Jump to content

Motorutrymme färgval.?


cmc1102

Recommended Posts

Den ständiga frågan..vilken matthet är rätt i motorutrymmet.?tog en bra snygg halvblank motorfärg till mitt motorutrymme,men vete fan om det är rätt kulör,matthet..kollat på många bilar o de flesta verkar ha en lite blankare yta på sina,,ej helt matta iaf..blir så trött :?

Link to comment
Share on other sites

Förmodligen vilken färg som godkänns vid en MCA-bedömning, förmodar jag....... Om man kommer med fel färg till bedömning så skrotas bilen och kortet dras på 8 månader :wink:

Protesterar man så får man böter med till råga på allt elände :lol:

/ Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha bra skrivet Fredrik.Det är ett dj-a tjat om vilken färg det ska vara både här och där.Jag vet inte hur många Cmc medlemmar som räknar med att få sin bil MCA godkänd och då tror jag ej att det inte enbart faller på rätt nyans.Men det verkar som alla ska orginalrenovera vilket är nästintill omöjligt idag när det inte finns Nos delar att köpa.

Huvudsaken när man renoverar en bil måste väll vara att man är nöjd själv alla kan inte vara proffs och ha en bamseplånbok eller :?:

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, svårt att få allt i originalutseende. Själv följde jag ett recept här på forumet, 1 del svart bas + 1 del mattningspasta. Jag tycker resultatet vart mycket bra. Mattheten mognar och efter ca 1 dygn när färgen torkat riktigt ser man resultatet.

Link to comment
Share on other sites

hmmm... Vad menar du med godkänns? E d olagligt att köra med motorrum i bilens färg?

TÄnkte ha d på min nu när ja ska lacka om den...

Svaret var skrivet till Tapio.

Original kan uppfattas på olika sätt svart var den

färgen som fabriken målade motorrumet med. 8)

Om någon vill ha sitt motorum lila eller grönt så

är det upp till honom eller henne. :?

Smaken är som baken delad. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Angående färgen till motorutrymmet!

De orenoverade lågmilarna jag har sett i USA, går färgen mer i brunt än svart. Den är ungefär brun-svart-grumlig och ganska blank. Man skulle dock bli idiotförklarad om man lackade i den nyansen.

Problemet när man blandar matteringsmedel i färgen är att resultatet kan bli mycket varierande beroende på hur man sprutar.

Många lager färg ger en blankare yta, trots att man använder samma recept.

Därför är det nog ingen i det här landet som har samma eller korrekt nyans i sitt motorutrymme.

Link to comment
Share on other sites

jo jo.. d förstod ja, men jag bara indrade lite om "godkänd". Vad är MCA?

//A.

MCA-bedömning (Mustang Club of America) är en bedömning på en bils originallikhet - alltså hur bilen såg ut ifrån fabrik kontra hur den ser ut nu. Detta bedöms utifrån fastställda poängavdrag och -tillägg.

En rolig sak är att man kan få avdrag för en för blank o perfekt lack eftersom lacken inte var så fin från fabrik (har jag hört)

Mer kan man läsa här...

http://www.early-mustang.com/charles/CTs_MCA_Tips.htm

/ Fredrik

Link to comment
Share on other sites

När vi ändå pratar om svart färg till motorutrymmet...

Jag var in och skulle köpa billack till Mussen. Det gick bra eftersom de har lackat den med en gråmetallic från Volvo. Så efter mycket om och men listade vi ut vilken det var.

Men när jag frågade om en sidensvart färg för motorutrymmet blev det tvärstopp! De har inte en aning mm. Jag erbjöds en blank svart "som vi häller mattningsmedel i" men jag är inte så imponerad. Då går det ett par år och sen är det ingen som vare sig vet vilken nyans jag har eller kan lista ut det. :roll:

Så jag undrar om det finns nån bil av nyare variant som har en svart nyans som liknar den vi vill ha? Då är det bara att ange färgkoden...

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis lackat mitt motorutrymme med Sikkens Autocoat BT

Jag valde en matthetsgrad som folket i lackbranchen kallar för "äggskal"

Det blir ungefär ca 30%-40% matthet

Det blev perfekt tyckte jag!

Har bilder ifall ni vill se men inte just nu då jag sitter vid fel dator.

Link to comment
Share on other sites

Nu undrar jag vad ni säger om Eastwoods Underhood black ? Det är sprayburkar för 139:-/st och som jag trodde var det närmaste man kunde komma utan att behöva blanda färgen själv eller leta efter andra tillverkare. Skulle gärna vilja veta hur den står sig när vi pratar "så nära original som möjligt".

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte testat just Eastwoods färger, men rent generellt tycker jag inte sprayfärg blir lika tåligt som riktig billack (blir lätt repor i färgen). Jag har också råkat ut för att sprayburksfärg har lösts upp av bensin.

Visst, billack är både dyrare och krångligare att spruta än sprayfärg, men det håller bättre i längden.

Link to comment
Share on other sites

En nyans som jag använt på flera Mustanger är Alfa Romeo-färgen AR910. Den sitter original invändigt på nyare Alfor och är halvblank direkt från receptet. AR911 är också okej (blir lite grumligare svart).

Dock beror det på hur många lager man lägger hur lite/mycket glans det blir färdigsprutat.

Det viktiga vid en originalrenovering är dock att inte använda samma matthet på alla prylar under huven. Kylaren ska exempelvis vara blankare. Liksom stötdämpare och remskivor.

Ford använde sig ju av olika leverantörer, vilka använde varierande färger.

Link to comment
Share on other sites

Graden av matthet styrs också av om delen är sprutad eller doppad. Många delar, typ fästen etc, var doppade i svart färg, och andra sprutade i annan typ av färg, som tex kylaren.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...