och spolat kylaren och gjort ren tempgivaren. Provade en tur på ca 3 mil och det blev varmt...

Vad är nästa steg? Nya toppar?

kent cmc 1162

Hej.

Kolla kylarlocket, så att det funkar, den skall "bygga upp ett visst tryck, höjer kokpunkten", om inte skaffa ett nytt.

Kör du med glykol, det höjer kokpunkten.

Kolla (koka i gryta) termostaten så den funkar och att den sitter rättvänd, ha en så kall som möjligt (sommartermostat).

Mät med en ir termometer att kylaren blir jämnvarm på hela paketet, om inte byt kylare.

Ställ/kolla tändningen.

Har du hedders eller original avgaslimpor, om hedders bör de vara lindade.

Vad har du för luftfilter/burk? Varm luft in i motorn ökar risken för varmgång.

Sitter det en "fanshroud" runt kylarfläkten?

Har du standard kylfläkt eller en clutchfan, sitter den rättmonterad o funkar den som den ska?

Finns många anledningar, svårt att gissa. :problem:

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Hej kylarlocket är nytt 82 grader har även provat med en 72 gradres, tändningen är ok, har åkt med 10 år med olindase hedders och samma luftburk och har aldrig varit något problem, har fanshroud och en 6 bladig fläkt

kent cmc 1162

Link to comment
Share on other sites

Är det någon i Sveriges avlång land som kan hjälpa mig?

Har en 289:a som blir varm, nästan kok, ar bytt topplockspackning, vattenpump, termostat och spolat kylaren och gjort ren tempgivaren. Provade en tur på ca 3 mil och det blev varmt...

Vad är nästa steg? Nya toppar?

kent cmc 1162

Hej

Kom felet efter att du bytte vattenpumpen? Blev så på min 302 när jag bytte vattenpumpen pga dåliga lager, på den nya pumpen var pumphjulet av bockad plåt, bytte tillbaka till den gamla pumpen med gjutet pumphjul - då blev det bra igen.

Värt att kolla iallafall....

Mvh Håkan

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Har ungefär samma problem som du...kolla in tråden nedan.

viewtopic.php?f=2&t=21296&hilit=g%C3%A5r+varm

Men det där med att "skovlarna" i bockad plåt i vattenpumpen skulle vara boven var nytt för mig. :oops:

Jag har bockad plåt i min pump, vilken alltid har suttit i min.

Jag har originalfläkt och fan-shroud men motortempen kryper ändå sakta upp till "H".

@Tommy: Har förstått det där med övertryck + glykol = högre kokpunkt. Men det måste väl finnas en optimal arbetstemperatur för motorn...? :crazy:

Jag menar, min kylvätska är 115grader när den är riktigt varm (men kokar inte pga föregående faktum).

En amatörfundering är ju att om man har en termostat som öppnar vid 80grader så borde väl inte kylvätskan bli så himla mycket varmare om allt funkar som det skall..??

Frågor, funderingar......svar??

/Björn 8)

Link to comment
Share on other sites

För att besvara så många frågor som möjligt. Läste gamla trådar oxå.

Den trycker inte ut något vatten eller kokar men tempmätaren står på H, hade samma problem med den gamla vattenpumpen, vacumet sitter på direkt vacum på förgasaren som är edelbrock. Har även mätt med IR-mätare och kom till 112grader.

kent cmc 1162

Link to comment
Share on other sites

Är det någon i Sveriges avlång land som kan hjälpa mig?

Har en 289:a som blir varm, nästan kok, ar bytt topplockspackning, vattenpump, termostat och spolat kylaren och gjort ren tempgivaren. Provade en tur på ca 3 mil och det blev varmt...

Vad är nästa steg? Nya toppar?

kent cmc 1162

Hej Kent hade precis samma problem som du började med att jag böt termostat o. packning. provade olika termostater,spolade o. fixa o dona.

Det slutade med en ny 3 radig kylare från Hansen. Passade även på att byta alla kylarslangar.

Löste mina värmeproblem o. jag har olindade hedders o. kör utan fläktkåpa.

Min kylare verkade bli helt igensatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...