Jump to content

styrsnäcka Flaming River 16:1/Borgeson Univerial 19:1


stickan ht-68

Recommended Posts

Någon som har erfarenhet av styrsnäckor med märke Flaming River 16:1 och Borgeson Universal 19:1. Ska nämligen byta ut min styrsnäcka märke FoMoCo utan power steering på min -68 då den är helt glapp även efter justeringar och nytt fett i den.Tror inte det är lönt att kosta på med en renoveringssats till den heller.

Flaming snäckan har ju 16:1 i utväxling medans Borgesons har 19:1, lika utväxling som på -68:an. Blir inte kärran trögstyrd med Flaming snäckan med utväxlingen 16:1, den är ju nog trögstyrd med min nuvarande FoMoCo orginal 19:1.

Vore intressant att höra på era synpunkter.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

om 19:1 är trögt eller inte beror väl mest på körteknik, bredd på framdäck och vilken kringla man har. 16:1 är nog att föredra då man slipper veva så mkt, men blir så klart litet trögare. Jag renoverade min (19:1) originalsnäcka, gå in här och läs: www.stangerssite.com. Man kan beställa delar där eller av nån annan firma som säljer delar, typ NPD. Förutsättningen är dock att du inte har en massa korrosion/pitting på skruven och/eller att kuggarna på sektoraxeln inte är nerslitna. Är detta ok blir den som ny med nya lager, nytt fett och en noggrann injustering.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Visst en Borgenson servo funkar fint.

Sitter ju i 71-73 Mustangerna

I tidigare Mustanger GISSAR jag att det blir grymt svårt att få dit en sådan.

Utrymmet är klart begränsat och Borgeson är en riktigt klumpig historia.

Det är ju dessutom en gammal teknik som de flesta tillverkare slutade med för 30 år sedan men lever ju kvar i pickuper än idag.

Känslan blir dock som i 71-73 Mustangerna kan jag tänka mig.

Stabil känsla tills du rör ratten! :P

När man svänger så går dessa nästan för lätt och ingen direkt vägkänsla.

Kan ju variera mellan fabrikat självklart.

Men det jag själv upplevt i tex 71-73 Mussar, Cheva vans och liknande så har det varit så.

Min egen känsla är att om du vill du gå över till servo så satsa helt klart på ett modernare kuggstång som ger bilen en modernare känsla.

Vill ha manuell styrning så behåll original designen som även "mnilsson" och "klingan" är inne på

Den är helt okej körmässigt trots man får ta i lite.

En framvagnsjustering kan dessutom få det gå lite lättare!!!

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips, det lutar nog mest troligt att renovera upp orginalsnäckan. Har inte plockat isär den ännu för att se hur slitaget ser ut, hoppas att det inte ser allt för hopplöst ut.

Rolands Mustang , han säljer väl antagligen renoveringssatsen så jag får ta ett snack med honom.

Link to comment
Share on other sites

Visst en Borgenson servo funkar fint.

Sitter ju i 71-73 Mustangerna

Menar du inte Saginaw? Det var en GM-ägd tillverkare av styrdelar. Jag tror att 64-69 snäckorna är faktiskt också tillverkade av dom.

Borgeson är ett företag som tillverkar och renoverar styrdelar och har nu kommit med en snäcka med integrerad servo till 65-69 Mustanger. Baserad på någonting Japanskt tror jag, som är anpassad så att den passar en Mustang.

En del gör det självare har använd snäckor från bakhjulsdrivna Toyotor som är väldigt likt. Det verkar faktiskt varit någon sorts standard snäcka inom Japanskt bilindustri, för det finns många bilar med en sådan (utseendet är i alla fall väldigt likt, vad som finns inuti vet jag inte), t.ex. vissa Suzuki 4x4 modeller, Mitsubishi Starion etc.

Jag vet inte vilken variant Borgeson använder (det vill de inte berätta :)) men de anpassar bultmönstret, utgående axelns diameter och splines så att en Mustang pitman arm passar osv.

Angående renoveringen av originalet kan jag påpeka att de här snäckar behöver vara proppfull med fett. Ta ut ett skruv från locket och pumpa in molybdenfett tills det kommer ut ur bulthålet. Vrid styret åt andra hållet och pump lite till. Snäckan går typ 2 gånger lättare efter smörningen.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag skulle nog inte nämnt fabrikat kanske.

Min tanke var "Integrerad Servo" som Johnny ovan var inne på.

Görs ju av både Saginaw och Borgenson

Om Borgeson nu tillverkar en som passar rakt av på Mussar 65-70 så är det klart intressant då det blir ett enkelt sätt att gå över till servo.

Sökte på deras hemsida och där fanns den ju!

Ser bra ut!

http://www.mustangmonthly.com/techarticles/mump_1003_how_to_install_integral_power_steering_gear/index.html

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Intressant tråd, finns det någon återförsäljare här i Sverige av denna integrerade lösning?

/Dan

Återförsäljare tror jag knappast det finns.

Vill du inte beställa själv kontakta någon av företagen som finns listade på hemsidan så blir du hjälpt.

http://www.mustangclubsweden.org/default.asp?c=1014

Annars lär du bli kontaktad när dom läst din fråga! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en 16:1 till min 69:a och passform och kvalitet var mycket bra. Rekommenderas! Passade "bult on". Inga problem alls.

Det låter lovande. Hur är styrskänslan?

En sådan integrerad servosnäcka verkar vara precis vad en gammal Mustang behöver.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Köpte precis en F. River 16:1 på ebay, betalade 369 US + 90 frakt +tull.

Har inte monterat då bilen är på utflykt och motorn någon helt annan stans.

med lite tur är alla samlade till våren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...