Jump to content

Recommended Posts

Hade tänkt o. beställa hem lite julklappar till lilla Bettan :D

https://www.mustangsplus.com/xcart/1965 ... r-Kit.html

Då jag inte vet så mycket om dom här grejerna så är ja tacksam för synpunkter o. förslag.

Lite svårt för Engelska termer oxå :oops:

Vad är skillnaden mellan (Standard , Mid o. Reverse - Eye Leaf Springs)

Misstänker att det är hårdheten.

O. ska man satsa på Polyurethane eller vanliga. :?:

Tufft o. byta när man väl fått hem prylarna.

Micke

Har köpt ett flertal sådana kit från Mustansplus och de är helt okej

Ska du använda bilen normalt kör med gummi!

Poly kan bli lite mer oljud i bilen.

Kan även knarra och knirka från vissa Poly bussningar även om man fettat in dom väl

Nått du ska absolut inte köpa från Mustangs plus så är det deras egna stötdämpare som heter Grab-A-Track.

Riktigt usel kvalitet som ganska snabbt går sönder.

Uppgradera till minst KYB dämpare

Har köpt ett flertal sådana kit från Mustansplus och de är helt okej

Ska du använda bilen normalt kör med gummi!

Poly kan bli lite mer oljud i bilen.

Kan även knarra och knirka från vissa Poly bussningar även om man fettat in dom väl

Nått du ska absolut inte köpa från Mustangs plus så är det deras egna stötdämpare som heter Grab-A-Track.

Riktigt usel kvalitet som ganska snabbt går sönder.

Uppgradera till minst KYB dämpare

Ifram blir det Edelbrock Performer IAS, o. ibak Doetsch Tech Adjustable +5 Leaf Reverse Eye

Kan inte använda original riktigt bifogar en bild så förstår ni varför. :D

Den är även Shelby sänkt.

Standard-Mid-Reverse Eye är höjden. Mid Eye höjer bilen ca. 1 tum och Reverse Eye ca. 1.5 tum.

Sedan har du hårdheten 4, 4 1/2 eller 5 blad.

Mvh. Mats

Ok tackar Mats.

Jag kan nämna att jag har haft Reverse 5 leaf och det blev för lågt och hårt.

Satt folk bak så slog hjulen i hjulhuset.

Jag bytte senare till Mid Eye 4½ blad som blev en gnutta högre men och lite skönare att åka på

En bild då det satt 5-blad bak

OBS Shelby sänkningen sänker inte bilen! Man sänker endast övre bärarmsfäste som bara påverkar höjden några mm

Jag kan nämna att jag har haft Reverse 5 leaf och det blev för lågt och hårt.

Satt folk bak så slog hjulen i hjulhuset.

Jag bytte senare till Mid Eye 4½ blad som blev en gnutta högre men och lite skönare att åka på

En bild då det satt 5-blad bak

OBS Shelby sänkningen sänker inte bilen! Man sänker endast övre bärarmsfäste som bara påverkar höjden några mm

Aha, det visste jag inte :oops: ...Men är som sagt rätt ny på jänkare.

Jag har nämligen det problemet oxå nån ibak eller kraftigt gupp så tar det i ibak.

Idag har jag 5 blad ibak ställbara dämpare på max.

Därför tänkte jag 5 blad Reverse Eye + Doetsch Tech Adjustable.

Det finns bara för mycket grejer att välja på. :crazy:

Aha, det visste jag inte :oops: ...Men är som sagt rätt ny på jänkare.

Jag har nämligen det problemet oxå nån ibak eller kraftigt gupp så tar det i ibak.

Idag har jag 5 blad ibak ställbara dämpare på max.

Därför tänkte jag 5 blad Reverse Eye + Doetsch Tech Adjustable.

Det finns bara för mycket grejer att välja på. :crazy:

Föresten kom nu på att min bil sitter ännu lägre pågrund av att jag har en mycket grövre bakaxel än original.

Sitter en 31 splinsad Bronco axel på min och banjon är tjockare vilket bidrar till att bilen kanske sitter 1cm lägre.

Hitta en bild från 2000 då det satt en 8'' Mustang axel på bilen men andra 16'' fälgar.

Kanske aningen högre då men däcken kan lura ögat

Hade 5-blad Reverse då men minns ej om det slog i! :think:

Aha, det visste jag inte :oops: ...Men är som sagt rätt ny på jänkare.

Jag har nämligen det problemet oxå nån ibak eller kraftigt gupp så tar det i ibak.

Idag har jag 5 blad ibak ställbara dämpare på max.

Därför tänkte jag 5 blad Reverse Eye + Doetsch Tech Adjustable.

Det finns bara för mycket grejer att välja på. :crazy:

Föresten kom nu på att min bil sitter ännu lägre pågrund av att jag har en mycket grövre bakaxel än original.

Sitter en 31 splinsad Bronco axel på min och banjon är tjockare vilket bidrar till att bilen kanske sitter 1cm lägre.

Hitta en bild från 2000 då det satt en 8'' Mustang axel på bilen men andra 16'' fälgar.

Kanske aningen högre då men däcken kan lura ögat

Hade 5-blad Reverse då men minns ej om det slog i! :think:

O. jag har en Torino bakvagn med 9" axel.

bakdäcken är 365 15"

Det är ett h*lvete o. lista ut vad som passar o. inte. :crazy:

Därför bäst o. fråga er som vart med lite innan man beställer.

Vad ska du ha bilen till?

Dragrace

Bus på gatan

Bana

Det skiljer en hel del på vad som passar för de olika användningsområdena, som vanligt finns det inget som är perfekt för allt.

Vad ska du ha bilen till?

Dragrace

Bus på gatan

Bana

Det skiljer en hel del på vad som passar för de olika användningsområdena, som vanligt finns det inget som är perfekt för allt.

Än så länge är det bara en liten busbil.....men får jag hålla på ett tag så vet jag inte vart jag hamnar.

Men siktar mer åt banhållet än dragrace. :twisted:

Rent allmänt är det här med höjd på bilen mer än bara en utseendefråga. Visst är det så att väghållningen påverkas positivt om massan är närmre vägbanan men det kan även dra med sig negativa effekter då hjulupphängningen tvingas arbeta i ett läge som inte är optimalt. Fram är det länkarmarnas vinkel som är känslig, bak blir det problem med frigång till chassiet och även att rollsteer påverkas ( = hur bakaxeln rör sig vid fjädring )

Om bilen ska bli bra väghållningsmässigt anser jag att den "estetiska" faktorn: sänkt bil ser häftig ut, får stå tillbaka för att hjulupphängningen ska arbeta i det läge där den fungerar bäst.

Den komponent som jag tycker är viktigast är stötdämparen, den enskilt gör mycket stor skillnad på hur bilen reagerar.

En dämpare för 30-40$ är en billig pryl både till inköp och funktion, mitt råd: köp kvalitetsgrejor, ex Koni. De kostar 1300-1500:-/ st men är värda varenda krona.

Den komponent som jag tycker är viktigast är stötdämparen, den enskilt gör mycket stor skillnad på hur bilen reagerar.

En dämpare för 30-40$ är en billig pryl både till inköp och funktion, mitt råd: köp kvalitetsgrejor, ex Koni. De kostar 1300-1500:-/ st men är värda varenda krona.

ABSOLUT SANNING.

Det satt en sån dekal på dämparna jag senast monterade under sommarens leksak: P1000273.JPG[/attachment:2yfvh5yx]

Skillnaden är s.a.s märkbar, jämfört med en "billig" dämpare.

Då man piffar upp övriga chassidetaljer, krävs det mer av dämparen, vanliga "cykelpumpar" ger ingen kontroll över rörelserna.

Man bör komma ihåg att dämparen bör kunna dämpa både in- och utfjädring, inte bara en väg.

Har själv ingen erfarenhet av dessa.

Satsa på ett par justerbara/modifierbara skulle jag göra.

Både Koni och Bilstein brukar kunna öppnas, det är en fördel.

Bilstein passar inte direkt på en äldre Mustang, så välj Koni. Dom är också bra.

Har själv ingen erfarenhet av dessa.

Satsa på ett par justerbara/modifierbara skulle jag göra.

Både Koni och Bilstein brukar kunna öppnas, det är en fördel.

Bilstein passar inte direkt på en äldre Mustang, så välj Koni. Dom är också bra.

Jag har kollat på dom flera ggr. då är det Classic red som gäller.

Finns till humana priser i Sverige. :D

Har själv ingen erfarenhet av dessa.

Satsa på ett par justerbara/modifierbara skulle jag göra.

Både Koni och Bilstein brukar kunna öppnas, det är en fördel.

Bilstein passar inte direkt på en äldre Mustang, så välj Koni. Dom är också bra.

Jag har kollat på dom flera ggr. då är det Classic red som gäller.

Finns till humana priser i Sverige. :D

Classic red är ett mycket bra val, jag kör med dem själv. Ställbara i rebound ( = utdragsfasen) som är det som är viktigaste för gatbruk och lite bana. Koni.se är både prisvärda och snabba i leverans.

Hur man vill stämma av chassiet är lite personlig smak, hårda fjädrar och tunna krängningshämmare eller tvärtom. För att åka huvudsakligen på gata kan det vara bekvämare att hålla fjädrarna rimligt hårda och satsa på biffigare krängningshämmare för att få kontroll på lutningen i kurvorna. Gå dock inte över 1" k-hämmare fram.

På gatan passar polybussningar egentligen bara på krängningshämmaren och vid det bakre fjäderhänket, använd gummi i övrigt, gärna hårdare gummi på reaktionsstaget ( casterstaget ).

Hur man vill stämma av chassiet är lite personlig smak, hårda fjädrar och tunna krängningshämmare eller tvärtom. För att åka huvudsakligen på gata kan det vara bekvämare att hålla fjädrarna rimligt hårda och satsa på biffigare krängningshämmare för att få kontroll på lutningen i kurvorna. Gå dock inte över 1" k-hämmare fram.

På gatan passar polybussningar egentligen bara på krängningshämmaren och vid det bakre fjäderhänket, använd gummi i övrigt, gärna hårdare gummi på reaktionsstaget ( casterstaget ).

Hur man vill stämma av chassiet är lite personlig smak, hårda fjädrar och tunna krängningshämmare eller tvärtom.

Mjukare fjädrar för min del på gatan, tack. Finns ändå bara begränsat med grepp i gatdäck. :crazy:

Hur man vill stämma av chassiet är lite personlig smak, hårda fjädrar och tunna krängningshämmare eller tvärtom.

Mjukare fjädrar för min del på gatan, tack. Finns ändå bara begränsat med grepp i gatdäck. :crazy:

Det hade varit roligt att utgå från originalfjädrar och anpassa k-hämmare, stötdämpare, bussningar och hjulvinklar för att få bästa möjliga "vardagsväghållning". Hålla däcksprofilen på lagomnivån 45-50 och bredderna på max 225. Allt för att undvika stötarna och slamret som oundvikligen kommer med hårda fjädrar.

Hur man vill stämma av chassiet är lite personlig smak, hårda fjädrar och tunna krängningshämmare eller tvärtom.

Mjukare fjädrar för min del på gatan, tack. Finns ändå bara begränsat med grepp i gatdäck. :crazy:

Det hade varit roligt att utgå från originalfjädrar och anpassa k-hämmare, stötdämpare, bussningar och hjulvinklar för att få bästa möjliga "vardagsväghållning". Hålla däcksprofilen på lagomnivån 45-50 och bredderna på max 225. Allt för att undvika stötarna och slamret som oundvikligen kommer med hårda fjädrar.[/quote:2mxdj72y]

Si där dök det upp en liten tanke.

Hur hårda fjädrar ska man satsa på, som den är idag är den väldigt stum.

Den reser sig dock alldeles för mycket fram.

Men jag har mycket gummi ibak. :-- (me like)

Var inne o. härjade på en annan tråd o. kommer satsa på 3,5-3,7 i bakaxeln. :twisted:

Hur hårda fjädrar ska man satsa på, som den är idag är den väldigt stum. Hur hårda framfjädrar har du nu? Mät grovleken på tråden och räkna antalet varv så ska vi räkna på det.

Den reser sig dock alldeles för mycket fram. Verkar vara ett vanligt beteende på de tidiga mustangerna, inte bra för framvagnsgeometrin

Hur hårda fjädrar ska man satsa på, som den är idag är den väldigt stum. Hur hårda framfjädrar har du nu? Mät grovleken på tråden och räkna antalet varv så ska vi räkna på det.

Den reser sig dock alldeles för mycket fram. Verkar vara ett vanligt beteende på de tidiga mustangerna, inte bra för framvagnsgeometrin

Ok,återkommer efter besiktningen. :wave:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...